Ik heb een kleine discussie over welke rijbewijzen nu wel en niet aftrekbaar zijn.

A + B zowiezo niet

Vrachtwagen wel, maar hoe zit het met E achter B.

De Rijschool zegt van wel, mijn boekhouder twijfelt (en denkt van niet) en op de belastingdienstsite kon ik het niet vinden.

Ik wil zelf het rijbewijs gaan halen en voor 1 personeelslid.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31465-welke-rijbewijzen-zijn-aftrekbaar/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb een kleine discussie over welke rijbewijzen nu wel en niet aftrekbaar zijn.

Je bedoelt of je de rij-les-examen kosten en verlengingen van rijbewijzen als autokosten kunt opnemen.

En bij prive gebruik een soort bijtelling (25%) moet verdisconteren.

Wel een leuk idee. ;)

• 0

Ik heb deze deze link gevonden, Jasper.

Eerst wordt er gezegd dat je zelf moet motiveren dat je de kosten maakt voor het zakelijk belang, lijkt me dat je dat doet met een E rijbewijs.

Vervolgens wordt de aanschaf van een rijbewijs weer uitgesloten.

Is logisch voor een B rijbewijs.

Misschien dat Joost weet of er iets bekend is uit verleden, alhoewel belasting ook contineu weer verandert.

Zoals ik het lees, is het aftrekbaar omdat je alleen een zakelijk motief hebt om het te doen.

Als je dan ook zakelijk een behoorlijke aanhanger bezit, is het natuurlijk vrij makkelijk aan te tonen.

• 0

Kosten voor een 'gewoon rijbewijs' (zelfs als je deze nodig hebt voor je beroep) zijn niet aftrekbaar als 'studiekosten en andere scholingsuitgaven'.

Volgens mij vindt de belastingdienst dat hetzelfde geldt als het om bedrijfskosten zou gaan.

Dan is de vraag wat een 'gewoon rijbewijs' is en of dan de kosten voor een minder gewoon rijbewijs wel aftrekbaar zouden zijn.

Persoonlijk denk ik dat het allemaal erg afhankelijk van de situatie is.

Een gewoon rijbewijs zal zijn datgene elke (nou ja: bijna elke) 18-jarige probeert te behalen.

Als je iets anders (een 'hoger' rijbewijs) dan echt voor je beroep of bedrijf nodig hebt, dan zou je dat dan mijns inziens kunnen aftrekken (met enige discussie als gevolg misschien, dat wel).

• 0

Ik heb deze deze link gevonden, Jasper.

Hoi Rick, die had ik inderdaad zelf ook gevonden, maar kwam er niet helemaal uit. De belastingdienst bellen heeft geen nut 70% van de antwoorden die ze geven is fout en je mag aan hun antwoorden geen rechten ontlenen...

linkje

• 0

Als je iets anders (een 'hoger' rijbewijs) dan echt voor je beroep of bedrijf nodig hebt, dan zou je dat dan mijns inziens kunnen aftrekken (met enige discussie als gevolg misschien, dat wel).

Als de werkgever onder het oude vergoedingen regime valt (dus geen WKR) kan het volgende document van belang zijn. De staatssecretaris noemt expliciet dat (zie 3.1) het behalen van een rijbewijs E onder voorwaarden (deels) tot de vrije vergoedingen kan behoren.

Als de werkgever gekozen heeft voor het toepassen van de WKR dan lijkt het mij dat deze kosten gewoon uit de vrije ruimte vergoed kan worden.

Dus als je het goed aanpakt kun je ook de discussie met de inspecteur voorkomen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Uiteraard zit er wel een onderscheid tussen het onbelast kunnen vergoeden aan een werknemer en het kunnen aftrekken van de kosten voor jezelf. Er mag meer onbelast vergoed worden aan werknemers dan dat de ondernemer zelf aan kosten af kan trekken. Rijbewijs E is een twijfelgeval, er zal beoordeeld moeten worden of en in hoeverre de kosten zakelijk zijn, waarbij het denkbaar is dat voor de ondernemer slechts een deel aftrekbaar is. Jurisprudentie over E is mij niet bekend.

In dit geval kan ik me goed voorstellen dat het voor de uitoefening van de dienstbetrekking erg nuttig, zo niet noodzakelijk is dat over een E wordt beschikt - onder de oude regeling kan dan een onbelaste vergoeding/verstrekking plaatsvinden. Onder de nieuwe werkkostenregeling geldt een studiekostenvrijstelling die is gebaseerd op de oude regeling. Het is de vraag of je daar onder kunt vallen, anders zit je met het geldende maximum.

Voor jou als ondernemer geldt m.i. dezelfde kwalificatie 'erg nuttig, zo niet noodzakelijk'. Als je dan ook nog eens privé goed zonder E uit de voeten kunt, zal een redelijke inspecteur je de aftrek niet snel weigeren. Zo lang niet een groot deel van de mensen zelf hun E halen, lijkt mij verdedigbaar dat je de kosten als ondernemer draagt.

Maar het blijft een grijs gebied.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar