• 0

ervaring / wijsheid omtrent schenkingen vanuit het buitenland (spf/trust)

LS,

Ik ben aan het kijken voor de mogelijkheden om mijn digitale dienstverlening te verplaatsen naar de E-zone in Curaçao, hier betaal je in eerste instatie 2% belasting als bedrijf zijnde.

Nu schijnt het mogelijk te zijn je divident belastingvrij te schenken als je je holding laat beheren door een trust/SPF. Dit klinkt erg mooi, vandaar dat ik het e.e.a uitzoek en wil verifieren.

Nu hoor ik van verschillende partijen dat je belasting vrij kan schenken vanuit het buiteland als je dat maar niet periodiek doet, 1 partij gaf aan dat 4 keer per jaar de max is.

Voor uw accountant of fiscaal adviseur is het in dit verband van belang te weten dat het hier een irrevocable discretionaire trust betreft en dat er geen clausulering of side-letters worden opgemaakt. Waardoor u in de zin van de Nederlandse belastingwetgeving en het aangifteformulier inkomstenbelasting niet zelf bij trust betrokken bent en er over het trustvermogen zowel in Engeland als in Nederland geen belasting mag worden geheven.

Nu kom ik echter op het internet tegen dat dit niet zo kloppen door de zgn '18 november arresten ' :

Het past volgens de Hoge Raad niet in het stelsel van de Successiewet 1956 dat een binnen het Rijk wonende persoon zich uit vrijgevigheid van zijn goederen ontdoet zonder dat dit tot heffing van schenkingsrecht leidt. Volgens de Hoge Raad is de trust als zodanig aan te merken als een doelvermogen (‘een tot een bepaald doel afgezonderd vermogen’). Een dergelijk doelvermogen wordt volgens het stelsel van de Successiewet aangemerkt als de verkrijger. De beneficiaries zijn geen verkrijgers. De trust moet schenkingsrecht betalen naar het niet-verwantentarief (41–68%). De trustee dient als bestuurder van de trust de aanslag te betalen.

Nou is mijn vraag dus : heeft iemand hier ervaring mee, klopt het dat de BD alsnog geld over deze schenkingen wil innen of over het complete vermogen in de trust/SPF

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoek ook even op de gewijzigde regelgeving inzake trusts. Onder omstandigheden wordt er door een trust heen gekeken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 1
  • 0

Joost, bedankt voor de links ! ik ga ze even goed doorspitten. Zo op het eerste oog lijkt het erop dat het verhaal over die trusts of SPF's niet zo waterdicht zijn als ze het doen klinken.

• 0

Ik heb ergens op dit board mijn verhaal geplaatst over curacao, vind het topic niet.

Ervaring in het kort:

Op een dag heb je 300k euro en koop je je een autotje. Daarna kun je maanden niet slapen, totdat het weer rechtgetrokken is.

Die trust is geen probleem totdat je geld gaat verdienen/uitgeven. Die adviseurs zijn ook maar VMBO'ers, die bijv zeggen dat je geen BTW hoeft af te dragen over digitale goederen (ALLES om een constructie te verkopen)

• 0

Ik heb ergens op dit board mijn verhaal geplaatst over curacao, vind het topic niet.

Ervaring in het kort:

Op een dag heb je 300k euro en koop je je een autotje. Daarna kun je maanden niet slapen, totdat het weer rechtgetrokken is.

Die trust is geen probleem totdat je geld gaat verdienen/uitgeven. Die adviseurs zijn ook maar VMBO'ers, die bijv zeggen dat je geen BTW hoeft af te dragen over digitale goederen (ALLES om een constructie te verkopen)

Die VMBO-ers zijn toch gewoon aansprakelijk te stellen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar