• 0

Al 4 jaar fouten in omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Beste Higherlevel,

Vandaag zat ik mijn mutaties te controleren en kwam er achter dat ik al sinds 2007 een hele grootte fout heb begaan. Een uitgave is verkeerd ingeboekt met 19% BTW, terwijl dit 0% BTW had moeten zijn. Een grote fout die door mijn (ex)boekhouder over het hoofd is gezien.

Op jaarbasis gaat het om een totaalbedrag van rond 2.200 euro, dus 418 euro BTW. Als eenmanszaak heeft weer gevolgen voor mijn inkomstenbelasting. Maar het belangrijkste is dat ik onbewust fout zat en dat wil ik niet.

Dit is dus fout gegaan in 2007, 2008, 2009 en 2010.

Wat kan ik hieraan doen? Is het verstandig om een suppletie omzetbelasting over 2007 t/m 2010 opnieuw in te dienen? Maar hoe ziet het dan met inkomstenbelasting? Wat zijn de opties?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Jan,

Ik zou de Belastingdienst verzoeken om een eenmalige naheffingsaanslag van 4* € 418 = € 1672.

Ik neem aan dat de aanslagen inkomstenbelasting 2007 t/m 2009 definitief zijn. Ik zou daar dus vanaf blijven.

Voor wat 2010 betreft, kun je nog een verbeterde aangifte indienen, waarin je het ten onrechte teruggevorderde BTW-bedrag boekt als eenmalige last.

Odeon

• 0

@Odeon

Bedankt voor je antwoord. Waarom geen correctie voor de inkomstenbelasting? Die zijn namelijk gebaseerd op mijn winst, en dat de correcte omzetbelasting heeft daar invloed op.

Moet ik ze niet op zijn minst schriftelijk informeren dat de inkomstenbelasting, door deze naheffing onjuist is?

• 0

odeon bedoelt dat je niet alle IB aangiftes opnieuw hoeft te doen, je kunt de aangifte over 2010 corrigeren met het bedrag van de btw correctie voor alle 4 de jaren. zodat er geen herzieining hoeft plaats te vinden van de IB aangiftes.

• 1

Je kan inderdaad voor ieder jaar afzonderlijk een z.g. Suppletie aangifte indienen. De belastingdienst heeft hiervoor voor de jaren t/m 2009 (zie bijlage) en een formulier en eentje vanaf 2010 (ga naar website belastingdienst, zoek btw suppletie en je krijgt de download zo in beeld - ik kan hier maar 1 bijlage meesturen). Vul de juiste jaargegevens daarop in, vermeld onderaan welk bedrag je reeds hebt betaald (houdt uiteraard zover van toepassing met een herberekening van de kleine ondernemersregeling) en doe er een kort briefje bij. Je kan vijf jaar terug corrigeren. je ontvangt vervolgens per jaar een naheffingsaanslag en die kan je voldoen.

en zoals vermeld, de correcties verwerk je in je jaarstukken 2010 als "nog af te dragen omzetbelasting" in een totaalbedrag.

Als je de aangifte inkomstenbelasting 2010 al heb ingestuurd, kan je dat gewoon nog een keer doen. De belastingdienst neemt uitsluitend de laatste aangifte als juiste aangifte mee.

succes, Fred

Administratiekantoor Frelo

• 0

Wat is er fout gegaan? Betreft het een inkoop uit het buitenland waarvoor de btw naar jou is verlegd? Dan heb je op de aangifte zowel de btw heffing als de aftrek aan moeten geven, en zou de aangifte dus kunnen kloppen - de aftrek staat er dan in ieder geval op, wellicht staat de af te dragen btw er ook gewoon op?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar