• 0

starter met probleem

Beste lezer,

 

Ik heb sinds helft van november een kvk geopend. ik wil consumenten elketronica gaan verkopen op internet.

Maar ik ben sinds eind december pas begonnen met het maken van de site. Ik schat dat ik hier nog 3 maanden nodig voor nodig heb.

 

Ik heb dus tot nu toe niks verkocht..

 

Hierbij de vraag hoe en wat moet ik nog doen om het administratief voor 2010??

(Ik heb achter gehoord dat ik met het inschrijving beter had moeten wachten tot 1 januari dan had ik een hoop administratieve rompslomp niet gehad)

 

Graag aub advies wat ik nog moet doen? want ik weet dat ik nog iets moet doen voor 31 januari 2010..

 

 

alvast bedankt

 

Mvg Emanuel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij niks doen. Omzetbelasting is niet van toepassing want geen omzet. Urenregistratie is ook niet van toepassing.

Klinkt mij ook niet als rompslomp, als je niks gedaan hebt om te administreren? Of heb je bijvoorbeeld al wat spullen ingekocht? Of andere kosten gemaakt?

Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.

http://www.mobilenergy.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Emanuel,

 

Ook als u (als ondernemer) geen omzet maakt, bent u verplicht de administratie op te zetten en bij te houden! Voor deze verplichting kunt u schriftelijk ontheffing aanvragen bij de belastingdienst (zie hiervoor “de kleineondernemersregeling” http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden-01.html#P24_1473 ) .

Maar zolang de belastingdienst geen ontheffing aan u heeft verleend geldt voor u de “administratieplicht”.

 

Maar inderdaad als u in 2010 geen kosten en geen investeringen heeft gemaakt (en ook niets hebt verkocht) dan hoeft u niets te administreren! Dan kunt u voor de BTW-aangifte 2010 overal nul invullen.

 

MVG

Nadja Elferink

Link naar reactie
  • 0

Dag Emanuel,

 

Je hebt in 2010 sowieso kosten gemaakt (namelijk de KvK nota). Daar zit geen BTW op. Als je verder geen andere uitgaven gedaan hebt en geen facturen verzonden hebt/iets geleverd hebt, dan dien je voor 1 februari as. een nul-aangifte BTW in over het vierde kwartaal (of voor 31 maart bij een jaaraangifte BTW).

 

In je IB aangifte 2010 kun je de wel gemaakte kosten (zoals de KvK nota) aangeven als kosten bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Als dit echt alles is in 2010, dan kun je volstaan met het bewaren van de KvK nota. Dat hoef je echt niet ergens vast te leggen in een boekhouding.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als hij zichzelf nu salaris uitbetaald heeft in de afgelopen tijd? Dan heeft de onderneming verlies gedraaid en kan hij misschien (afhankelijk van zijn situatie hiervoor) wat extra loonbelasting terugkrijgen. Of zie ik dat verkeerd?

 

Het komt hier wel op neer dat hij in 2010 veel onderzoekswerk heeft verricht wat niet direct geld oplevert...

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezer,

 

Ik heb sinds helft van november een kvk geopend. ik wil consumenten elketronica gaan verkopen op internet.

Maar ik ben sinds eind december pas begonnen met het maken van de site. Ik schat dat ik hier nog 3 maanden nodig voor nodig heb.

 

Mvg Emanuel

 

Er is vermoedelijk ook sprake van internetkosten en "inbreng" computer en overige kantoormiddelen.

(Wellicht ook Km's in verband met bezoek aan diverse instanties en aanloopkosten)

 

Hier komt dus wat meer bij kijken dan enkel het BTW "Er is niks" verhaal.

Op zich geen indrukwekkend verhaal doch enige aandacht is op zijn plaats.

 

Succes met de onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte lezers,

 

Aller eerst dankjewel voor uw reacties en uw tijd.

 

@martillo: ja ik heb verder geen kosten gemaakt, alleen kvk.

