Ga naar inhoud

Marktonderzoek d.m.v. mailing nieuw software product

Geplaatst:

Michiel Delor

Ik wil een nieuwe software product op de makt brengen, maar alvorens met de ontwikkeling te starten wil ik erachter komen of mijn beoogde doelgroepen hier wel op zitten te wachten. Ik vraag me af hoe ik dit zou kunnen aanpakken...

 

Een van mijn ideeen is als volgt. Ik maak van tevoren een heldere beschrijving maken van het product dat ik aan wil bieden waarbij ik duidelijk aangeef waarom het interessant is voor mijn doelgroep. Daarna test ik het product d.m.v. een proefmailing naar een aantal potentiele klanten (bv. 50 stuks de eerste keer). In die proefmailing presenteer ik het product alsof het al bestaat waarmee mensen de mogelijkheid hebben meer informatie aan te vragen of een online demo te bekijken (dmv reageren per post mbt antwoordnummer of bezoeken website). Die aanvullende informatie en demo maak ik van tevoren zodat ik hen ook daadwerkelijk die informatie kan sturen.

 

Op basis van de response op deze mailing kan ik een inschatting maken van de interesse. Stel dat 10% reageert, dan kan ik, uitgaande van het totaal aantal potentiele klanten grofweg berekenen hoe groot mijn potentieel is. Als die voldoende groot, start ik met de ontwikkeling.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand aanvullingen of een beter idee?

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

 

Het succes van die test is minstens zo afhankelijk van je mailing als van je product. Een goede mailing voor een slecht product levert boze klanten op. Een slechte mailing voor een goed product levert geen klanten op. En dan zou je het niet ontwikkelen.

 

Op zich is het wel goed om de mening te peilen van je potentiële markt. Waarom ga je niet eens met een tiental toekomstige gebruikers praten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Raoul K

Ik denk dat het ligt aan het product dat je maken wilt. Persoonlijk doe ik het nooit, als de ontwikkeling plaats vind word er niet over gepraat, zodat ik bij lancering iniedergeval een voorsprong heb op cloners.

Geplaatst:

Verfrissend

Op zich een serieuze methode om productontwikkeling vanuit de techniek te laten lijken op productontwikkeling vanuit een marktvraag.

Mijns inziens is het wel riskant om deze methode toe te passen. Ter ondersteuning van de conceptontwikkeling is het te gebruiken maar om het leidend te laten zijn.. ik weet het niet

 

De response op een mailing is erg onbetrouwbaar om de vraag te bepalen aangezien er veel variabelen zijn die de uitkomst gaan bepalen (zoals keuze doelgroep, kwaliteit mailer, opvolging mailer etc).

Erg vaak ligt de response op mailings ergens tussen de 0.5 en 4%. Dit zou nu al betekenen dat de ontwikkeling niet doorgaat?

 

Ik kan me voorstellen dat het idee is ontstaan vanuit 'verhalen en vragen' in de markt (productontwikkeling vanuit een marktvraag). Kun je daarbij zelf de onderscheidende variabelen invullen en de voordelen voor de markt dan ben ik persoonlijk meer voorstander van de scenario methode.

 

Maak meerdere (worst case, regulier en ideaal) scenario's met kosten en potentiële omzet/winst in de komende 3 jaar en bepaal hoeveel afzet er moet komen om het concept rendabel te laten zijn.

Wellicht dat blijkt dat met een afzet bij 3% van de markt al een positieve ROI wordt behaald. Dit geeft al wat vertrouwen en richting rondom de targets die je jezelf moet stellen (en zijn die dan realiseerbaar?)

 

Wellicht heb je dit al gedaan en kom je daarom op de 10% uit. Hoeveel klanten moet je dan overtuigen? Als dat er 100 zijn voor het een jaar dan ga je dat niet alleen redden (2 per week). Dan moet je dus rekening houden met inzet van meer mensen (met bijkomende kosten) en/of technische oplossingen om de klanten binnen te halen (cloud en web bijvoorbeeld).

 

Nou, het wordt een heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan.

 

In het kort, alleen de mailer als GO or NO GO indicator gebruiken is te zwak. Probeer meer perspectieven te gebruiken (bijvoorbeeld een organisatie perspectief, gesprekken met ondernemers op bv Open Coffees etc)

 

Grts

Arnold

 

 

Geplaatst:

Michiel Delor

  • Auteur

Beste mensen,

 

Allereerst wil ik bij deze graag eenieder die heeft gereageerd bedanken. Het heeft me aan het denken gezet...

 

Concreet ben ik nu van plan om eerst marktonderzoek te (laten) doen. Dit zou ik natuurlijk kunnen doen door een aantal persoonlijke interviews, maar ik zie er meer in om eerst telefonisch onderzoek te doen. Ik overweeg dit uit te besteden, aangezien ik zelf momenteel weinig tijd heb en dit graag overlaat aan een `specialist'. Als resultaat verwacht ik echter geen "roman"; ik heb nu al redelijk concreet voor ogen wat ik wil weten. Een antwoord op die vragen volstaat.

 

Om een idee te geven volgt hieronder een opsomming van de hoofdvragen:

 

- Gebruikt men nu al een vergelijkbaar product (ik kan kort en bondig formuleren wat het product doet en waarom het interssant is voor de doelgroep)?

>> Indien ja; of ze er tevreden over zijn; waarom wel/niet.

>> Indien nee;

- Zouden ze interesse hebben in `mijn´ product?

>> Indien ja; hoeveel ze bereid zouden zijn te betalen voor dit product?

 

Uiteraard zal ik dit later verder uitdiepen, maar dit geeft een idee. Een dergelijk onderzoek zou ik dan bijvoorbeeld bij 100 bedrijven willen houden. Op basis van de uitkomst heb ik een idee hoe groot mijn kansen procentueel gezien.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van een deregelijk aanpak denken en daarnaast of je concrete tips/aanbevelingen hebt over bedrijven of free lancers die dit op zouden kunnen pakken.

 

Geplaatst:

XiaoDi

Niet dat ik er ervaring mee heb of er verstand van heb, maar ik zou bedrijven opbellen met de mededeling dat je een nieuw product hebt ontwikkeld en nu graag wilt weten wat bedrijven er van vinden, en of je een half uurtje langs mag komen om hun suggesties aan te horen.

Geplaatst:

TwaBla

Niet dat ik er ervaring mee heb of er verstand van heb, maar ik zou bedrijven opbellen met de mededeling dat je een nieuw product hebt ontwikkeld en nu graag wilt weten wat bedrijven er van vinden, en of je een half uurtje langs mag komen om hun suggesties aan te horen.

 

Suggestie: lees de originele vraag nog eens. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Anoniem9876

Er zijn een aantal mogelijkheden om online te onderzoeken of er vraag is naar... Als je idee compleet nieuw is dan wordt het moeilijk. Maar is het een idee om bestaande processen te verbeteren dan zou je de "vraag" erna kunnen onderzoeken.

Geplaatst:

Michiel Delor

  • Auteur

Het idee is niet compleet nieuw. Het gaat om een nieuw stuk software, waarvan er al een variant is. Alleen wil ik een veel beter product ontwikkelen en dit aanbieden.

 

Hoe zou ik zo'n onderzoeken kunnen aanbieden? En zijn er (ervaren) bedrijven/freelancers tegen een vergoeding zouden willen uitvoeren? Voel vrij je aan te bieden....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.