• 0

Bbz, een oplossing of een hel

Wij hebben in april 2009 Bbz aangevraagd.

In plaats van dat het een oplossing en steun is, het een hel en een helse karwei om je recht te krijgen.

Na bezwaar & voorzieningsrechter, een gedwongen 2de aanvraag door dat er geen onderzoek is verricht, een beroepszaak, nu weer wachten op de bezwarencommissie zijn wij bijna kapot en zijn er dus nog niet !!

ISD kop van Noord maakt er een puinhoop van en begrijpen de regels en wetten niet !!

Een les voor een ieder die een Bbz aanvraag indient .

Zie bijlage

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28020-bbz-een-oplossing-of-een-hel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 2

In deze strijd van nu al 2,5 jaar...

(...)

In mijn huidige gemeente net ook afwijzing gehad.

Even uit nieuwsgierigheid: je bent al 2,5 jaar bezig met een onterecht afgewezen BBZ-aanvraag, en je hebt nu net weer een afwijzing gehad - dat suggereert dat je dus al minstens 2,5 jaar lang behoefte aan die BBZ hebt, en dan vraag ik me af of die levensvatbaarheid er wel is.

Check even de datum waar je een reactie op geeft :)

• 2

Toch maar even een reactie geven. Meer omdat ik van mening ben dat HL onterecht aangevallen wordt dan dat dit op mijzelf van toepassing is. En nee ik ben nog nooit ambtenaar geweest.

Wel sinds 1984 zelfstandig ondernemer en in die lange tijd veel ups en downs meegemaakt. Ook ik was genoodzaakt om in 2005/2006 BBZ aan te vragen omdat door privé omstandigheden het bedrijf was versloft en er geen financiële middelen meer waren om verder te gaan. En ook bij mij was tot 2 x toe de conclusie niet levensvatbaar. In samenspraak met de gemeente is toen toch besloten om de BBZ in te zetten om het bedrijf te beëindigen. Want ook dit is een optie binnen BBZ.

Uiteindelijk een prima beslissing geweest omdat ik hiermee de rust en de middelen kreeg om de zaken goed af te handelen. En ook bij mij werd loon direct in mindering op de BBZ gebracht. Terecht uiteraard omdat bijstand en BBZ een vangnet is wat bekostigd wordt vanuit gemeenschapsgeld. Na jarenlang gesappel, diverse baantjes en banen, parttime ondernemer ligt nu de toekomst weer open om volledig als ondernemer verder te gaan. Met in ieder geval een hele berg ervaring om fouten uit het verleden te vermijden.

Aanval, na aanval, Lijkt wel of ik op een (semi) ambtenarenforum terecht ben gekomen ipv een ondernemersforum Bahhh

Sinds 2008 ben ik onder mijn huidige account actief. Daarvoor onder een ander account heel veel gelezen en opgestoken van HL. En dat heeft mij ook geholpen om de juiste keuzes te maken. Al mijn ervaring gebruik ik nu om op HL anderen te helpen met hun problemen. En ja soms ben ik ook kritisch in mijn reacties. Maar dat moet kunnen op een forum als dit. Bovenstaande reactie vind ik een beetje goedkoop. Kijk eens naar de profielen van de meest actieve leden en zie dan dat dit nagenoeg allemaal ervaren ondernemers zijn die in hun vrije tijd vaak waardevolle adviezen geven.

Zet die roze bril af en kijk eens echt kritisch naar je eigen plannen.Lees alles in dit en jouw andere topic nog eens. Haal het bruikbare eruit, pas het toe en kom dan uiteindelijk eens uit die negatieve spiraal waar je al sinds 2009 in zit.

• 2

100k aflossen in de BBZ termijn van 5 jaar (1666 euro per maand!!) is weinig realistisch, Het is mij in ieder geval nog niet gelukt. Ondanks een goede financiële basis nu heb ik daar toch meer tijd voor nodig.

Je vergeet de rente van 8%

Is de BBZ-regeling per gemeente anders?

Nee

Ik heb vaker collega-ondernemers gehoord in de regio Haaglanden, dat een BBZ-regeling hier lastig te regelen is als je een werkende partner hebt.

