• 0

geld lenen aan een zzp

een kennis van ons is begin 2010 als zzp begonnen in de it brance hij deed dit vanuit zijn huis nu wil hij een kantoorruimte huren om zijn wat grotere klanten te ontvangen.( kan je niet doen in je huiskamer).

Hij vroeg aan ons een lenig van € 15000 op papier om de eerste 2 jaar zijn huur te kunnen betalen en met zijm bedrijf te groeien. Na 2 jaar zouden wij ons geld + rente terugkrijgen en eventueel omdat we hem dan geholpen hebben 10% belang als het goed gaat in zijn BV/vof. kan dit zomaar en hoe moeten we dat op papierzetten? zijn wij als het goed gaat na 2 jaar dan ook verantwoordelijk voor die BV.

 

Gr e

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bbrrrr, ik zou mijn vingers er niet aan willen branden.

Deze kennis kan ook naar (toekomstige,mogelijke) klanten toe gaan om zakelijke afspraken te maken en te bezegelen.

 

Als na een jaar werkzaam geweest te zijn als ZZP er nog geen geld beschikbaar is voor de maandelijkse huur, zie ik het zwaar in voor de toekomst, en voor de terugbetaling van het geleende bedrag.

 

Is er na twee jaar wel genoeg geld voor de huurvoortzetting en de terugbetaling van de lening.

 

Wat gebeurt er als kennis een been breekt?

 

Heb je genoeg referenties over zijn/haar kwaliteiten.

 

Heb je cijfers van het afgelopen eerste jaar.

 

Wat is de rechtsvorm waaronder werkzaamheden worden uitgevoerd?

 

Heeft de kennis voldoende perspectief in opdrachten in het aankomend tweede jaar.

;)

Link naar reactie
  • 0

Naast een eigen kantoor zijn er tal van flexibele kantoor-oplossingen waar hij gebruik van kan maken. Ze zijn meer dan geschikt om klanten te ontvangen. Laat hem eerst maar eens verder googlen. 15k moet een beetje ZZP'er makkelijk zelf kunnen verdienen. Kan hij dat niet, dan ook niet lenen!

Link naar reactie
  • 0

Waarom gaat hij niet eerst detachering doen bij grote bedrijven. Heb je geen kantoor nodig en kan je makkelijk sparen om later een kantoor te huren als hij zelf MKB klanten wil werven.

Mocht hij niet aan de bak kunnen komen als detacheerder omdat hij bijv geen certificaten of werkervaring heeft dan moet hij helemaal niet beginnen als ZZP-er.

 

Zelf pak ik het ook zo aan. Ik doe al11 jaar aan detachering waarvan meer dan 2 jaar als ZZP-er. Goed gespaard om misschien dit jaar een kantoorpand te huren om eigen MKB klanten te kunnen bedienen. Gedeeltelijk doe ik dat al vanuit huis. Rest detachering werk.

Geen lening en heb me bestaansrecht bewezen.

 

 

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 1

Los van alle goede adviezen die hier worden gegeven, waar ik het eigenlijk ook wel mee eens ben, is er geen antwoord gegeven op de concrete vraag van Edith.

 

Ja, het is mogelijk om een lening te geven aan een ZZP-er. Deze lening wordt opgenomen aan de credit-zijde van de balans (als lening o/g (o/g = opgenomen geld)). Aflossing mag in een keer aan het einde van de looptijd, of in delen. Voor de Belastingdienst maakt dat allemaal niet uit. De rentelasten kunnen ook gewoon aan het einde van de rit betaald worden.

 

Over twee jaar kun je een belang krijgen in zijn BV. Een aandelenbelang impliceert niet automatisch verantwoordelijk voor de BV. Een aandeel in een VoF impliceert dat wel, mocht hij dan nog geen BV opgericht hebben dan zou ik kiezen voor de CV (wel financiële deelneming, geen verantwoordelijkheid zolang je je niet met de bedrijfsvoering bemoeit).

 

Ik wi toch nog even ingaan op de aard van de lening. Het bedrag is niet bedoeld om iets groots aan te schaffen (bijvoorbeeld een auto) dat in delen terugbetaald wordt. Het geld is bedoeld voor een regulier terugkerende kostenpost (huurlasten). In principe zouden de huurkosten dus gelijk moeten zijn aan het bedrag dat hij maandelijks voor de aflossing apart zou moeten leggen. Feitelijk betekent dit dus een dubbele maandlast terwijl hij, als hij enkel de huur betaalt, met een enkele huurlast klaar zou kunnen zijn.

 

Er zijn in ieder geval genoeg redenen gegeven om heel goed na te denken over deze constructie! Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat heel graag!

 

Succes.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.