Probleem met site in IE 6

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig voor een klant een site te ontwikkelen. Op de een of andere manier blijft hier een hardnekkige fout in optreden die ik niet kan reproduceren op de machines die ik tot mijn beschikking heb. De fout treedt op in Internet Explorer 6. Dat is namelijk de software waarmee de klant z'n site bekijkt.

 

Roep ik naar mijn klant dat ie z'n software moet updaten, is het probleem uit de wereld. Maar ja, dat is nogal gemakkelijk, ondanks dat IE6 natuurlijk flink verouderd is.

 

Wat zouden jullie doen?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Van te voren aangeven dat je een website niet meer ontwikkeld voor IE6. Het gaat je echt flink wat tijd kosten om hem compatibel te maken (apart style sheet).

 

Als de klant vast houd aan IE6 dan de kosten daarvoor doorberekenen.

 

Maar voor de klant kan surfen op het web met IE6 geen pretje zijn.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie

Ja die regel klopt nu wel. Maar als de standaarden echt behoorlijk wijzigen en er veel tijd zit tussen nieuwe versies dan kan je dat niet volhouden.

 

Een goede website draait wat mij betreft op die browsers waarmee de doelgroep zo veel mogelijk wordt afgedekt. Echter heeft het ook wel iets te maken met kosten en of je zelf die expertise wil onderhouden als bedrijf. Maar je kunt natuurlijk altijd de opdracht weigeren als 90% van de doelgroep IE6 gebruikt en je daar geen verstand van hebt/wil hebben.

 

Ik vind trouwens het wel netjes om dan een melding in te bouwen bij IE6 dat de website verouderd is en daardoor niet goed wordt vertoond.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie

Mosterd na de maaltijd: voor web-ontwikkeling altijd in de offerte opnemen voor welke browsers de site gemaakt is. Met (persoonlijke) uitleg waarom je een bepaalde browser wel of niet meeneemt. Ik gebruik hier zelf de Yahoo graded browser support lijst voor (inclusief IE 6 dus :) )

 

Voor nu; virtuele machine inrichten met MSIE 6 en daarop testen. Of probleem omschrijven eventueel met screenshot en plaatsen op een technisch forum. Meeste problemen zijn vrij standaard en bekend.

Link naar reactie

Ik persoonlijk zou toch nog even proberen het werkend te krijgen en zoals de anderen zeggen de volgende keer de browserversies in offerte opnemen.

 

Ikzelf had overigens ook hetzelfde probleem met mijn website en programmeur. Aangezien zelfs youtube bij iexplore 6 zegt dat je beter kan updaten heb ik besloten het niet ie6 compatible te maken. Ook was de percentage iexplore 6 bezoekers (te zien bij google analytics) zeer laag. Mocht het niet lukken, of voor de volgende keer: Google heeft ergens een code staan die je kan gebruiken, die toont dan een duidelijke foutmelding als iemand met iexplore 6 bezoekt.

Link naar reactie

Ik zou langsgaan in het kader van veiligheid om zijn Internet Explorer te updaten, als hij deze al per se wil gebruiken. Of heeft hij een technische reden om niet over te kunnen stappen? Hoeveel procent van de internetters gebruikt deze versie nog?

 

Volgens mij heb je dan twee steekhoudende argumenten om hier geen of niet meer tijd aan te besteden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Ik zou langsgaan in het kader van veiligheid om zijn Internet Explorer te updaten, als hij deze al per se wil gebruiken. Of heeft hij een technische reden om niet over te kunnen stappen? Hoeveel procent van de internetters gebruikt deze versie nog?

 

In het Nederlandse onderwijs nog zo'n 15%. En die willen/kunnen niet zomaar over is onze ervaring, dus het zal enigszins van je doelgroep afhangen maar wij ondersteunen met onze software IE6 nog volledig.

Link naar reactie

Fatale(?) fout is ongetwijfeld een freeze en geen opmaakissue. 15% bij onderwijs (overheid) is uiteraard niet niks, maar dat is gerelateerd aan complexe systeemomgevingen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In het Nederlandse onderwijs nog zo'n 15%.

 

Idem voor de overheid. Werk aan een site voor een gemeente en die gebruiken ook IE6. Bij de bezoekers is het misschien 1% die IE 6 gebruik. Maar als de klant niet de site ziet zoals hij hoort te zijn.

 

@highio: hoezo steekhoudende argumenten? Veiligheid oké. Maar omdat weinig andere mensen IE6 gebruiken moet hij maar upgraden?? Of je stelt van te voren dat het niet werkt of je zorgt dat het werkt. Zo'n beetje alle problemen zijn bekend inclusief een oplossing (zie bijvoorbeeld http://www.quirksmode.org/)

Link naar reactie

@Jeroen en @Willem, tuurlijk hebben jullie gelijk. Maar Henri werkt niet voor opdrachtgevers zoals jullie ze hebben en bij een kleine opdracht zou ik ook even naar eigen tijdsbesteding kijken. Een vraag uitzetten (hehe) op een technisch forum kan inderdaad op efficiënte wijze tot een technische oplossing leiden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

@Jeroen en @Willem, tuurlijk hebben jullie gelijk. Maar Henri werkt niet voor opdrachtgevers zoals jullie ze hebben en bij een kleine opdracht zou ik ook even naar eigen tijdsbesteding kijken.

 

Een belangrijk punt dat ik wilde maken is dat wanneer je klant het eindprodukt niet ziet het niet gaat werken. Of dat nou overheid is of een 'kleine' klant. Je klant even laten upgraden is (voor mij althans) een 'no go'. Die is als de dood dat z'n telebankieren etc niet meer werkt. Ook niet geheel onterecht. Heb na upgrades bij klanten (niet alleen browsers) aardig wat dingen in de soep zien lopen. "If it aint broken don't fix it" mag wat dat betreft op posterformaat aan de muur.

 

Tuurlijk moet je ook op je eigen tijdsbesteding letten. Maar wanneer je de 'fout' maakt niet te specificeren op welke platformen je produkt werkt mag je ook genieten van de blaren ;) In dit geval een beetje zuur omdat de kennis die je op doet bij het uitzoeken van het probleem niet erg waardevol is omdat ondersteuning voor IE6 (hopelijk) snel echt afgelopen is. Maar veel van mijn kennis komt uit het uitzoeken van heel specifieke problemen.

 

En drie maal is scheepsrecht: zo'n beetje alle IE6 problemen zijn bekend en de oplossingen ook. Ik heb eens 2 dagen besteed aan het vinden van een probleem in een site op Firefox dat nieuw was.

Link naar reactie

Ik ontwikkel vrij veel websites en ik ben ermee gestopt de website optimaal te maken voor IE6. Uit ervaring kan ik vertellen dat het zo'n 10% van het ontwikkelingsbudget kost om de website op IE6 te laten draaien.

 

Tevens kan ik je vertellen dat veel grote bedrijven zoals Google, de websites niet meer compatible maken met IE6. Echter wanneer de klant de website perse op IE6 wilt hebben draaien, raad ik aan hiervoor gewoon extra kosten in rekening te brengen.

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.