• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Okay, dan twee cases van mij, waar bij opdrachtgevers verschillende meningen over bestaan :

 

 

1. Er zijn twee sites : een .fr site en een .com site. Ze hebben bij een paar pagina's beide dezelfde Engelstalige tekst : is dit erg ?

Dat is erg voor de pagina's die Google duplicate content vindt. Het ene deel wordt gezien als de bron, het andere als de dupe. Die laatste krijgt lagere posities in zoekmachines.

2. Er is een kleine site over hartige groente en fruit. Fruit was tot nu toe een klein onderdeel, maar er worden nu 20 pagina's nieuwe tekst aan toegevoegd : is dat slecht voor de SEO voor de hartige groente ?

 

Is niet erg. Tenzij je op bestaande pagina's waar al dingen over hartige groente dingen gaat zetten over fruit. Dan daalt de relevantie op hartige groente gerelateerde woorden. Bij nieuwe pagina's heb je dat probleem niet. Wat wel gebeurt is dat de waarde van het domein over meer pagina's wordt verspreid, maar ook dat zie ik niet als een barrière om het niet te gaan doen. De nieuwe pagina's voegen namelijk ook weer waarde toe :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Okay, dan twee cases van mij, waar bij opdrachtgevers verschillende meningen over bestaan :

 

 

1. Er zijn twee sites : een .fr site en een .com site. Ze hebben bij een paar pagina's beide dezelfde Engelstalige tekst : is dit erg ?

2. Er is een kleine site over hartige groente en fruit. Fruit was tot nu toe een klein onderdeel, maar er worden nu 20 pagina's nieuwe tekst aan toegevoegd : is dat slecht voor de SEO voor de hartige groente ?

 

 

 

Ben geen jarenlange expert he, heb pas 5 maanden kennis opgedaan:

 

1. Is het erg? De beter rankende site zal gevonden worden op die Engelse pagina's. Als het voor het bedrijf verder niet uitmaakt op welke ze gevonden worden omdat een gebruiker makkelijk nr de andere site kan gaan, dan lijkt het me geen issue.

2. Tekst over fruit toch ook echt wel gerelateerde tekst zijn voor groente? En dan zal het de SEO dus verbeteren omdat je meer info geeft en meer gerelateerde tekst hebt. Andere optie is om de sites apart te zetten en de ene site helemaal vol te pompen met fruitinfo en de andere met groenten.

Link naar reactie
  • 1

 

 

Ben geen jarenlange expert he, heb pas 5 maanden kennis opgedaan:

 

1. Is het erg? De beter rankende site zal gevonden worden op die Engelse pagina's. Als het voor het bedrijf verder niet uitmaakt op welke ze gevonden worden omdat een gebruiker makkelijk nr de andere site kan gaan, dan lijkt het me geen issue.

Het heeft niets te maken met hoe goed je site ranked. het heeft te maken met wanneer de content is geplaatst. Als die eerder staat op de slechter scorende site, zal die toch als bron worden gezien.

2. Tekst over fruit toch ook echt wel gerelateerde tekst zijn voor groente? En dan zal het de SEO dus verbeteren omdat je meer info geeft en meer gerelateerde tekst hebt. Andere optie is om de sites apart te zetten en de ene site helemaal vol te pompen met fruitinfo en de andere met groenten.

Hier zijn veel mogelijkheden :) Dit is er een van ja. Je kan ook een duidelijke scheiding in je sitestructuur maken.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Weer een vraagje:

Ik schrijf een puur inhoudelijk blog met veel informatie. Mijn webwinkel die bijna online gaat, heeft hetzelfde onderwerp. Ik blog nu gewoon online bij Wordpress (even geen prio om op eigen server alles in te richten) en blog dus niet op de site van de webwinkel.

 

Ik twijfel nu of ik de blog op mijn eigen site zal zetten (extra content op mijn webwinkel) of naast de webwinkel zal houden op een eigen server met ander ip-adres of eventueel zelfs bij wordpress online zodat ik goede links kan genereren van mijn blog nr mijn webwinkel.

 

Wat zouden jullie doen?

 

Link naar reactie
  • 0

@manon: Je ranking voor de leveranciersnaam wordt beter als je een aparte pagina met beschrijving van die leverancier maakt. De productpagina's dien je te laten ranken voor de productnaam.

 

Aanvullend zou ik aparte, informatieve pagina's maken voor algemener zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden, misschien zelfs op een aparte site (op je blog is ook mogelijk, maar een site werkt naar mijn mening beter dan een blog). Niet veel mensen zoeken specifiek op leverancier- of merknaam.

 

@ewout: waarom niet de Engelse pagina's alleen op de .com site zetten, en ernaar verwijzen vanaf de .fr site? Ik zie het nut niet in van dubbele pagina's, en ik denk Google ook niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

 

@Willem: een tag cloud wordt ook niet echt gewaardeerd door Google volgens mij. Wel is het inderdaad zo dat technisch niet altijd te controleren is of een pagina goede informatie bevat over een genoemde zoekterm. Maar daarom gebruikt Google ook meer en meer andere technieken om dat te bepalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zouden jullie doen?

 

Alles op 1 domein en 1 ip. Waarom ? Je kan het beste en makkelijkste en snelste waarde opbouwen op 1 domein.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@manon: Je ranking voor de leveranciersnaam wordt beter als je een aparte pagina met beschrijving van die leverancier maakt. De productpagina's dien je te laten ranken voor de productnaam.

 

Aanvullend zou ik aparte, informatieve pagina's maken voor algemener zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden, misschien zelfs op een aparte site (op je blog is ook mogelijk, maar een site werkt naar mijn mening beter dan een blog). Niet veel mensen zoeken specifiek op leverancier- of merknaam.

 

Het gaat mij er niet zozeer om dat mensen mij vinden op productnaam of leveranciersnaam maar meer om het feit dat als ik een leverancier van bepaalde producten (bijv kleding) beschrijf dat ik dan automatisch veel relevante tekst heb over biologische kleding op die pagina. Maar dus wel dubbel want ik ga niet bij ieder product van die leverancier een aparte leveranciersomschrijving maken ;D

 

Ik ga de leveranciers dus gewoon apart zetten en schrijf er (na de lancering) een uitgebreid stukje over.

 

Ben benieuwd nr je mening over blog apart of samen.

Link naar reactie
  • 0

Wat zouden jullie doen?

 

Alles op 1 domein en 1 ip. Waarom ? Je kan het beste en makkelijkste en snelste waarde opbouwen op 1 domein.

 

Ik dacht dat je waarde opbouwt per pagina en niet per domein? En dat links binnen een domein of binnen een groep van IP nummers geen waarde toevoegt.

 

Het voordeel is dat er qua content beter gescoord wordt als ik alles op 1 domein doe maar dat er qua linkbuilding een kans wordt gemist toch?

Link naar reactie
  • 0

Oh en overigens: elk domein vertegenwoordigd een bepaalde waarde en dat komt doordat de pagina's bij elkaar opgeteld een bepaalde waarde vertegenwoordigen :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Links binnen een domein hebben weldegelijk waarde. je scoort inderdaad per pagina, maar pagina's op een site met meer informatie over gerelateerde onderwerpen scoren hoger.

 

Dat gezegd hebbende vindt ik het niet verkeerd om webwinkel en blog op aparte sites te hebben. Maar het allerbeste is om aparte subdomeinen te hebben: http://webwinkel.greenjump.nl en http://blog.greenjump.nl . En als je dan toch bezig bent, maak dan ook http://www.greenjump.nl met informatieve pagina's.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat gezegd hebbende vindt ik het niet verkeerd om webwinkel en blog op aparte sites te hebben. Maar het allerbeste is om aparte subdomeinen te hebben: http://webwinkel.greenjump.nl en http://blog.greenjump.nl . En als je dan toch bezig bent, maak dan ook http://www.greenjump.nl met informatieve pagina's.

 

 

Ik ben het niet eens met subdomeinen. Elk subdomein wordt door zoekmachines namelijk gezien als nieuw domein. Daar begin je dus weer vanaf scratch. beter is: greenjump.nl/blog en greenjump.nl/shop.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Ik ben het niet eens met subdomeinen. Elk subdomein wordt door zoekmachines namelijk gezien als nieuw domein. Daar begin je dus weer vanaf scratch. beter is: greenjump.nl/blog en greenjump.nl/shop.

 

Waar haal je die info vandaan? Volgens mij is het niet waar wat je zegt, maar ik hoor graag je bronnen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gelezen en niet gehuiverd. Ben juist blij als er een duidelijke keuze is en als ik deze man geloof dan is het voor mij heel duidelijk dat in mijn specifieke casus blog en shop op één site het beste is. Wat ik jammer vind is dat het hier wel een kwestie is van hem geloven want bronnen zijn er niet echt genoemd. Wel fijn dat de mensen eronder het er mee eens zijn.

 

Hij klinkt in ieder geval erg overtuigd en vooral het 100 Links to Domain A ≠ 100 Links to Domain B + 1 Link to Domain A (from Domain B) zou voor mij de hoofdreden zijn.

 

Ik klink misschien achterdochtig maar dat is het niet hoor, ik vind het alleen wel altijd heel fijn om meer te lezen dan 1 mening. Ik ga dus eens verder lezen hierover.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je niet van dat idee afbrengen, maar het artikel kan ook tot een andere conclusie leiden:

 

Blijf je blog hosten op wordpress, dan profiteer je van de Pagerank op dat domein.

