• 0

Kosten bedrijf omhoog krijgen

Dag allen,

 

Ik heb een vraag over hoe de belastingdienst met het volgende kan omgaan.

 

Ik heb nu ongeveer 60000 euro bruto aan inkomsten gehad ( Dienstverlening ), hiervan zijn mijn kosten heel laag ( Ongeveer 1500 euro ), ik heb dus heel weinig geinvesteerd, ik heb slechts een laptop gekocht.

 

Mijn vraag nu is, als ik mijn IB wil verlagen, kan ik nu nog investeringen doen zodat het nog voor 2010 geldt?

 

Dit dus met bijvoorbeeld:

Telefoon

Computer

Auto van de zaak ( < 95g co2 )

 

Als ik deze investering nog voor 2011 doe, kan ik deze dan nog aftrekken in 2010?

 

Bedankt!

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ronald,

 

Twee vragen:

 

- wanneer ben jij begonnen als ondernemer?

- voldoe je in 2010 aan het urencriterium (m.a.w. heb je meer dan 1.225u gewerkt in je onderneming?

 

Dan kunnen jouw vragen wat gerichter beantwoord worden.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Ronald,

 

Twee vragen:

 

- wanneer ben jij begonnen als ondernemer?

- voldoe je in 2010 aan het urencriterium (m.a.w. heb je meer dan 1.225u gewerkt in je onderneming?

 

Dan kunnen jouw vragen wat gerichter beantwoord worden.

 

Groet,

 

Dennis

 

februari 2010

en ik zit boven de urencriterum ja

 

@joost

 

Ik gebruik nu mijn persoonlijke telefoon, persoonlijke pc, deze zijn nu ook al oud, als ik deze zou kunnen gaan kopen, waarom niet? De reden waarom ik deze investeringen niet had gedaan, omdat ik dacht dat mijn prive pc/telefoon voldoende zou zijn. Echter is mijn PC nu al redelijk oud en duurt het nogal redelijk lang voor mijn simulaties wat ik dus gebruik voro mijn onderneming. Bovendien zal ik een auto moeten gaan kopen, alleen de vraag is of ik dit nu wil gaan doen of volgend jaar. Wat zou hier voordelig zijn?

 

edit: @joost bedankt voor de colum! Erg handig!

Link naar reactie
  • 0

 

alleen de vraag is of ik dit nu wil gaan doen of volgend jaar. Wat zou hier voordelig zijn?

 

Dat kun jij beter zeggen dan wij ;)

 

Wat is je vooruitzicht voor 2011? Meer winst dan 2010? Dan zou ik de investeringen dus wel uitstellen.

 

groet

Joost

 

Inderdaad ik denk dat ik dat het beste moet gaan beslissen nu =)

 

Als ik nu dus bijvoorbeeld een telefoon zou kopen, computer zou kopen, en eventueel een auto, zou de belastingdienst dit goed vinden voor 2010? Aangezien we een week voor 2011 zitten =)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met Joost eens, of het verstandig is om je winst nu te drukken is afhankelijk van heel veel factoren. Maar dat staat lost van de vraag of je jouw winst in 2010 kunt drukken.

 

Je voldoet aan het urencriterium en bent starter. Dat betekent dat je in 2010 in ieder geval recht hebt op zelfstandigenaftrek (bij EUR 60.000 is dit EUR 4.574) en startersaftrek (EUR 2.110,00) en MKB winstvrijstelling (in jouw gevel is dit EUR 6.398). Met andere woorden, je belastbare winst bedraagt "slechts" EUR 46.918.

 

Dit bedrag kun je drukken door kosten te maken. Als starter mag je willekeurig afschrijven en kun jij de spullen die jij noemt in één keer afschrijven. Deze afschrijvingskosten brengen jouw winst nog meer omlaag. Maar of dit verstandig is is helemaal afhankelijk van jouw prognoses. Als jij volgend jaar een winst realiseert van EUR 100.000,00 kun je die afschrijvingen veel beter nemen in 2011. Denk hier goed over na, Joost geeft hele wijze raad (die inderdaad wel eens 10k waard zou kunnen zijn!).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met Joost eens, of het verstandig is om je winst nu te drukken is afhankelijk van heel veel factoren. Maar dat staat lost van de vraag of je jouw winst in 2010 kunt drukken.

 

Je voldoet aan het urencriterium en bent starter. Dat betekent dat je in 2010 in ieder geval recht hebt op zelfstandigenaftrek (bij EUR 60.000 is dit EUR 4.574) en startersaftrek (EUR 2.110,00) en MKB winstvrijstelling (in jouw gevel is dit EUR 6.398). Met andere woorden, je belastbare winst bedraagt "slechts" EUR 46.918.

 

Dit bedrag kun je drukken door kosten te maken. Als starter mag je willekeurig afschrijven en kun jij de spullen die jij noemt in één keer afschrijven. Deze afschrijvingskosten brengen jouw winst nog meer omlaag. Maar of dit verstandig is is helemaal afhankelijk van jouw prognoses. Als jij volgend jaar een winst realiseert van EUR 100.000,00 kun je die afschrijvingen veel beter nemen in 2011. Denk hier goed over na, Joost geeft hele wijze raad (die inderdaad wel eens 10k waard zou kunnen zijn!).

 

Bedankt!

 

Het is inderdaad voor mij lastig om te bepalen of ik meer ga verdienen of niet. Ik verwacht minimaal ( zeker ) om 30000 euro te maken in 2011 en tot 70-80k te verdienen maximaal ( Alhoewel dit onwaarschijnlijk zal zijn ).

 

Ik denk dat ik sowieso zal gaan wachten met een auto, een telefoon en redelijk sterke computer zal wel handig zijn zodat ik nog in aanmerking kom voor de KIA.

 

Dit betekent dat ik deze investeringen nog kan doen voor 2010 zodat ik nog in aanmerking kom voor de KIA?

Link naar reactie
  • 0

Dennis zegt:

"Dit bedrag kun je drukken door kosten te maken. Als starter mag je willekeurig afschrijven en kun jij de spullen die jij noemt in één keer afschrijven. Deze afschrijvingskosten brengen jouw winst nog meer omlaag. Maar of dit verstandig is is helemaal afhankelijk van jouw prognoses. Als jij volgend jaar een winst realiseert van EUR 100.000,00 kun je die afschrijvingen veel beter nemen in 2011."

 

Als je het slim speelt hoef je de keuze van willekeurig af schrijven pas eind 2011 te maken en dan heb je al redelijk zicht op het nieuwe jaar.

Link naar reactie
  • 0

@herman

Helemaal mee eens ;)

 

De wens van Ronald was om de winst in 2010 te drukken, en ik heb aangegeven dat dat op deze manier kan. Of het verstandig 0f slim is is natuurlijk een heel andere vraag!

 

@Ronald

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om je winst te drukken hoor. Je kunt aan de FOR toevoegen, voorzieningen treffen etc. Een goede boekhouder / fiscalist kan je een heel eind op weg helpen. Mijn advies: laat een deskundig iemand rustig naar je cijfers kijken, die haalt er vaak veel meer uit dan jij zelf kunt. Ieder zijn vak ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.