• 0

Te betalen belasting als beginnende Freelancer

Beste Higher Level gebruikers,

 

Graag zou ik een (simpele) vraag stellen, om meer duidelijkheid te krijgen over de te betalen belasting als beginnende Freelancer, terwijl ik student ben.

 

Binnenkort ben ik van plan naar de KvK te stappen, om daarna als Freelancer werkzaamheden te gaan verrichten in ICT diensten. Op dit moment heb ik enkele werkgevers, waar ik vervolgens regelmatig ingehuurd wordt. Omdat ik op dit moment student ben, is mijn bedoeling voorlopig klein te blijven, en in elk geval niet boven de 1225 uren grens te komen. Hierdoor vervallen dus enkele aftrekposten (startersaftrek en zelfstandigenaftrek). Wel zal ik de 3 opdrachtgevers halen.

 

Het punt wat mij op dit moment onduidelijk is, is hoeveel belasting ik ga betalen. Stel, mijn omzet is 7.000 euro in 2011. Een boekhouder vertelde mij dat ik rekening moest houden met 1.500 euro belasting, zodat ik 5.500 euro met als aanname dat ik 0 euro kosten zou gaan maken (worst-case scenario belastingtechnisch gezien). Op internet kwam ik met een calculator het bedrag 296 euro* tegen, een aanzienlijk verschil dus.

 

Er is over dit onderwerp veel te vinden op internet, echter ben ik door de verschillende verhalen op dit moment de weg even kwijt. Graag zou ik hierover meer zekerheid krijgen.

 

Bij deze wil ik u in elk geval bedanken voor al gedane moeite.

 

Met vriendelijke groet,

S. Brandsma

 

 

* http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm, met onderstaande variabelen:

- Investeringen: 0

- Toevoeging oudedagsreserve: Nee

- Kosten Arbeidsongeschikt: 0

- Urencriterium: Nee

- Startersaftrek: Nee

- Inkomensafh. combinatiekorting: Nee

- Omzet: 7.000 euro

- Kosten: 0 euro

- Niet aftrekbaar deel beperkt aftrekbare kosten: 0 euro

- Overige inkomsten uit werk en woning: 0 euro

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De berekening van Brood is onjuist. Hij houdt geen rekening met de heffingskortingen.

 

Het model van Esset is prima bruikbaar voor een goede indicatie. Je zult een dergelijk resultaat aan kunnen geven als resultaat uit overige werkzaamheden bij een aangifte inkomstenbelasting. Andere inkomsten (studiebeurs?) en vermogen kunnen ook nog een rol spelen in de aangifte.

 

Als het alleen draait om die 7.000 euro kom je dus uit op 0 aan belasting/premie en zo'n 296 aan ZVW-bijdrage.

 

( Welkom op HL, prima openingspost waaruit blijkt dat je zelf eerst e.e.a. hebt uitgezocht)

Link naar reactie
  • 0

Maar hoezo heb je geen kosten? Alles wat je zakelijk gebruikt, ook al zijn ze prive gekocht, kun je zakelijk (deels) opvoeren. Telefoongebruik, reiskosten, pc, enz.

 

Verder als je andere inkomsten hebt, bv stufi, zal dat ook meegenomen moeten worden in het totaalplaatje.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

@ Starterscoach: Bedankt. Dan zal ik ongeveer rekening gaan houden met de bedragen die uit het model Esset rollen.

 

@ Fvddungen: Het woord aanname in mijn openingspost is wat ongelukkig gekozen. Deze kosten heb ik wel, en zal ik ook wel opgeven, echter wilde ik graag even een worst-case scenario schetsen waar ik rekening mee zou moeten houden voor de belastindienst. De term "buiten beschouwing" was beter geweest.

 

Waar ik niet van op de hoogte was, is dat studiefinanciering ook bij de omzet opgeteld dient te worden (wel van het feit dat ik evt. de studiefinanciering stop moet zetten, mochten mijn bijverdiensten een bepaald bedrag overschrijden). Hierdoor zal het bedrag jaarlijks ongeveer 3200 euro stijgen. Hoe zit het dan met een maandelijkse bijdrage van mijn ouders, dien ik dat ook op te tellen bij de omzet? Hier was ik in eerste instantie niet vanuit gegaan. Of begrijp ik het nu verkeerd?

 

In elk geval wil ik Starterscoach, Fvddungen en Brood bedanken voor de bijdragen.

Link naar reactie
  • 0

De informatie dat je studiefinanciering moet optellen bij je omzet klopt niet.

Studiefinanciering hoef je niet op te geven als ontvangen uitkering het is een van de weinige uitkerlingen/toelagen die je krijgt maar waarover geen belasting betaald hoeft te worden.

 

Het belangrijkste waar je op moet letten is dat je je studiefinanciering op tijd stopzet als je meer als ca 13.000 euro omzet gaat halen. (ken de exacte grens niet)

Verdiep je vooral even goed in die regels van DUO want die kunnen je het meeste geld kosten als je dat fout doet..

 

Bijdragen van je ouders behoren ook niet tot je omzet.. daar hebben zij al belasting over betaald..

Link naar reactie
  • 0

Compleet helder, en klinkt zeer aannemelijk.

 

Heb DUO eerder al even doorgenomen, maar zal in dezer dagen de website nog eens grondig doorspitten en kijken naar mogelijke hindernissen.

 

In principe zijn mijn vragen nu beantwoord op dit moment. Mochten iemand nog een bijdrage willen/kunnen leveren, is dat zeer welkom (e-mailnotificatie staat ingeschakeld).

Link naar reactie
  • 0

Waar ik niet van op de hoogte was, is dat studiefinanciering ook bij de omzet opgeteld dient te worden

 

 

Dit is ook niet zo. Studiefinanciering is geheel vrijgesteld van inkomstenbelasting. En als ze dat al niet zou zijn, dan moet het zeker niet opgeteld worden bij de omzet...

 

 

(wel van het feit dat ik evt. de studiefinanciering stop moet zetten, mochten mijn bijverdiensten een bepaald bedrag overschrijden).

 

 

Maar als je al zover bent gaat er vermoedelijk zoveel tijd in je onderneming zitten dat je aan het urencriterium voldoet en je belastbare winst uit onderneming veel lager uit zal vallen dan de bijverdien-limiet van de studiefinanciering.

 

 

Hoe zit het dan met een maandelijkse bijdrage van mijn ouders, dien ik dat ook op te tellen bij de omzet? Hier was ik in eerste instantie niet vanuit gegaan. Of begrijp ik het nu verkeerd?

 

 

Ja, dat begrijp je nu verkeerd. De bijdrage van je ouders zijn een gift en vallen derhalve niet onder de inkomstenbelasting.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het punt wat mij op dit moment onduidelijk is, is hoeveel belasting ik ga betalen. Stel, mijn omzet is 7.000 euro in 2011. Een boekhouder vertelde mij dat ik rekening moest houden met 1.500 euro belasting, zodat ik 5.500 euro met als aanname dat ik 0 euro kosten zou gaan maken (worst-case scenario belastingtechnisch gezien). Op internet kwam ik met een calculator het bedrag 296 euro* tegen, een aanzienlijk verschil dus.

 

 

Als je geen recht hebt op ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek kun je er van uitgaan dat je in totaal ruim EUR 10.000,00 kunt verdienen zonder een stuiver inkomstenbelasting te hoeven betalen (dat is dus niet hetzelfde als niet hoeven aangeven...). Dan maak je maximaal gebruik van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Het bedrag van EUR 296,00 dat jij gevonden hebt heeft te maken met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De berekening van Brood is onjuist. Hij houdt geen rekening met de heffingskortingen.

 

Het model van Esset is prima bruikbaar voor een goede indicatie. Je zult een dergelijk resultaat aan kunnen geven als resultaat uit overige werkzaamheden bij een aangifte inkomstenbelasting. Andere inkomsten (studiebeurs?) en vermogen kunnen ook nog een rol spelen in de aangifte.

 

Als het alleen draait om die 7.000 euro kom je dus uit op 0 aan belasting/premie en zo'n 296 aan ZVW-bijdrage.

