• 0

huwelijkse voorwaarden of bv?

Beste leden,

 

Mijn vrouw wil binnenkort haar eigen bedrijfje starten. Ze gaat hierbij best wel wat kosten maken, een padje huren, personeel etc. kortom, we gaan eeen risico lopen als gezin. Het ligt voor de hand om ons huwelijk om te zetten naar huwelijkse voorwaarden, maar welllicht is het ook slim om vanuit een bv te gaan ondernemen. Je bent dan immers ook niet hoofdelijk aansprakelijk.

Ik heb een stamrecht bv van waaruit het eea wellicht gefinancierd kan worden.

 

Wie heeft voor dezelfde keuze gestaan? Wat zijn de voors en de tegens en wat is wijsheid??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als je met deze instelling al gaat ondernemen...

 

Ik vind het alleen maar verstandig om erover na te denken voordat alles onwrikbaar vaststaat. Contracten gebruik je toch ook niet als je al een geschil hebt? Schriftelijke overeenkomsten, algemene voorwaarden, nadenken over persoonlijke aansprakelijkheid, financieel plan. Het hoort allemaal bij een goede voorbereiding.

 

Voor wat betreft de vraag, zou ik ook eens de financiële verschillen op een rij zetten. Dus niet alleen de oprichtingskosten van een BV, maar ook het verschil in belasting en dergelijke. Starters hebben als eenmanszaak fiscaal meer mogelijkheden dan een BV.

http://serverwizards.nl --> servermanagement en internetfaciliteiten.
Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft de vraag, zou ik ook eens de financiële verschillen op een rij zetten. Dus niet alleen de oprichtingskosten van een BV, maar ook het verschil in belasting en dergelijke.

 

Dat gaat hier niet lukken, omdat daarvoor de persoonlijke situatie en de verwachtingen van het bedrijf een enorme rol spelen. Je kunt voor een idee over de verschillen EMZ versus BV wel eens deze column lezen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vaak zullen banken bij een lening eisen dat de partner dan ook tekent, zodat de 'huwelijkse voorwaarden' nietig worden verklaard voor de bank. Maar waarom precies meteen een BV? Zodat je niet aansprakelijk bent? Als je met deze instelling al gaat ondernemen... Overigens ben je bij onbehoorlijk bestuur sowieso aansprakelijk.

Dit is wat mij betreft echt te kort door de bocht.

 

Ondernemen is een afgewogen risico nemen met een resultaat voor ogen.

 

De kosten van een BV kun je hierin zien als een verzekering om je te beschermen tegen aansprakelijkheid. Maar net zo goed als met elke verzekering, als je die probeert op te lichten ga je gewoon voor de bijl als ze erachter komen. Dat je 'sowieso' aansprakelijk bent bij onbehoorlijk bestuur... dat moet dan wel bewezen zijn en daar moet je wel wat meer voor doen dan een keer een foute declaratie. Maar in dit opzicht is het heel eenvoudig: Als je de zaak belazerd kun je gepakt worden. En dan maakt het niks uit of je eenmanszaak, BV of particulier bent, als je het goed (=fout) speelt kun je ook nog de gevangenis in.

 

Even wat punten die ik eruit filter:

 

[*]Personeel -> (financieel) risico bij ongelukken/ziekte en ontslag

[*]Pand (+inrichting/inboedel?) -> Lange(re) looptijd, investeringen & evt. verkoop

[*]Stamrecht BV (Huis?) -> Privé is er voldoende vermogen wat 'risco' kan lopen + al administratief geneuzel.

 

Als je vrouw wat meubels/... in de schuur aan het maken is of een webshop start, dan is het risico profiel heel gering, 9 van de 10 problemen lost zichzelf op met wat moeite en in het ergste geval kost het je een dure vliegvakantie. Aansprakelijkheid is dan geen issue.

Maar het bedrijf zoals jij dat beschrijft gaat al forse verplichtingen aan, dan zit je al snel boven de €10K per maand, met verplichtingen die langere tijd lopen. Daarnaast staan dit soort verplichtingen op 'naam' van je vrouw als je geen BV hebt, dat betekend bij verkoop dat je je eenmanszaak moet gaan verkopen, wat praktisch erg onhandig is. Je zult dan elk contract over moeten gaan sluiten van de EMZ naar de volgende EMZ of BV. Stel dat je een winkelpand huurt, dan kan het betekenen dat de verhuurder de nieuwe huurder niet accepteert en dat je je contract moet beëindigen = bedrijf waardeloos.

Daarnaast zal je bij faillissement waarschijnlijk je huis moeten verkopen, immers de helft van de overwaarde is van haar. Tenzij je dit allemaal op jouw naam gaat zetten, maar ik weet niet of dat standhoud, het was immers al een keer van haar en nu het 'goed' uitkomt is het niet meer van haar.... de belastingdienst zal daar waarschijnlijk wel een mening over hebben.

 

Om nogmaals de quote te quoten: "Als je met deze instelling al gaat ondernemen..."

Als je met de instelling gaat ondernemen dat een BV 'duur' is, ben je dan wel een 'echte' ondernemer, immers je ontgroeit die eenmanszaak voordat je internet werkt ;)

(Deze laatste opmerking is misschien een beetje flauw, maar ondernemen is zo breed, van 16 jarige met €300 voorraad en een webshop tot een 52 jarige met een eigen autofabrikant en een miljoenen financiering (of strop?), dat 'de instelling' van een ondernemer niet bestaat)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.