 

Ik ben overigens niet echt voor die suggestie, want je bouwt dan ook pagerank op voor wordpress, in plaats van voor je eigen domein. Maar het kan op korte termijn wel effect hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet eens met subdomeinen. Elk subdomein wordt door zoekmachines namelijk gezien als nieuw domein. Daar begin je dus weer vanaf scratch. beter is: greenjump.nl/blog en greenjump.nl/shop.

 

Volgensmij klopt dat ja, Google ziet dat als 2 verschillende websites. Het voordeel is dat je ook meerdere keren gevonden kunt worden in 1 zoeksessie.

Dus bv. op: blog.greenjump.nl en in hetzelfde resultaat ook op shop.greenblog.nl

Het nadeel is dat je voor beide sites een aparte pagerank moet opbouwen. Maar dat als je naar elkaar linkt dit wel als een external link wordt gezien en je je pagerank kunt doorgeven aan elkaar.

 

 

 

www.kunstis.com

Trendy kunstgalerie | Moderne schilderijen

Link naar reactie
  • 0

Volgensmij klopt dat ja, Google ziet dat als 2 verschillende websites. Het voordeel is dat je ook meerdere keren gevonden kunt worden in 1 zoeksessie.

 

Dat heeft Google een half jaar ofzo geleden 'afgeschaft'. Kan het artikel op de webmaster blog niet zo snel vinden maar ze hebben inmiddels een filter voor meerdere resultaten van verschillende subdomeinen.

 

Subdomeinen kunnen wel praktisch zijn voor linkteksten. Veel pagina's linken uitsluitend naar de homepage met de titel of url van die pagina als linktekst. Met subdomeinen is het voor die sites eenvoudiger om je linktekst zelf 'uit te kiezen'. Je neemt dan zoekwoordA.site.nl en zoekwoordB.site.nl als subdomein.

 

Blijf je blog hosten op wordpress, dan profiteer je van de Pagerank op dat domein.

Mwa. Lijkt me een korte termijn succes. Inderdaad krijg je bij het starten van een blog op wordpress gelijk linkjes op allerlei plekken binnen de site en misschien wat waarde / autoriteit van het domein zelf. Snelle start wellicht? Tegelijk profiteren duizenden anderen ook van het succes (en dat van jouw blog) Een blog op je eigen domein, goede content en wat arbeid en je hebt binnen een paar maanden ook pr4 en autoriteit EN de vrijheid om alles in te richten zoals je wilt.

 

Matt Cutts (medewerker van Google) is trouwens bezig met een experiment om te kijken wat het effect is van het compleet verhuizen van een site naar een andere domeinnaam. Zie hier. Resultaten zijn nog niet bekend maar als die negatief zijn is het wellicht een stimulans om toch gelijk voor je eigen domeinnaam te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Matt Cutts (medewerker van Google) is trouwens bezig met een experiment om te kijken wat het effect is van het compleet verhuizen van een site naar een andere domeinnaam. Zie hier. Resultaten zijn nog niet bekend maar als die negatief zijn is het wellicht een stimulans om toch gelijk voor je eigen domeinnaam te gaan.

 

Ik slaap al een paar dagen amper omdat ik me ernstig zorgen maak over de verhuizing van http://www.sslcertificaten.nl https://www.sslcertificaten.nl, alleen van http naar https dus. Sinds het weekend wordt alles met permanent redirects doorverwezen. Tot nu toe nog geen enkel effect bij Google gezien, alles wijst nog naar http://.

Link naar reactie
  • 0

Blijf je blog hosten op wordpress, dan profiteer je van de Pagerank op dat domein.

Mwa. Lijkt me een korte termijn succes. Inderdaad krijg je bij het starten van een blog op wordpress gelijk linkjes op allerlei plekken binnen de site en misschien wat waarde / autoriteit van het domein zelf. Snelle start wellicht? Tegelijk profiteren duizenden anderen ook van het succes (en dat van jouw blog) Een blog op je eigen domein, goede content en wat arbeid en je hebt binnen een paar maanden ook pr4 en autoriteit EN de vrijheid om alles in te richten zoals je wilt.

 

Matt Cutts (medewerker van Google) is trouwens bezig met een experiment om te kijken wat het effect is van het compleet verhuizen van een site naar een andere domeinnaam. Zie hier. Resultaten zijn nog niet bekend maar als die negatief zijn is het wellicht een stimulans om toch gelijk voor je eigen domeinnaam te gaan.

 

 

Volg zijn blog inmiddels want dat is wel interessant. Overigens ben ik nu pas 2 maanden bezig en als ik even heel hard mijn best doe en Yahoo gebruik dan kan ik er wel voor zorgen dat eventuele linkjes nr mijn blog worden omgezet nr de nieuwe plek.

 

Als ik wegga bij Wordpress dan moet ik wel zelf (eh manlief) een blogengine achter onze site knutselen. Wordpress is wat dat betreft natuurlijk wel een geweldige uitvinding, je bent in no time online met vrij veel functionaliteit. Het was eerst een uur schelden op wat er niet kon en daarna tot op heden alleen maar waardering voor het gemak waarmee alles werkt.

Link naar reactie
  • 2
Ik slaap al een paar dagen amper omdat ik me ernstig zorgen maak over de verhuizing van http://www.sslcertificaten.nl https://www.sslcertificaten.nl, alleen van http naar https dus. Sinds het weekend wordt alles met permanent redirects doorverwezen. Tot nu toe nog geen enkel effect bij Google gezien, alles wijst nog naar http://.
Als ik uit ervaring mag spreken, denk ik dat je zonder echte zorgen kunt slapen:

 

Ik heb door een wijziging in mijn bedrijfsnaam mijn gehele site verhuisd naar een nieuwe domeinnaam. Dit heb ik gedaan rond 10 oktober 2008. Mijn website bestond toendertijd uit ongeveer 150 unieke pagina's. Behalve het domein, heb ik ook url's laten wijzigen, namelijk van bijvoorbeeld ?pagina=portfolio&id=10 naar /portfolio/10/opdracht-naam.html. Dit heb ik ook voor nieuwsberichten gedaan. Aan de hand van het identificatienummer van het bericht kon ik ze een permanente redirect naar het juiste bericht op het nieuwe domein geven. Ik had echter een nieuwsbericht dat erg goed scoorde in Google en er qua populariteit bovenuit stak.

 

Na ruim 5 dagen waren er nog maar 10 pagina's op mijn nieuwe domein te vinden. Na ruim 8 dagen was dit 30, 9 dagen 50 en na ruim 14 dagen 90.

Omdat ik het wegzakken uit de resultaten niet als risico zag, heb ik het verder niet nauwkeurig gemonitord. Wat mij in elk geval opviel is dat pagina's waarvan de url identiek was, eerder opgepakt werd door Google dan pagina's waarvan de url veranderd waren (zoals in bovenstaand voorbeeld). Ik vermoed dat in jouw geval de pagina-url's identiek zijn gebleven, en aangezien de domeinnaam ook hetzelfde is gebleven, schat ik dat het alleen maar soepeler zal verlopen.

 

In ieder geval pikte Google de verhuizing naar mijn mening goed op en pagina's die voor de verhuizing goed scoorden, scoren na de verhuizing zeker niet minder.

 

Overigens zie ik op het moment van spreken/schrijven, wel effect in Google als je zoekt op "site:www.sslcertificaten.nl/ inurl:https" (zonder quotes). Hij heeft dus al redelijk wat opgepakt, wat met name te danken is aan het feit dat de url's hetzelfde zijn gebleven.

 

Dieperliggende pagina's gaan minder soepel zag ik. Ik kwam eenzelfde pagina tegen die zowel op http:// als https:// nog in de zoekmachineresultaten terug komt. Voor pagina's uit het eerste navigatieniveau kwam ik dit niet direct tegen. Het heeft dus wel zijn tijd nodig.

 

Erwin

Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties

 

http://www.linkedin.com/in/erwinhofman

Link naar reactie
  • 0

Als ik wegga bij Wordpress dan moet ik wel zelf (eh manlief) een blogengine achter onze site knutselen. Wordpress is wat dat betreft natuurlijk wel een geweldige uitvinding, je bent in no time online met vrij veel functionaliteit. Het was eerst een uur schelden op wat er niet kon en daarna tot op heden alleen maar waardering voor het gemak waarmee alles werkt.

 

Wordpress heb je (zonder grappen en grollen) op je eigen hosting binnen 5 minuten opgezet. Dan moet je natuurlijk nog een en ander instellen. Maar het echt installeren van Wordpress neemt amper 5 minuten in beslag.

 

Op jouw vraag m.b.t. de linkjes Manon:

 

Dat is het nadeel van hosten op de Wordpress site. Als je van domeina.nl naar domeinb.nl gaat verhuizen (en je die beide in het bezit hebt) kun je een permanente redirect aanmaken. Linkjes die eerste verwezen naar domeina.nl doen dat nu nog steeds. Maar omdat op domeina.nl een redirect actief is gaat al die waarde van de linkjes mee naar domeinb.nl. Bij wordpress.com kun je niet even vragen of ze jouw subdomein willen redirecten naar je nieuwe domein. Je zult dus handmatig die linkjes moeten gaan veranderen (en dus lief vragen aan webmasters :)).

 

Wat wellicht wel mogelijk is, is dat je een script op de site zelf zet die er voor zorgt dat je meteen wordt doorverwezen naar je nieuwe domein. Maar of dat SEO technisch echt goed is, weet ik eigenlijk niet. De permanente redirect (301) is daarvoor eigenlijk de oplossing.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.