• 0

Nee he, weer een CMS

Hoi,

 

Zoals zovelen in de internetbranche ben ik mijn bedrijfje begonnen naast mijn studie, websiteje hier, servertje daar. Daardoor beschikte ik na mijn afstuderen over een redelijk netwerkje, en behoorlijk wat code die ik kon hergebruiken. Ik heb zowel een IT-opleiding als een marketingopleiding (universitair) achter de rug, dus wil me focussen op het snijvlak van die twee.

 

Vier jaar geleden ben ik mijn bestaande tools en kennis gaan bundelen, en heb zo een eigen Content Management Systeem gebouwd, omdat ik iets miste in alle bestaande CMSsen: het marketingaspect. Mijn CMS stelt de gebruiker in staat om niet alleen de website aan te passen, maar ook te promoten. Er zitten uitgebreide webstatistieken in (een eind richting Google Analytics), maar ook tools om je positie in zoekmachines bij te houden en inkomende links te genereren (geen illegale scriptjes maar een nieuw concept gericht op kwaliteit) enz. Doordat alles in 1 pakket is ondergebracht heb je als ondernemer goede controle over het geheel, en bovendien werkt alles met alles samen: personalisatie van je website, statistieken van je nieuwsbrieven, actiepagina's enz. Het is allemaal wat teveel om hier uit te leggen maar ik hoop dat ik het concept duidelijk heb gemaakt. Ik richt me op middelgrote bedrijven, zeg 50+ werknemers, omdat die bereid zijn om voor dergelijke techniek te betalen.

 

Ik heb wat collega's (ZZP-ers en oproepkrachten) die me kunnen helpen, maar ik zit een beetje aan te hikken tegen echte 'groei'. Het gevolg is dat ik bijna alles alleen doe, van aquisitie tot factureren, van implementatie tot onderhoud. Daardoor kom ik niet echt verder, ik kan er goed van leven maar thats it. Mijn meeste tijd stop ik in projectmanagement en implementaties van mijn CMS. Hierdoor kan ik maar een beperkt aantal klanten per jaar aan. Daarnaast legt dit gebeuren een groot beslag op mijn priveleven (lees: geen), en levert het erg veel stress op omdat je 100 dingen tegelijk moet doen.

 

Omdat ik toch verder wil heb ik het afgelopen halfjaar gebruikt om mijn CMS te 'professionaliseren'. Die fase is nu bijna klaar: Het is nu mogelijk om snel en simpel websites te bouwen gebaseerd op mijn 'pakket'. Bovendien is het systeem nu gedocumenteerd. Het idee is dat ik implementaties nu kan gaan uitbesteden. Ik heb daar nu een kleine partij opgezet die 2 websites gaat bouwen op mijn systeem.

 

Daarnaast heb ik goed contact met een zakenrelatie die erg enthousiast is over mijn product, en mij zo nu en dan in contact brengt met klanten. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem gevraagd of hij interesse heeft in een partnership oid, waarbij hij mijn produkt verkoopt. Hij heeft een groot en goed netwerk, we kunnen goed met elkaar overweg en er is wederzijds vertrouwen. Hij heeft positief op mijn voorstel gereageerd, al hebben we nog niks concreet afgesproken.

 

Mijn idee is dus om nu een partner te zoeken die de implementaties voor zijn rekening kan nemen, zodat we 'productie kunnen gaan draaien'. Het is een mooi concept, de huidige klanten zijn enthousiast, we leveren state-of-the art websites af (al zeg ik het zelf). Ik lever er nu 5 per jaar af, in genoemde opzet zouden dat er misschien wel 50 of 500? kunnen worden. Ik wil me dan richten op mijn sterke punt: Het CMS. Hiervoor vraag ik nu een licentievergoeding (50-100 euro per maand), dus daar zit opzich nog een heel redelijke marge op.

 

Allereerst ben ik benieuwd naar jullie (kritische-) feedback op dit plan, daarnaast zit ik nog met de vraag hoe ik in hemelsnaam een goede partner voor de implementaties kan vinden. Aan de ene kant heb ik denk ik best wat moois te bieden: klanten, een mooi produkt dat relatief eenvoudig te implementeren is. Aan de andere kant ben ik wel op zoek naar een partner die betrouwbaar is, in staat is om goede implementaties te doen, en bereid is om in ieder geval een deel van de productie aan mijn systeem te wijden. Extra mooi zou het zijn als de partner zelf ook klanten kan aandragen. Ook al heb ik het zo makkelijk mogelijk gemaakt, het vereist toch een flink leertraject voor mensen met dit systeem kunnen werken.

 

Schiet ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De markt van Content Management Systemen is al behoorlijk verzadigd, er zijn vandaag de dag al honderden systemen, welke gratis te downloaden zijn, een enorme community (developers) hebben en al jaren actief zijn.

 

Even Drupal als voorbeeld

- Gratis te downloaden

- Wereldwijd wordt Drupal gezien als beste open source Content Managment Framework

- Ruim 3500 actieve developers

 

Voordeel van Open Source is dat er meerdere partijen zijn die het kunnen bouwen en onderhouden, waardoor de investering van de klant niet zijn waarde verliest als de klant geen samenwerking meer wilt aangaan met jouw (product).

 

Dus, tenzij je het voor elkaar krijgt om een grote actieve community op te zetten rond jouw systeem, zie ik dit niet heel erg groot worden en lijkt het me moeilijk om in een verzadigde markt een goede partij te kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 1

Allereerst welkom op HigherLevel!!

 

Ik deel je visie m.b.t. het CMS. Vind het ook een groot gemis dat webstats en CRM niet geïntegreerd zijn. Heb daar al langere tijd mijn eigen visie op, maar niet uitgebreid onderzocht wat op dit vlak reeds bestaat. Ben dus bijzonder benieuwd naar jouw CMS.

 

Verder is de markt voor CMS-en inderdaad behoorlijk verzadigd, maar er is vooral ook veel kaf tussen het koren. De meeste CMS-en hebben totaal geen marketingfunctionaliteit en daar ligt m.i. zeker een kans op USP. Dat er een grote markt van vraag en aanbod is vind ik alleen maar goed. Dat betekent dat je niets aan marktbewerking hoeft te doen (i.t.t. bij gaten in de markt). De markt bestaat immers, dus je hoeft het alleen maar beter te doen dan de rest. En dat lijkt in je concept te zitten.

 

Dus... laat je niet ontmoedigen door de verzadigde markt fictie. Voor goede producten met onderscheidende kracht is altijd plaats. En misschien weet ik ook nog wel een partner om het CMS door te ontwikkelen (maar alleen als het in ASP.NET gebouwd is of je het daarin wilt omzetten). Ben in ieder geval benieuwd naar de mogelijkheden. Heb je een lijstje met specs?

 

Qua pricing denk ik dat je op een goed segment mikt. Alleen denk ik dat klanten niet enkel een CMS willen aanschaffen, maar een complete oplossing voor de (online) marketing zoeken. Enkel CMS is niet voldoende. Zoek vooral een partner die op de andere vlakken uitblinkt en laat hen de CMS als de ultieme succestool inzetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg benieuwd naar de onderscheidende factoren van het CMS, ik hoop alleen dat topic niet gaat uitmonden in een opensource vs gesloten discussie. Zijn er al zoveel van geweest...

 

Ik gebruik zelf (als reclame bureau) 4 verschillende leveranciers van CMS oplossingen. 1 eenpitter, 1 tweepitter en 2 veelpitters. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. En elke ontwikkelpartij heeft zijn voor en nadelen. Wat ik merk is dat veel van de partners als eerste hun facturering compleet hebben geautomatiseerd. Daarin zit misschien ook nog wel wat winst, maak simpeler wat je simpeler kan maken met techniek, wat je blijkbaar beheerst.

