• 0

Kleine ondernemersregeling voor de BTW

Ik heb dit jaar voor 8400 euro gefactureerd, als tekstschrijfster. Ik heb daarbij nog voor zo'n 2000 euro opdrachten afgerond, maar nog niet gefactureerd.

Ik heb nu dus net teveel gefactureerd om optimaal van de kleine ondernemersregeling te profiteren, dat is zonde want volgens mij moet ik nu zo'n 880 euro aan BTW gaan betalen. Is het verstandig om nu een printer, laptop en camera van in totaal zo'n 1300 aan te schaffen, om zo alsnog voor 100% van de kleine ondernemersregeling voor de BTW te profiteren? Of accepteert de belastingdienst dit niet? Zoals jullie al aan mijn omzet kunnen zien, ben ik maar een 'kleintje', dus misschien vinden zij mijn uitgaven dan disproportioneel? Moet ik verder nog ergens rekening mee houden bij mijn aankopen? Ik heb bijvoorbeeld geen aparte bankrekening voor mijn bedrijfje, dus de eventuele aankopen worden gewoon via mijn prive-rekening betaald. Is dat een probleem?

Laatste vraag: kan ik de opdrachten die al klaar zijn maar nog niet gefactureerd zijn - in overleg met de klant - tot volgend jaar laten liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29699-kleine-ondernemersregeling-voor-de-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 1

dag suuus,

de fiscus mag niet op jouw stoel zitten t.a.v. je investeringen. Als nu snel nog wat kopen je voldoende aan voorbelasting oplevert zodat je onder de KOR grens komt dan is dat jouw goed recht.

Let er wel op: de grens is 1.883 verschuldigd over een heel jaar. In jouw cijfers mis ik de kosten die je gemaakt hebt.

Die 2.000 moet je wel meetellen als omzet voor de BTW 2010. Samen dus 10.400. BTW 19% = 1.976.

Maar de BTW op je kosten gaat daar nog vanaf. Waar kom je dan op uit?

Soort bankrekening maakt niet uit.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Joost,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dit jaar nog niet veel kosten gemaakt (briefpapier, hosting website, abonnement postbus, cartridge = circa 300 euro in totaal). Daar kan ik dus nog zo'n 60 euro van aftrekken. Heb ook een tomtom gekocht, maar die gebruik ik ook veel prive...kan ik die dan deels toch meetellen?

Waarom moet ik die 2000 euro al over dit jaar meetellen? Als ik met mijn klant (het gaat om 1 klant) afspreek dat ik 'officieel' pas in 2011 lever en dan ook pas factureer, dan zou dat toch moeten kunnen, of vergis ik me nu?

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

• 0

Tomtom kun je wel zakelijk aangeven indien aannemelijk is dat je zakelijk locaties bezoekt die nieuw voor je zijn.

die 2.000 is gereed werk. De regel van onderhanden werk waarderen is dan van toepassing. Ik denk echter dat als je nog niets opgeleverd hebt en dit kan wachten tot januari, dat dit niet op bezwaar van de fiscus zal stuiten.

groet

Joost

• 0

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je fiscale tactiek is.

Wil je wel of geen zelfstandigenaftrek claimen?

Wat zijn je overige inkomsten/aftrekposten?

Hoe pakt dat dat uit voor je inkomstenbelasting?

Nu kijk je met name naar de gevolgen voor je BTW. Naar mijn idee is het zinvoller om te kijken naar de combi van IB en BTW.

Wellicht wil je je wel groter presenteren dan je feitelijk nog bent. Dat kan juist een reden zijn om die 2.000 wel te factureren.

(wanneer je die TomTom in je priveauto hangt kun je 75% van de BTW, onder voorwaarden, wel als vooraftrek meenemen, daar zijn al hele topics over volgeschreven hier)

• 2

Ik ben wel nieuwsgierig of deze constructie zou werken in deze situatie.

Joost stelt terecht dat gereed werk meegeteld moet worden. Voor de winstbepaling is je totale omzet dus de som van de gefactureerde omzet en de voorraad gereed werk. Los of het gereed werk gefactureerd is of niet.

Artikel 35 lid 5 wet OB stelt: "De factuur moet worden uitgereikt vóór de vijftiende dag na de maand waarin de levering of de dienst is verricht. In geval van vooruitbetalingen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, moet de factuur telkens worden uitgereikt vóór het tijdstip van de opeisbaarheid daarvan."

In het geval dat de voorraad gereed werk te waarde van EUR 2.000,00 is ontstaan door diensten verricht in december 2010 mag je volgens de wet de facturen uitreiken (en dus dateren) vóór 15 januari 2011 (dus ook 14 januari 2011, of 10 januari 2011 etc. etc). Voor de KOR zou dit dan betekenen dat de totale BTW-druk in 2010 zal zijn:

- 19% af te dragen BTW over EUR 8.400 = EUR 1.596,00

- Terug te vorderen BTW = EUR 60,00 -/-

- Totale BTW-druk = EUR 1.536,00

Dit zou betekenen Suuus over 2010 nog maar (EUR 1.536 - EUR 1.345 =) EUR 191 aan voorbelasting hoeft te genereren om volledig van de KOR te profiteren. Dit onder de voorwaarde natuurlijk dat de diensten inderdaad in december zijn verricht.

Zien jullie dit ook als een optie?

@Starterscoach

Volgens mij heeft de gegenereerde omzet geen invloed op de mogelijkheid om zelfstandigenaftrek te claimen. Dit is alleen mogelijk als je ondernemer bent voor de IB (bij één klant is dat niet erg plausibel) en je voldoet aan het urencriterium (in 2010 1225 uur). Nu kan Suuus best aan de 1.225 uur komen voor haar bedrijf, maar door maar één klant te hebben ben ik bang dat de Belastingdienst de verdiensten voor 2010 zal zien als Reslutaat uit Overige Werkzaamheden. Dit betekent geen recht op zelfstandigenaftrek (helaas...).

@Suuus

Heel goed dat je hierover nadenkt! Ik ken heel veel ondernemers die nog nooit gehoord hebben van de KOR en dit niet in hun fiscale strategie meenemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Prima aanvulling van Dennis.

Ik zou het eerder betitelen als "waardering onderhanden werk" dan als gereed werk. Maar heel juist om op de scheiding qua afhandeling te wijzen voor de inkomstenbelasting enzerzijds en de BTW anderzijds.

Suuus kan ook nog even in de bonnetjesberg neuzen en wat topics over BTW nalezen op HL. Denk aan BTW op benzine, onderhoud auto, telefoon, internet etc etc ...

@Dennis: omzet sec zegt idd helemaal niks over kwalificatie. Het is echter wel bruikbaar als ondersteunend argument, met name t.a.v. declarabele uren.

• 0

@Suuus

Goede tip van Starterscoach m.b.t. bonnentjesberg, van alle bonnen en facturen die zakelijk gerelateerd zijn mag de BTW teruggevorderd worden. En op HL staan links en rechts voldoende tips. Let er wel op dat je alleen maar BTW mag terugvorderen als die ook op de factuur gespecificeerd staat. Jij noemt als voorbeeld dat je onder meer een factuur van het abonnement op de postbus. Dit is een dienst van TNT Post waar geen BTW over gerekend wordt, en die je dus ook niet kunt gebruiken om terug te vorderen.

@Starterscoach

Helemaal met je eens, ik zou het ook benoemen als waardering onder handen werk o.i.d. Ik weet echter uit ervaring dat het onderscheid tussen afwikkeling OB en de afwikkeling IB voor veel ondernemers al totaal onbegrijpelijk is. Omdat Joost de term gereed werk had geïntroduceerd wilde ik het niet moeilijker maken dan het al is :)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

In het geval dat de voorraad gereed werk te waarde van EUR 2.000,00 is ontstaan door diensten verricht in december 2010 mag je volgens de wet de facturen uitreiken (en dus dateren) vóór 15 januari 2011 (dus ook 14 januari 2011, of 10 januari 2011 etc. etc). Voor de KOR zou dit dan betekenen dat de totale BTW-druk in 2010 zal zijn:

- 19% af te dragen BTW over EUR 8.400 = EUR 1.596,00

- Terug te vorderen BTW = EUR 60,00 -/-

- Totale BTW-druk = EUR 1.536,00

Dit zou betekenen Suuus over 2010 nog maar (EUR 1.536 - EUR 1.345 =) EUR 191 aan voorbelasting hoeft te genereren om volledig van de KOR te profiteren. Dit onder de voorwaarde natuurlijk dat de diensten inderdaad in december zijn verricht.

Zien jullie dit ook als een optie?

Ja, hoewel ik dan aansluiting zou zoeken bij art 13 OB en niet bij art 35 (dat volgt pas uit art 13) ;)

groet

Joost

• 0

Joost is de koning ;D

Ik hoop dat Suuus met de tips uit de voeten kan!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar