• 0

inkopen en doorverkopen, belastindienst/kvk?

Hallo allemaal,

ik wil met een vriendin kleding/sieraden inkopen bij een groothandel. Hiervoor hebben wij reeds diverse

groothandelaars gevonden. Wij willen dit doorverkopen via marktplaats of andere websites. Wij vragen ons af

of we ons hiervoor moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de winst bij de belastingdienst moeten aangeven.

Weet iemand of dit zo is?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo allemaal,

ik wil met een vriendin kleding/sieraden inkopen bij een groothandel. Hiervoor hebben wij reeds diverse

groothandelaars gevonden. Wij willen dit doorverkopen via marktplaats of andere websites. Wij vragen ons af

of we ons hiervoor moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de winst bij de belastingdienst moeten aangeven.

Weet iemand of dit zo is?

Alvast bedankt!

Wat denk je zelf?

Formerly known as Knuffelbeertje

• 0

Dag xxxsxxx (ik weet dat het moeilijk is om een naam te kiezen, maar toch... ;D),

De KvK regelt helemaal niets automatisch, het meest vergaande wat ze voor je doen is een gecombineerde inschrijving met de Belastingdienst. Dit betekent dat je alleen maar naar de KvK hoeft en deze schrijft je meteen in als ondernemer bij de Belastingdienst.

Voor de KvK betaal je een jaarlijkse bijdrage. Als je het samen doet heb je een samenwerkingsverband (ook wel VOF genoemd). In dat geval bedraagt de jaarlijkse bijdrage KvK ca. € 100,00. Inschrijving bij de Belastingdienst is gratis, maar daar ga je als het goed is nog genoeg aan betalen.

Als ondernemer moet je zelf de aangifte omzetbelasting (BTW) indienen. De BTW kost je niets, die wordt helemaal betaald door je klanten. Het enige wat je moet doen is de BTW innen van je klanten, de BTW die je zelf betaalt hebt over je zakelijke inkoop eraf trekken en het restant overmaken naar de Belastingdienst (of terugvragen als je nog wat van hen tegoed hebt).

De winst is de omzet verminderd met de zakelijke kosten (en we rekenen altijd zonder BTW als het gaat om inkomsten!). Bij kosten moet je denken aan de inkoop van je goederen, verzendkosten, kilometers die je maakt en ga zo maar door. In Nederland moeten we bijna alle inkomsten aangeven en er Belasting over betalen. Dit moet je zelf aangeven. Ga er van uit dat je probleemloos de helft van je winst kunt uitgeven. De andere helft hou je op de bankrekening en daar betaal je de inkomstenbelasting van. Wat er daarna over is mag je helemaal zelf uitgeven.

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat graag!

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

hartstikke bedankt voor de reactie!

De BTW per product is niet veel, maar deze wordt uiteraard door de koper via marktplaats betaald. Wat de administratie betreft: is dit erg veel werk of valt dit mee?

Ik verwacht natuurlijk niet duizenden per jaar te gaan verdienen, is het niet zo dat wanneer je maar een klein bedrag aan winst maakt, je hierover geen belasting hoeft te betalen?

• 0

Wat de administratie betreft: is dit erg veel werk of valt dit mee?

Ik kan helaas niets zinnig antwoorden op jouw vraag of de administratie veel werk zal zijn. Voor mij en mijn vakgenoten is het een fluitje van een cent, maar als je helemaal nieuw bent in de administratie kan het wel veel werk zijn. Je kunt bijvoorbeeld voor een paart tientjes een introductiecursus boekhouden volgen bij de KvK. Je krijgt dan heel beknopt de basis van boekhouden uitgelegd en weet je in ieder geval waar het om gaat. Je kunt de administratie natuurlijk ook uitbesteden - kost een paar centen (vraag offertes op!) maar dan weet je zeker dat het goed gaat. Zoals ik hier wel vaker aangeef: ik kan je op een briefje geven dat deze optie goedkoper is dan het controle- en correctiewerk door onze vrienden van de Belastingdienst te laten doen

Ik verwacht natuurlijk niet duizenden per jaar te gaan verdienen, is het niet zo dat wanneer je maar een klein bedrag aan winst maakt, je hierover geen belasting hoeft te betalen?

Dat ligt helemaal aan jouw situatie. Je mag in Nederland tot ca. € 10.000,00 per jaar verdienen zonder er een stuiver inkomstenbelasting over te betalen. Voor ondernemers (je bent niet automatisch ondernemer voor de Inkomstenbelasting als je een zaak begint) is dit zelfs nog veel meer.

Maar laten we van die € 10.000,00 uitgaan. We hebben het dan over je hele inkomen, ieder stuiver die je in een jaar verdient. Als je een baan hebt naast je onderneming betekent dit dat iedere euro winst bovenop je inkomen komt. De eerste € 10.000,00 die je in je baan verdient is dan belastingvrij. Maar je verdient al snel meer per jaar. Dit betekent dus dat je hele winst belast is. Vandaar dat ik je adviseer om 50% te reserveren, dan zit je altijd goed.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

Ik krijg de indruk dat je nog niet heel veel gelezen hebt over wat bij het ondernemer worden komt kijken. maar eigenlijk bestaat er niet zoiets als hobby ondernemer, want of je nu heel serieus en "groots" bezig bent of een kleintje bent die het erbij doet, je moet aan dezelfde regels voldoen.

Dus maar wat algemene en gerichte informatie zodat je jezelf meer kunt inlezen wat er bij een onderneming komt kijken.

Informatie over een bedrijf starten van de KvK , ze geven bijvoorbeeld voor 30 euro ook een halve dag introductie wat er allemaal bij een onderneming komt kijken en ook cursussen over het opzetten van een administratie. via deze link kun je zien wat ze organiseren en wanneer. http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/

Verder is er de belastingdienst.

Startpagina van de Belastingdienst voor ondernemer worden

Als je wat ingelezen bent over de algemene dingen kun je in het Handboek ondernemen gedetailleerder lezen hoe bepaalde regelingen werken.

Jij vroeg ook speciek naar de kleine ondernemingsregeling als je weinig omzet maakt wat er dan met de btw gebeurt.

Verder krijg je als je via marktplaats of webshop verkoopt te maken met de wet verkoop op afstand en redelijk veel eisen waar je aan moet voldoen. In deze video kun je zien wat er eigenlijk allemaal komt kijken bij een webshop.

genoeg leesvoer. Het is best veel,

succes met lezen

• 0

Over de administratie: Ik dacht dat dit niet veel meer werk was dan opbrengst en kosten splitsen en de BTW bijhouden. Controleert de belastingdienst dit dan, aangezien wordt gezegd dat dit veel geld kost?

Aangezien mijn leeftijd kom ik denk ik niet snel boven de 10.000 euro uit', dus dat zit wel goed.

• 0

Bedankt voor de reactie Roel.

Naar mijn idee zijn een heleboel van deze zaken niet van toepassing op mij. Het idee is om producten goedkoop in te kopen bij een groothandel en dit te verkopen via marktplaats. We zitten dan niet met autokosten, want wij bezorgen de pakketjes uiteraard via het postkantoor. Ook kopen wij geen pand, want we zijn niet van plan duizenden producten in tekopen. Ook nemen wij geen personeel in dienst. Ik weet niet of het dan wel noodzakelijk is om van deze cursussen te volgen!

• 0

Heb je de groothandel al gebeld?

Je koopt in, bv 1000 stuks a 10 euro = 10.000 euro.

Je betaalt 19% BTW extra = 1.900 euro.

Je verkoopt 1000 stuk a 20 euro = 20.000 euro

Je brengt daarover 19% BTW extra in rekening = 3.800 euro.

Je telt je kosten op, zeg 2.000 euro

Daarover heb je ook BTW betaald, dus 380 euro

Eerst reken je af over de BTW, dat is 3800 over je omzet minus (1900 + 380) over inkoop en kosten = 1520 naar de belasting.

Dan bepaal je de winst, dat is 20.000 omzet minus (10.000 + 2.000) = 8.000 winst,

Daarover doe je inkomensaangifte. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Nee ik heb bepaalde websites gevonden waarbij je voor bv minstens 80euro moet inkopen.

Nog iets: wanneer je je aanmeldt bij de KvK moet je een naam opgeven/website. Wanneer je alleen producten via marktplaats verkoopt, moet je dan toch nog een website opgeven, aangezien wij deze dan niet hebben?

• 0

Noodzakelijk is het niet om cursussen te volge,als je nu al weet dat dit je eindpunt is als ondernemer, dan heb je d.m.v het stellen van je eerste vraag nu al kennis genoeg opgedaan.

Ik las je vraag om 18:30 maar had geen tijd om te antwoorden, maar 99,9% van de groot handels levert niet aan particulieren, zolang je niet bent onderschreven bij de KvK ben je particulier.

Ook in dat opzicht ontbreekt het je aan kennis, nogmaals als dit je start en eindpunt is heb je genoeg kennis.

Je loopt weinig risico, en meer als een zakcent zal je er niet mee verdienen.

Wil je of jullie ooit meer dan dit, dan zou ik me er toch wat meer in verdiepen, en dan kan ondernemen ontzettend leuk zijn.

Edit: ik zag net je bericht,website is volgens mij niet verplicht, correct me of I'm wrong.

• 0

Nog iets: wanneer je je aanmeldt bij de KvK moet je een naam opgeven/website. Wanneer je alleen producten via marktplaats verkoopt, moet je dan toch nog een website opgeven, aangezien wij deze dan niet hebben?

Vrij eenvoudig: als je geen website hebt kun je deze ook niet opgeven. En er zijn duizenden ondernemingen die eveneens geen website hebben (denk bijvoorbeeld aan pensioen bv's). Maak je hier geen zorgen om, dat loopt wel los. Dergelijke gegevens kun je later eenvoudig wijzigen of aanvullen.

• 0

Nee ik heb bepaalde websites gevonden waarbij je voor bv minstens 80euro moet inkopen.

Bij dit soort bedragen moet je helemaal nog niet nadenken over een onderneming. Probeer het gewoon uit als particulier. Pas als het echt geld oplevert, uitzoeken hoe je het 'officieel' moet doen. Ga eerst maar es kijken of je de juiste handelsgeest hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar