Ga naar inhoud

Oprichtingskapitaal BV en ontslagvergoeding

Geplaatst:

Max Kloosterman

Hoi,

voor mij geldt de volgende situatie:

Per 1 februari treed ik uit dienst bij mijn huidige werkgever en krijg een ontslagvergoeding mee. Die is in beginsel ruim voldoende om een BV mee op te richten.

Nu heb ik uitgezocht dat het mogelijk is - door een stamrecht BV op te richten - deze ontslagvergoeding bruto aan de BV te laten betalen.

De complicatie is dat er dan een BV moet bestaan en er een stamrechtovereenkomst tussen BV en werkgever afgesloten om de werkgever te vrijwaren van de verplichting inkomstenbelasting te heffen over het bedrag dat ze storten op rekening van de BV.

Bestaan er mogelijkheden om een BV op te richten vóórdat je de ontslagvergoeding hebt ontvangen - en op dit moment niet beschikt over de 18.000 Euro oprichtingskapitaal.

Kan ik bijvoorbeeld het geld lenen van bijvoorbeeld een familielid voor een kasrondje ten tijde van oprichting - waarbij na ontvangst van de ontslagvergoeding het aandelenkapitaal ruimschoots is volgestort. Is dat verstandig, wat zijn de haken en ogen? Zitten daar fiscale voor / nadelen aan voor degene die het kapitaal ter beschikking stelt bijvoorbeeld.

Wellicht belangrijk om te vermelden: ik wil daarna bovendien ook echt verder als zelfstandig ondernemer en de Stamrecht BV wordt ook gewoon mn onderneming.

Vriendelijk dank alvast!

Max

Featured Replies

Geplaatst:

Marnix Wansink

Hi Max,

Uiteraard kun je de BV oprichten voordat je de ontslagvergoeding hebt ontvangen, dit is zelfs een vereiste! Zonder BV kun je de gouden handdruk alleen ontvangen door deze af te rekenen, in een bankspaarproduct (of verzekering) te plaatsen of eventueel tijdelijk te stallen bij een notaris.

De normale (erg samengevat, de 'saaie' stukken ontbreken) volgorde:

- Bv oprichten

- Stamrechtovereenkomst opstellen tussen de Bv en jezelf als ex-werknemer

- verklaring opstellen vanuit de BV naar je werkgever

- geld overboeken

Bij de oprichting (dus tijdens punt 1) is er inderdaad al 18K startkapitaal benodigd voor minimaal 1 dag. Dit kan via een 'kasrondje' afgehandeld worden waarbij een bank of kennis het geld aan je leent (de ABN leent dit standaard kosteloos) en na het verzenden van de bankverklaring weer direct terugkrijgt van de BV io. Om geen foutief kasrondje te maken dient er tussen de BV en de DGA dan wel een akte van geldlening (of liever rekening-courant overeenkomst) te worden opgesteld omdat jij persoonlijk officieel dit geld van de BV leent om de bank of kennis mee terug te betalen. Jij eindigt dus met een schuld aan de BV van 18K waarover ook rente betaald moet worden (tenzij je eerst nog € 501 zou terugstorten en het via een RC doet, dan mag het renteloos, daarover vind je verder genoeg info op dit forum).

Zolang de BV verder niet in de rode cijfers komt is dit geen probleem (en al helemaal niet voor de oorspronkelijke geldschieter want deze is alweer terugbetaald) want je hebt ook nog 18K tegoed tzt vanuit het eigen vermogen. Praktische uitwerking van een (correct) kasrondje is dus dat je prive voor 18K aansprakelijk blijft (want die lening is geadministreerd met een akte of RC) zonder dat je nou echt de 18K in de BV hebt staan.

Geplaatst:

Max Kloosterman

• Auteur

Dank Marnix,

Een ander vraagje nog, stel dat je de ontslagvergoeding inderdaad in een Stamrecht BV onderbrengt maar daarnaast als IB ondernemer van start gaat.

Kun je dan uit je - door ondernemingswinsten hopelijk groeiende :-) - privevermogen geld onderbrengen in de stamrecht BV? en wat zijn daarvan de fiscale consequenties?

