• 0

hoe boek ik de afschrijving van mijn auto

Beste iedereen,

 

Ik ben mijn boekhouding van 2010 aan het afronden en nu vraag ik me af hoe of ik de afschrijving van mijn auto moet boeken. Heb al op internet en dit forum gezocht, maar tot nu toe geen duidelijk antwoord gevonden. Is er hier wellicht iemand die dit voor mij weet?

 

Ik heb nu een memoriaal boeking gemaakt zodat het bedrag van de afschrijving, afgeboekt word van de boekwaarde van de auto, (dit heb ik geboekt op nr 60 vervoermiddelen) en bijgeboekt word bij de afschrijvingen vervoermiddelen (nr 65). Maar nu vraag ik me af of dit juist is, dit omdat volgens mij de jaarlijkse afschrijving onder de autokosten vallen, er hier nu dus niet op geboekt worden.

 

Mocht iemand weten hoe of dit moet, dan hoor ik dat graag!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is iets genuanceerder dan P.J. Odems stelt. De bijtelling is afhankelijk van het type auto en kan zijn:

 

- 0% bijtelling (elektrisch aangedreven auto's)

- 14% bijtelling (zeer zuinige auto's)

- 20% bijtelling (minder zuinige auto's)

- 25% bijtelling (alle andere auto's)

 

Dus even goed nagaan in welke categorie jouw auto valt. De correcte BTW privé-gebruik (de genoemde 12% van de bijtelling) is in alle gevallen van toepassing (en is natuurlijk nominaal nihil bij een bijtelling van 0%).

 

Ik zelf zou de boekingen als volgt doen:

 

Bij aanschaf van de auto (ik neem aan in 2010 omdat dit de eerste keer is dat je dit tegenkomt) boek je op 60 de aanschafkosten van de auto in. Dus bij een auto van € 11.900,00 (rekent makkelijk) is die boeking:

 

aan bank € 11.190,00

(60) aanschafwaarde auto € 10.000,00

te vorderen BTW € 1.190,00

 

Nu ga je afschrijven op de auto. Als de verwachte restwaarde van de auto nihil is schrijf je hem dus in 5 jaar of met ieder jaar € 2.000,00. Als de auto op 01-01-2010 is aangeschaft schrijf je dus € 2.000,00 af.

 

Aan grootboekrekening 60 kom je niet meer. Zo weet je altijd hoeveel de auto gekost heeft, altijd handig om te weten.

 

Je boekt de afschrijving als volgt:

 

aan (65) afschrijvingen auto € 2.000,00

afschrijvingskosten (zit in 4-reeks) € 2.000,00

 

Voor het boeken van de bijtelling van de auto verwijs ik je naar het volgende topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=34616;start=msg322761#msg322761 - gaat over een bestelauto, maar qua boeken verandert er niet veel.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik lees helemaal nietsoverbijtelling....

 

Alleen afschrijving, en dat kan op minstens twee manieren ge-interpreteerd worden.

 

Dus mijn vraag:

 

Hoe is de auto gefinancieerd?

 

 

@ dennis, weet jij meer als ik? ik lees niets over lease..... laat staan financial of operational lease

Link naar reactie
  • 0

Hoe is de auto gefinancieerd?

@ dennis, weet jij meer als ik? ik lees niets over lease..... laat staan financial of operational lease

 

inderdaad een goede vraag. Ik ga er van uit dat Mariska weet dat de auto op de balans van de onderneming staat. Dan is de auto eigendom of via financial lease gekocht.

 

In dat geval geeft Dennis onderaan zijn bericht de juiste boeking aan.

 

@Mariska: mocht de auto operational lease zijn, dan is de auto geen eigendom van de onderneming en kun je er niet op afschrijven.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha, inderdaad, ik schakelde iets te vlot.

 

Ik weet ook niet hoe de auto gefinancierd is, en of die überhaupt wel gefinancierd is. Mijn verhaal over bijtelling verwijst naar de opmerking van P.J. Odems met betrekking tot de correctie privé BTW gebruik. Hij geeft aan dat deze 12% van 25% zou moeten zijn (dit is dus bij een auto waar in bepaalde gevallen 25% bijgeteld zou moeten worden. Het enige wat ik heb willen nuanceren is dat niet voor alle auto's dit percentage als bijtelling geldt, dus dat de correctie privé-gebruik ook niet altijd op dit percentage gebaseerd is.

 

Vervolgens ga ik verder in op de vraag hoe je afschrijvingen boekt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat Mariska terecht gaat afschrijven op deze auto, de vraag was immers niet of ze mag afschrijven. Was ik hierin te snel?

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Vervolgens ga ik verder in op de vraag hoe je afschrijvingen boekt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat Mariska terecht gaat afschrijven op deze auto, de vraag was immers niet of ze mag afschrijven. Was ik hierin te snel?

 

Groet,

 

Dennis

 

Aanames kunnen tricky zijn ;)

 

Laten we maar afwachten wat het antwoord is voor ik zeg dat je te snel was....

 

Mocht je niet te snel zijn geweest, dan houden we het er maar op dat je een goede vooruitziende blik hebt ;)

 

 

Uiteindelijk zitten we hier om elkaar met zijn allen te helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een memoriaal boeking gemaakt zodat het bedrag van de afschrijving, afgeboekt word van de boekwaarde van de auto, (dit heb ik geboekt op nr 60 vervoermiddelen) en bijgeboekt word bij de afschrijvingen vervoermiddelen (nr 65). Maar nu vraag ik me af of dit juist is, dit omdat volgens mij de jaarlijkse afschrijving onder de autokosten vallen, er hier nu dus niet op geboekt worden.

