Zojuist kwam ik in mijn fiscale daily mail het bericht tegen dat particulieren en ondernemers via de Belastingtelefoon straks ook zelf direct een inspecteur aan de lijn kunnen krijgen voor een antwoord op fiscaalinhoudelijke vragen (zie bijlage). Ik ben benieuwd wat jullie, HL'ers, hiervan vinden en of jullie verwachten dat dit wel/geen succes gaat worden.
Ikzelf vindt het een verrassend bericht, omdat er vrij kort geleden nog berichten zijn verschenen dat er misschien wel 4.000 tot 6.000 belastingambtenaren weg moeten. Wie gaan al die honderdduizenden telefoontjes dan beantwoorden? En waren kostenbesparing en doelmatigheid ook niet juist de reden dat de fiscus haar échte fiscale deskundigen de afgelopen jaren voor de buitenwereld afsloot, omdat zij door hun directe bereikbaarheid niet meer aan hun eigenlijke werk toekwamen?
Verder vind ik het op zich geen slechte ontwikkeling, want belanghebbenden kunnen dan snel en gratis zelf een fiscus-antwoord krijgen op hun fiscale compliance-vragen ("wat of hoe moet ik dit aangeven?"). Horen ze het ook eens van een ander dan hun boekhouder o.i.d. Maar of men er écht wat aan zal hebben, zal afhangen van de kwaliteit van de antwoorden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jantax
Jantax
Zojuist kwam ik in mijn fiscale daily mail het bericht tegen dat particulieren en ondernemers via de Belastingtelefoon straks ook zelf direct een inspecteur aan de lijn kunnen krijgen voor een antwoord op fiscaalinhoudelijke vragen (zie bijlage). Ik ben benieuwd wat jullie, HL'ers, hiervan vinden en of jullie verwachten dat dit wel/geen succes gaat worden.
Ikzelf vindt het een verrassend bericht, omdat er vrij kort geleden nog berichten zijn verschenen dat er misschien wel 4.000 tot 6.000 belastingambtenaren weg moeten. Wie gaan al die honderdduizenden telefoontjes dan beantwoorden? En waren kostenbesparing en doelmatigheid ook niet juist de reden dat de fiscus haar échte fiscale deskundigen de afgelopen jaren voor de buitenwereld afsloot, omdat zij door hun directe bereikbaarheid niet meer aan hun eigenlijke werk toekwamen?
Verder vind ik het op zich geen slechte ontwikkeling, want belanghebbenden kunnen dan snel en gratis zelf een fiscus-antwoord krijgen op hun fiscale compliance-vragen ("wat of hoe moet ik dit aangeven?"). Horen ze het ook eens van een ander dan hun boekhouder o.i.d. Maar of men er écht wat aan zal hebben, zal afhangen van de kwaliteit van de antwoorden.
Belastinginspecteur_vervangt_belastingadviseur.pdf
Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag