• 0

BTW over zakenlunches in buitenland

Hallo,

 

Een beginnersvraag. Hopelijk is deze voor jullie makkelijk te beantwoorden.

Indien ik met potentiele klanten een zakenlunch houd in een EU land (Belgie), hoe dan om te gaan met de Belgische BTW? Kan ik deze terugvragen? Hoe?

 

Zijn de regels hetzelfde voor relatiegeschenken gekocht in een EU land?

 

Alvast dank,

 

Edmond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij... correct me if I'm wrong fiscalisten...

 

Kun je de BTW niet terugvragen van zakenlunchen (ook niet in NL) maar kun je de kosten wel beperkt aftrekken (incl. btw).

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De aftrekbeperking is er in ieder geval voor bestedingen bij Nederlandse horeca (BUA stelt dat je die BTW niet mag terugvorderen). Maar is het niet zo dat een verzoek aan een andere Belastingdienst (bijvoorbeeld Frankrijk) getoetst wordt aan (in dit geval) de Franse wet- en regelgeving?

Ik ben hier niet up-to-date met mijn kennis op dit vlak, maar ik weet dat het een paar jaar terug bijvoorbeeld niet mogelijk was om de BTW betaald over bepaalde brandstoffen niet terug te vragen als dit in het land waar de BTW was betaald ook niet terug te vorderen was (dan kon je bijvoorbeeld alleen maar de BTW over diesel terugvragen). Ik kan mij voorstellen dat dit bijvoorbeeld ook geldt voor horecaconsumpties (wel uitgesloten in Nederland maar niet in Frankrijk waardoor de Franse Belastingdienst het teruggaveverzoek honoreert).

 

Ik kan dus de plank finaal misslaan, er is nogal wat verandert de laatste tijd. Maar het lijkt mij in ieder geval een interessante casus om eens naar te kijken. Misschien weet een van jullie het antwoord!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De aftrekbeperking is er in ieder geval voor bestedingen bij Nederlandse horeca (BUA stelt dat je die BTW niet mag terugvorderen). Maar is het niet zo dat een verzoek aan een andere Belastingdienst (bijvoorbeeld Frankrijk) getoetst wordt aan (in dit geval) de Franse wet- en regelgeving?

 

Dat klopt inderdaad.

 

@Edmond: je kunt via deze site de Franse BTW terugvragen. Als Frankrijk ook geen aftrek verleent van BTW in de Franse Horeca dan krijg je daar vanzelf bericht van.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een beginnersvraag. Hopelijk is deze voor jullie makkelijk te beantwoorden.

Indien ik met potentiele klanten een zakenlunch houd in een EU land (Belgie), hoe dan om te gaan met de Belgische BTW? Kan ik deze terugvragen? Hoe?

 

Zijn de regels hetzelfde voor relatiegeschenken gekocht in een EU land?

 

 

De buitenlandse EU-BTW is in de meeste gevallen wel terug te vorderen. Let wel op de factuurvereisten en de minimumbedragen per land.

Link naar reactie
  • 0

De buitenlandse EU-BTW is in de meeste gevallen wel terug te vorderen. Let wel op de factuurvereisten en de minimumbedragen per land.

 

Hallo,

Terugvragen gaat blijkbaar via de NL belastingdienst.

Die hebben ook hun drempel volgens deze quote:

 

//belastingdienst:

De drempelbedragen voor een verzoek om teruggaaf zijn veranderd.

•   Doet u een verzoek na afloop van een kalenderjaar? Dan moet het btw-bedrag ten minste € 50 zijn.

•   Doet u een verzoek tijdens het kalenderjaar, over een periode van ten minste 3 maanden? Dan moet het btw-bedrag ten minste € 400 zijn. Bedragen onder deze drempel kunt u terugvragen, maar het EU-land beslist of het verzoek in behandeling wordt genomen.

//

 

Mag ik hier mijn vraag stelling of iemand kan uitleggen wat het verschil is tussen deze punten. Ik zie de logica niet. Heeft het te maken of ik na 31 december of voor 31 december terugvraag? Als ik voor 31december terugvraag over het jaar en het is lager dan €50 beslist dan toch het EU land?

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hallo Brood,

 

De regels hebben niet te maken met of je voor of na 31 december terugvraagt. maar puur hoe vaak je een verzoek mag doen. Als ik de regels anders mag opschrijven dan staat er.

 

Je kunt na afloop van een kalenderjaar een verzoek om teruggaaf doen als de terug te vorderen btw meer bedraagt dan 50 euro en je kunt gedurende het jaar een teruggave verzoek doen als het terug te vragen bedrag minimaal 400 bedraagt en minmaal 3 maanden beslaat. Wat effectief betekent dat je maximaal 4 teruggave verzoeken kan doen gedurende het jaar maar dat er geen vaste "aangifte termijn" is zoals bij NL btw waar je of per maand, of per kwartaal en soms per jaar aangifte moet doen. voor EU teruggave kun je dus gedurende het jaar bonnen opsparen totdat je 400 euro hebt bereikt en dan een teruggave verzoek doen en als je gedurende het jaar onder de 400 euro blijft dan kun je na afloop van het jaar alsnog een teruggave verzoek doen want dan is de drempel nog maar 50 euro.

 

Wat de belastingdienst dus(en) beoogd heeft is dat grote(re) ondernemingen 1x per kwartaal teruggave kunnen vragen en dat kleine ondernemers per jaar een teruggave kunnen vragen om zo natuurlijk ook de kosten voor het afhandelen van de verzoeken in de hand te houden en te voorkomen dat ondernemers elk bonnetje apart gaan declareren ze gedurende het jaar overspoeld worden met kleine teruggave verzoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.