 

Mocht iemand weten hoe of dit moet, dan hoor ik dat graag!!

 

Als ik dit goed begrijp heeft vraagsteller twee balansrekeningen gebruikt om zijn afschrijving te boeken.

Dit is niet de bedoeling.

 

Er moet een boeking gemaakt worden naar een V&W rekening.

De waarde in 60 blijft ongewijzigd.

 

Vervolgens wordt het bedrag van de afschrijving in memoreaal geboekt

"autokosten of afschrijvingen" *

aan 65 afschrijving vervoermiddelen.

 

(* Welke rekening hier gebruikt moet worden laat ik even in het midden .)

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een memoriaal boeking gemaakt zodat het bedrag van de afschrijving, afgeboekt word van de boekwaarde van de auto, (dit heb ik geboekt op nr 60 vervoermiddelen) en bijgeboekt word bij de afschrijvingen vervoermiddelen (nr 65). Maar nu vraag ik me af of dit juist is, dit omdat volgens mij de jaarlijkse afschrijving onder de autokosten vallen, er hier nu dus niet op geboekt worden.

 

Ik snap de ophef niet. De memoriale boeking is volgens mij correct. Vervoermiddel wordt in waarde lager naar verlies bij post afschrijving. Verder hoeft er toch niets gedaan te worden. Bij de jaarafsluiting van de boekhouding (in een gerenommeerd boekhoudprogramma) wordt het verrekend naar het resultaat en kapitaal. Ik denk dat er door Mariska100 al vooruit gedacht wordt wat betreft de opgave inkomstenbelasting.

Indien er bijtelling voor het betreffende voertuig belast is dan is de bijtelling maximaal de autokosten van het betreffende voertuig PLUS ZIJN AFSCHRIJVING. Dus dan krijgt het een betekenis van "autokosten". Hoe de bijtelling in de boekhouding komt is al eens bediscussieerd in:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=24313

 

Link naar reactie
  • 0

Afschrijvingen (ook van auto’s en andere vervoermiddelen) horen in de jaarstukken/jaarrekening en voor de belastingen (zowel IB als VPB) thuis onder de noemer “afschrijvingen”. Dit is een aparte categorie kosten in de voorgeschreven modellen.

 

Hoe de grootboekrekening genoemd wordt is niet van belang (dat mag je zelf weten dus), maar het is toch handiger als deze ook consolideert in een groep ‘afschrijvingen’ in het resultaat.

 

In bepaalde situaties moet je (zoals al een paar keer gezegd) ook de afschrijvingen op een auto meenemen als je totale ‘autokosten’ bepaalt, zoals b.v. voor het maximale bedrag voor ‘bijtelling’.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een memoriaal boeking gemaakt zodat het bedrag van de afschrijving, afgeboekt word van de boekwaarde van de auto, (dit heb ik geboekt op nr 60 vervoermiddelen) en bijgeboekt word bij de afschrijvingen vervoermiddelen (nr 65). Maar nu vraag ik me af of dit juist is, dit omdat volgens mij de jaarlijkse afschrijving onder de autokosten vallen, er hier nu dus niet op geboekt worden.

 

De memoriale boeking is volgens mij correct. Vervoermiddel wordt in waarde lager naar verlies bij post afschrijving.

 

Dit betwijfel ik ( Zie mijn vorige opmerking.) en denk dat enkel Mariska een en ander kan bevestigen.

 

Een reactie van haar is dus welkom.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Afschrijvingen boek je op de post afschrijvingen (auto) op de balans (credit) en debet op een W&V rekening afschrijvingen (auto).... en die W&V-rekening kun je onder autokosten scharen of onder de algemene post afschrijvingen. Let wel; op de Vennootschappelijke balans moet je alle afschrijvingen bij elkaar tellen, dus maak onder het kopje autokosten wel altijd een aparte rekening voor de afschrijvingen aan.

 

(de boeking die Mariska aangaf is een debet/credit boeking op de balans en resulteert dus in niets)

 

De aankoopwaarde moet je onveranderd debet op de balans laten staan (zo houd je de aanschafwaarde onveranderd/inzichtelijk) vandaar dat je een rekening afschrijvingen op de balans hebt. Bij de verslaglegging haal je de boekwaarde van de auto uit de beide posten op de balans (aanschafwaarde auto (60) -\- afschrijvingen auto (65).

Aan de hand van beide grootboekrekeningen kun je je afschrijvingsstaat makkelijk achterhalen/controleren.

 

Maar laten we eerst Mariska haar antwoord even afwachten of ze uberhaupt de auto wel in haar bezit heeft.... bij lease zijn er geen afschrijvingen....!

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Beste 2the point (egbert),

Ondanks dat Mariska haar vraag niet verder uitlegt ben ik toch blij met je reactie Egbert.

Ik leer toch even dat op jouw manier iets van de geschiedenis van de afschrijvingen (Credit) zo op de balans blijven staan. Nu begrijp ik het. Bedankt. Ik deed alleen maar jouw eerste boeking. Dacht dat Mariska dat ook deed. Ik documenteer altijd de geschiedenis van afschrijvingen per apparaat/inventaris en auto apart op spreadsheet. Ik zal overwegen wat ik nu zal doen. Het is voor mij van toepassing op een eenmanszaak, dus ik neem aan dat het niet zo strikt in de jaarafrekeningen moet komen.

Groeten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.