• 0

marge retail innovatief product

Beste Allemaal,

 

Ik heb het forum afgezocht om een idee te krijgen van retail marges die je weg moet geven tussen consumentenprijs en de verkoopprijs van onszelf. Echter heb ik niet het antwoord kunnen vinden wat ik zocht.

 

We hebben een high-tech innovatief product voor de consumentenmarkt. Uit marktonderzoek weten we dat we bij de consumentenprijs moeten denken aan €200 - €250. Als afzetkanalen denken we aan internationale grotere retailers waaraan wij direct zonder verdere tussenkomst leveren (naast een eigen webstore). B.v. toysareus of intertoys etc. Echt vergelijkbare producten zijn er niet maar interessante vergelijkingen zouden bijvoorbeeld navigatiesystemen, playstations, ipads etc. zijn.

 

Met wat voor marges moeten we in de uitwerking van ons businessplan rekening houden als kosten voor deze retailers? Zelf zijn we tot dusver uitgegaan van ongeveer €30,00.

 

Mochten jullie geen antwoord hebben op de vraag maar websites/bronnen weten waar ik vermoedelijk wel meer informatie kan vinden dan hoor ik het graag (b.v. zoals Isuppli veel inzicht geeft)

 

Alvast bedankt voor jullie feedback!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het forum afgezocht om een idee te krijgen van retail marges die je weg moet geven tussen consumentenprijs en de verkoopprijs van onszelf. Echter heb ik niet het antwoord kunnen vinden wat ik zocht.

'weg moet geven' is de verkeerde toonzetting. Je wilt samen met die retailer zoveel mogelijk verkopen (=verdienen), daarbij horen ook promoties/acties/reclames/beurzen, maar denk ook aan benodigde schapruimte. Als producent ben jij (financieel) een heel eind verantwoordelijk voor alles wat daar gebeurd. Een website omhoog gooien en een pallet spullen op de stoepzetten is in veel van de gevallen niet genoeg.

We hebben een high-tech innovatief product voor de consumentenmarkt. Uit marktonderzoek weten we dat we bij de consumentenprijs moeten denken aan €200 - €250. Als afzetkanalen denken we aan internationale grotere retailers waaraan wij direct zonder verdere tussenkomst leveren (naast een eigen webstore). B.v. toysareus of intertoys etc. Echt vergelijkbare producten zijn er niet maar interessante vergelijkingen zouden bijvoorbeeld navigatiesystemen, playstations, ipads etc. zijn.

Navigatiesystemen (TomTom?), Playstations en iPads zijn ongeveer DE merkproducten van 2009, 2010 en 2011. Daar kun je je als starter totaal niet aan meten. Zij hebben een compleet andere marktpositie dan jullie. (Tenzij jullie aankondigingspresentatie ook het wereldnieuws heeft gehaald en de zaal uitpuilde en trendingtopic was op twitter)

 

Met wat voor marges moeten we in de uitwerking van ons businessplan rekening houden als kosten voor deze retailers? Zelf zijn we tot dusver uitgegaan van ongeveer €30,00.

30% werd al genoemd, maar kijk ook even naar je marketingbudget.

Mochten jullie geen antwoord hebben op de vraag maar websites/bronnen weten waar ik vermoedelijk wel meer informatie kan vinden dan hoor ik het graag (b.v. zoals Isuppli veel inzicht geeft)

 

iSupply gaat je weinig helpen omdat dat gaat over 'grote' bedrijven. En daarnaast verstieren partijen als Apple, Google & Sony compleet alle statistieken. Als normaal bedrijf kun je niks met getallen als 1 Miljoen verkopen in een weekeind en 300K activaties per dag en 'even' een Miljard $ in een launch stoppen.

 

Even een hele andere gedachte:

Waarom focus je je op 'conventional stores'. Als ik in een Intertoys naar het assortiment kijk, dan is dat eigenlijk vrij eenzijdig. Grote merken/thema's domineren die winkels. Als je een nieuw en hip product hebt wat €200-250 kost, dan past dat eigenlijk niet in die winkels. Afgezien van de spelcomputers is de max qua speelgoed misschien €100 terwijl het gemiddelde ergens rond de €15-25 zal liggen.Hoeveel ouders zouden daar >€200 uitgeven terwijl ze van te voren nog niet wisten dat ze dat gingen kopen? Sterker nog, afgezien van de bekende spelcomputers zijn er (denk ik) maar weinig ouders bereid om meer dan €100 uit te geven. Voor €50 heb je al een enorme berg plastic en voor €100 heb je al een simpel tablet-je.

Link naar reactie
  • 0
'weg moet geven' is de verkeerde toonzetting. Je wilt samen met die retailer zoveel mogelijk verkopen (=verdienen), daarbij horen ook promoties/acties/reclames/beurzen, maar denk ook aan benodigde schapruimte. Als producent ben jij (financieel) een heel eind verantwoordelijk voor alles wat daar gebeurd. Een website omhoog gooien en een pallet spullen op de stoepzetten is in veel van de gevallen niet genoeg.
Ja totaal mee eens natuurlijk, slechts woordkeuze hier.

 

Navigatiesystemen (TomTom?), Playstations en iPads zijn ongeveer DE merkproducten van 2009, 2010 en 2011. Daar kun je je als starter totaal niet aan meten. Zij hebben een compleet andere marktpositie dan jullie. (Tenzij jullie aankondigingspresentatie ook het wereldnieuws heeft gehaald en de zaal uitpuilde en trendingtopic was op twitter)

Ons product beschouwen wijzelf als 'revolutionair'. TomTom was in het verleden ook een klein initiatief. Misschien om een idee te geven: dit initiatief bevindt zich in de Brainport regio en is met zijn hoge technologische innovatieve karakter daar zeer op zijn plaats. Het wordt gedragen door een team van hoogopgeleide mensen met een diversiteit aan ervaring en achtergrond. Wat wil ik hier mee aangeven: het is een zeer serieus initiatief en ondanks dat wij momenteel nog niet een merkpositie hebben zoals TomTom, Playstation of Apple (waren slechts voorbeelden) hebben wij wel sterk de intentie om op dat niveau uiteindelijk mee te spelen in de internationale markt, zij het op ons eigen gebied. Maar nee wij trekken op het begin vermoedelijk inderdaad geen volle zalen, dat klopt zeker.

 

iSupply gaat je weinig helpen omdat dat gaat over 'grote' bedrijven. En daarnaast verstieren partijen als Apple, Google & Sony compleet alle statistieken. Als normaal bedrijf kun je niks met getallen als 1 Miljoen verkopen in een weekeind en 300K activaties per dag en 'even' een Miljard $ in een launch stoppen.

 

Wij denken inderdaad niet aan 1 miljoen verkopen in 1 weekend. Maar uiteindelijk denken we zeker in dergelijke orde van grootte als het gaat om verkoopaantallen.

 

Verder zie ik dus dat ik aan 30% moet denken op de consumentenprijs in onze financiele prognoses. Zijn hier bronnen van (hoe komt die 30% tot stand)? En is dit enkel van toepassing op de Nederlandse markt of ook een goede internationale schatting?

 

Waarom focus je je op 'conventional stores'.

De winkels die ik noemde waren slechts voorbeelden die in me opkwamen tijdens het schrijven. Dus je hebt natuurlijk volledig gelijk met het verhaal m.b.t. ouders en uitgaven etc. Echter dat is wellicht niet van toepassing hier. We moeten de weg naar onze target groep namelijk nog goed uitwerken en kijken welke internationale retailers het beste daarbij passen. Dat is misschien meer een Mediamarkt of ITs of anders een Paradigit. Dus vrij willekeurige voorbeelden tot nu toe.

 

Bedankt voor jullie reactie dusver!!

 

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de informatie die je geeft is geen eenduidig antwoord te geven. Zo zal de marge op Playstation vooral concurrentie gedreven en dus erg laag zijn. Ik schat minder dan 10% op de verkoop. Kijk maar eens op tweakers.net. Dat wordt meer dan goed gemaakt door enorme marges, en omzetsnelheden op spellen en accessoires.

Op speelgoed uit China zullen de marges tot ver boven de 50% van de verkoopprijs liggen.

 

Voor een nieuw en onbekend product met een zeker risico (heel veel producten floppen) zullen de retailers inderdaad een redelijke marge eisen (30-40% over de verkoop is zo gek nog niet) en zeer waarschijnlijk recht op retour. Tenzij je echt goud in handen hebt en ze in korte tijd zonder risico grote aantallen kunnen verkopen. Waar in sommige branches (de mijne bijv.) vaak met vaste opslagen wordt gewerkt zal dat bij de grote retailers niet het geval zijn maar gaat men uit van winstmaximalisatie door bijv aan DPP een groot gewicht toe te kennen. Naast een aantrekkelijk assortiment natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0
Zo zal de marge op Playstation vooral concurrentie gedreven en dus erg laag zijn. Ik schat minder dan 10% op de verkoop. Kijk maar eens op tweakers.net. Dat wordt meer dan goed gemaakt door enorme marges, en omzetsnelheden op spellen en accessoires.

 

Niet om je gelijk af te kraken, maar dat is niet helemaal waar. Sterker nog de marge op een gemiddeld spel is slechts 10% - 14%. Uitzonderingen daargelaten.

 

Dus geen enorme marges. De reden dat er maar weinig marge zit op een product zoals een playstation is omdat de ontwikkelkosten per product nog vele malen hoger liggen dan de verkoopprijs. Maar ja de winkelier gaat natuurlijk niet voor nop verkopen, dus een klein beetje marge erop. 10% op een Playstation zit je al behoorlijk hoog.

 

Ik denk wel dat het e.e.a. afhangt op het soort product. 30 % marge voor een retailer als normaal, wil in mijn ogen niet zeggen dat het minimaal 30% moet zijn voor alles.

 

Ik ken genoeg branches, waaronder die van mij, waarin 30% een utopie is. 10 -20% marge is in veel sectoren normaler.

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt Patrick. Als ik zie dat Black OPS voor xbox 360 bij de een voor 70 EUro ligt (de adviesprijs) en elders voor minder dan 40 EUro zal de laatste minder marge hebben. Ga er dan vanuit dat de laagste 10% heeft dan heeft de eerste ongeveer 50%.

 

Ik kocht niet zo lang geleden voor mijn zoon Xbox spellen voor nog veel minder op de kanaaleilanden (Zavi Outlet) en dat was inclusief verzenden. Die "jongen" verkocht 154.000 spellen in minder dan 1,5 jaar. Marge is ook afhankelijk van inkoopkracht. Kortom er is in het algemeen weinig over te zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Boeiend onderwerp en interessante feedback! Wat mij opvalt is dat, ondanks de stelligheid van sommige reacties, de meningen toch behoorlijk verschillen. Dat maakt het extra interessant. Wat ik mij afvroeg:

 

@Frans Sijtsma

Heb ik het goed als ik het volgende bereken voor bovengenoemde case?:

Stel de inkoopsprijs is €220, dan wordt de verkoopsprijs bij de retailer €286 (= €220 x 1.3)

Of verwacht de retailer 30% van de verkoopsprijs? Dat maakt nogal uit omdat voor een product met inkoopsprijs €220 hij dan €94,50 marge vraagt en de verkoopsprijs dus (afgerond) €315 wordt (€220 + 30% van €315).

Of is dit allemaal een beetje te wiskundig .....

 

@JVerhallen

Natuurlijk wil je samen met die retailer zoveel mogelijk verkopen, en je geeft aan dat naast schapruimte hier ook promoties/acties/reclames/beurzen bij horen. Fair enough, maar betekent dat ook dat de retailer een deel van de promotiekosten draagt? Verderop maak je namelijk een verwijzing naar het kijken naar het (eigen?) marketingbudget. Wie doet en betaalt nu wat en zit dat in die 30% marge voor de retailer?

In een andere reactie lees ik ook dat diezelfde retailer wellicht genoegen neemt met een lagere marge als er een goede marketingcampagne aan vooraf is gegaan. Hij loopt daardoor klaarblijkelijk minder financieel risico.

 

@Patrick Gerrits

Dank voor jouw reactie. Goed om inside information te krijgen van iemand die actief is in electronics & gaming. Ik was verrast over de lage marges op de spellen omdat het beeld toch bestaat dat hier het geld verdiend wordt (en dat spellen veel te duur zijn), zeg maar het concept van inkjet printers en cartidges. Dat valt dus te bezien.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

 

Link naar reactie
  • 0

@Patrick Gerrits

Dank voor jouw reactie. Goed om inside information te krijgen van iemand die actief is in electronics & gaming. Ik was verrast over de lage marges op de spellen omdat het beeld toch bestaat dat hier het geld verdiend wordt (en dat spellen veel te duur zijn), zeg maar het concept van inkjet printers en cartidges. Dat valt dus te bezien.

 

Ik denk dat je dat moet bekijken vanuit het oogpunt van de console fabrikant. Als ik me goed herrinner maken die de eerste jaren verlies op de console zelf, met de verkoop van spellen trekken ze dat wellicht recht.

 

 

 

 

We hebben een high-tech innovatief product voor de consumentenmarkt. Uit marktonderzoek weten we dat we bij de consumentenprijs moeten denken aan €200 - €250. Als afzetkanalen denken we aan internationale grotere retailers waaraan wij direct zonder verdere tussenkomst leveren (naast een eigen webstore). B.v. toysareus of intertoys etc. Echt vergelijkbare producten zijn er niet maar interessante vergelijkingen zouden bijvoorbeeld navigatiesystemen, playstations, ipads etc. zijn.

 

Persoonlijk vind ik de marge te laag, maar misschien is dat omdat ik uit de B2C innovative software branche kom. Zeker in het begin heb ik > 50% marges gegeven om de dood eenvoudige reden : Gratis marketing, hoe meer resellers, hoe meer (gratis) publiciteit.

Link naar reactie
  • 0

Prijs is maar één van de vier of vijf p's. Ik zou de andere ook graag voor wat betreft ondersteuning en voorwaarden in ogenschouw nemen en e.e.a. willen relateren aan de totale bruto omzet of marge per (preferred) reseller. Bij een dergelijke prijs en nieuwe productcategorie concurreer je op budget. Wat e.e.a. in perspectief zou kunnen plaatsen is jullie kostprijs per eenheid.

 

Verschillende introductiestrategieën zijn weliswaar ook prijsgerelateerd, maar het is de vraag hoe snel jullie omzet willen of moeten draaien op dit ene product. Tenslotte: komt deze vraag op na (technische) ontwikkeling van het product? Met een eenmalige 30 EURO bruto marge heb je mogelijk geen commercieel product. ;)

 

Heb ik het goed als ik het volgende bereken voor bovengenoemde case?:

 

Waar zit de BTW in deze berekening?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt Patrick. Als ik zie dat Black OPS voor xbox 360 bij de een voor 70 EUro ligt (de adviesprijs) en elders voor minder dan 40 EUro zal de laatste minder marge hebben. Ga er dan vanuit dat de laagste 10% heeft dan heeft de eerste ongeveer 50%.

 

Ik kocht niet zo lang geleden voor mijn zoon Xbox spellen voor nog veel minder op de kanaaleilanden (Zavi Outlet) en dat was inclusief verzenden. Die "jongen" verkocht 154.000 spellen in minder dan 1,5 jaar. Marge is ook afhankelijk van inkoopkracht. Kortom er is in het algemeen weinig over te zeggen.

 

Nou ik kijk het vanuit mijn persepectief als eigenaar van gamewinkels en diverse gamewebwinkels :)

 

Wat jij zegt over die 50% is ook niet waar. De games die voor 70 Euro in de winkel liggen (wat trouwens tegenwoordig niet meer is) zijn ook duurdere inkoop. De marges zijn ongeveer gelijk, misschien soms een procentje meer of minder. Je hebt NL versies van games = dure inkoop = hoge verkoop. En je hebt UK versies van games = lage inkoop = lage verkoopprijs.

 

De reden dat Zavvi goedkoop kan verkopen, is om een hele andere reden. Natuurlijk draait hij volume, maar er is nog wat anders. De locatie van zijn bedrijf. Namelijk de kanaaleilanden. En dat betekend.. geen BTW. M.a.w. sowieso 19% goedkoper dan wij....

 

Ik zou mij echter inderdaad niet focussen op de puur de prijs. Kan je simpelweg niet in debat met een aantal winkeliers? Of ga bij groothandels langs om te kijken wat de marges zijn op concurerende producten.

 

Kijk verder dan die prijs! Studie na studie na studie wijst uit dat uiteindelijk mensen niet de prijs prefereren, maar service en identiteit....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Om even terug te komen op het rekenvoorbeeld van Bart. Ik neem aan dat de 30% die de retailer verdient inderdaad 30% op basis van zijn inkoopsprijs is (100%)?

 

Heb ik het goed als ik het volgende bereken voor bovengenoemde case?:

Stel de inkoopsprijs is €220, dan wordt de verkoopsprijs bij de retailer €286 (= €220 x 1.3)

Of verwacht de retailer 30% van de verkoopsprijs? Dat maakt nogal uit omdat voor een product met inkoopsprijs €220 hij dan €94,50 marge vraagt en de verkoopsprijs dus (afgerond) €315 wordt (€220 + 30% van €315).

Of is dit allemaal een beetje te wiskundig .....

 

We nemen de discussie hierboven even in ons op. Interessant om te zien hoe er verschillende ideeen zijn en dat vanzelfsprekend alles ook sterk afhangt van de marketingstrategie die het bedrijf aanhangt.

Link naar reactie
  • 0

@JVerhallen

Natuurlijk wil je samen met die retailer zoveel mogelijk verkopen, en je geeft aan dat naast schapruimte hier ook promoties/acties/reclames/beurzen bij horen. Fair enough, maar betekent dat ook dat de retailer een deel van de promotiekosten draagt? Verderop maak je namelijk een verwijzing naar het kijken naar het (eigen?) marketingbudget. Wie doet en betaalt nu wat en zit dat in die 30% marge voor de retailer?

In een andere reactie lees ik ook dat diezelfde retailer wellicht genoegen neemt met een lagere marge als er een goede marketingcampagne aan vooraf is gegaan. Hij loopt daardoor klaarblijkelijk minder financieel risico.

Een retailer draagt eigenlijk nooit (serieuze) promotiekosten, tenzij er iets 'bijzonders' aan de hand is. Dus bijvoorbeeld een product dat zichzelf 100% zeker verkoopt of een eigen/exclusief product, waardoor hij dus niet alleen retailer is, maar ook importeur of (opdrachtgever van de) producent.

De retailer is dus alleen bezig met "z'n winkel gevuld houden" met mensen, maar zal zelden een nieuw product aan de man gaan brengen. Veel meer dan het 'op het schap' zetten en eventueel een pijltje ernaar toe laten wijzen zal een retailer normaal niet willen doen. Als je in de supermarkt een productdemo krijgt, is dat georganiseerd vanuit de fabrikant, niet vanuit de supermarkt.

 

Een lagere marge kan inderdaad wanneer er een SUCCESVOLLE marketingcampagne aan vooraf is gegaan, maar dit hangt ook weer af van het type winkel en het assortiment af.

 

Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de producent om vraag te vinden en/of te creëren, van de retailer om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen. Natuurlijk kan hier flexibel mee omgegaan worden, vooral wanneer er een win-win situatie is te bereiken, maar dan hoef je niet veel te verwachten van de 'grote' jongens.

Link naar reactie
  • 0

Tel gewoon je totale kosten op :

Stel je inkoopsprijs x verwachte verkopen 100st €.100,00

Totale kosten kantoor, enz 20

opslag + kosten + vracht, enz 20

loonkosten 30

promotie 20

blabla 20

blabla 10

blabla 10

=======+/+

kostprijs 230

winstmarge 20% 46

 

Verkoopprijs totaal 276 per stuk 276/100 = 2,76

 

Inkoopprijs is 100/1% van 276 = 36,23%

 

Het gaat erom welke % de inkoop maakt ten opzichte van je kosten en verkoopprijs.

Als je tegen een vastgestelde verkoopprijs wil verkopen, zal je tussen je inkoop en verkoopprijs je kosten dus bedrijfsvoering hierop af moeten stemmen.

 

als je nog geen verkoopprijs weet, is bovenstaand het simpelst, neem je winstmarge zo hoog mogelijk, hiermee kan je eventuele onverwachte problemen (kosten) oplossen

 

Was dit de vraag ?

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel hiermee dus,

 

Hou zelf zoveel mogelijk winstmarge, hier kan je mee "spelen".

Als je weet wat je eigen marge is die je eruit wil halen (bijv. 15%), heb je voldoende marge om in te spelen op bijv. individuele afspraken per retailer, je kunt op die ene hele belangrijke meer toeleggen zonder dat dit je winstverwachting aantast, het is een nieuw product, (zet je te laag in, moet je je prijs verhogen,) zet je te hoog in, kun je dit uit je winstmarge bijstellen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.