Met vriendelijke groet,

Max

Geplaatst:

Marnix Wansink

Max,

Nee, als je enkel privé geld even 'buiten de fiscus' wilt stallen is de BV helaas geen reele optie voor geld uit je onderneming. Om geld buiten Box 3 om te stallen is er een fiscale reden nodig (bijvoorbeeld pensioen, lijfrente, kapitaalverzekering etc.). Iedere optie heeft zo zijn eigen regels binnen de fiscale wet maar de enige die fiscaal aantrekkelijk opgebouwd kan worden in een Stamrecht BV betreft (naast een gouden handdruk uiteraard) een pensioen in eigen beheer. Daarvoor heb je echter wel een dienstverband nodig binnen deze BV (of een andere BV), dus niet alleen een inkomen als IB ondernemer. Een ondernemer mag wel fiscaal aantrekkelijk geld opbouwen voor zijn pensioen (al heet het dan lijfrente en zijn de regels wat anders), via een verzekeraar of banksparen.

Daarnaast is het voor ondernemers ook mogelijk om binnen de eigen balans fiscaal aantrekkelijk winsten te reserveren in de vorm van een oudedagsreserve (eigenlijk een soort lijfrente in eigen beheer). Of en wanneer dit verstandig is hangt af van je totale financiele situatie, wensen en verwachtingen. Zomaar opbouwen vanwege de aftrek is geen goed uitgangspunt maar het komt erop neer dat je een deel van je winst belastingvrij kunt reserveren om tijdens je pensioen gespreid uit te laten keren (en alsnog te laten belasten). Voorlopig staat dit kapitaal dus niet in Box 3 en mogelijk is er een tariefsvoordeel te behalen wanneer je bijvoorbeeld 65 plus bent.

Ik ga hier erg kort door de bocht uiteraard, de exacte verschillen tussen alle fiscale opties binnen de wet en de gevolgen hiervan op je eigen financiele planning uitleggen zou te ver gaan. Bij iets specifiekere vragen kan ik wellicht ook wat specifieker antwoorden ;)

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Nog even een puntje t.a.v. jet kasrondje.

Als je vanuit je stamrecht BV gaat ondernemen dan zitten daar de normale bedrijfsrisico's aan vast. Dat betekent dat je dan ook met je ontslagvergoeding in de risicosfeer van je onderneming komt. Gaat het fout dan kunnen 2 nare bijgevolgen optreden:

1. weg ontslagvergoeding

2. door toepassing van het kasrondje zal een curator de hoofdelijke aansprakelijkheid opzoeken. Punt is namelijk dat de aandeelhouder het aandelenkapitaal moet storten. Als dat door de bank geregeld is, dan is daar dus geen sprake van. Uiteraard zul je eerst alsnog 18K in moeten brengen en vervolgens zal het aan de ijver van de curator zijn om een hoger bedrag te eisen van privé.

Maar laat eerst eens berekenen of je wel in de BV moet gaan ondernemen. Dat je een BV hebt wil niet zeggen dat je die daarvoor moet gebruiken ;)

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Marnix Wansink

Hi Joost,

Die 18K ben je uiteraard ook kwijt wanneer er geen kasrondje heeft plaatsgevonden en je de 18K zelf hebt ingebracht en hebt laten staan. Maar volgens mij gaat Max helemaal niet ondernemen met de BV maar uit IB zoals ik begreep uit zn laatste reactie.

Mocht dit niet het geval zijn Max, dan spelen er inderdaad wel wat extra zaken maar als de BV enkel een beheerfunctie krijgt dan is deze wel zodanig in te richten dat je geen verliezen maakt.

Geplaatst:

Roel J

Max, een oplossing voor het kapitaal probleem zou kunnen zijn dat je een deel van je ontslagvergoeding toch laat uitbetalen als loon. gecombineerd met vakantiegeld evt resterende vakantiedagen. Kun je zorgen dat dit ook je 18K verplicht kapitaal vormt. Een kasrondje houd altijd een risico in als het onverhoopt misgaat met de onderneming. Als je een kasrondje doet zeg ik bij voorkeur lenen van familie en zelf storten.

Overigens als je het kapitaal voldoet door een deel van de ontslagvergoeding uit te laten betalen als loon dan moet je er wel rekening mee houden dat je of het geld eerder krijgt of toch even bij familie leent want de bv moet volledig opgericht zijn voordat je de ontslagvergoeding kan storten.

Geplaatst:

Marnix Wansink

Wat Roel zegt zou een oplossing kunnen zijn, ook zonder vooraf de BV te hebben staan. Je kunt je werkgever prima verzoeken om de ontslagvergoeding in twee delen te betalen, eerst een bruto bedrag dat in jouw geval netto 18K oplevert en het restant als stamrecht zodra de BV staat. Nadeel is echter wel dat je over de eerste 31.00 a 37.000 je fiscale voordeel van het stamrecht verliest.

Een kasrondje houd altijd een risico in als het onverhoopt misgaat met de onderneming. Als je een kasrondje doet zeg ik bij voorkeur lenen van familie en zelf storten

Hier wil ik graag het onderscheid maken tussen een foutief kasrondje en een correct kasrondje. De melding dat het erg mis kan gaan is enkel van toepassing bij de gevallen waar het kasrondje verkeerd is uitgevoerd en de BV na directe betaling van de 18K dit niet correct heeft opgevoerd in de vorm van een toepasselijke lening (evt. met zekerheden etc.) aan de DGA. Dan is de BV achteraf niet correct opgericht en kan een inspecteur zelfs beweren dat de ontslagvergoeding is afgerekend bij de start. Ook verliezen boven de 18K kunnen vervelend uitpakken voor de DGA.

Bij een juist uitgevoerd kasrondje is dit alles niet van toepassing. Uiteraard blijf je persoonlijk risico lopen over de initiele 18K (inclusief rente, tenzij via RC en onder de 17,5K) want je staat gewoon als debiteur op de balans. Zodra de BV niet aan zijn (stamrecht)verplichtingen kan voldoen wordt er uiteraard geind bij deze debiteur, wat betekent dat je netto geld moet inleveren bij de BV om dit bruto aan jezelf weer uit te keren. Dit alles is niet anders dan wanneer je wel (onder het mom van veiligheid) je eigen geld hebt geinvesteerd (of geleend van familie) en dit binnen de BV laat staan. Bij een (correct) kasrondje moet je bij een verlies in de BV dus zelf terugbetalen (maar tot max 18K). Wanneer dit vooraf is gestort met eigen geld hoef je inderdaad niet bij te storten want je oorspronkelijke eigen inleg wordt voor deze verliezen (ook weer tot 18K) gebruikt.

Het kasrondje is er dus nooit om je aansprakelijkheid te verminderen maar om de oprichting voor elkaar te krijgen zonder zelf meteen al dit geld te storten.

Kortom: bij een goed uitgevoerd kasrondje blijf je wel aansprakelijk voor de eerste 18K maar niet erboven, evenals het storten van eigen geld betekent dat je over dit bedrag risico loopt.

Bij een verkeerd kasrondje kan het wel vervelender uitpakken dan zelf storten en kun je privé veel verder aangesproken worden omdat de regels bij oprichting al zijn gebroken.

Zomaar 35K afrekenen om dit probleem te voorkomen is dan erg zonde, zorgen dat de uitvoering bij oprichting klopt is makkelijker, goedkoper en zeker niet risicovoller.

Geplaatst:

Max Kloosterman

• Auteur

Marnix, heren,

Dank voor jullie advies, dit is voor mij inmiddels helder,

- Ik richt een stamrecht BV op - uiteraard met een goed uitgevoerd kasrondje. Mn ontslagvergoeding daarvoor gebruiken vind ik inderdaad zonde!

- start als IB ondernemer

- spaar in de vorm van lijfrente of banksparen voor pensioen

- over een aantal jaar kan ik overwegen als de zaken goed gaan om mn IB onderneming aan een BV over te doen. Waarschijnlijk wordt dat dan een werkmaatschapij om niet mn hele stamrecht in de risicosfeer te brengen, en tegen die tijd zou ik natuurlijk ook mn eigen 18K op moeten kunnen hoesten voor de oprichting van de BV.

Nu weet ik dat het overdoen van de zaak aan een BV weer een onderwerp op zich is dus daar ga ik maar eens naar kijken maar voorlopig dus als IB ondernemer van start!

Met vriendelijke groet,

Max

Geplaatst:

Marnix Wansink

Graag gedaan en veel succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.