Een werkende partner is geen probleem. Het wordt pas een probleem als de partner meer dan de bijstandsnorm binnen brengt. Dan val je buiten de BBZ doelgroep. Als de partner dus meer verdiend dan de bijstandsnorm dan kan je GEEN BBZ aanvraag indienen.

Daar ben ik wel eens benieuwd naar, want elke ondernemer in problemen (met of zonder partner) zou toch hulp moeten krijgen van een instantie als de gemeente?

Dat zou je denken..helaas is dat anders... Er zijn geluiden om te bekijken om de bijstandsnorm qua inkomen van de partner opnieuw te gaan beoordelen.

Danny

• 1

De vragen :

[*]Wat is dit: Onkunde van de uitkeringsinstantie, onrecht, pesterij of zijn wij gek en hebben wij geen recht op de Bbz en lezen wij de regels en de wet niet goed ?

[*]Mag de financieringbehoefte niet het krediet overstijgen ?

[*]Ben ik een startende of doorstartend zelfstandige?

[*]De Bbz krediet is toch een lening met hoofdelijke aansprakelijk en moet je in 10 jaar terug betalen.

• 1

@jose1964

Je schrijft dat je in 2007 ook al een Bbz aanvraag gedaan hebt die afgewezen is. Ik vraag mezelf dan toch af wat je in die 3 jaar dan met je bedrijf gedaan hebt. Bbz is een regeling voor bedrijven die tijdelijk ondersteuning nodig hebben. Dan moet je m.i. niet na 3 jaar weer een nieuwe aanvraag doen maar had je ondertussen al je eigen conclusies kunnen trekken.

Als ik dan lees dat jouw bedrijf nog steeds geen omzet genereert omdat alles nog gratis is dan vind ik het negatieve advies niet zo vreemd.

En hoe wil je jezelf onderscheiden in een overvolle markt met al 400 andere websites. Je stelt dat je vraag en aanbod bij elkaar brengt. Als ik vraag heb raadpleeg ik "Google" en wordt ik zowat begraven onder het aanbod. Alleen jammer dat daar dan steeds meer pagina's bijzitten met niets anders dan verzameld aanbod.

• 1

Graag wil ik even iets positiefs kwijt over de Bbz-krediteverlening. Ik heb een aanvraag gedaan, binnen 3 weken beschikten ik over het geld (115000, dus ook een flink bedrag!).

De behandelende ambtenaar was zeer voortvarend en behulpzaam. Dus alleen maar goede ervaringen hiermee, daardoor is het bedrijf overeind gebleven! Het is nu nog niet makkelijk, maar wel is er faillisement mee voorkomen!

• 1
Ik lees me hier een partij bagger over de Bbz maar het is niet gebruikelijk om als er positief nieuws is om dat te melden. Degenen die goed doen mag niet. We kunnen leren van waar het wel goed gaat maar dat mag niet. Wat leren we dan wel?

De meeste bagger wordt vaak geplaatst door mensen die het niet eens zijn met een afwijzing. Ondernemers kijken te vaak met een roze bril naar hun plannen om te overleven.

Bbz is een traject wat vaak als laatste aangevraagd wordt op een moment dat het water al tot de lippen staat. Dan moet je wel een ijzersterk plan hebben om er weer bovenop te komen. En vaak is er dubbel geld nodig: 1x voor de schulden te saneren en 1x voor de broodnodige investeringen.

In mijn eigen geval in 2006 Bbz aangevraagd, afgewezen, bezwaar gemaakt maar weer een afwijzing. Daarna ben ik gaan kijken wat voor opties er waren om zonder kleerscheuren van de sores af te komen.

uiteindelijk met een Bbz regeling hebben we de zaak goed kunnen afsluiten. en de toekomst ligt weer helemaal open.

• 1

Rk, bedankt voor je steun.

De voorzieningsrechter zit met een dilemma, een tijdelijke voorziening is meeste levensonderhoud en ik vraag een (maximaal) bedrijfskrediet aan. toewijzing van een levensonderhoud red mijn bedrijfs niet dus een moeilijke casus voor de rechter.

Maar niet getreurd ook heeft gisteren na deze zaak de zitting van de bezwaarschriftencommissie plaatsgevonden.dus was de zitting bij de rechter een goede generale repetitie en kon ik de verweerder (ISD) al voorbewerken. (een krat vol dossier en als de tegenpartij praat luidruchtig en druk bladen in je dossiers doet het goed, ook interpreteren van tegenpartij (en terug worden gefloten door de rechter) hoor erbij en maakt indruk op de tegenpartij )

ISD kreeg bij de rechter nog wel te horen (op mijn voorzet !!) dat de gemeente alle stukken moet insturen.

Het dossier was incompleet en ik had 14 missende stukken (o.a. mijn reactie op het adviesrapport) toegestuurd en er waren ook stukken die ik niet had en die de ISD niet heeft ingestuurd o.a. het "2de aanvraagformulier"

Primair wilde de ISD de zaak niet ontvankelijk verklaren ivm niet verschoonbare termijn overschrijding.

en secondair het niet levensvatbaar zijn van het bedrijfsplan.

Ik had mijn pleitnota reeds een week geleden verzonden aan de commissie. en de commissie heeft alleen de 2 zaken waarom het draaide (mijn tekst) behandeld. alle andere zaken zoals termijn overschrijding e.d. werd niet op ingegaan.

ISD kreeg van de commissie een lesje lezen: Wat is een ondernemer ! zoals de wetgever dat bedoelt. (ISD wilde de o.a. "wijziging" van de aard van de onderneming gebruiken om bij het standpunt startend ondernemer te blijven. Vooral de ingeschakelde consultant en het 1 op 1 overnemen van zijn advies en zijn "deskundigheid" ook inzake de bbz waren voor de commissie punten waarop de ISD tijdens de zitting van ervan langs kregen.

Mijn intentieverklaring van investeerders en 2 e-mail reacties van adverteerders werden door de commissie goed ontvangen

(inhoud: Ik heb uw email door X doorgestuurd gekregen. Bedankt voor het benaderen van Y. ik vind het een slim concept., ondertekend door Public Sales Manager)(Afgelopen week ontvingen wij de X en waren hierdoor positief door beïnvloed. Graag zouden we u willen vragen in Breda langs te komen om de verschillende mogelijkheden te bespreken met onze directeur, Y)

Toen kwam het hoge woord van de ISD eruit: in verband met de schulden wilde de ISD ons beschermen om ons diepere in de schulden te steken. Investeerders participeren niet maar verstrekken een lening van hun insteek dus dan heeft de cliënt straks niet 100.000,- aan schulden maar 650.000 aan schuld !!

Dus er is niet gekeken naar de levensvatbaarheid, maar alleen naar de schulden.

Tijdens de zitting wordt geen uitspraak gedaan, dus nu wachten op de uitspraken. de rechter komt op 30 september met de uitspraak en de commissie zo snel mogelijk met hun advies.

De zitting is uitstekend verlopen, heb er een zeer goed gevoel bij dus verwacht ik een positief advies door de commissie.

Zodra ik meer weet zal ik hier daarvan verslag uitbrengen !

@Danny Hou er maar rekening mee dat wordt taart !!! ;D

• 1

Ja, hij is binnen. Gisteren binnengekomen, heb hem meerdere malen met verbazing gelezen !

Inhoudelijk niet behandeld, eenvoudig weg hebben zij het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

@danny: Geen taart ! :-(

ISD Kop van Noord en de bezwaarcommissie verschuilt zich achter formaliteiten en minachtend eerdere uitspraken van de rechtbank en minachten ook de client situatie.dit is asociaal beleid ipv van uitvoering van sociaal beleid.

Afwimpelen, lange ingewikkelde procedures, zoveel mogelijk obstakels in de weg leggen om maar geen hulp te verstrekken. Tracht om cliënt te laten afhaken omdat deze geen ademruimte meer heeft en geestelijk kapot gaat. Een dure adviseur inschakelen om de zelfstandige vakkundig over te hevelen naar de eeuwige bijstand.

Inmiddels heb ik de mogelijkheid gekregen om mij in te schrijving in een andere gemeente en daar zal ik komende week een nieuwe aanvraag indienen. Daarnaast ga ik ook tegen tegen deze besluit op bezwaar in beroep.

De strijd is nog niet gestreden en heb met dit besluit op bezwaar, de toelichting en verslag van de commissie en de voorafgaande uitspraken van de rechtbank, er vertrouwen in dat een beroep bij de rechtbank positief kan uitvallen.

Helaas moet ik een basis neerzetten voordat de investeerders zij participeren, ben zeker op zoek naar partijen die zonder deze basis willen investeren,maar tot op heden zonder succes.

Ik vind het in ieder top dat je dit ook hier even meld.

Wat je begin, moet je afmaken. dat geldt voor de Bbz en ook dit veel gelezen topic.

TS ben ik dat verplicht aan de lezers !

en zoals je leest eind dit topic ook niet en ik wil het uiteindelijk beëindigen bij lancering van mijn concept en dan ook uit de anonimiteit te treden.

• 0

wat wil je eigenlijk vragen of weten. je plaatst nu alleen een losse flodder. Over Bbz is al heel veel geschreven hier en er zullen altijd wel voor en tegens blijven. Heb zelf ook met dit bijltje gehakt. Soms zie je de dingen door een te roze bril. Maar om je advies te geven moet je iets meer info verstrekken. Doe dit wel geanonimiseerd want op dit forum leest jan en alleman mee.

• 0

Er is veel geschreven en zal ook nog veel over schreven worden !

Mijn document wordt afgesloten met enkele vragen/stellingen ?

Uitvoering van de Bbz door de instantie is bar en bar slecht ! over de behandelingssnelheid nog maar niet te hebben !

Meer slachtoffers dan ondernemers die geholpen worden met de Bbz,

terwijl Klijnsma heeft geschreven aan de gemeenten in verband met de crisis sneller gehandeld moet worden.

Veel ellende en verdriet bij zzpérs.

Rapport RWI

• 0

Beste T-5R

Allereerst succes met heel je situatie, want dat het geen pretje is, moge duidelijk zijn.

Ik heb je bijlage even snel doorgelezen, en mij bekruipt het gevoel dat je de BBZ ziet als een instantie om geld te krijgen en als een soort van sanerings instantie. Beat me, iff i'm wrong.....

Mijns inziens is de BBZ er, heel kort door de bocht ,voor :

- de startende ondernemer die wat extra krediet nodig heeft om met een behoorlijke bodem te kunnen starten, en waarbij de bank al een deel gefinancierd heeft.

- de ondernemer die al gestart is, op drijzand staat, en nét zijn voeten niet aan de grond kan krijgen,

- de ondernemer die wil stoppen, zijn inkomsten ziet dalen, en daarvoor een aanvulling heeft om bedrijf op een goede manier te kunnen staken.

Het is natuurlijk absoluut geen bedrijfslening zoals je deze eventueel kunt krijgen bij de bank

Ik begrijp eerlijk gezegd totaal niet waardoor dit hele verhaal eigenlijk voor de rechter is gekomen ? Een BBZ wordt aangevraagd, goed of afgekeurd, juichen of pech.

Al met al blijft het natuurlijk een lening welke terug betaald zal moeten worden.

Succes en sterkte met alles.

Marcel

• 0
Gast Verwijderd account

Wij hebben in april 2009 Bbz aangevraagd.

In plaats van dat het een oplossing en steun is, het een hel en een helse karwei om je recht te krijgen.

Na bezwaar & voorzieningsrechter, een gedwongen 2de aanvraag door dat er geen onderzoek is verricht, een beroepszaak, nu weer wachten op de bezwarencommissie zijn wij bijna kapot en zijn er dus nog niet !!

ISD kop van Noord maakt er een puinhoop van en begrijpen de regels en wetten niet !!

Een les voor een ieder die een Bbz aanvraag indient .

Zie bijlage

• 0

Qudo, bedankt voor de opmerkingen.

Inderdaad geen saneringsinstantie maar de Bbz is bedoeld voor ondernemers die in tijdelijke financiële problemen zitten.

sanering kan een onderdeel uit maken. Ik kan inderdaad in verband met BKR A codering niet terecht bij banken, maar ik heb wel geïnteresseerde investeerders voor de doorstart van mijn onderneming.

Ook gevestigd ondernemer (redelijke termijn is 18 maanden) in tijdelijke financiële problemen.

Het begon fouten en de fouten stapelen zich op .

Sociale dienst zijn rare instantie, elke ondernemer wil klant behouden, maar de instelling van de dienst is om zo snel mogelijk de client te verliezen .

In het traject naar de voorzieningrechten en bezwaar, die wij wonnen, is de verhouding verslechterd.

ISD kan zeer slecht tegen het feit dat zij ongelijk worden gesteld. en proberen je dan op alle manieren te dwarsbomen.

Er wordt ook om de paar maanden een andere medewerker opgezet ! wij zitten nu op medewerker 6

Door de ontstane padstelling heeft de consultant bewust en/of in opdracht getracht het advies op onjuiste gronden zo geschreven dat het niet levensvatbaar is.

Ik word als starter aangemerkt terwijl ik een gevestigd ondernemer ben.

Haalbaarheid (die ik kan aantonen door investeerders) wordt verward met levensvatbaarheid.

En kort door de bocht is de een Bbz aanvraag wordt goedgekeurd of afgekeurd, juichen of huilen ?

Zeker als er aantoonbaar zaken bij het beslissingproces fout gaan heb je alleen maar de gang naar de bezwaarcommissie en de rechter ! want praten werkt niet (hebben wij meerdere keren geprobeerd !!)

• 0
Haalbaarheid (die ik kan aantonen door investeerders) wordt verward met levensvatbaarheid.

Maar door wie wordt dat verward? Als je momenteel die investeerder nog niet hebt is je onderneming momenteel niet levensvatbaar, en dat is waar naar gekeken wordt.

• 0
Gast Verwijderd account

Ik zie meerdere topics gesloten worden omdat het niets te maken heeft met ondernemen.

Hier wordt alleen een negatief bericht geplaatst omtrent een BBZ aanvraag en verder geen advies wordt gevraagd. Verder heeft deze post weinig nut naar mijn mening omdat er alleen informatie wordt getoond van de TS. Ik zie bijvoorbeeld geen enkel stuk waaruit blijkt dat de BBZ aanvraag is afgewezen ivm negatief advies van een EXTERN kantoor.(Je hebt immers bezwaar aangetekend tegen het besluit van de BBZ)

• 0
Gast Verwijderd account

Volgens mij worden er wel degelijk vragen gesteld in het de bijlage.

Als jij deze bijlage begrijpend kan lezen , haal jij dan voor mij aub de vragen eruit waar op gereageerd kan worden en waar de TS hier op dit forum antwoorden op wilt hebben.

• 0
Gast Verwijderd account

@ frans Dank je.

Wat is dit: Onkunde van de uitkeringsinstantie, onrecht, pesterij of zijn wij gek en hebben wij geen recht op de Bbz en lezen wij de regels en de wet niet goed

--- Begrijp ik goed dat er in eerste instantie een negatief advies is gekomen wat de betreft de levensvatbaarheid? Het antwoord hierop heb ik nodig om deze vraag verder te kunnen beantwoorden.

Mag de financieringbehoefte niet het krediet overstijgen ?

---Als er mogelijkheden zijn om bij andere partijen een financiering te verkrijgen dan zal dit voorrang hebben op een BBZ krediet.

BBZ krediet is aan de orde als je onder andere niet meer in aanmerking komt voor een financiering. Dat kan een bank,prive of elders zijn.

In mijn ervaring met BBZ aanvragen is het nog nooit voor gekomen dat een BBZ krediet tesamen met andere financieringen wordt toegekend.

[ben ik een startende of doorstartend zelfstandige?

---De datum van inschrijving KVK is bepalend. Tot 18 maanden is starter, daarna gevestigde. Bij een twijfelpunt, bv 17maanden en 10 dagen, zal de gemeente flexibel kunnen zijn. Dit zijn ze niet verplicht!

[De Bbz krediet is toch een lening met hoofdelijke aansprakelijk en moet je in 10 jaar terug betalen

---De standaard regel is in 5 jaar. 10 jaar heb ik niet meegemaakt.

Edit : Ik kom later met een aanvulling. Ik heb net je bijlage is goed gelezen en zal daar is mijn mening over geven. Vind het te gek voor woorden dat jij hier een instantie even te schande komt maken!!!

Dat neem niet weg dat ik vaak ook opmerkingen heb over de BBZ regeling en de uitvoer daarvan door gemeentes.

