• 0

Moeite met het ''goed'' begrijpen van mijn boekhouder.

Ik heb een boekhouder die ik niet zo goed begrijp door de moeilijke woorden die hij telkens uitspreekt zoals het verekkenen van btw omzet belasting marge belasting en die berekeningen die hij telkens aan mij verteld. Ik snap al die dingen niet zo goed. Hoe moet ik aan hem uitleggen dat die niet op zoeen moeilijke manier naar mij moet vertellen zodat ik het kan begrijpen?

 

Hij zei dat ik in het eerste jaar tot 11,000 euro mag verdienen zonder dat er belasting afgetrokken zou worden. Dus geen marge belasting en geen omzet belasting. Maar ik vroeg net of ik marge belasting moest betalen terwijl ik die 11,000 euro nog niet heb verdient en hij zei van wel. Dus nu begrijp ik het al helemaal niet meer.

 

Ik betaal ook 200 euro btw over mijn huurkosten. Ik wil graag weten wat er met die 200 euro gaat gebeuren nu ik de 11,000 nog niet heb verdient ? Hij zei dat het verrekent zal worden ofzo. Maar ik bedoel ik heb die 11,000 euro nog niet verdient , dan moet het toch gewoon terug op mijn bankrekening gestort worden of begrijp ik het verkeerd?

 

Mijn vraag is dus:

 

1-- Hoe moet ik de boekhouder uitleggen dat die op een veel makkelijkere manier alles moet uitleggen?

2-- Moet ik nu al marge belasting betalen terwijl ik die 11,000 euro nog niet heb verdient ?

3-- Ik betaal 200 euro btw over mijn huurkosten , krijg ik die terug ofniet? Of wat gaat er mee gebeuren?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Stel dat ik bijvoorbeeld 1000 euro marge omzet heb gemaakt in 1 maand. Ik heb die maand wel 209 euro btw over mijn huur kosten enz betaald.

 

1000 / 119 = x 19 = 159 Euro btw , maar deze maand heb ik alleen al door mijn huur btw al 209 euro betaald. Dus dan doen we het zo toch? :

 

209 euro - 159 euro = 50 Euro moet ik betalen aan de belasting. Maar als we de Kor regeling toepassen wordt deze 50 euro ook afgeschreven en krijg ik die terug neem ik aan?

 

Of maak ik nu weer een fout?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik bijvoorbeeld 1000 euro marge omzet heb gemaakt in 1 maand. Ik heb die maand wel 209 euro btw over mijn huur kosten enz betaald.

 

1000 / 119 = x 19 = 159 Euro btw , maar deze maand heb ik alleen al door mijn huur btw al 209 euro betaald. Dus dan doen we het zo toch? :

 

209 euro - 159 euro = 50 Euro moet ik betalen aan de belasting. Maar als we de Kor regeling toepassen wordt deze 50 euro ook afgeschreven en krijg ik die terug neem ik aan?

 

Of maak ik nu weer een fout?

Zoals je het hier stel is het heel simpel:

De € 159 moet jij afdragen aan de Belastingdienst.

De € 209 krijg je van de Belastingdienst.

 

Dus dat verrekenen ze met elkaar. Jij krijgt dan dus nog € 50,- van de belastingdienst op je rekening gestort.

 

Daar heb je geen KOR voor nodig. De KOR komt om de hoek kijken als jij meer moet afdragen dan dat je terug krijgt.

 

Overigens krijg ik uit eerdere posten het idee dat je het verschil de gelijkenis van BTW en omzetbelasting niet snapt. De belasting dat jij je BTW moet afdragen is de omzetbelasting, dus: BTW IN - BTW UIT = BEDRAG OMZETBELASTING

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Ik denk toch dat je de tips van de vorige antwoorders ter harte moet nemen en eens een kleine cursus volgen, het is duidelijk dat je van de administratie niet erg veel snapt.... Hoe kan je nou controleren of de cijfers die je boekhouder aanlevert juist zijn?

 

ik lees nu al een tijdje mee maar ik krijg steeds meer het gevoel dat Altan zijn boekhouder het ook niet begrijpt. Als je klant zijn spullen aanlevert er er blijkt uit dat hij omzet heeft gehad dan moet je als boekhouder toch weten dat er ook BTW afgedragen moet worden?

 

Altan: als jij een auto verkoopt krijgt de klant dan een factuur? Of is het handjeklap en het geld in de achterzak?

 

En als de klant een factuur krijgt zet jij daar dan de BTW wel op?

Link naar reactie
  • 0
Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en voorwerpen voor verzamelingen

 

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, past u de zogenoemde margeregeling toe. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de marge).

 

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

 

Zie ook: de brochure 'Btw bij handel in gebruikte goederen'. U kunt deze brochure downloaden.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html#P216_22909

 

 

Link naar reactie
  • 0

Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en voorwerpen voor verzamelingen

 

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, past u de zogenoemde margeregeling toe. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de marge).

 

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

 

Zie ook: de brochure 'Btw bij handel in gebruikte goederen'. U kunt deze brochure downloaden.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html#P216_22909

 

 

 

 

Dat klopt *

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hey altan, Johannes heeft al geantwoord op jou eigen berekening maar je maakt dus inderdaad een denkfout.. daarom vermijd ik bij btw altijd al het woord te betalen zoals in mijn voorbeeld. want veel mensen denken de btw over je omzet betaal je aan de belastingdienst en de btw over de kosten moet ik ook betalen, ik heb vorige week nog met een pas begonnen boekhouder gesproken die het ook vaak nog fout deed omdat ie steeds in de war raakte :) maar het is bij btw dus zo:

 

1. BTW op je omzet (marge in jou geval) krijg je van je klanten maar moet je afdragen aan de fiscus en je moet altijd marge btw rekenen.

 

2. De btw die op jou kosten facturen staan de kun je terugvragen. maar je betaald het wel eerst aan jou leverancier.

 

Dit systeem komt wat ingewikkeld over want, jij krijgt extra geld bij je omzet wat je niet mag houden en moet weer aan de belastingdienst afdragen en bij je kosten moet je extra geld uitgeven wat je daarna weer terugkrijgt. Maar ja het is het enige eerlijke systeem want nu ben jij zelf degene die kan bepalen en bijhouden of je geld moet afdragen per saldo of dat je geld ontvangt. Maar uiteindelijk betaal jij dus geen omzetbelasting (BTW) je verrekend namelijk de bedragen met elkaar.

 

Link naar reactie
  • -1

Sander zegt:

 

Quote : Sander DS-Finance op 27 januari 2011, 12:14

 

De BTW die jij betaalt over je huur, mag je verrekenen met de te betalen omzetbelasting waardoor je afdracht dus lager wordt.

 

 

 

Wat ik dus niet snap is , ik hoef helemaal geen omzetbelasting te betalen. Dat heb ik de vorige 7 maanden ook niet betaald. Over mijn huur betaalde ik ook geen btw dus alle geld bleef gewoon in mijn zak. Maar nu betaal ik wel btw over mijn huur en elektriciteit/gas/water kosten , en die geld verdwijnt gewoon. Die krijg ik niet meer te zien. Iedere maand 209 euro. Dat was dus eerst niet zo.

 

Omdat ik geen omzetbelasting hoef te betalen door de klein ondernemer regeling vind ik het raar dat ik die 209 euro niet gewoon terug krijg. Want ik ''hoef'' nog geen omzet belasting of wat dan ook te betalen..

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • -1

 

Als je van vier mensen, die het alle vier op de één of andere manier hun vak hebben gemaakt om met administraties bezig te zijn, onafhankelijk van elkaar hetzelfde hoort dan kun je misschien ook accepteren dat het gewoon zo zit zoals zij zeggen.

 

Succes!

 

Vier?, ik tel er meer.

 

Altan,

 

De belasting slikt alles wat jij opgeeft, tot ze achterdochtig worden en je boekhouding gaan controleren.

Doe alsjeblieft je gehele boekhouding in een schoenendoos, breng het naar je boekhouder en vertrouw erop dat deze het correct afhandelt.

 

De boetes zijn niet gering bij onjuiste opgaves van inkomen of BTW afdracht. Per ongeluk of niet.

 

Ga in zee met correcte en kundige boekhouder, je blijft zelf altijd verantwoordelijk.

 

 

 

Ik wil alleen nog antwoord op deze vraag:

 

 

 

Wat ik dus niet snap is , ik hoef helemaal geen omzetbelasting te betalen. Dat heb ik de vorige 7 maanden ook niet betaald. Over mijn huur betaalde ik ook geen btw dus alle geld bleef gewoon in mijn zak. Maar nu betaal ik wel btw over mijn huur en elektriciteit/gas/water kosten , en die geld verdwijnt gewoon. Die krijg ik niet meer te zien. Iedere maand 209 euro. Dat was dus eerst niet zo.

 

Omdat ik geen omzetbelasting hoef te betalen door de klein ondernemer regeling vind ik het raar dat ik die 209 euro niet gewoon terug krijg. Want ik ''hoef'' nog geen omzet belasting of wat dan ook te betalen..

 

 

 

Misschien iemand die het wat makkelijker kan uitleggen. Want nu lijkt het wel alsof mijn vaste kosten 209 euro per maand is gestegen. Terwijl ik 0euro omzet belasting moet betalen de komende tijd. Alsof die geld gewoon verdwijnt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • -1

Ik denk toch dat je de tips van de vorige antwoorders ter harte moet nemen en eens een kleine cursus volgen, het is duidelijk dat je van de administratie niet erg veel snapt.... Hoe kan je nou controleren of de cijfers die je boekhouder aanlevert juist zijn?

 

ik lees nu al een tijdje mee maar ik krijg steeds meer het gevoel dat Altan zijn boekhouder het ook niet begrijpt. Als je klant zijn spullen aanlevert er er blijkt uit dat hij omzet heeft gehad dan moet je als boekhouder toch weten dat er ook BTW afgedragen moet worden?

 

Altan: als jij een auto verkoopt krijgt de klant dan een factuur? Of is het handjeklap en het geld in de achterzak?

 

En als de klant een factuur krijgt zet jij daar dan de BTW wel op?

 

Klant krijgt een factuur. De inkoop factuur+ de verkoop factuur doe ik bij elkaar. En dan zie je wat de verschil is (marge).

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.