Ga naar inhoud
Geplaatst:

panamathor

Mijn vrouw en ik gaan allebei voor ons zelf beginnen.

 

Ik heb begrepen dat we als we allebei het urencriterium halen we allebei recht hebben of zelfstandingen aftrek en starters aftrek.

 

Zijn er wellicht betere, fiscaal meer aantrekkelijkere vormen ivm het feit dat we getrouwd zijn of maakt dit niet veel uit? We verwachten niet dat de omzet ver boven de Euro 20-25 K per persoon zal komen.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Bij dergelijke omzetten is een andere rechtsvorm nauwelijks interessant.

 

Let er voor het urencriterium wel op dat jullie samenwerking 'gebruikelijk' is. Oftewel: dat niet een van jullie enkel ondersteunende diensten levert binnen de VOF (denk tandarts wiens partner alleen de administratie doet, de telefoon opneemt en de agenda bijhoudt). Dan kan de ondersteunende vennoot namelijk uitgesloten worden van de fiscale voordelen die kleven aan het urencriterium.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

panamathor

  • Auteur

Beste Joost,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Ja, het leek mij ook de beste, meest simpele vorm vooral maar ik ben blij dat je het thema 'gebruikelijke samenwerking' noemt.

 

Ik ben meer de man van marketing, sales, small business advies op gebied van toerisme, zaken doen in 3e wereld, en doe wat zaken gerelateerd aan de bouw. Mijn vrouw is meer thuis in graphic design, websites, enz. Ik kan haar gebruiken maar het hoeft niet. En zij heeft ook zeker haar eigen klanten maar soms zal ik natuurlijk een klant aanraden haar in te huren.

 

Is deze situatie acceptabel?

 

Thorwald

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Niets mis mee om dat in een VOF te doen, maar waarom niet twee eenmanszaken?

Ik zie namelijk het belang van een VOF niet als de werkzaamheden aanzienlijk verschillen. Denk ook aan de gevolgen indien jouw activiteiten falen en die van haar slagen. Dan kan jouw business binnen de VOF de hare om zeep helpen!

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Jaap Haagmans

Joost, volgens mij ben jij degene die over een VOF begon of zie ik nu iets over het hoofd?

Ruby on Rails fanaat

Geplaatst:

panamathor

  • Auteur

Ja, dat is ook precies het plan: 2 eenmanszaken.

 

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Mijn vrouw en ik gaan allebei voor ons zelf beginnen.

 

Ik heb begrepen dat we als we allebei het urencriterium halen we allebei recht hebben of zelfstandingen aftrek en starters aftrek.

 

Oeps, ik maakte een aanname :-[

 

De tweede vraag zou toch niet relevant zijn als het gaat om twee eenmanszaken. Dan is er immers geen fiscale verwevenheid en is ook de vraag over een ongebruikelijk samenwerking niet aan de orde.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Hermes Ratgers

waarom geen vof, het lijkt me aan te tonen dat zeer duidelijk om 2 verschillende activiteiten gaat.

Voordeel is naar mijn mening dat je maar 1 administratie hoeft te voeren (minder kosten dus) en naar mijn mening zijn er wel meerdere voordelen (meerdere klanten/winstverschuivingen/etc)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Minder administratie zal wel meevallen. Elke boeking moet immers gemaakt worden, VOF of eenmanszaak. Enkel de kosten van twee jaarrekeningen, meerdere bankrekeningen en twee inschrijvingen KvK zullen hoger zijn.

 

Wat nadelen aan de VOF in dit geval:

- In de IB aangifte moet dan ook de VOF winst gesplitst worden op basis van zakelijke verhoudingen (wie krijgt wat en waarom en hoe verdedig je dat?).

- VOF akte noodzakelijk.

- Toepassing mogelijke KOR geldt alleen voor de VOF. Bij twee EMZ-en geldt deze twee keer

- onderscheid diensten niet duidelijk voor klanten

- slecht resultaat activiteit A gaat ten koste van goed resultaat van activiteit B;

- VOF kan zelfs over de kop gaan als B erg slecht gaat, ondanks dat A goed draait.

 

 

Kortom: nog geen uitgemaakte zaak ;)

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Hermes Ratgers

ad 1. dat is een kwestie van afspraken maken, echter het is niet moeilijk om de administratie zodanig in te richten.

ad 2. vof-akte, dat mag niet zo veel kosten (internet staat vol met voorbeelden, zelf zie ik het als tot mijn taak behorend)

ad 3. bij 40k omzet en de activiteiten die zij ondernemen, zie ik daar zo 1,2,3 geen mogelijkheid toe.

ad 4. ligt eraan hoe je het inricht. en dat zou alleen gelden voor gezamenlijk klanten

ad 5. wellicht een goede optie om de belasting dus te verlagen voor degene die winst maakt etc

ad 6. op de bouw na, zie ik niet erg heel veel risicovolle activiteiten

 

Het scheelt in de kosten al snel € 1500 per jaar, als je dat gaat omrekenen in belasting en gegeven de verwachte resultaten denk ik dat er heel veel extra omzet zal moeten komen om ervoor te zorgen dat het niet voordeliger is ;)

 

wellicht een optie om nader uit te zoeken en te bespreken met je adviseur (alhoeel het voor hem niet voordelig zal zijn :P).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.