 

( Welkom op HL, prima openingspost waaruit blijkt dat je zelf eerst e.e.a. hebt uitgezocht)

Een kleine opmerking: TS geeft aan meerdere opdrachtgevers te hebben. Er is dan sprake van ondernemerschap (met de bijbehorende faciliteiten als voldaan is aan het urencriterium zoals Dennis van Dijk al opmerkte) en dus niet van resultaat uit overige werkzaamheden. Ik zou als TS gewoon het juiste aangifteformulier (IB-onderneming) vragen bij de belastinginspecteur. Vragen over het eventueel van toepassing zijn van het urencriterium loopt hij dan niet mis en dus ook niet de eventuele voordelen.

]

Link naar reactie
  • 0

De vraagsteller geeft aan dat hij het klein wil houden en de 1225 niet gaat halen. Gezien die kleinschaligheid, het gegeven dat hij feitelijk sowieso geen belastingdruk ib heeft en zijn beperkte parate fiscale kennis, adviseer ik de vraagsteller om een zo eenvoudig mogelijke aangifte te doen. Gewoon als particulier en dan dergelijke jaarwinsten van enkele duizenden euro's aangeven bij resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Voordeel: dan kan hij de aangifte namelijk zelf of door een geschoolde leek laten doen. De meer uitgebreide ib-aangifte voor ondernemers roept veel te veel vragen op en zal dus hoogstwaarschijnlijk leiden tot extra uitgaven om deze aangifte te laten invullen. Daarnaast verandert het aan de feitelijke ib-druk niks (nul blijft nul).

 

Mocht hij gaan groeien qua omzet, tijdsinvestering of wil hij gaan investeren dan wordt het naar mijn idee in deze situatie pas zinvol om naar de ib-aangifte voor ondernemers over te stappen. Of mis ik een goede reden om dit wel te doen?

Link naar reactie
  • 0

Een kleine opmerking: TS geeft aan meerdere opdrachtgevers te hebben. Er is dan sprake van ondernemerschap (met de bijbehorende faciliteiten als voldaan is aan het urencriterium zoals Dennis van Dijk al opmerkte) en dus niet van resultaat uit overige werkzaamheden. Ik zou als TS gewoon het juiste aangifteformulier (IB-onderneming) vragen bij de belastinginspecteur. Vragen over het eventueel van toepassing zijn van het urencriterium loopt hij dan niet mis en dus ook niet de eventuele voordelen.

 

Eens met het laatste over dat biljet (nee heb je, ja kun je krijgen), maar dat alleen 'meerdere opdrachtgevers' leidt tot ondernemerschap voor de IB is niet juist. Daar is wel wat meer voor nodig, zie o.a. hier http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste lezer,

 

Ben zelf ook student, student accountancy en ik ben ook zelfstandige.

Mijn calculatie is Omzet minus bedrijfskosten = Winst voor inkomsten belasting en Zvw

Stel je winst voor IB en ZvW is € 7.000

IB 33,45% * 7000 = 2341,5

Zvw 4,45% * 7000= 311,5

2653

Minus heffing vrijevermogen 2007 = 646 te betalen aan de belastingdienst.

 

Dit is mijn vuistregel en ik ben hier nog niet de mist mee in gegaan.

 

Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de KORregeling. Dit zal de boekhouder ook wel weten. Het zit namelijk zo als je 7000 aan omzet heb dan heb je 7000 * 0,19 aan BTW afgedragen = 1330. Als dit bedrag <1345 is dan krijg je het gehele bedrag terug. Dus de 1330 is dan voor je zelf. Hou er dan wel rekening mee dat over deze 1330 wel weer IB en ZVW word berekend..

 

Hoop dat je hiermee verder kunt ;)

 

Met vriendelijke groet,

Geoffrey Vermeulen

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Of mis ik een goede reden om dit wel te doen?

Even een aanvulling/antwoord op mijn eigen vraag.

 

In geval de winst iets hoger ligt waardoor je wel ib zou moeten gaan betalen kun je wel naar de ib-aangifte voor ondernemers stappen omdat je dan (wellicht) gebruik kunt maken van de mkb-winstvrijstelling (12%).

 

In dit geval nog niet zinvol omdat je al op nul uitkomt.

 

@Geoffrey; volgens mij mis je de arbeidskorting in je vuistregel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.