Ik heb rond de 500 ondernemers begeleid bij BBZ aanvragen en vaker van dit soort uit de hand gelopen zaken gezien maar deze komt wel in mijn top 5!

[

• 0

@ frans Dank je.

Wat is dit: Onkunde van de uitkeringsinstantie, onrecht, pesterij of zijn wij gek en hebben wij geen recht op de Bbz en lezen wij de regels en de wet niet goed

--- Begrijp ik goed dat er in eerste instantie een negatief advies is gekomen wat de betreft de levensvatbaarheid? Het antwoord hierop heb ik nodig om deze vraag verder te kunnen beantwoorden.

---Als er mogelijkheden zijn om bij andere partijen een financiering te verkrijgen dan zal dit voorrang hebben op een BBZ krediet.

BBZ krediet is aan de orde als je onder andere niet meer in aanmerking komt voor een financiering. Dat kan een bank,prive of elders zijn.

In mijn ervaring met BBZ aanvragen is het nog nooit voor gekomen dat een BBZ krediet tesamen met andere financieringen wordt toegekend.

---De datum van inschrijving KVK is bepalend. Tot 18 maanden is starter, daarna gevestigde. Bij een twijfelpunt, bv 17maanden en 10 dagen, zal de gemeente flexibel kunnen zijn. Dit zijn ze niet verplicht!

[De Bbz krediet is toch een lening met hoofdelijke aansprakelijk en moet je in 10 jaar terug betalen

---De standaard regel is in 5 jaar. 10 jaar heb ik niet meegemaakt.

Edit : Ik kom later met een aanvulling. Ik heb net je bijlage is goed gelezen en zal daar is mijn mening over geven. Vind het te gek voor woorden dat jij hier een instantie even te schande komt maken!!!

Dat neem niet weg dat ik vaak ook opmerkingen heb over de BBZ regeling en de uitvoer daarvan door gemeentes.

Ik heb rond de 500 ondernemers begeleid bij BBZ aanvragen en vaker van dit soort uit de hand gelopen zaken gezien maar deze komt wel in mijn top 5!

[

Frans bedankt voor het plaatsen van de vragen.

Colorrepublic, (Wittesokkenzijnuitdenboze ! ;->)

Ondanks je eerdere woorden over schande, vind ik het een hele `eer` om in je top 5 te staan al had die ik liever niet gehad. Maar als je het hele dossier zou lezen o.a. met de correspondentie van de directeur erbij en alle andere fouten ipv de samenvatting denk ik dat je op top 5 met een eervolle vermelding kom,

Wet: bank: kredietinstelling die is ingeschreven in de afdeling I, onderafdeling 1, 2, 3, 5 of 6, of afdeling III van het register, bedoeld in artikel 52, eerste lid, van de Wet toezicht kredietwezen 1992;, maar in mijn geval wil durfinvesteerders participeren.

Inschrijfdatum maar er moet worden voldaan en aan het urencriterium, in mijn geval is dit niet in 2006 en 2007 alle andere jaren heb ik wel voldaan aan het criterium.

De tip en conclusie van mijn verhaal en de reacties:

Ik heb geen begeleiding gehad of gezocht, maar mijn advies als je Bbz aanvraagt, zorgt dat je door een ervaren deskundige wordt begeleid.

• 0

Negatief, ???

in september aanstaande wordt de zaak bij de voorzieningsrechter behandeld, maar nog niets gehoord van de ISD over zitting bezwaarcommissie (ingestuurd op 30 juli jl)

beoordeeld als startend ondernemer gebaseerd op jaar 2007 en (niet opdat moment beschikbare cijfer) 2008.

En omdat de krediet behoefte het maximale krediet (startend € 32k) oversteeg, ondanks dat in het rapport melding wordt gemaakt van overleg met investeerders en ook de reactie op krediet de investeerders met naam en toenaam zijn genoemd.

Ik heb meerdere malen aangeboden verklaring van investeerders te overleggen.

Consultant had geen kaas gegeten van concept: internet verdien termen (CPM, CPC e.d.) en ook op het gebied van het verdienmodel crossmediale marketing en reclame was hij niet in het bezit van de juiste kennis.

Was geen "specialist" van het IMK, maar deze consultant (eenmanszaak met alleen een hotmail account) doet alle rapporten voor deze gemeentelijke dienst.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar