• 0

een cafetaria maar dan anders

hallo

 

sinds 7 jaar eigenaar van een snackwagen in een dorp met 2000 inwoners,en nu in onderhandeling met de gemeente over aankoop van pand(oud rabobank gebouw)

 

nu is mijn vraag,kan iemand mij tips geven qua inrichting en menu,s want wil er geen standaard cafetaria van maken waarvan er al zoveel zijn

 

gr arjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

1 tip, bezint eer ge begint.

 

Mij is altijd geleerd dat een cafetaria pas kan leven als zij in een buurt zit met 10.000 inwoners.

Nu heb je zeer lage kosten, ga je in een pand zitten moet je veel meer omzetten dan wat je nu doet.

 

Laten we niet praten over bestemmingsplan wijziging, buurtbewoners die gaan klagen.

Enorme kosten die je moet maken om een bankgebouw te wijzigen in een cafetaria.

 

Wellicht kan je het in een snackwagen redelijk makkelijk behappen in je eentje, wellicht wordt dat straks geheel anders.

 

Denk er nog maar eens goed over na.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

hoi herafin

 

ten 1e bedankt voor je tip

 

ik kan zeker nooit weer zo goedkoop als dan dat ik nu zit,en moet ik veel meer omzetten dan dat ik nu doe.

 

het pand staat precies tegenover de standplaats van waar ik nu sta en er mag een cafetaria in,heb vorige week de 1e gesprekken gehad met de gemeente,op zich is het pand goed ingedeeld dus echt grote verbouwingen zijn niet noodzakelijk gelukkig.

 

het probleem is dat ik het in mijn eentje bij lange na niet kan behappen,we staan in de spits vaak met ons drieen te werken en zitten dan met redelijke lange wachttijden omdat we gewoon capiciteit te kort hebben.

 

heb nu de gewone standaard producten te koop en ben plus minus 20 uur per week open,dus daar zit volgens mij nog heel wat rek in.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

het pand staat precies tegenover de standplaats van waar ik nu sta en er mag een cafetaria in,heb vorige week de 1e gesprekken gehad met de gemeente,op zich is het pand goed ingedeeld dus echt grote verbouwingen zijn niet noodzakelijk gelukkig.

 

 

 

Een van de vele eisen van een horecapand:

 

De lokaliteit(en) heeft een mechanische ventilatie-inrichting met een capaciteit van tenminste 3,8.10-3m3/s per m2 vloeroppervlakte;

 

Alleen dit lijkt me al een flinke kostenpost. Verder kan ik me niet voorstellen dat als je alles compleet moet inrichten zoals kleine verbouwingen,aanschaf meubilair,aanschaf apparatuur zoals frituur(een goeie kost alleen al min 30k),kassas en noem maar op dat je onder een 100k moet investeren in een totaal nieuw pand.

 

Heb je berekeningen gemaakt waaruit zou blijken dat je genoeg omzet kan gaan maken om dit rendabel te maken ?

Wellicht kan je meer dan een snackbar worden,meer ook verse broodjes en catering.

 

Succes,

 

Danny

 

Edit : Hier een artikel van de Rabo over deze branche met wat info.

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien ook belangrijk om te peilen naar de motieven van de TS om het pand te betrekken.

Zorgt de snackwagen voor een volwaardig loon/wenst hij dat met het gebouw te bereiken? Wil hij gewoon een hogere winst genereren? Moet de wagen op termijn misschien verdwijnen (nieuwe reglementeringen bv.)

Als er nu een volwaardig loon wordt gegenereerd op 20 uur en er komen geen reglementeringen, dan zou ik de snackwagen netjes houden. Never change a winning team.

 

Weet goed dat je voor een investering staat van pakweg €400 000 (schatting). Als je die 'achter de hand hebt' moeten die centen renderen aan 4% (wat nog weinig is voor een risicovolle investering). Dat wil zeggen, een extra winst van €16 000 per jaar, 1330 per maand. Moet je dat bedrag gaan lenen ga je richting de 25k extra winst per jaar (en moet je je ontleend kapitaal nog netjes aflossen natuurlijk)

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een dergelijk risico neemt voor hetzelfde loon. Jouw cafetaria moet zich immers nog steeds bewijzen en het klantenbestand zal uiteraard ook wijzigen. Misschien vestigt er zich wel een concurrent op jouw snackwagenplaats en dan wordt het helemaal gevaarlijk in een dorp van 2000 inwoners. (!)

 

Als jouw snackwagen ook echt mobiel is en je wil meer werken, dan zijn er nog een hoop wegen om meer te werken (markten, evenementen, tweede standplaats in een ander dorp voor X uur per week ed) waarvan het risico nagenoeg 0 is.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Weet goed dat je voor een investering staat van pakweg €400 000 (schatting).

 

 

Lijkt me een tikkeltje aan de hoge kant....

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

ten eerste leuk dat iedereen meedenkt

 

de snackwagen zorgt indd voor een volwaardig loon,kan nog jaren zo door gaan want de vergunning is in principe geen probleem,zal met 2 a 3 jaar wel weer moeten inversteren in een nieuw kar.

de totale kosten voor pand en de intrichting zal totaal rond de 2 ton liggen,

mijn beweegredenen om toch voor het pand te gaan ten opzichte van de snackwagen

 

voordelen,uitgerbeide menu,s, meer ruimte om te werken,zitplaatsen,toilet.meer klandizie,iets opbouwen voor later

nadelen veel hogere kosten,meer werken als nu,

 

of zie ik het allemaal nog te gemakkelijk voor me

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je afzetgebied blijft hetzelfde.

Je kosten gaan niet verdubbelen, maar een meervoud daarvan (ik neem aan dat de pacht hooguit 2k op jaarbasis is).

 

Dus tenzij je omzet kan vertienvoudigen (wat me met 2000 inwoners sterk lijkt), ga je er mijns insziens alleen maar op achteruit.

Als je dan toch meer wil opbouwen, probeer er iets bij te vinden. Nieuwe zaak in ander gebied, heb je meer personeel nodig maar bied meer mogelijkheden dan dit.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

ten eerste leuk dat iedereen meedenkt

 

de snackwagen zorgt indd voor een volwaardig loon,kan nog jaren zo door gaan want de vergunning is in principe geen probleem,zal met 2 a 3 jaar wel weer moeten inversteren in een nieuw kar.

de totale kosten voor pand en de intrichting zal totaal rond de 2 ton liggen,

mijn beweegredenen om toch voor het pand te gaan ten opzichte van de snackwagen

 

voordelen,uitgerbeide menu,s, meer ruimte om te werken,zitplaatsen,toilet.meer klandizie,iets opbouwen voor later

nadelen veel hogere kosten,meer werken als nu,

 

of zie ik het allemaal nog te gemakkelijk voor me

 

 

 

 

Als ik jouw verhaal zo lees dan vermoed ik dat je het inderdaad te gemakkelijk ziet. Je argumenten zijn goed, maar ik mis de financiële onderbouwing. De opmerking van Hermes sluit hier helemaal op aan. Als je met de snackwagen een vaste bron van inkomsten hebt zou ik deze niet opgeven. Je kunt inderdaad wel in een andere regio (met meer inwoners) proberen een cafetaria te beginnen.

Maar: werk eerst aan de cijfers en kijk of je plannen reëel zijn. En laat deze cijfers het liefst beoordelen door een onafhankelijke derde, iemand met een minder roze bril dan jij ;)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je toch 200k te besteden hebt,(kan lenen) zou ik is kijken naar een andere stad. Ik heb via via goede ervaringen met franchiseorganisatie van Kwalitaria die meerdere vestigingen te koop aanbied.

 

 

Link naar reactie
  • 0

2000 inwoners c.q. potentiele klanten en dan praten over een investering van tonnen, waar hebben we het over ?

 

NIET DOEN. Gewoon lekker doorgaan zoals je nu doet, koop desnoods een nieuwe snackwagen en ga ook andere dorpen in de regio langs.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een tikkeltje aan de hoge kant....

Helemaal gelijk, schromelijk overschat voor een klein dorp.

 

voordelen,uitgerbeide menu,s, meer ruimte om te werken,zitplaatsen,toilet.meer klandizie,iets opbouwen voor later

nadelen veel hogere kosten,meer werken als nu,

Betekenen grotere menu's ook meer marge, of gaat het om ambitie?

Onder 'iets opbouwen voor later' denk ik aan het pand dat een meerwaarde zal genereren, maar je kan uiteraard ook gewoon investeren in vastgoed. Als je nu op 20u openingstijd je loon kan verdienen met een mooie stabiele zaak, zou ik er de stress van een grotere zaak in hetzelfde dorp niet bijnemen. Als je het binnen pakweg 15 jaar wat rustiger aan zou willen doen, dan kan je dat met je huidige zaak ook makkelijker omdat de kosten veel lager zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.