Ga naar inhoud

Is dit paulianeus?

Geplaatst:

Alex

Een concullega van mij verkeert met zijn BV in enige liquiditeitsproblemen. De kredietlimiet is nagenoeg geheel benut en is om betalingen te kunnen doen afhankelijk van het moment dat de eerstvolgende debiteur zijn factuur heeft voldaan. Nu heeft hij als overbrugging dit opgelost door zelf een (onverplichte) storting uit privé (via zijn holding) tijdelijk in te brengen en deze weer retour te storten op het moment dat er weer liquiditeitsruimte ontstaat binnen zijn werk-BV. Dit heeft hij een aantal keren gedaan.

Volgens mij is dit zeer riskant, zeker bij eventueel faillissement.

Nu vroeg ik mij af of deze acties zouden kunnen worden bestempeld als paulianeus bij een mogelijk faillissement. Hij heeft de stortingen weer retour gestort maar ze ook onverplicht ingebracht. Wat zou de curator ervan zeggen?

Groet,

Alex

Featured Replies

Geplaatst:

djluc

Het is gewoon een storting? Is het niet een lening voor korte termijn van privé aan de BV?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

StevenK

Een concullega van mij verkeert met zijn BV in enige liquiditeitsproblemen. De kredietlimiet is nagenoeg geheel benut en is om betalingen te kunnen doen afhankelijk van het moment dat de eerstvolgende debiteur zijn factuur heeft voldaan. Nu heeft hij als overbrugging dit opgelost door zelf een (onverplichte) storting uit privé (via zijn holding) tijdelijk in te brengen en deze weer retour te storten op het moment dat er weer liquiditeitsruimte ontstaat binnen zijn werk-BV. Dit heeft hij een aantal keren gedaan.

Volgens mij is dit zeer riskant, zeker bij eventueel faillissement.

Nu vroeg ik mij af of deze acties zouden kunnen worden bestempeld als paulianeus bij een mogelijk faillissement. Hij heeft de stortingen weer retour gestort maar ze ook onverplicht ingebracht. Wat zou de curator ervan zeggen?

Groet,

Alex

als hij de financiering (en dan vooral het moment van opeisbaarheid) vastgelegd heeft, is er niets aan de hand.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dat schriftelijk vastleggen heeft nog een belang.

Indien je geld leent aan een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt, geldt die lening als zgn. terbeschikkingstelling. De (fictieve) rentebaten zijn belast bij de DGA in box 1, maar als de vordering oninbaar blijkt in faillissement dan is het verlies op die vordering aftrekbaar in box 1. Grootste zorgpunt is vaak dat de DGA dergelijke financieringen niet vastlegt of onvoldoende zakelijk handelt.

Riskant is het in fiscale zin wel. Als de DGA een lening geeft aan zijn BV en de BV gaat daarna alsnog failliet dan zal de fiscus als snel het standpunt innemen dat de lening onzakelijk was. Denk maar aan het antwoord op de vraag: "Had de DGA die lening ook verstrekt aan een willekeurige BV onder gelijke omstandigheden?"

Dan kan de DGA naar de aftrek van die lening dus fluiten.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.