• 0

Aanschaf spullen / uitbetaling maatschap

Geachte ondernemers,

 

Als band zijn we op zoek gegaan naar een rechtsvorm om op een goede, simpele manier Wit te kunnen fungeren. Uiteindelijk lijkt het ons een goed plan om te gaan opereren als maatschap. Echter komen daar een paar vragen bij kijken:

 

De band bestaat uit zes personen. Ik ben gitarist, en graag zou ik nieuwe spullen aan willen schaffen via de maatschap, omdat deze ondernemer voor de BTW is. Stel: we besluiten om per maand uit te betalen.

 

Voorbeeld

Aan het einde van de maand januari zit er exact 6000 euro op rekening van de band.

Ik koop een gitaar van 1000 euro, en de rest krijgt 1000 euro p.p. uitbetaald (omdat deze niets aanschaffen)

 

Dat houdt in dat er aan het einde van de maand 5000 euro winst is gemaakt. 5000/6= 833,33 pp.

klopt het dat er dan over de 833,33 inkomsten belasting wordt gerekent p.p. omdat de 1000 euro die is betaald voor een gitaar wordt meegenomen als kosten in de maatschap?

 

Simpel gezegd:

Worden aan het eind van het jaar alle kosten van de opbrengsten getrokken, dat gedeeld door 6 en wordt daarover p.p. inkomstenbelasting betaald? (wordt er niet gekeken naar de kosten die p.p. worden gemaakt?)

 

Ik begrijp dat de vraag een beetje onduidelijk is, ik kan echter geen betere manier vinden om deze te stellen via dit forum.

 

Ik kijk uit naar een reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

ThomW

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Thom,

 

mogelijk hebben jullie ook gekozen voor een maatschap ivm de aansprakelijkheidsconstructie omdat dan vaak de afzonderlijke maten voor gelijke delen aansprakelijk zijn voor de schulden van de maatschap. Een belangrijk voordeel ten opzichte van een VOF waar sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid van elk der vennoten.

 

In dat licht is het wel belangrijk om te weten dat er mogelijk per 1 januari 2011 nieuwe wetgeving word ingevoerd rond om personenvennootschappen. In dat wetsvoorstel Personenvennootschappen word de maatschap vervangen door de zogenaamde openbare vennootschap en op dat moment worden alle vennoten van rechtswege hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld van die nieuwe openbare vennootschap! Het is nog niet zeker dat deze wetgeving per 1 januari kan worden ingevoerd maar het lijkt me wel iets om mee te nemen in jullie keuze van de rechtsvorm en in elk geval te bekijken of jullie in de overeenkomsten al rekening kunnen houden met die komende wetswijzigingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.