• 0

deel activiteiten vrijgesteld, deel belast; KOR? voorbelasting?

Hallo, mijn eerste post op dit forum.

 

Mijn vrouw heeft een trainingsbureau en is ingeschreven in het register van het CRKBO. Dat betekent dat zij beroepsonderwijs verricht en voor die taken vrijgesteld is van BTW. Maar coaching en advieswerk is belast. Dat roept bij mij de vraag op of zij nu plotseling in aanmerking komt voor de Kleine ondernemersregeling. In dat geval kan zij de kosten voor inschrijving van dit register en de audit terugverdienen met de wel geïnde BTW die zij zelf mag houden.

 

Klopt dit verhaal of zie ik iets over het hoofd?

 

Tweede vraag:

Vorig jaar was er al sinds juli de situatie dat een deel vrijgesteld was van BTW. Ik heb dat aangegeven als nultarief, maar begrijp nu dat ik die omzet helemaal niet op het formulier had moeten vermelden.

 

[*]Klopt het dat vrijgestelde omzet niet thuishoort op het formulier

[*]Klopt het dat de voorbelasting alleen 100% afgetrokken mag worden als het direct toe te rekenen is aan de belaste klus of in de verhouding belast/vrijgesteld. (hmm, een beetje lastig formuleren. Ik bedoel dat als 25% belast is, dat ik 25% van de voorbelasting kan aftrekken, tenzij het 100% toe te rekenen is aan de belaste klus).

 

 

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joseph,

 

Ik neem aan dat jouw vrouw bij het CRKBO staat ingeschreven als onderwijsinstelling en niet als zzp'er. In dat geval mag zij inderdaad vrijgestelde prestaties verrichten op het gebied van beroepsonderwijs. Coaching en advieswerk valt inderdaad niet onder deze regeling en is dan ook belast met 19% BTW. Zorg er echter wel voor dat je goed afbakent waar onderwijs eindigt en de andere werkzaamheden beginnen. De scheidslijn is soms heel dun en de inspecteur moet niet in twijfel gebracht worden.

 

Goed, jouw vrouw heeft levert dus vrijgestelde prestaties en belaste prestaties. Nu stel je twee vragen over de BTW. Ik zal ze uit elkaar halen. De eerste vraag is of zij nu plotseling in aanmerking komt voor de KOR. Het antwoord hierop is eenvoudig, iedere IB-ondernemer die met BTW belaste prestaties verricht, dus ook jouw vrouw, kan recht hebben op de KOR. Dus niet plotseling maar gewoon door haar status als ondernemer.

 

De tweede vraag is of ze de kosten voor de audit en de inschrijving in het register terug kan verdienen met de wel geïnde BTW. Die vraag snap ik niet helemaal omdat het twee verschillende punten zijn. De BTW die zij over deze kosten heeft betaald is in ieder geval niet terug te vorderen. Deze BTW heeft namelijk enkel en alleen betrekking op het leveren van vrijgestelde prestaties en werkt dus echt kostprijsverhogend - de kosten van inschrijving zijn voor jouw vrouw dienen gewoon inclusief BTW in de administratie op te nemen.

Als jouw vrouw in aanmerking komt voor de KOR mag ze dus (een deel van) die ze van klanten geïnd heeft houden. Dit bedrag dient bij de winst opgeteld te worden, er dient dus wel IB over betaald te worden. Dit heeft helemaal niets te maken met de kosten voor inschrijving in het register, het zijn gewoon twee verschillende grootheden. Door de KOR kan jouw vrouw aan het einde van het jaar gewoon extra geld overhouden. Dat hierdoor de kosten van de audit en de registratie gecompenseerd kunnen worden is mooi meegenomen, maar staat er feitelijk helemaal los van.

 

Dan de derde vraag (zijn ook meerder vragen, maar goed ;)):

 

- vrijgestelde omzet hoort niet thuis op de aangifte OB, gewoon omdat de aangifte OB alleen maar gaat over belaste omzet! Ik raad je dan ook aan om door middel van een suppletie de correcte aangifte te doen (dus omzet voor OB is in 2009 nihil);

- je conclusie over het terugvorderen is correct en dat kan nogal wat rekenwerk tot gevolg hebben. Alle BTW die je zelf betaalt aan je leveranciers enkel gebruikt worden voor belaste prestaties dan is de BTW geheel terug te vorderen. Alle BTW die je zelf betaald aan je leveranciers voor vrijgestelde prestaties werkt kostprijsverhogend, deze BTW is niet terug te vorderen. Alle BTW die je betaalt hebt aan je leveranciers voor kosten of investeringen die betrekking hebben op vrijgestelde en belaste prestaties (denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van printpapier of een printer, je gaat waarschijnlijk niet twee printers en twee stapels papier kopen) dienen naar rato van het gebruik afgetrokken te worden. Je kunt hierbij je omzet gebruiken als richtlijn (dus bij een omzet van 100k waarbij 25k belast en 75k vrijgesteld kun je 25% van de betaalde OB terugvorderen).

 

Ik hoop dat je hier verder mee komt. Zo niet, dan lees ik het graag!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Josephusjg,

 

Voor een 'noobie' heb je het aardig goed door.

Ja, de kleine ondernemersregeling is van toepassing op de niet-vrijgestelde prestaties, zolang onder de grens etc. Zie de regeling KOR op bijv. www.Belastingdienst.nl

 

Het nultarief is idd wat anders en vrijgestelde omzet mag niet op de aangifte omzetbelasting worden vermeld.

De voorbelastingaftrek pas je volgens de zgn. pro rata regeling toe: aftrekbaar is het %-tage dat voortkomt uit het sommetje belaste/totale omzet. Tenzij de BTW duidelijk toe te rekenen is aan het belaste of onbelaste deel van de omzet. In dat laatste geval is de aftrek op het onbelaste deel niet aftrekbaar.

 

groet,

 

John

 

edit: ik zie dat iemand me net voor was met een uitgebreider antwoord. :-(

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is het zo dat door die deels vrijgestelde omzet dat nu mogelijk de KOR weer in beeld kan komen.

 

[*]Klopt het dat vrijgestelde omzet niet thuishoort op het formulier

Inderdaad de vrijgestelde omzet hoeft/mag niet worden aangegeven.

lees hier de toelichting op aangifte omzetbelasting

In de toelichting bij vraag 1e aan het eind staat dit vermeld. Die toelichting bij de aangifte is so wie so wel handig om eens door te lezen hij is vrij uitgebreid.

 

[*]Klopt het dat de voorbelasting alleen 100% afgetrokken mag worden als het direct toe te rekenen is aan de belaste klus of in de verhouding belast/vrijgesteld. (hmm, een beetje lastig formuleren. Ik bedoel dat als 25% belast is, dat ik 25% van de voorbelasting kan aftrekken, tenzij het 100% toe te rekenen is aan de belaste klus).

 

Dit klopt. Je mag 100% van de voorbelasting aftrekken als de kosten volledig verband houden met belaste omzet.

Als je bepaalde middelen gebruikt voor zowel belaste als niet belaste omzet dan moet je een inschatting maken van de verdeling. Op basis van die verdeling trek je je voorbelasting af.

Via deze link over belaste en vrijgestelde omzet kun je lezen hoe je die inschatting kunt maken, wanneer en hoe je je inschatting moet herzien en welke uitzonderingen er gelden voor bijv investerngsgoederen.

 

edit: ik zie dat 2 andere me al voor waren je kunt in elk geval niet stellen dat "we" een 9-5 mentaliteit hebben. 24/7 komt meer in de buurt ;D

 

Link naar reactie
  • 0

edit: ik zie dat 2 andere me al voor waren je kunt in elk geval niet stellen dat "we" een 9-5 mentaliteit hebben. 24/7 komt meer in de buurt ;D

 

We all aim to please ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heel helder, bedankt.

 

Dat van het terugverdienen van de kosten was bedoeld als een soort grap. Wij vinden de oplossing die gevonden is voor de problemen van de overheid rondom de BTW op trainingen een gedrocht. En dan bedenken ze dat iemand die dezelfde activiteiten doet maar niet ingeschreven staat in dat register het maar voor 19% meer moet aanbieden. Het criterium is kwaliteit. Dat zouden ze eens in de detailhandel in moeten voeren. Zo van 'als jij je paperclips met heel veel kwaliteit aanbiedt, mag je het zonder BTW leveren en anders niet'.

 

Plotseling in aanmerking komen van de KOR was bedoeld als uiting van verrassing. De KOR is nooit in beeld geweest vanwege de hoeveelheid belaste omzet, maar nu het leeuwendeel vrijgesteld is, zag ik ineens een stimulans om op zoek te gaan naar wat belaste omzet, om met deze rare ontwikkeling ook nog een voordeel te hebben. Inmiddels gezien dat ik over 2010 ook nog 1000 euro kan terugvorderen. Voor juli was er weinig omzet en daarna bijna alles vrijgesteld.

 

Maar dan je opmerking over ZZP-er. Er is een speciaal register voor ZZP-ers en die zijn dan voor beroepsonderwijs klussen ook vrijgesteld van BTW. Maar het is heeeeeel onduidelijk welke klussen daar officieel precies onder scharen. Want het is niet zo eenvoudig dat alleen klussen als freelancer voor een instellingsinschrijving daarvoor gelden. Eigenlijk weet niemand precies hoe het zit en is er heel veel tegenstrijdige theorie. Mijn vrouw heeft meerdere keren gesproken met de man die er over gaat en zelfs hij spreekt zich regelmatig tegen. Uiteindelijk is gezegd dat mijn vrouw gerust als ZZP er ingeschreven kan worden. Vorig jaar was er een heuse achtbaan, want eerst inschrijven als ZZP-er, toen dit weer annuleren en inschrijven als instelling en uiteindelijk in overleg toch nog als ZPP-er. De belastingdienst heeft aangegeven niet te gaan toetsen of de klus uitgevoerd is als instelling of als ZZP-er. Training wordt vrijgesteld en coaching niet, ook als het uitgevoerd is bij een bedrijf dat zelf niet een onderwijsinstelling is. En dan maar hopen dat dit ook in de praktijk zo zal zijn, maar ik geloof nooit dat ze op factuurniveau gaan checken of de klus wel precies aan de definitie voldoet zoals het in de regeling bedoeld is, als al iemand weet hoe het bedoeld is. PFFF, ik wist niet dat er nog zoveel frustratie zat over dit wanbeleid! En hoe zou het zitten met individuele training en groepscoaching (beide gericht op beroepsontwikkeling)? En hoe zou het zitten met trainingen die bedoeld zijn als cadeautje voor het personeel, omdat het zo leuk is, zonder echte leerdoelen en zo? Wetgeving is toch bedoeld om duidelijkheid te scheppen, niet om concurrentievervalsing in de hand te werken en het ons met elkaar alleen maar lastiger en onduidelijk te maken.

 

Goed, dat ben ik kwijt. Snap je nu dat ik in deze frustratie de KOR als een plotselinge kans zie?

 

groet,

 

Jos (geen Joseph, Jos was al in gebruik)

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

edit: ik zie dat 2 andere me al voor waren je kunt in elk geval niet stellen dat "we" een 9-5 mentaliteit hebben. 24/7 komt meer in de buurt ;D

 

We all aim to please ;D

 

Amen! Met een paar kleine kinderen werk ik ook graag 's avonds een beetje door. Dan kom je nog eens ergens aan toe.

 

Ik ben een Noobie op dit forum, ik ben niet helemaal groen. Ik begeleid startende ondernemers, met name de 'lastige' gevallen. Ik werk veel met allochtonen, ex-gedetineerden, ADHD-ers, dyslectische mensen, ...... Mensen die extra persoonlijke begeleiding nodig hebben zijn bij mij beter af dan bij de 'grote' bureaus. Administratie doe ik onopgeleid al sinds 1998 zelf, een beetje eigenwijs ben ik wel, en merk elk jaar weer dat ik steeds weer iets bij-leer.

 

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt John, ik zal mijn best doen. Overigens zal dan in dit subdomein (fiscale zaken) niet mijn allergrootste kracht liggen. Ik zal eens de tijd nemen door het forum te bladeren en te zien wat er zo langs komt.

 

Nog een laatste vraag in dit verband.

In welk jaar moet er aangifte gedaan worden van dit extra inkomen (ivm KOR)? Ik neem aan in het betreffende boekjaar, maar wat als dit al volledig afgesloten is? Stel bijvoorbeeld dat ik een suppletie indien over 2009 en ik heb al een eindafrekening met bijbehorende aanslag ontvangen. Wat staat me dan te doen?

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jos,

 

Ik wil nog even terug komen over jouw opmerkingen omtrent het CRKBO. Ik deel jouw frustratie over deze club. Het is werkelijk een gedrocht waarvan ik niet kan begrijpen op wat voor een manier het er ooit doorheen is geduwd. Het raakt kant nog wel. Als het nou nog zou gaan over kwaliteit van het onderwijs dan hadden we het nog ergens over. Maar neen, er wordt niet getoetst op inhoud maar puur op vorm.

Ik kan hier nog bladzijden lang gaan fulmineren over deze gedwongen winkelnering en het ambtelijke gedrocht dat ze er aan gehangen hebben, maar helaas verandert dat helemaal niets aan de zaak. Je hebt het CRKBO nodig om van jouw beroepsonderwijs een van BTW vrijgestelde prestatie te laten zijn. Gelukkig heb ik persoonlijk niets met het CRKBO te maken, maar ik ben er wel behoorlijk in thuis omdat enkele van mijn cliënten met deze rakkers te maken hebben.

 

Ik vraag mij ernstig af wie jou bij het CRKBO geadviseerd heeft over de vorm waarin jouw vrouw zich moest inschrijven, want ik ben bang dat het kant noch wal raakt. Het idee dat je een keuze hebt om je in te schrijven als ZZP’er of als onderwijsinstelling is waar, alleen uit de verschillende inschrijvingen volgen verschillende rechten.

Je inschrijven als ZZP’er betekent dat je enkel vrijgesteld onderwijs kunt verzorgen in onderaanneming van een onderwijsinstelling. Het is dus niet mogelijk om van BTW vrijgesteld beroepsonderwijs te verzorgen voor je eigen klanten. Sterker nog, je mag helemaal geen beroepsonderwijs verrichten aan je eigen klanten als je ingeschreven staat als ZZP’er.

 

Ik heb hier onlangs een discussie over gehad met een belastinginspecteur in Arnhem. Mijn stelling was dat het logisch is dat iemand die als ZZP’er ingeschreven staat bij het CRKBO alleen van BTW vrijgesteld beroepsonderwijs kan verrichten in onderaanneming. Maar ik was daarnaast van mening dat beroepsonderwijs dat hij voor zijn eigen klanten verricht dan gewoon met 19% BTW belast dient te worden.

Dat laatste was de inspecteur helemaal met mij eens. Maar conform de regels van het CRKBO is het gevolg van het feit dat een bij hen als ZZP’er ingeschreven ondernemer zelfstandig beroepsonderwijs verricht (dus niet in onderaanneming) de inschrijving in het CRKBO komt te vervallen. Dit betekent automatisch dat geen enkele vorm van onderwijs die die ondernemer dan verricht vrijgesteld is van BTW - simpelweg omdat de ondernemer niet ingeschreven staat in het CRKBO.

Dit is in mijn ogen werkelijk volslagen kolder. Immers, het CRKBO is een kwaliteitsinstituut (niet kwaliteit in de vorm van goed lesgeven maar kwaliteit in de vorm van zorg (klachtenregeling, heldere structuur cursussen etc.)). Deze kwaliteit verandert natuurlijk niet als je opeens zelf klanten gaat bedienen. Maar goed, de gedwongen winkelnering is goed opgezet en de regeltjes zitten echt zo in elkaar.

