Ga naar inhoud
Geplaatst:

Mikepgc

Hallo allemaal,

 

Ik stuitte op een aantal problemen met de leverancier en de rederij.

Volgens de fabriek hoort de rederij de B/L te maken, maar de rederij zegt het tegenovergestelde.

Hierdoor is verwarring ontstaan bij ons.

 

Graag hoor ik jullie ervaring

alvast bedankt!

 

Mike

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Een Bill of Lading (B/L), ook wel cognossement genoemd, is een zeevrachtbrief en is tevens een

schriftelijke overeenkomst waarin de vervoerder heeft bevestigt dat hij bepaalde goederen in ontvangst

heeft genomen voor vervoer naar een bepaalde bestemming ten behoeve van een bepaald persoon.

 

De vervoerder (scheepvaartmaatschappij) maakt de Bill of Lading op en vermeldt daarop alle gegevens

zoals de omschrijving en identificatiemerken van de goederen, het aantal colli, de hoeveelheid of het

gewicht en de uiterlijke staat en conditie van de goederen.

 

Bron: KvK documentenwijzer

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Mikepgc

  • Auteur

Erg duidelijk!

 

nog een andere vraag is waar kan deze het best worden gestuurd?

naar ons bedrijf of meteen naar de expediteur?

 

sommige mensen zeggen wel eens dat er toch een risico bestaat dat de andere partij ermee kan rommelen, dus vandaar dat het eerst naar ons wordt gestuurd en vervolgens sturen wij het door naar de expediteur zodat zij de goederen vervolgens kan afhalen.

 

  • 1 month later...
Geplaatst:

anymous

Dat hangt van verschillende dingen af.

 

Vertrouwen, hoelang doe je al zaken e.d.

waarde van je producten

Verzekering

Aansprakelijkheid (denk aan medicijnen, etenswaar e.d.)

de afstanden en aantal overslagpunten.

en de extra handling en tijd die het met zich mee brengt als je het in een extra stap laat transporteren.

 

Dat is voor iedereen weer anders en ben bang dat je daar alleen zelf over kunt oordelen.

Geplaatst:

geanonimiseerd__

Erg duidelijk!

 

nog een andere vraag is waar kan deze het best worden gestuurd?

naar ons bedrijf of meteen naar de expediteur?

 

sommige mensen zeggen wel eens dat er toch een risico bestaat dat de andere partij ermee kan rommelen, dus vandaar dat het eerst naar ons wordt gestuurd en vervolgens sturen wij het door naar de expediteur zodat zij de goederen vervolgens kan afhalen.

 

Vraag de vervoerder om een telex-release, dat voorkomt zoekraken. Dan ontvang je een bevestiging normaal gezien en uitdraai telex release of B/L met mooie rode telex-release stempel.

 

B/L is in feite eigendoms bewijs van de goederen dus niet handig als die zoekraakt.

Geplaatst:

Jaap B

Hallo, Ik importeer zelf nogal eens wat.

 

Ik ga er vanuit dat je over container import praat.

Hoe heb je de betaling geregeld? via L/C of Bank Transfer? Als je het via L/C hebt gedaan, wat ik aanraad als je niet eerder zaken hebt gedaan met iemand, dan verstuurd de producent de documenten (bill of lading, certificate of origin, packing list, invoice ) naar jouw bank. De bank zal kijken of de papieren kloppen en deze dan aan jouw doorgeven. En jij stuurt de gegevens dan naar de expediteur.

 

Ik laat zelf vaak de producent het transport regelen (CNF levering, dat is dat hun het transport tot aan rotterdam doen en ik zelf het laatste stukje in NL).

 

Stuur de papieren nooit direct door naar een ander stel je voor dat ze hem kwijtraken. De bill of lading is het belangrijkste document, Als jij geen bill of lading hebt kun je goederen ook niet uit de haven krijgen. Ook al staat jouw naam in grote fluor letters op de container, geen bill of lading geen goederen.

Geplaatst:

Blous

Hoi,

 

Het sturen van een B/L naar je expediteur kan tijd winnen. Dus wanneer je ervaring hebt met hun zou ik daar niet echt meteen moeilijk over doen. Ik heb zelf een expediteurs bedrijf en wij krijgen van diverse klanten rechtstreeks de b/l's verstuurd uit de diverse landen/leveranciers.

 

Verder is een telexrelease altijd handig in mijn optiek dus dat is inderdaad een goede tip!

 

Maar als je een expediteur hebt waarom heb je dan niet de vraag aan hem gesteld toen deze stellingen op tafel kwamen. Hij/hun moeten je daar altijd in kunnen adviseren.

 

Groeten,

 

Roy Blous

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.