Jump to content
Gruus
Verberg

verkoopprijs is een probleem voor winkeliers

vraag

Nog niet zo lang geleden ben ik gestart met het importeren van handgemaakte producten uit zuidelijk Afrika. De producten zijn afkomstig van sociale projecten. Toen ik afgelopen december de eerste lading uit Swaziland aankwam in Rotterdam, was ik razend enthousiast!

 

De producten zijn leuk en vrolijk en het verhaal erachter is ook mooi. Ik had verwacht dat het verkopen aan winkeliers geen probleem zou zijn.........maar dat is het wel.

 

Producten die uit zuidelijk Afrika komen zijn niet goedkoop. Mijn inkoop en vervoerskosten liggen vrij hoog. Aangezien winkeliers een marge hanteren van 2.0 zijn ze bang dat het product te duur wordt voor de consument. Veel winkeliers kopen daarom liever producten die zijn gemaakt in bijvoorbeel India. Deze zijn goedkoper.

 

Wie kent dit probleem?

 

Ik ben nu aan het overwegen om een webwinkel te beginnen. Dan kan ik de verkoopprijs wat lager houden. Maar het liefst wil ik mijn producten in winkels zien, waar ze 'tastbaar' zijn.

Ik wil ook niet concurreren met mijn afnemers. Als ik een product verkoop voor een x bedrag, zou ik willen zien dat het voor hetzelfde bedrag in de winkels ligt. Maar met de marge die winkeliers hanteren is dat bijna onmogelijk.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

 

Link to post
Share on other sites

16 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat je het antwoord moet zoeken in bijvoorbeeld het vinden van andere distributiekanalen (zijn de producten bijvoorbeeld luxer/aparter/mooier dan die uit India?), of toch te proberen je inkoop- en vervoerskosten omlaag te krijgen. Dat zijn de enige twee manieren in mijn ogen. Als je er prijstechnisch anders niet uitkomt via de kanalen die je nu op het oog hebt, heeft het geen zin op die weg verder te gaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De producten die ik heb worden nog niet verkocht in Nederland. In die zin zijn ze uniek en niet te vergelijken met producten uit bijvoorbeeld India. Toch ben ik even keihard van de idealistische 'wolk' gevallen. Ik had verwacht dat het allemaal wat makkelijker zou gaan!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik weet niet welke winkels je al geinformeerd hebt, maar je hebt natuurlijk winkels die vooral op prijs concentreren maar ook winkels die vooral luxe / uniek willen of bv verantwoord, dat het juist werk heeft opgeleverd en eerlijk betaald wordt. Je zou eens kunnen kijken naar www.flavourites.nl die naar allerlei webwinkels verwijst waaronder veel producten voor in huis. Het gaat meestal vooral om uniek / wat prijzigere, dus misschien kun je via hun website wel webwinkels vinden die je producten willen verkopen. Gaat dan nog niet om fysieke winkels zoals je wilt maar biedt misschien wel weer verkoopmogelijkheden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bekend probleem ;)

Probeer toch die niche te vinden en ga naar de wat luxere winkels op zoek in bepaalde plaatsen. Wellicht kun je het nog exclusiever maken door er een mooi sjiek label aan te hangen met het verhaal achter het product (mocht je dat nog niet hebben). Dat rechtvaardigt een hogere verkoopprijs.

 

Helaas zal je verkoop wel wat langzamer verlopen dan je aanvankelijk verwacht had, omdat je echt een kleinere markt opzoekt (misschien moet je daarom juist je prijzen nog meer verhogen?).

 

Op een webwinkel kan je ook mooi het verhaal kwijt, maar ik heb ook geen idee of het gaat lopen als het niet tastbaar is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
De producten die ik heb worden nog niet verkocht in Nederland.

 

Maar door je eigen "roze bril" moet je niet vergeten dat jouw producten misschien wél vergelijkbaar zijn met bestaande producten. Neem bijvoorbeeld een houtsnijwerk: misschien verkoopt niemand letterlijk datzelfde houtsnijwerk, echter een vaas met bloemen of een kristallen beeld zou een vergelijkbaar product kunnen zijn. De klant zoekt namelijk geen houtsnijwerk, maar een "mooi sierobject voor op de vensterbank". Op die manier zou je naar je product en naar de omgeving moeten kijken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Had geen van de winkeliers waar je mee gesproken hebt interesse om jouw producten "in consignatie" te verkopen, dus wel een plekje geven in de winkel, maar pas afrekenen als er daadwerkelijk iets verkocht is? Een deel van de marge van een winkel is natuurlijk bedoeld voor het risico dat spullen blijven liggen en uiteindelijk in de uitverkoop met hoge kortingen de deur uit gaan. Als dat risico wordt weggenomen, kan de marge wellicht wat zakken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Wie kent dit probleem?

 

Ik ben nu aan het overwegen om een webwinkel te beginnen. Dan kan ik de verkoopprijs wat lager houden. Maar het liefst wil ik mijn producten in winkels zien, waar ze 'tastbaar' zijn.

Ik wil ook niet concurreren met mijn afnemers. Als ik een product verkoop voor een x bedrag, zou ik willen zien dat het voor hetzelfde bedrag in de winkels ligt. Maar met de marge die winkeliers hanteren is dat bijna onmogelijk.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

 

 

Je zou het ook kunnen omdraaien:

 

Want waarom de overweging voor die webwinkel? Denk je dat je hiermee de juiste klanten/ prospects bereiken kan?

Zoja.....ALS EEN DOLLE die webwinkel in de lucht en je prospects aanboren.

Zonee....nadenken over de doelgroep en hoe die te bereiken is.

 

Terugkomend op het Zoja...

Dan laat je zien, als een waar ondernemer, aan alle winkels dat er vraag naar is en dat zij jouw producten ook willen verkopen. Nadien kan je altijd nog wat doen met je internetprijs en zij met hun winkelprijs. En dat er verschil tussen zit, hoef jij niet uit te leggen, dat moeten zij kunnen! Of verkopen ze alleen maar spullen die niet op internet te krijgen zijn?

 

Succes!

 

 


Veel te lang mee gewacht...doen wat ik leuk vind!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Had geen van de winkeliers waar je mee gesproken hebt interesse om jouw producten "in consignatie" te verkopen, dus wel een plekje geven in de winkel, maar pas afrekenen als er daadwerkelijk iets verkocht is? Een deel van de marge van een winkel is natuurlijk bedoeld voor het risico dat spullen blijven liggen en uiteindelijk in de uitverkoop met hoge kortingen de deur uit gaan. Als dat risico wordt weggenomen, kan de marge wellicht wat zakken.

 

 

Jazeker, dat heb ik net met een winkel afgesproken. Daar ga ik het ook zeker proberen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Wie kent dit probleem?

 

Ik ben nu aan het overwegen om een webwinkel te beginnen. Dan kan ik de verkoopprijs wat lager houden. Maar het liefst wil ik mijn producten in winkels zien, waar ze 'tastbaar' zijn.

Ik wil ook niet concurreren met mijn afnemers. Als ik een product verkoop voor een x bedrag, zou ik willen zien dat het voor hetzelfde bedrag in de winkels ligt. Maar met de marge die winkeliers hanteren is dat bijna onmogelijk.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

 

 

Je zou het ook kunnen omdraaien:

 

Want waarom de overweging voor die webwinkel? Denk je dat je hiermee de juiste klanten/ prospects bereiken kan?

Zoja.....ALS EEN DOLLE die webwinkel in de lucht en je prospects aanboren.

Zonee....nadenken over de doelgroep en hoe die te bereiken is.

 

Terugkomend op het Zoja...

Dan laat je zien, als een waar ondernemer, aan alle winkels dat er vraag naar is en dat zij jouw producten ook willen verkopen. Nadien kan je altijd nog wat doen met je internetprijs en zij met hun winkelprijs. En dat er verschil tussen zit, hoef jij niet uit te leggen, dat moeten zij kunnen! Of verkopen ze alleen maar spullen die niet op internet te krijgen zijn?

 

Succes!

 

 

 

Ik heb nog geen ervaring met webwinkels en ben me aan het orienteren op verschillende aanbieders.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

als het fairtrade producten zijn heb je natuurlijk wel een goed verhaal wat een hogere prijs rechtvaardigt,

en een behoorlijk grote afzetmarkt aangezien fairtrade 'in' is... ;)


"zoek het maar uit"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De producten die ik heb worden nog niet verkocht in Nederland. In die zin zijn ze uniek en niet te vergelijken met producten uit bijvoorbeeld India. Toch ben ik even keihard van de idealistische 'wolk' gevallen. Ik had verwacht dat het allemaal wat makkelijker zou gaan!

 

je kunt juist anderen meetrekken in je idealistische wolk en ze feelgood bezorgen

doordat ze dingen kopen uit sociale projecten. Het is niet zomaar spul, ze steunen

er iets mee. hogere verkoopprijs verklaren en aan de man brengen!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

je kunt juist anderen meetrekken in je idealistische wolk en ze feelgood bezorgen

doordat ze dingen kopen uit sociale projecten. Het is niet zomaar spul, ze steunen

er iets mee. hogere verkoopprijs verklaren en aan de man brengen!

 

Precies, je product heeft MEERwaarde, benadruk dat om je prijs te rechtvaardigen en klanten hebben het er voor over.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan kan ik dat toch het beste doen via een eigen webwinkel denk ik, dan heb ik het zelf in de hand. En ik hoop dan dat winkeliers mij ook vinden en het product alsnog van mij willen afnemen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben zelf afgelopen winter in Zuid-Afrika geweest en heb ook het genoegen gehad om de halletjes met handgemaakte kunst e.d. te bezoeken in de armere wijken van Cape Town.

 

Ik heb met hetzelfde idee gespeeld om een en ander te gaan importeren maar heb uiteindelijk besloten om mijn core business verder uit te breiden ipv nieuwe markten te betreden.

 

Persoonlijk zat ik te denken om dergelijke producten te vergezellen met kleine handgeschreven briefjes van de maker van het artikel. Ik kan me zo voorstellen dat je afzetmarkt ligt bij wereldwinkel achtige filialen en persoonlijk denk ik dat de boodschap van een dergelijk artikel veel meer waard is dan het artikel zelf.

Mijn tip is om te proberen de producten een verhaal mee te geven. Dit kan je doen met foto's of zoals ik eerder al aangaf een stukje geschreven tekst met een mooie boodschap en een uitleg bij het werk. Dit maakt (mits ik in de juiste productgroep aan het denken ben) de artikelen weer een stuk leuker en persoonlijker om cadeau te geven bijvoorbeeld.

 

In consignatie kan zeker ook een goede opstap zijn mits je financiele reserves dit aankunnen. Ik heb nog contactgegevens van een gids die veel relaties heeft in de wereld van de craftmanships. Mocht je hier iets aan hebben stuur me even een PBtje.

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 37 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept