• 0

Verhuur domeinnaam belast?

Hallo,

 

Ik heb een aantal domeinnamen welke ooit voor weinig zijn aangekocht, die ik nu prive voor een leuk bedrag kan verhuren.

Het is alleen nergens duidelijk wat een domeinnaam nu precies is en hoe hier mee om moet worden gegaan met de verhuur hiervan, belastingtechnisch gezien dan.

 

De vraag is dus, is een domeinnaam een roerende zaak, onroerende zaak of een vermogensrecht en hoe zou je belastingtechnisch moeten omgaan met de verhuur hiervan (prive).

 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

gr. Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ja, als het je een tientje per jaar oplevert zou ik zeggen laat maar zitten.

 

Bij 1000 per maand is de vraag wat je er allemaal voor doet. Ik zou niet verbaasd staan te kijken als er resultaat uit overige werkzaamheden uit zou rollen. Maar in principe kan het alle kanten op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, als het je een tientje per jaar oplevert zou ik zeggen laat maar zitten.

 

Bij 1000 per maand is de vraag wat je er allemaal voor doet. Ik zou niet verbaasd staan te kijken als er resultaat uit overige werkzaamheden uit zou rollen. Maar in principe kan het alle kanten op.

 

Het gaat niet om de bedragen. Je mag best een villa kopen voor 1 miljoen en verhuren voor 7000 euro per maand, en dat opgeven in prive vermogen.

 

Misschien kan het in prive vermogen.

 

Heb je veel domeinnamen? Verkoop je meer domeinnamen? Verhuur je meer domeinnamen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuke businessidee overigens - het verhuren van je domeinnaam. Stel dat google de site goed gaat waarderen dan is die waardering voor de volle 100 % voor de domeinnaam. Het is voor de huurder te hopen dat zijn rechten op huur van de domeinnaam net zo goed zijn geregeld als bij de huurder van een huis :).

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen ondernemersvraag, zolang TS de noodzaak niet voelt om kosten als zakelijk te nemen.

 

Leuke businessidee overigens - het verhuren van je domeinnaam. Stel dat google de site goed gaat waarderen dan is die waardering voor de volle 100 % voor de domeinnaam.

 

Waardering kan alleen voor een generieke of merknamen zijn. Of voor specifieke content natuurlijk.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor reacties. Wat de domeinnamen waard zijn weet ik niet precies.

 

Als iemand een domeinnaam huurt moet je gewoon afspraken maken dat als je als huurder een x bedrag per maand gewoon betaald er niks aan de hand is, je dit domeinnaam voor onbepaalde tijd kunt blijven gebruiken.

 

Het zijn SEO domeinnamen, dus domeinnamen waar je door het domeinnaam zelf al veel bezoekers zult ontvangen. Maar ik begrijp dat het nog niet echt duidelijk is hoe hiermee om te gaan :(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is dat wel duidelijk, zolang jij maar duidelijk aan kunt geven hoeveel traffic gegenereerd wordt. Je had toch al een leuk bedrag waarvoor ze verhuurd kunnen worden? Wegen de kosten die je privé maakt op tegen de aftrek van BTW? Is de omvang van de activiteiten daarnaast beperkt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW is de verhuur van een domeinnaam een dienst die is belast met 19% BTW (ervan uitgaande dat de afnemers eveneens in Nederland zijn gevestigd). (Een domeinnaam is geen onroerende zaak. het onderscheid tussen roerende zaken en vermogensrechten is voor de BTW niet van belang).

 

Indien de afnemers zelf BTW-ondernemer zijn, kunnen zij uiteraard de BTW weer terugvorderen.

 

Voor de inkomstenbelasting is het minder duidelijk.

 

Indien er sprake is van het rendabel maken van vermogen op een wijze die normaal actief vermogensbeheer te buiten gaat, is er sprake van resultaat uit overige werkzaamheid. Indien er slechts sprake is van normaal actief vermogensbeheer zijn de domeinnamen als bezitting belast in box 3.

 

Het lijkt mij dat er voor de verhuurder weinig werkzaamheden verbonden zijn aan de verhuur van de domeinnamen, zodat ik voor de box 3-variant zou gaan. De domeinnamen moeten in box 3 gewaardeerd worden tegen de waarde in het economisch verkeer. Deze kan wellicht afgeleid worden van de huurwaarde (bv 10x de jaarhuur).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad in eerste instantie uitgaan van belastbaarheid in box 3, maar de kans op tegengas van de Belastingdienst is uiteraard zeer aanwezig, zeker als de huurpenningen van enige omvang zijn.

Was er sprake van ooit aankoop van een paar domeinnamen in de hoop dit ooit voor meer geld te kunnen verkopen, dan is er zeer waarschijnlijk sprake van speculatie en niet van een bron van inkomen. (Voor het aanwezig zijn van een bron, dient aan 3 voorwaarden voldaan te zijn:

1. je neemt deel aan het economisch verkeer

2. je beoogt een voordeel te behalen

3. je kunt het voordeel redelijkerwijs ook verwachten.)

Verdedigbaar zal wellicht zijn dat dat verkoopvoordeel niet redelijkerwijs te verwachten was. Als je honderden (goede) domeinnamen hebt gekocht, dan moet hier misschien toch anders tegenaan gekeken worden. Het was natuurlijk al enige tijd bekend dat met goede domeinnamen geld te verdienen valt. Was de verkoopwinst te verwachten? Wellicht wel, misschien niet.

Verhuur zal, vermoed ik, toch anders beoordeeld worden. Weliswaar hoef je er niet veel werk voor te doen (zorgen dat het geld binnen blijft komen, een overeenkomst afsluiten), maar je exploiteert dan toch wel een bepaalde bron. Ik verwacht dan wel dat de fiscus zal stellen dat er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden, Ronaldinho vermeldde het al.

Of men hierin ook gelijk gaat krijgen van de Belastingrechter? Wie zal het zeggen. Mij zijn geen uitspraken bekend over deze materie,

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad in eerste instantie uitgaan van belastbaarheid in box 3, maar de kans op tegengas van de Belastingdienst is uiteraard zeer aanwezig, zeker als de huurpenningen van enige omvang zijn.

 

Of men hierin ook gelijk gaat krijgen van de Belastingrechter? Wie zal het zeggen. Mij zijn geen uitspraken bekend over deze materie,

 

 

Laten we huisjesmelkers even nemen. Ik meen me een uitspraak te herrineren dat een rechter onderscheid maakt tussen melkers die kopen en daarna verhuren. En kopers die (> 1 verkopen) en verhuren. Meer dan 1 huis verkopen kon worden aangemerkt als commerciele activiteiten, en niet belast uit eigen vermogen.

 

Van de andere kant - Ik herrinner me een uitspraak tegen bakker bart, die aandelen "mixte" (verlies via BV en winst via prive) dat mocht dan weer niet.

 

Ik meen me ook te herrinnern dat bepaalde beroepen (stocktraders) geen aandelen "mogen" hebben in prive, benadeeld de fiscus (tenzij ze via bijv een fonds van ABN traden, en ze zelf geen pakketjes kunnen kopen)

 

Ik geloof echt dat het gaat uitmaken hoe je er aan komt, hoeveel je er hebt, of je al eerder domeinen hebt verkocht, en of je bijv "website developer" bent.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Zeer hartelijk dank voor de informatie. Zakelijk exploiteer ik ook enkele domeinnamen, dus die relatie zou de bel.dienst dan al snel kunnen maken.

 

Ik snap de heikele punten, maar denk dat ik zo wel een idee heb wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.