• 0

auto aanschaf

Ik koop een auto in Nederland met geld van mijn Duitse zaak, ik hoef geen Btw te betalen, ik ga de auto privé rijden, is dit belastingtechnisch verstandig?

Wat kan ik het beste doen?

Stel dat de auto 15000 euro kost, beter privé kopen of via de zaak kopen?

 

Gr Triker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een auto op Duits kenteken kun je in NL alleen maar gebruiken voor woon-werkverkeer als je NL ingezetene bent. Is het je bedoeling om weer een auto op Duits kenteken te kopen?

 

Overigens kun je doorgaans auto's 2e hands beter privé kopen, hoewel die stelling enkel ziet op NL. Geen idee hoe dat werkt in DLD.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Het gaat me eigenlijk om de BTW teruggave, dus met geld uit de zaak kopen en privé gaan rijden. Is dat uiteindelijk gunstig of ongunstig belastingtechnisch?

Ik moet dan een of ander formulier invullen, dat ik hem zeker uitvoer ofzo iets dergelijks en mijn btw nummer tonen.

Maar nogmaals het gaat vooral om de BTW teruggave, zakelijk kopen en privé gaan rijden.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

In binnenlandse verhoudingen koop je de auto met btw en vraag je die btw als ondernemer terug (mits je de auto zakelijke etiketteert en dus ook - in ieder geval deels - zakelijk gebruikt). Als je als ondernemer in een ander land (in dit geval als Duits ondernemer in Nederland) een auto koopt, werkt dat iets anders. Er is dan sprake van een intracommunautaire levering: de auto wordt zonder btw geleverd en je moet zelf aangifte doen van de te betalen btw (die je meteen weer aftrekt, dus per saldo nihil). Daarmee voorkom je een kasrondje met de fiscus, maar het eindresultaat is hetzelfde. Daar hoef je het niet voor te doen.

 

Hoe Duitsland omgaat met btw en inkomstenbelasting bij zakelijke auto's die (tevens) privé gereden worden weet ik niet. Voor auto's gelden vaak hele specifieke regels. Ongetwijfeld zal alleen maar privé rijden daar ook tot problemen rijden. Daarnaast geldt uiteraard het al aangegeven probleem van het als inwoner van Nederland rijden in een auto met buitenlands kenteken. Slechts met vergunning is dat onder omstandigheden toegestaan

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Hi,

 

Ben geen deskundige maar toevallig bezig met een lease auto als eenmanszaak, dus begrijp niet waarom je geen auto op je bedrijf kunt zetten

Laat me graag voorlichten ;-)

 

GJ

 

Ik ben heel benieuwd hoe jij kunt voorrekenen dat een lease-auto goedkoper is als een gewone (al dan niet) gefinancierde auto..... en wat dan je motivatie is om nog een lease-wagen te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Hi

 

Op zich simpel verhaal: huidige auto is aan de beurt voor regulier maar wel duur onderhoud (remmen, distributiesnaar, nog paar dingen) maar voor een auto van 13 jaar de vraag of dat rendabel is.

Je kunt voor €350 p mnd een leuke auto leasen op diesel (Corsa, incl brandstof etc. ) en dan rij je 15000 km/jr zonder sores. Wellicht wat duurder dan zelf financieren, maar ik vind het wel best zo.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

@PJ en GJ Bramer: no hard feelings ;), maar de vraag van TS en dit topic gaan niet over de voors en tegens van leasen versus koop maar over het op naam zetten van een auto.

 

Gaarne overige correspondentie hierover per PM (idem voor de eventuele links).

Overige off topic reacties over leasen versus kopen zullen worden verwijderd.

 

Groet, namens het modsteam

 

Norbert

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.