• 0

waar vertel ik wat in mijn ondernemingsplan

mijn eeste berichtje hier nadat ik al uren als niet lidzijnde heb meegelezen.

 

Ik heb toch een vraagje want ik kom er zelf niet meer uit. In het verleden heb ik al eens een ondernemingsplan geschreven, dat was destijds voor een studie, en dat plan was goed gelukt. Nu ben ik aan het schrijven voor een onderneming, the real deal dus. Maar ik blijf eigenlijk meteen al hangen bij het begin. Ik maak gebruik van het onlineondernemingsplan van de abnamro, want bij hen ben ik klant en bij hen wil ik ook graag een lening aanvragen.

Hier blijf ik dus hangen/twijfelen: (knip plak)

-Omschrijving van het bedrijfsidee

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van uw ondernemingsplan. Buitenstaanders zullen vaak deze paragraaf het eerste lezen. U moet hen enthousiast krijgen en overtuigen van uw plannen. Probeer uw idee dus zo helder en inspirerend mogelijk te omschrijven.*

 

Ok, doen we dacht ik, maar dan komt deze vraag erachteraan:

-Welke diensten of producten gaat uw bedrijf aanbieden?

Geef een zo duidelijk mogelijke omschrijving van het product dat u wilt verkopen.*

 

Ik heb dus de neiging om in vraag 1 al alles te vertellen wat bij vraag 2 ook word gevraagd.

Ik weet dat je in een ondernemingsplan wat je zelf schrijft je ook binnen 10 zinnen kort maar duidelijk je plan moet kunnen omschrijven. En dan verderop ga je alles in detail uitwerken. Hier zie ik dat dus anders, begrijpen jullie wat ik bedoel, ik weet gewoon niet goed wat ik nou waar moet gaan vertellen.....wie helpt mij verder, ik blijf maar hikken bij deze vragen terwijl ik de rest van het plan al bijna af heb...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Donar, het is geen eindexamen, het is een ondernemingsplan, het hoeft niet in 2 uur klaar en er zijn geen goede en fouten antwoorden.

 

De kunst van het schrijven is durven schrappen, maar om te kunnen schrappen moet je eerst wat opschrijven. ;D en de eerste versie is zelden de goede. kortom schrijf bij vraag 1 gewoon wat in eerste instantie in je opkomt ook al word dat een heel A4tje vol. Daarna ga je schrappen tot je een mooi klein stukje overhoud die de essentie weergeeft van wat je wilt vertellen over je bedrijf.

 

Het verschil tussen vraag 1 en 2 is dat vraag 1 meer beschrijvend is en vraag 2 meer een opsomming van de belangrijkste productgroepen. Uit vraag 1 blijkt de passie/drijfveer uit vraag 2 de feitelijke producten.

 

Een ondernemingsplan is de blauwdruk van je bedrijf die tot stand komt door schrijven, schrappen, keuzes maken, bijschaven en bijstellen waardoor al je enthousiasme en 6 miljoen ideeen word omgezet in een realistisch verhaal waarvan je de voortgang ook kan meten.

 

Begin gewoon met schrijven..

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

bedankt!

Ik weet het en snap je punt, maar het is niet zo dat ik er nog aan moet beginnen hoor. Punt is dat ik blijf schrijven en blijf schrappen ::) En ondertussen wil ik gewoon eens even verder.

 

Dit:

Het verschil tussen vraag 1 en 2 is dat vraag 1 meer beschrijvend is en vraag 2 meer een opsomming van de belangrijkste productgroepen. Uit vraag 1 blijkt de passie/drijfveer uit vraag 2 de feitelijke producten

 

Is dus inderdaad mijn vraag, ehm antwoord op mijn vraag.

ik denk dat ik het voor elkaar moet zien te krijgen bij vraag 1 vooral het concept te omschrijven en het hoe en waarom, en bij vraag 2 de feitelijke producten, maar goed, ik heb het er dus moeilijk mee maar het antwoord bevestigd voor mij wel dat ik in de goede richting denk...(ben verder niet onzeker ofzo ;))

Link naar reactie
  • 0

Donar,

 

Wat betreft jouw vraag waar je wat verteld in het ondernemingsplan; werk i.i.g. van globaal naar gedetailleerd. Een eerste versie geeft je meer inzicht in de spelers in de markt en waarom jouw concept zo uniek is, met welke partijen je wilt samenwerken, hoe je de markt gaat benaderen etc. Daarnaast het globaal inschatten van de kosten (beter een inschatting te maken die niet helemaal exact juist is dan het achterwege laten met PM, dan weet je helemaal niks, maar ik kom het nog regelmatig tegen.

 

Veel succes!

Robrecht

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal keer een bedrijfsplan moeten schrijven, maar ik ben meestal niet zo onder de indruk van die programma's van de banken of de kvk. Ik heb zelf een boek hier liggen wat ik altijd als leidraad neem voor mijn plan, het heet "Het ondernemingsplan" van de auteur Ron Plattel

 

ISBN10: 9052617627

ISBN13: 9789052617626

 

En voor het echte serieuze werk gebruik ik nog steeds het handboek van New Venture, maar die is geloof ik 600 pagina's groot!

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een korte, overtuigende samenvatting aan het begin een belangrijk onderdeel is. Daarna ga je het per onderdeel uitwerken, maar je moet rekening houden met het feit dat mensen slechte lezers zijn en dus niet stap voor stap je plan door zullen lezen. Een sterke opening waarin je in grote lijnen, maar heel concreet, uitwerkt wat je van plan bent kan daar een enorme hulp bij zijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.