 

Gelukkig is dit probleem onderkend door onze volksvertegenwoordiging. Er zijn hierover kamervragen gesteld aan het kabinet. Deze vragen zijn door de minister Verhagen op 05 januari 2011 beantwoord (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/11/04/vragen-over-het-gat-met-betrekking-tot-btw-berekening-bij-zelfstandigen-die-onderwijs-verzorgen/2010z15871.pdf). De eerste vraag luidde:

 

Is het waar dat er een gat zit in de procedures met betrekking tot de BTWberekening voor zelfstandigen die onderwijs verzorgen, doordat deze zelfstandigen slechts geen BTW in rekening mogen brengen als ze staan ingeschreven bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) en als onderaannemer werken voor een onderwijsinstelling en tegelijkertijd het hoge BTW-tarief moeten rekenen als ze direct voor een klant werken, terwijl ze wettelijk gezien slechts één BTW-tarief voor al hun klanten in rekening mogen brengen? Zo nee, waarom niet?

 

Op zich een prima vraag lijkt mij, en relevant voor jouw situatie. Het antwoord van de minister komt op het volgende neer:

 

- voor het beroepsonderwijs dat door zelfstandigen wordt verstrekt via een onderwijsinstelling (let op: die geldt dus niet voor wettelijk geregeld onderwijs als bijvoorbeeld MBO of HBO, met dit onderwijs heeft het CRKBO niets te maken en valt buiten de scope) geldt een lichtere audit.

- als de zelfstandige (tevens) direct, dus zonder tussenkomst van een instelling beroepsonderwijs verstrekt kan geen gebruik gemaakt worden van deze lichtere audit.

- dit is helemaal geen enkel probleem, de ondernemer kan namelijk gewoon de audit voor instellingen gebruiken, dan is al het beroepsonderwijs vrijgesteld van BTW!

 

Hoezo een probleem? Gewoon tien keer zoveel betalen voor je audit en jaarlijks vijf keer zoveel aan vaste bijdrage betalen en het probleem is gewoon verdwenen. Tja, leuker kunnen wet het niet maken :(

 

Goed, in zoverre het papieren verhaal. Voor jouw vrouw kan dit in de praktijk verregaande gevolgen hebben. Door klanten rechtstreeks te bedienen handelt jouw vrouw tegen de regels van het CRKBO in. Dit betekent dat jouw vrouw in principe uitgeschreven wordt uit het register (om misschien de facto wel uitgeschreven is!) en zij dus niet meer van BTW vrijgesteld onderwijs kan geven (of misschien wel heeft gegeven). In het meest zwarte scenario betekent dit dat alle diensten van jouw vrouw belast zijn met 19% BTW. De Belastingdienst zal dit dan zo interpreteren dat jouw vrouw heeft gefactureerd inclusief BTW en dat het BTW-deel afgedragen moet worden. Natuurlijk betekent dit wel dat je vrij bent om alle voorbelasting die je betaalt hebt af te trekken, maar of je daar nu zo blij van wordt...

 

Met andere woorden, een zeer heikel punt dat jouw aandacht absoluut verdient. Dit kan over een heel jaar om veel geld gaan. Eigenlijk zou ik je adviseren om als de wiedeweerga er voor te zorgen dat jouw vrouw gewoon geregistreerd staat als onderwijsinstelling. Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat heel graag!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik kan je helemaal volgen. En mijn partner ook. Ze kent de risico's en heeft rechtreeks gesproken met de man die de regels voor ZZP-ers opgesteld heeft en tijdens de fase dat hij dit deed. Vandaar ook dat zwabberen, want de berichtgeving was heel wisselend. Ook heeft zij veel gesproken met mensen van FNV ZB en met allerlei collega's.

 

De opening zit hem in wat een onderwijsinstelling is; die definitie is heel breed gesteld. Met nadruk is genoemd dat ook een bedrijf op kan treden als onderwijsinstelling. Of dat al dan niet het geval is, is afhankelijk van hoe de klus georganiseerd is. Als de klant zelf de 'leerlingenadministratie' en de locatie verzorgd, zijn daarin belangrijke criteria. Waar gaat dit nog over, maar zo is het gesteld als ik het goed weergeef (dat weet mijn vrouw beter; ik heb me er weinig mee bemoeid).

 

Daarnaast heeft mijn vrouw ook met een inspecteur in Arnhem gesproken en die verzekerde haar dat de belastingdienst geen onderscheid gaat maken in wat voor soort inschrijving bij het CRKBO heeft plaatsgevonden; criterium is inschrijving ja? BTW vrij, geen inschrijving, BTW plichtig. Maar ik zal mijn vrouw erop wijzen hoe belangrijk het is om dit schriftelijk bevestigd te krijgen.

 

Dank voor de waarschuwing, ik leg het nog eens onder haar neus. Misschien zet het haar weer in beweging. Ze is overigens aan het overwegen een nieuwe rechtspersoon, mogelijk een coöperatie, te starten met een instellingsinschrijving om alle problemen achter te laten en een uitwijk te bieden voor andere trainers (inschrijven als ZZP-er en dan btw vrije klussen via de coöperatie uitvoeren; kost wat, minder eigen profilering wellicht, maar er is belangstelling voor).

 

goed, toch weer laat geworden.

 

groet,

 

Jos

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

De opening zit hem in wat een onderwijsinstelling is; die definitie is heel breed gesteld. Met nadruk is genoemd dat ook een bedrijf op kan treden als onderwijsinstelling. Of dat al dan niet het geval is, is afhankelijk van hoe de klus georganiseerd is. Als de klant zelf de 'leerlingenadministratie' en de locatie verzorgd, zijn daarin belangrijke criteria. Waar gaat dit nog over, maar zo is het gesteld als ik het goed weergeef (dat weet mijn vrouw beter; ik heb me er weinig mee bemoeid).

 

 

Dit wijkt af van het antwoord van de minister. Dat antwoord is heel helder: zelf klanten, dan zwaardere audit. Ik zeg niet dat die man de wijsheid in pacht heeft, het is echt een wespennest en volgens mij week niemand hoe het echt in elkaar zit. Maar ik ben blij dat jullie zien dat hier een risico ligt en dat je hier serieus mee om moet gaan.

 

 

Daarnaast heeft mijn vrouw ook met een inspecteur in Arnhem gesproken en die verzekerde haar dat de belastingdienst geen onderscheid gaat maken in wat voor soort inschrijving bij het CRKBO heeft plaatsgevonden; criterium is inschrijving ja? BTW vrij, geen inschrijving, BTW plichtig. Maar ik zal mijn vrouw erop wijzen hoe belangrijk het is om dit schriftelijk bevestigd te krijgen.

 

 

En hier zit hem de crux. Het CRKBO kan besluiten om jouw vrouw uit te schrijven omdat zij niet gehandeld heeft conform de regels van dat instituut. En geen inschrijving = geen BTW-vrijstelling. De inspecteur toetst of er inschrijving is, maar dan moet die er natuurlijk wel zijn... Dit is het gevaar waar ik met die inspecteur over overlegd heb.

 

Ik denk wel eens: hadden ze maar gewoon overal 19% BTW bovenop gegooid, scheelt veel frustratie en ellende en geeft ook nog eens een eerlijke concurrentiepositie ten opzichte van elkaar.

 

Welterusten ;)

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

De Belastingdienst zal dit dan zo interpreteren dat jouw vrouw heeft gefactureerd inclusief BTW en dat het BTW-deel afgedragen moet worden.

 

Het is zelfs nog erger dan zo, Dennis:

 

De belastingdienst zal vinden dat zij vergeten is om de BTW in rekening te brengen en deze bij haar naheffen.

Als zij dus bijvoorbeeld voor 10.000,- in rekening gebracht heeft, dan zullen zij geen 1.596,64 aan BTW claimen (zoals in het geval dat het bedrag van 10.000,- inclusief BTW was) maar 1.900,- omdat zij vinden dat de 10.000,- exclusief BTW waren en dat daar vervolgens 19% BTW over verschuldigd is.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw is werkzaam als ZZP'er maar heeft zich niet ingeschreven bij het CRKBO. Zij doet echter wel werk via een bureau dat zich daar wel heeft ingeschreven. Als zij een opdracht doet voor dat bureau rekent het bureau de klant geen BTW vanwege de vrijstelling. Op het declaratieformulier staat dat ook de docent of de gast geen BTW over de vergoeding vergoed krijgt. Mijn vraag is nu mag mijn vrouw een factuur sturen zonder BTW zonder dat zij gedonder krijgt met de inspecteur?

Link naar reactie
  • 0

volgens mijn informatie niet. Je vrouw is BTW plichtig en draagt dus 19% af. In principe moet zij factureren met 19% BTW, maar de meeste bureaus bedingen dat het freelance tarief inclusief BTW is. Dus dank zij deze fijne regeling levert je partner 19% van haar tarief in. Toch maar inschrijven?

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat helaas niet lukken. De inspecteur toetst of de zelfstandige ingeschreven staat bij het CRKBO. Als jouw vrouw niet in dat register terug te vinden is zal de inspecteur terecht concluderen dat zij niet ingeschreven staat en dat haar prestaties dus niet vrijgesteld zijn van BTW. Dit betekent dat haar lespraktijk niet vrijgesteld is van BTW en zij gewoon BTW moet rekenen.

 

Nu zijn er twee mogelijkheden:

 

- Of je gaat ervan uit dat de factuur inclusief BTW is (dus dat je de BTW (= factuurbedrag / 1,19 x 0,19) afdraagt aan de Belastingdienst);

- Of je wacht nog even met factureren en zorgt er als de wiedeweerga voor dat je ingeschreven wordt (lichte toets).

 

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik het graag!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Mijn vrouw is werkzaam als ZZP'er (...) Mijn vraag is nu mag mijn vrouw een factuur sturen zonder BTW zonder dat zij gedonder krijgt met de inspecteur?

 

Je moet eigenlijk meer loslaten om een zinnig antwoord hierop te krijgen:

Waar gaat het over? "ZZP'er" is geen criterium.

 

Wat voor soort les geeft je vrouw en aan wie?

- Bijles aan scholieren?

- Danslessen aan kinderen?

- Managementcursussen voor het MKB?

- .....???

 

Pas als je dat verteld hebt, is volgens mij een goed antwoord op je vraag mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Zij geeft communicatie- en profileringstrainingen aan raadsleden, politieke partijen, enz.

 

 

Ah, ik vermoedde al dat ze geen dansles zou geven aan kinderen (deze prestatie is an sich vrijgesteld van BTW) ;D

 

Maar dit geeft wel een interessante insteek. Het uitgangspunt is dat iedere prestatie belast is met BTW, tenzij e een uitzondering voor gemaakt is. Er is een uitzondering voor beroepsonderwijs dat niet bij wet geregeld is (lees voor het gemak even: al het onderwijs dat niet door de overheid gefinancierd wordt) als deze instellingen ingeschreven staan bij het CRKBO.

Tot zo ver lijkt alles helder. De opdrachtgever van jouw vrouw is ingeschreven bij het CRKBO en mag dus beroepsonderwijs geven dat is vrijgesteld van BTW. Ze mag haar activiteiten dus zonder BTW in rekening brengen aan haar klanten. Maar ho, wacht even, hier gaat iets niet helemaal goed...

 

De opdrachtgever van jouw vrouw mag maar één activiteit zonder BTW in rekening brengen: het geven van beroepsonderwijs! De stelling dat "Als zij een opdracht doet voor dat bureau rekent het bureau de klant geen BTW vanwege de vrijstelling." is dan ook niet helemaal juist. Als jouw vrouw beroepsonderwijs verzorgt voor deze opdrachtgever rekent het bureau de klant geen onderwijs. Bij alle andere activiteiten geldt de BTW-vrijstelling die volgt uit het ingeschreven staan bij het CRKBO dus niet! (Dit is dus iets anders dan dat ik zeg dat de activiteit belast is met BTW, ze kan natuurlijk wel een vrijgestelde prestatie leveren - bijvoorbeeld het geven van dansles aan kinderen. Deze vrijstelling staat dan geheel los van de inschrijving bij het CRKBO maar heeft een andere grondslag.)

 

Jouw vrouw verzorgt dus communicatie- en profileringstrainingen aan raadsleden en politieke partijen. Het CRKBO geeft als definitie van beroepsonderwijs:

 

 

Beroepsonderwijs omvat diensten inzake “beroepsopleiding of –herscholing” , onderwijs dat rechtstreeks verband houdt met een vak of beroep en onderwijs met het oog op het voor beroepsdoeleinden verwerven of op peil houden van kennis.

 

 

Nu geeft dit voldoende ruimte voor interpretatie en creativiteit. Je kunt door wat subtiele wijzigingen onderwijs omzetten in vormen die wel of niet als beroepsonderwijs te beschouwen zijn (het ligt er maar net aan hoe je de kerstboom optuigt). Zo is het bijvoorbeeld mogelijk voor een persoon die als ZZP'er ingeschreven staat in het CRKBO om toch soortgelijke (met BTW belaste) prestaties te leveren zonder het risico te lopen om de inschrijving te verliezen.

Ik vraag mij echter af of de activiteiten van jouw vrouw überhaupt onder de categorie beroepsonderwijs valt. Ik kan dit nu natuurlijk niet inschatten (te weinig informatie en ik zou echt een afweging moeten maken op basis van het cursusmateriaal, de wijze waarop de trainingen gegeven worden en de gestelde doelen) maar het is indenkbaar dat de inspecteur zal oordelen dat dit geen beroepsonderwijs is. Dit betekent dat de vrijstelling in het kader van de inschrijving bij het CRKBO nooit toegepast had mogen worden.

 

Dit betekent dat het bureau de dienst nooit zonder BTW had mogen factureren. Dit betekent ook dat, ook al zou jouw vrouw ingeschreven staan als ZZP'er bij het CRKBO, de vrijstelling in dat geval niet voor haar telt en zij ook her risico op naheffing loopt. Als het bureau alsnog BTW zou moeten rekenen zie ik niet in waarom jouw vrouw geen recht zou hebben op BTW-vrijstelling. Het kan zeker de moeite zijn om dit eens nader te onderzoeken!

 

Helemaal los hiervan:

 

 

Op het declaratieformulier staat dat ook de docent of de gast geen BTW over de vergoeding vergoed krijgt.

 

 

Het declaratieformulier lijkt mij niet echt de basis om te bepalen of de docent of gast al dan niet BTW over de vergoeding vergoed krijgt!

Ten eerste zou dit moeten volgen uit de overeenkomst van opdracht of de algemene voorwaarden van het bureau (zijn deze overlegd en geaccepteerd?). Staat het hier niet in dan heeft de stelling op het declaratieformulier geen status. Staat in de overeenkomst van opdracht dat de genoemde bedragen exclusief BTW zijn? Dan had het bureau kunnen weten dat er nog BTW over gerekend zou worden. Hoe dan ook, de opmerking op het declaratieformulier moet op een andere plaats gesubstantieerd worden.

 

Ten tweede, in het geval van jouw vrouw wordt er hoe dan ook BTW vergoed (zij staat immers niet ingeschreven bij het CRKBO en levert dus altijd een met BTW belaste prestatie). De opmerking die jij aanhaalt impliceert dat het bedrag dat jouw vrouw in rekening brengt exclusief BTW zou moeten zijn. Stel ze heeft een vergoeding van EUR 1.000,00 afgesproken. Indien dit bedrag zonder BTW is dient ze dus uit eigen zak EUR 190,00 af te dragen aan BTW.

Stel dat ze EUR 1.000,00 heeft afgesproken en dit bedrag is inclusief BTW dan betekend dat volgens mij dat de opdrachtgever kan concluderen dat zij de BTW hierin niet hoeft te vergoeden. Er zal dan (EUR 1.000 / 1,19 =) EUR 840,00 uitbetaalt worden - immers: de BTW wordt niet vergoed! Van dit bedrag moet de BTW nog eens afgedragen worden, waardoor jouw vrouw nog eens EUR 160,00 hiervan naar de fiscus mag afdragen. Er blijft nu nog maar EUR 680,00 van de gedachte EUR 1.000,00 over.

 

Nogmaals: dit verdient echt nadere aandacht!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.