• 0

Lening aan familie

Goedemorgen,

 

Ik heb echt de search gebruikt, maar kom er toch niet helemaal uit.

M'n schoonvader stond zondagavond ineens voor de deur met een brief van de bank dat ie uiterlijk 24 januari een dag positef moet staan op zijn rekening. Hij heeft een onderhoudsbedrijf dat niet zo erg goed loopt, dus hij vroeg ik ik hem even kon helpen.

 

Nou was het kortdag dus eigenlijk geen tijd om ook maar iets officieel vast te leggen en ik heb dus vanaf mijn zakelijke rekening 3200 overgemaakt.

 

Kan iemand aan een leek zoals ik uitleggen wat dat nu voor invloed heeft. (familie problemen buiten beschouwing gelaten...)

 

- Kan ik die 3200 van mijn inkomsten aftrekken? Of heeft dat er helemaal niets mee te maken?

- Ben ik verplicht rente te vragen?

 

Weet dat de man allemaal goede bedoelingen heeft, maar ik weet eigenlijk voor 99% zeker dat ik het geld niet meer terug zie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt niet echt als een zakelijke uitgave, dus is vast niet aftrekbaar.

Het klinkt meer als een persoonlijke gift die je van je zakelijke rekening hebt betaald. Privé dus.

Giften tot 2000 euro zijn vrijgesteld van schenkbelasting. Daarnaast is er een vrijstelling indien de ontvanger de schenking krijgt om dringende schulden af te lossen.

 

Als je het wel als zakelijke lening wilt insteken, dan zou ik eea. op papier zetten. Je zult ook een zakelijke rente moeten vragen en die telt dan weer als inkomsten.

 

Link naar reactie
  • 0

EDIT: [Zag het antwoord van Joost pas na dit bericht]

 

Bedankt voor het antwoord.

Die schenkbelasting, dat is toch niet mijn pakkie aan, maar van mijn schoonvader toch?

 

Ik heb wel bij de overboeking vermeld, dat het een zakelijke lening betreft. Stel als ik toch die kant op zou willen en iets op papier wil zetten. Moet dat officieel. Of kan ik zelf iets in bijvoorbeeld Word opmaken? En allebei ondertekenen.

En dan vervolgens 6% rente rekenen (dat is het volgens mij toch?)

 

Stel dat ik dat doe. Is het dan wel op e.o.a. manier aftrekbaar?

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Ik heb echt de search gebruikt, maar kom er toch niet helemaal uit.

M'n schoonvader stond zondagavond ineens voor de deur met een brief van de bank dat ie uiterlijk 24 januari een dag positef moet staan op zijn rekening. Hij heeft een onderhoudsbedrijf dat niet zo erg goed loopt, dus hij vroeg ik ik hem even kon helpen.

 

 

Dit is zover ik weet 24 uur dus is gewoon een privé opname en dan terug boeken.. Doe ik ook wel eens bij familie..

Link naar reactie
  • 0

Beste Brandon,

 

Thanks...maar ik denk dat de kans dat ik het geld ooit terugkrijg niet zo groot is. Ik werd nogal overvallen zo op zondagavond laat en niet geheel zonder borrel op.

 

Compleet off-topic, maar ik ben er best behoorlijk pissig om dat ik zo voor het blok werd gezet. Maar als een 62-jarige man huilend voor me zit...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Brandon,

 

Thanks...maar ik denk dat de kans dat ik het geld ooit terugkrijg niet zo groot is. Ik werd nogal overvallen zo op zondagavond laat en niet geheel zonder borrel op.

 

Compleet off-topic, maar ik ben er best behoorlijk pissig om dat ik zo voor het blok werd gezet. Maar als een 62-jarige man huilend voor me zit...

 

 

 

Kleine ervarings tip bij schoonfamilie:

 

Je vrouw/vriendin laten regelen. Ik had daar ook last van, en geloof me het word alleen maar erger. Nu is mijn standaard antwoord ; vraag maar aan mijn vriendin...... (en die zegt NEE en vraagt waar het $ van de vorige keer blijft!)

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Patje72,

 

Om toch maar een open deur in je huis te gooien: op zondag moet je wandelen met je familie, en de rest op een nuchtere maandagmorgen bespreken en dan ook niet gelijk handelen.

 

Weet ook niet of dit topic nog actueel is, misschien heb je het al terug?

Vast niet...

 

Zijn een paar zaken relavant:

Hoeveel hou je van je partner?

Hoeveel betekent in dat licht je schoonvader voor je?

Heb je je laatste geld weggegeven?

Zou hij het ook voor jou hebben gedaan als jij de pechvogel was geweest?

 

Afhankelijk van de mix van je antwoorden kun je mijns inziens een paar dingen doen:

 

A) Hoe dan ook zeggen dat dit een hoge uitzondering was, zo blijven de zondagavonden vrij van bezoek

B) Drink op een andere zondagavond een borrel met hem, kan heel gezellig zijn, wens hem succes, en spreek uit dat je het fijn zou vinden als je het ooit nog een keer terug krijgt

C) Stel een overeenkomst op voor een achtergestelde lening. Als je schoonvader nog maar een paar jaar bezig is, kan het mogelijk zelfs een zogenaamde Agaath lening worden. Moet je wel laten goedkeuren door de fiscus. Hoe dan ook bij een achtergestelde lening heb je betere fiscale voorwaarden, en zeker bij Agaath.

D) Confronteer hem met dat wat Brandon ook al zei, en vraag hem wat nu eigenlijk echt het probleem is. Forceer een schriftelijke overeenkomst waarin je stelt dat hij je maandelijks gaat terugbetalen. Overigens moet hij dat ook als je de lening achtergesteld formailseert.

 

Bovenal> Neem je eigen les, en vraag jezelf terdege af of je voor Euro 3200 je familierelatie te grabbel wilt gooien. Dat kan je soms namelijk veel meer kosten op termijn.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.