@JanWillemPXS: ik heb niks gekocht of verkocht

@Nadja Elferink: ik was wel op de hoogte van de regeling maar heb daar nog geen gebruik van gemaakt. kan ik die alsnog aanvragen voor 2010? Ik ga morgen gelijk een aanvraag indienen.

@joost rietveld: moet ik dat van de KVK aangeven?

@ Dirk de Boer en Roel Jongman:.....

@sinan:heb voor de laaste kalendermaand de vollepond moeten betalen, maar dat is geen probleem, de rompslomp wel.

@VNIS: Is dat zo? Dat wil ik niet aangeven, heb daar echt geen zin in. moet dat? want ik doe alles vanuit de zolder als u mij begrijpt.. en alles heb ik al. Ik heb niks extra hoeven doen, 1x @ de bank en kvk. de rest wat ik heb bezocht en de kennis etc had ik ruim daarvoor al allemaal al gedaan.. is dat eigenlijk verplicht stroom etc aangeven?

 

dankjewel allemaal nogmaals!!

 

Mvg Emanuel

 

Link naar reactie
  • 0

@martillo: ja ik heb verder geen kosten gemaakt, alleen kvk.

@JanWillemPXS: ik heb niks gekocht of verkocht

@Nadja Elferink: ik was wel op de hoogte van de regeling maar heb daar nog geen gebruik van gemaakt. kan ik die alsnog aanvragen voor 2010? Ik ga morgen gelijk een aanvraag indienen.

@joost rietveld: moet ik dat van de KVK aangeven?

@ Dirk de Boer en Roel Jongman:.....

@sinan:heb voor de laaste kalendermaand de vollepond moeten betalen, maar dat is geen probleem, de rompslomp wel.

@VNIS: Is dat zo? Dat wil ik niet aangeven, heb daar echt geen zin in. moet dat? want ik doe alles vanuit de zolder als u mij begrijpt.. en alles heb ik al. Ik heb niks extra hoeven doen, 1x @ de bank en kvk. de rest wat ik heb bezocht en de kennis etc had ik ruim daarvoor al allemaal al gedaan.. is dat eigenlijk verplicht stroom etc aangeven?

 

Maak je niet druk om hetgeen allemaal geopperd is, het zijn slechts mogelijkheden (niet betweterig bedoeld richting mijn mede-HL-ers, maar de feiten zijn nu duidelijk). Je geeft aan dat alleen de KvK nota je enige uitgaven zijn. Dan heb je met de BTW niets van doen en geef je in de aangifte IB de kosten op als uitgaven ivm andere inkomsten.

 

Nadja oppert een vrijstelling van de administratieve verplichtingen. Dat is voor 2010 niet aan de orde. Je hebt 1 KvK nota en het bankafschrift waar de betaling van die nota op staat, dat is je gehele administratie. Daarvoor hoef je met de fiscus geen contact op te nemen.

 

Kortom, maak je niet druk om wat er allemaal mogelijk aan de hand kan zijn. Het beperkt zich tot 1 nota en een bankafschrift, geen BTW en straks een IB aangifte met alleen de KvK kosten als aftrekpost.

 

VNIS oppert nog wel een stukje van je onderneming dat wel aandacht vereist. Als je privé bezittingen als een PC en privé kosten voor internet zakelijk gaat inzetten, dan is het wel handig om de PC zakelijk te beschouwen en de kosten van je internetaansluiting ook zakelijk te behandelen.

 

Is de PC al verouderd (zeg vrijwel waardeloos) dan heb je daar weinig aan. De kosten van je internetaansluiting kunnen wel relevant zijn. Vraag blijft of je echt moeite moet doen hiervoor.

 

Had je in 2010 nog andere inkomsten uit arbeid o.i.d.?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist bij de belastingdienst.nl 0 euro aangegeven.

 

ja ik gebruik mijn pc zowel prive als zakelijk..

 

dat internet dat laat ik gewoon, want ik woon nog gewoon thuis( sinds kort pas 18) en mijn andere famillie leden gebruiken ook internet etc.. en trouwens heb een all in one pakket van KPN:p

 

dus het is goed zo..

 

Naja bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.