 

Uit je verhaal kan ik niet helemaal opmaken wat je nou wilt.

Een implementatie partner in dienst nemen?

Bureaus welke websites ontwikkelen aansluiten als partner zodat deze zelfstandig websites in elkaar kunnen klikken?

 

Mijn ervaring is dat een heleboel systemen een trucje goed kunnen en minder presteren op andere gebieden.

Is de vormgeving goed, is de userinterface bagger

Is er een breed pakket aan modules aanwezig, is maatwerk een strubbeling

Snel website online, is follow up een drama

 

Je unieke punten klinken goed. Maar ik heb er een hard hoofd in dat je een implementatie partner kan vinden die zich opeens bind aan jouw product. En ik denk ook niet dat je dat moet willen.

 

Maak het product af, zorg dat je zaken heel goed op de rit hebt. Facturatie, onderhoudt, support, hosting, documentatie, marketing. En probeer dan een voet te krijgen binnen bedrijven welke bedrijven zoals jij nodig hebben. Reclamebureau's, webdesigners, online marketeers, webanalysten en weet ik veel wat nog meer.

 

Je kan er van leven, top.

Snel websites implementeren is nu mogelijk, top

 

StefanO zijn mening deel ik compleet. Jij vind dat jij de ultieme tool hebt, nu de markt op en andere mensen overtuigen.

 

Micha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk haak ik af na de laatste zin: "Ook al heb ik het zo makkelijk mogelijk gemaakt, het vereist toch een flink leertraject voor mensen met dit systeem kunnen werken."

Een CMS is toch juist bedoeld om geen leertraject te hebben? Al neem ik aan dat je hier de programmeurs bedoelt en niet de eindgebruiker, maar dan nog. Een installatie moet eenvoudig zijn, files uploaden, template aanpassen en draaien.

 

Los daarvan: ik ken meerdere bedrijven die een eigen CMS ontwikkeld hebben en dit aanbieden. Zij verhuren het CMS en plaatsen het dus alleen op de eigen server. Verzorgen de implementatie van de website en binden daarmee de klanten aan zich. Alle updates van het CMS zijn zo onder controle te houden.

Je hoeft dus alleen achter nieuwe klanten aan. Enige wat dan nog telt is prijs/kwaliteit.

Link naar reactie
  • 1

Allereerst nog even mijn complimenten voor het forum. Sta versteld van de doordachte meningen (zowel de enthousiaste als de kritische). Waarvoor veel dank!

 

Om een deel van de nieuwsgierigheid te bevredigen hierbij even een (niet compleet-) lijstje van de marketingfuncties van mijn CMS:

 

[*]Search Engine simulator: dmv een tagcloud zie je bij de editor welke keywords hoeveel nadruk krijgen op de pagina

[*]Concurrentiemonitor: houdt je online concurrenten in de gaten qua positie in Google (dus hoe hoog ze in de zoekresultaten van Google staan op jouw keywords), inkomende links van je concurrent. Daarnaast een quickscan om potentiele nieuwe concurrenten op jouw keywords te ontdekken. Beiden draaien periodiek en houden je op de hoogte van wijzigingen, en er worden historische grafieken bijgehouden.

[*]Uitgebreide statistieken (van nieuwsbrieven en je site)

[*]Linkmanagement, houdt je inkomende links in de gaten en waarschuwt je bij wijzigingen (link verwijderd, nofollow, nieuwe link, dat soort dingen)

[*]Mediamonitor houdt blogs en online media bij op nieuws mbt jouw keywords en waarschuwt je bij updates. Handig om op de hoogte te blijven van vaknieuws en ontwikkelingen in je markt.

[*]CRM die je website, mailings en statistieken integreert, kan gebruikt worden voor oa profiling van je relaties (bijvoorbeeld: handig om in je CRM te zien welke webpagina's een prospect als laatste heeft bekeken!), en personalisatie van je mailings (ik werk nu met een modulaire nieuwsbrief, waarbij je nieuwsitems selecteert, en het systeem vervolgens bepaalt welke nieuwsitems voor welke user interessant zijn, zo krijgen sommige klanten marketinggerelateerde nieuwsbrieven, terwijl bij anderen de focus meer op techniek of ondernemen ligt. deze interesse kun je zelf bijhouden, users laten aanpassen in hun profiel, of automatisch laten kiezen op basis van bezochte pagina's/geplaatste reacties). Ook veel gebruikt: Relaties een eigen pagina geven waarop ze hun tickets kunnen bijhouden, hun NAW kunnen corrigeren, hun factuurstatus kunnen zien. En natuurlijk online enquetes (KTO's ed)...

[*]Kwalitietscontrole van je website. Mijn systeem detecteert (en waarschuwt voor) downtime, maar ook pagina's die traag laden, routeringsproblemen (bijvoorbeeld als je site naar de VS traag is), errors, niet-validerende html, usability-issues etc.

 

Zoals door meerdere mensen genoemd heeft elk systeem ook zijn nadelen. In mijn geval zijn dat er twee:

[*]Implementatie van websites is sterk vereenvoudigt, maar nog niet optimaal. Ik werk nu met een combinatie van templates en .ini bestanden. In de templates kun je widgets en invoervelden defineeren. Het is geen rocketscience, maar vergt wel enige specifieke kennis van het systeem.

[*]De focus van mijn CMS ligt op het content-gedeelte en het marketing-gedeelte. Het gevolg is dat de overige delen enigszins spartaans zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld het CRM: Je kunt zelf profielen opstellen van je users, importeren/exporteren, zoeken/filteren, in groepen indelen en een log bijhouden. Daarmee voorzie je min of meer in de basisfunctionaliteit van een CRM. Maar mijn CRM-gedeelte kan nooit concurreren met een dedicated CRM waar je veel meer toeters en bellen hebt. Idem voor mijn order/facturatiesysteem, mijn statistieken, mijn ticketsysteem etc. Het doet wat het moet doen, maar niks extra's. Overigens is in de praktijk ook al gebleken dat dat voor sommige kanten juist een voordeel is: Ben nu bezig met een CRM voor een klant die merkte dat hun vorige (dedicated) CRM (Sage) niet gebruikt werd door de medewerkers omdat het te complex was :)

 

Ok, tot hier even de produktuitleg. Ik waardeer alle feedback hierop, maar mijn vraag was vooral gericht op een te volgen groeistrategie. Een optie die hierboven wordt gesuggereerd is om het niet in partners te zoeken, maar vooral mijn eigen ding te blijven doen (met waar mogelijk automatisering om de boel te versnellen). Dat is inderdaad een optie. De reden dat ik op het partner-idee hink is het volgende: ik bouw vooral vrij complexe websites met veel maatwerk. Hoe ik ook automatiseer, ik verwacht niet meer dan 5-10 websites per jaar te kunnen opleveren. Opzich geen probleem, ik verdien er aardig op, en de licentie-inkomsten zorgen voor enige financiele continuiteit, en stijgen rustig mee.

 

Maar het implementatie-traject is tijd- en energierovend. Voorbeeld: Ik heb nog geen eigen website. Na 4 jaar ondernemerschap. Gewoon geen tijd voor. Daarnaast kan ik onvoldoende tijd stoppen in mijn CMS: ik heb nog een heleboel goede plannen en verbeteringen in mijn hoofd, waar ik nu niet aan toekom. Ook ervaar ik deze situatie als enorm stressvol, omdat ik vaak met 100 dingen tegelijk bezig ben, en er veel te veel uren insteek.

 

Daar tegenover staan kansen: Ik heb tot nu toe nog nooit iets aan aquisitie hoeven doen anders dan langsgaan op gesprek en offreren. Ik heb geen website, nog nooit ergens geadverteerd, alles gaat tot nu to via mond-op-mond. Mijn offertes hebben een 80-90% succesratio. Als een klant een pitch doet dan win ik em in ongeveer 60% van de gevallen. Van al mijn klanten is denk ik 80-90% na de eerste opdracht vaste klant gebleven. Dat is natuurlijk fijn en makkelijk, maar het geeft me ook het gevoel dat ik een goed produkt heb, waar meer uit te halen valt. Als het allemaal zo makkelijk gaat, en ik heb iemand voor me die de boel aan de lopende band wil gaan verkopen, wat let me dan om op te schalen?

 

Ik heb inmiddels mijn prijzen opgevoerd, om een buffer te kunnen aanleggen voor eventuele uitbreiding: Waar ik eerst 1.000-3.000 euro voor een website vroeg is dat nu 3.000-20.000 euro. Uiteraard is het produkt ook verbeterd: Ik heb het design uitbesteed aan een partner waar ik prettig mee samenwerk. Zij structureren informatie, doen sessies met de klant, usability-onderzoek en templating. Daarnaast lever ik goptimaliseerde code (loadtime, seo), een keyword-analyse, en kan ik ook teksten / content / sla leveren.

 

Maar ondanks groeiende buffers vind ik de stap naar personeel in dienst best groot / eng. Verzekeringen, een kantoorpand, arbo, contracten, advocaten, dit alles werpt voor mij een (psychologische) barricade op. Ook omdat mijn bedrijf tot nu toe draaide op de flexibiliteit en lage kosten (geen kantoor, geen personeel, nauwelijks investering, geen lening, alles zelf doen) en dat ervaar ik als een prettige manier van zakendoen. Al mis ik natuurlijk soms wel iemand om verantwoordelijkheid mee te delen en te sparren, maar voor dat laatste heb ik jullie nu gevonden :)

 

Kortom, ik loop een beetje tegen mn plafond aan, en ik ben op zoek naar een manier om uit te breiden die past bij mijn businesmodel, mijn produkt, mijn branche, mijn klanten...

 

Ben dus ook benieuwd naar jullie feedback op dit groeiscenario. Voor wat hoort wat, ik zal een dezer dagen alle niet beantwoorde vragen over mn produkt zo goe dmogelijk per pm beantwoorden om de boel overzichtelijk te houden en niet teveel offtopic te gaan.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant verhaal. Ik heb gelijksoortige doelstellingen wat betreft marketing integreren met het bouwen van een website, vandaar dat jouw verhaal mijn interesse heeft.

 

Om deze doelstellingen te realiseren gebruik ik (naast mijn expertise ;) ) een Canadees pakket, wat veel in zich heeft van wat jij beschrijft. Een groot verschil is dat dat pakket meer gericht is op het MKB, waar jij je richt op grotere bedrijven. Dat uit zich ook in een aantal zaken die jij onderhanden neemt (zoals CRM) wat dat pakket van mij niet doet.

 

Als ik jouw verhaal analyseer heb ik de volgende opmerkingen:

- Je noemt het een CMS, met de focus op marketing en content. Toch geef je aan dat je vooral erg complexe websites aflevert. Dat lijkt me een beetje in tegenspraak: CMS zou het moeten vereenvoudigen, bovendien draait het om de content, niet om allerlei toeters en bellen (bij mij ten minste wel)

- Een aantal van de functionaliteiten die je noemt kunnen ook door andere pakketten worden geleverd, vaak gratis (Google Analytics en Google Webmaster tools bijvoorbeeld).

- Voor nieuwsbrief software is er een partij als Awebber. Ik gebruik dat (nog) niet, maar is het realistisch om te willen opboksen tegen zo'n grote partij voor wie nieuwsbrief software de core-business is?

- Je wilt je richten op het CMS, maar wat is nu eigenlijk jouw core-business, die software of het doen van projecten met die software?

- Als die software de core-business wordt, hou je dan rekening met alles wat er bij software-ontwikkeling komt kijken (waaronder een heel flink stuk klantenservice)?

 

Dan kom ik even op jouw directe vraag: hoe kan je groei realiseren.

 

Allereerst vind ik je opmerking typerend dat je het tot nu toe met lage investeringen hebt gedaan. Dat wordt compleet anders wanneer je focus op software ontwikkeling komt. Op dat moment moet je wel flink investeren in personeel. En dat is een risicovol pad.

 

Als je je vooral wilt blijven richten op het doen van projecten, dan kan je enerzijds een aantal zaken uitbesteden (wat ontwikkeling via Elance of Rentacoder), en anderzijds heb je minder te maken met klantenservice ( er vanuit gaande dat het aantal klanten beperkt blijft). Een groter aantal klanten kan je realiseren door mensen in te huren die hetzelfde gaan doen als jij: projecten dus. Je kan alles rustiger uitbouwen, zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over de ondersteuning van de software (jij en je medewerkers zijn immers de enigen die er mee werken).

 

Een derde mogelijkheid is dat je je product verkoopt aan, of gaat samenwerken met, een partij die meerdere software producten uitbrengt. Zij weten veel meer over software-ontwikkeling en ondersteuning, en jij kan je richten op waar je goed in bent.

 

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nog geen groei scenario.

 

Wel issues:

- Je kijkt nog heel erg naar het product. Hoe groot is de markt voor jouw product? Marktpotentie? Hoe gaat je businessmodel eruit zien? Focus: waar is jouw CMS uitermate geschikt, welke branche(s)? Heb je specifieke kennis over deze branches?

 

De belangrijkste issues waar je eerst iets van moet vinden of aan moet doen:

- Volgens mij ben je nog erg bezig met de vraag of je wilt ondernemen en op welke schaal je dat wilt doen.

- Scheiding minor en major, financiering/businessmodel is major, huisvesting is minor dat is altijd wel te regelen. Financiering vinden en krijgen is moeilijk. Probeer je verhaal eens op een A4 te zetten en te vertellen in 15 minuten. (Wie, wat, waar, wanneer) Je verhaal is nu wat veel en ongestructureerd.

- Produktmanagement, in de reacties worden verschillende dingen verteld over de CMS markt. Waar is jouw CMS heel geschikt om inte zetten, welke branches? Welke behoeften vul je in? Doelgroep; sales (leads), marketing, algemeen management?

 

Heel veel succes

 

 

 

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

wederom dank voor de reacties. even een paar korte antwoorden tussendoor:

 

[*]er worden in de reacties een aantal (gratis) alternatieven genoemd voor delen van mijn cms. Ik denk zelf dat voor de meeste marketing-functies die ik aanbied wel van dit soort alternatieven bestaan. Het voordeel van mijn pakket is dat alles geintegreerd is. Dat biedt de gebruiker gemak en overzicht, maar vooral extra mogelijkheden, zoals eerder genoemde voorbeelden. Zal er nog eentje aan toevoegen: Een klant gebruikt mijn CMS om gepersonaliseerde folders aan te bieden per mail. Daarin staan alleen produkten die de gebruiker niet al eerder heeft gekocht, uit het segment waar de bezoeker in geinteresseerd is. Bovenaan de folder bieden we het laatste op de website bekeken produkt aan met een leuke korting. Ik noem maar een puntje waar de integratie meerwaarde biedt.

[*]mijn doelgroep is niet zozeer een bepaalde sector, wel een bepaald segment: Mijn klanten gebruiken stuk voor stuk hun website actief voor het werven van klanten, verkopen van produkten enz. Daar komt de (marketing-)meerwaarde van mijn produkt ook het beste tot zn recht. Partijen die een website hebben 'omdat dat nou eenmaal moet' of bij wijze van visitekaartje verwijs ik door naar de diverse gratis CMSsen en een partner die blij is met deze kleine klanten.

[*]mijn core-business is nu eigenlijk vooral de ontwikkeling / implementatie. Ik wil daar graag vanaf, ik streef naar het CMS als core-business.

[*]helaas geen demo beschikbaar. staat op mn lijstje direct onder een eigen website. begrijp me niet verkeerd, ik zie in dat dat heel belangrijk is voor de 'next step'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen CMS expert (integendeel), maar heb al wel lange tijd een beeld van wat een CMS eigenlijk zou moeten kunnen. Nu heb ik totaal geen vergelijkende studie gedaan, maar 'van horen zeggen' herinner ik mij dat mijn wensen in geen enkel pakket verenigd zijn. Tot nu. Dit CMS kan veel meer dan ik als no-know in de loop der jaren had bedacht.

 

Heb dus wel affiniteit met het product, maar nog veel meer met het opzetten van een sterk groeiende business. Nu vereist het opzetten daarvan veel meer dan creatieve ingevingen die je even snel op een forum rammelt. Business modeling is een vak apart.Toch een vlugge poging...

 

De productspecs geven de mogelijkheden van het CMS aan. Vrij geïnterpreteerd stel je je klanten in staat in online marketing te excelleren. Een waardevolle belofte, want het is een hoog concurrerende miljoenen business. Dit CMS kan het verschil zijn dat het verschil maakt en de kracht zit er juist in dat alles in 1 pakket zit. Ik vind het dan ook niet verrassend dat je uit een bepaald segment aan klanten aandacht krijgt.

 

...Mijn klanten gebruiken stuk voor stuk hun website actief voor het werven van klanten, verkopen van produkten enz. Daar komt de (marketing-)meerwaarde van mijn produkt ook het beste tot zn recht.

 

Het CMS stelt de klant vooral technisch in staat om online te excelleren, o.a. doordat men veel leert over de performance van de website in relatie tot die van concurrenten. Maar ook doordat online marketingacties beter uitgevoerd kunnen worden. Voor websucces is echter meer nodig, zoals bijv. een aansprekend design dat past bij de uiting, goede teksten, goed verhaal, slimme acties, optimale pricing, etc. Veel meer dan een subliem CMS. Een perfecte raceauto maakt nog geen GP winnaars.

 

Vanuit die gedachte zou ik inzetten op goede partners die alle voor jouw klanten genoemde competenties in huis hebben en hun diensten m.b.v. jouw CMS kunnen verbeteren. Dit geeft hen concurrentievoordeel t.o.v. hun concurrenten. Dikke kans dat ze niet willen dat je met andere partners gaat werken, maar daar hoef je je niets van aan te trekken. Zoek een paar grote en goede partners uit (met veel goede klanten) en laat hen het CMS gaan verkopen.

 

Qua pricing zit je op de goede weg. Je hebt het in een abonnement-vorm gegoten en dat is prima. Wellicht dat je met verschillende modules kan gaan werken, pay per user, etc. Daar moet je echt even de tijd voor nemen.

 

Tot zover vind ik mijn voorgestelde aanpak nog niet erg onderscheidend, maar redelijk standaard. Het kan helpen om een business model canvas te gebruiken. Dat heb ik nu enige malen toegepast en helpt om sneller een robuust en geld genererend business model op te tuigen.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Leuk dat Stefan zo enthousiast is.

 

Ikzelf heb wat meer scepsis. Niet omdat ik niet geloof dat het pakket niet doet wat wordt beloofd (hoewel ik het nog moet zien). Ik heb wel eerder fantastische software producten gezien die gebouwd waren door eenlingen. Zodra het echter op een grotere markt dient te komen, krijg je te maken met versiebeheer, roadmaps, klantenservice, ondersteuning van oudere versies, upgrade problemen, testprotocollen, en dan vergeet ik er vast nog wel een aantal.

 

Het punt is dit: om een software product in de markt te zetten, heb je een goede organisatie nodig. En hoe complexer het product, hoe complexer de organisatie die je nodig hebt.

 

Ik wens je wel veel succes, en ik hoop dat je hier op HL ondersteuning vindt om dit op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even ingaan op dat laatste kritiekpuntje: is het niet zo dat je door het uitbesteden van de implementaties de organisatorische problemen enorm beperkt? Mijn idee is dat de partners het volledige implementatietraject voor hun rekening nemen, dus ook support. Zij fungeren dan feitelijk als een soort buffer tussen mij en mijn klanten, alleen zaken waar ze zelf niet uitkomen spelen ze door naar mij. Als ik me daarnaast volledig op het CMS kan toeleggen kan ik nog wel een eindje groeien zonder deze problemen omdat ik nu misschien 2-4 uur per week kan besteden aan mijn CMS, dan 60 oid. Dat is een flinke groei, zonder bijbehorende rompslomp,

 

Dat gezegd hebbende heb je in hoofdlijnen natuurlijk gelijk, en tegen deze issues loop ik momenteel ook al een beetje aan. Er zitten nog best wat 'ruwe kantjes' aan mijn CMS, en ook aan mn bedrijf. Doordat ik zo ontzettend moet multitasken is het een behoorlijk bumpy road geweest tot op heden. Ik ben een mierenneuker en perfectionist, dus dat is geen goede combinatie. Hoewel ik snap dat het leerzaam is baal ik van elk steekje dat ik heb (moeten) laten vallen...

 

Overigens (en misschien praat ik nu teveel als techneut) snap ik het 'eerst zien dan geloven' puntje wat in sommige reacties doorklinkt niet goed. Geen probleem hoor, daar niet van, maar technisch gezien stelt het allemaal niet zo heel veel voor wat ik heb gedaan. Uiteindelijk is het in mijn ogen vooral het idee geweest om eens een CMS te bouwen vanuit marketingperspectief, en niet zozeer de technische prestatie?

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen de implementaties uitbesteed, doe je dus zelf de software ontwikkeling. Daar komen de zaken bij kijken die ik noemde. Die implementeerders zijn jouw klanten of vertegenwoordigen die. Je moet hen ondersteunen bij upgrades, bugs, enzovoorts.

 

Over je laatste punt: misschien stelt het niet zoveel voor, maar als je iets hebt wat er nog niet is, dan willen we dat graag zien. Als je eerst een een URL geeft van een site die hiermee gemaakt is, dan kunnen we al wat beoordelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat jullie graag een voorbeeld of demo willen zien is natuurlijk begrijpelijk. Ik hoop dat ik nu niet tegen de HL-filosofie inga, maar ik wil die op dit moment nog even niet publiekelijk met jullie delen. Vooral omdat ik de gevolgen van een 'coming-out' nog niet helemaal heb overdacht. Ik heb inmiddels al wel per PM richting Stefan wat meer inzicht verschaft en ook een demo toegezegd.

 

Behalve dat ik (misschien ook deels uit gewoonte) nog even 'in de kast' wil blijven, probeer ik ook meer te focussen op een groeistrategie dan het produkt zelf. Maar ik snap ook dat als ik een (vernieuwend) produkt voorstel, dat reacties uitlokt. En ik vind het dan weer erg moeilijk om niet op die reacties in te gaan ;D Bedenk dat dit basically voor het eerst is dat ik mijn concept aan een kritisch panel voorleg.

Link naar reactie
  • 0

Overigens (en misschien praat ik nu teveel als techneut) snap ik het 'eerst zien dan geloven' puntje wat in sommige reacties doorklinkt niet goed. Geen probleem hoor, daar niet van, maar technisch gezien stelt het allemaal niet zo heel veel voor wat ik heb gedaan. Uiteindelijk is het in mijn ogen vooral het idee geweest om eens een CMS te bouwen vanuit marketingperspectief, en niet zozeer de technische prestatie?

 

Dus ik lees dat het CMS technisch niet goed is?

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.