• 0

Partnership in bedrijf dmv intentieverklaring?

Beste HL lezers,

 

Na het lezen van diverse artikelen op HL toch besloten om mijn vraag hier te stellen en specifiek advies in te winnen.

 

Eerst wat achtergrond informatie. Sinds 7 jaar ben ik werkzaam als ZZP’er in de reclame/media-branche. Ik heb dit altijd met veel plezier gedaan, maar merkte zo’n 3 jaar geleden dat mijn groei (zowel persoonlijk als zakelijk) een beetje stagneerde. Om die reden ben ik destijds gaan reizen en heb ik mijn zaak laten waarnemen door een ‘concullega’ waar ik al enige tijd mee samenwerkte en die ik dus ook vertrouwde. Dit is allemaal goed en zonder problemen verlopen.

 

Na terugkomst heb ik mijn bedrijf weer opgepakt en kreeg ik het aanbod om mijn bedrijf in zijn kantoor te vestigen. Inmiddels zit ik daar zo’n 2 jaar en ga ik nog elke dag met heel veel plezier naar kantoor. We werken nu heel veel samen en delen kennis en ervaring.

 

Zo’n halfjaar geleden raakte we aan de praat over de groei van onze bedrijven en of het niet slim is om samen onder 1 tak verder te gaan. Onze ideeën zijn praktisch hetzelfde en daardoor vullen wij elkaar goed aan. Inmiddels zijn we er over uit dat mijn bedrijf straks onderdeel wordt van zijn bedrijf, m.a.w. ik breng mijn klanten in...

 

We komen er alleen niet goed uit hoe we het verder gaan aanpakken. Ik ben mij zeer goed bewust van de risico’s en wil ook zeker een fiscalist/adviseur inschakelen, maar hiervoor is het nu nog te vroeg denk ik.

 

Waar zijn we nu op vastgelopen? Mijn bedrijf is een eenmanszaak (zzp), zijn bedrijf een v.o.f. (hij is getrouwd in gemeenschap van goederen, zij werkt ook in het bedrijf, daarnaast nog 2 personen in vaste dienst). Hierdoor is het (op dit ogenblik) niet mogelijk om een vennootschap aan te gaan waarin ik mede-eigenaar wordt. Hier kleven nu nog te veel risico’s aan (gemaakte investeringen, lopende leningen etc).

 

Vanuit dit opzicht is er nu besloten om een soort tussenfase te creëren d.m.v. (bijvoorbeeld) een intentieverklaring waarin ik wel meedeel met een winstverdeling en zeggenschap over de groei van het bedrijf, maar nog niet de zakelijke lasten van zijn bedrijf draag. In de verklaring wordt verder opgenomen dat wanneer het bedrijf omgezet wordt naar een BV structuur ik hierin uiteraard mee ga.

 

Nu is mijn vraag aan jullie. Is het reëel om zo’n fase te creëren d.m.v. een intentieverklaring. Of zijn er nog andere mogelijkheden of oplossingen? Waar moet ik aan denken, of waar moet ik rekening mee houden)

 

Ik laat graag ander licht hierover schijnen dus alle feedback is welkom.

 

Vrgr, Meneer de Bruin

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo'n intentieverklaring maakt geen onderneming en zegt helemaal niets over zeggenschap en winstdeling. Het is immers een intentie om in de toekomst iets te gaan doen.

 

Coop kan werken (dank Herafin), maar ook een mildere vorm als een nieuwe vof kan prima werken. Je hoeft niet per se in te stappen in de risico's van de anderen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Coop is inderdaad interessant. Ik vind het alleen een nadeel om onderling facturen te moeten uitwisselen en dit continu per project te moeten bekijken. We hebben namelijk ook te maken met kleinere opdrachten en onderhoudswerkzaamheden.

 

Kan je iets meer informatie geven over een mildere vorm van een vof en het uitsluiten van de risico's? We willen wel graag de huidige handelsnaam aanhouden, inclusief de huidige bankgegevens (zodat niet alle huisstijl uitingen vervangen moeten worden). Kan dat in zo'n situatie? En is het (relatief) eenvoudig om een eenmanszaak binnen een bestaande vof structuur op te nemen?

 

Zijn er nog andere alternatieven? Of dus alleen een vof of bv structuur waarin alles contractueel wordt vastgelegd?

 

Gr, Michael

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn persoonlijke ervaring is dat een partnership in een bedrijf d.m.v. een intentieverklaring goed kan werken. Met enkele personen werk ik al meer dan 10 jaar en kijken wij project voor project hoe de samenwerking eruit zal zien. Nadelen heeft het natuurlijk ook, bijvoorbeeld als er een verschil van mening ontstaat moet je er samen uit zien te komen.

 

Als je wel zaken op papier zet, kan dit ook tot problemen leiden. Wat bijvoorbeeld als de partner eruit gaat die voor de meeste omzet zorgt en wel je een hoge prijs voor aandelen heeft laten betalen bijvoorbeeld. Dus zaken 'goed' regelen kan ook (onverwacht) anders uitpakken.

 

De vorm van samenwerken is m.i. dus wel belangrijk, maar nog belangrijker is met wie je samenwerkt en of dit een duurzame samenwerking kan worden.

 

Succes!

Robrecht

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste meneerdebruin,

 

Zoals Joost al schreef: een intentieverklaring zegt niet zoveel en je gaat er zeker geen vof mee aan. Juristen worden er kriegelig van. Wat moeten we ermee? Helemaal negeren kan niet, maar het is ook geen overeenkomst. Kortom, voor je het weet, zit je in een moeras waarin het gaat over verwachtingen die gewekt zijn en of die wel of niet verbindend zijn.

 

Een overeenkomst is dus een oplossing. Ik zit dan te denken aan een overeenkomst met de nodige ontbindende of opschortende voorwaarden. In de overeenkomst kan dus staan dat je onder voorwaarden het recht verkrijgt om op een bepaald tijdstip jezelf in te kopen in de BV tegen een vooraf bepaald geldbedrag. De vastigheid van deze overeenkomstig zou mij een prettiger gevoel geven dan een intentieverklaring.

 

Veel succes!

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.