• 0

Stamrecht BV vanwege ontslagvergoeding en VOF, wat is wijsheid ?

Beste forum leden,

 

Graag had ik (wat meer) duidelijkheid gehad in het volgende

 

Van mijn werkgever krijg een ontslagvergoeding van Euro 11.500, aftikken bij de BD kan, kost me dan meteen wel 52% (helaas zit ik in het hoogste tarief). Ik overweeg om de vergoeding in een stamrecht BV te plaatsen.

 

Daarnaast ben ik, samen met 2 andere vennoten, eigenaar van een VOF. Op dit moment lopen er gesprekken met 2 partijen voor een strategische samenwerking. Op enig moment zullen we naar een BV moeten gaan, ook omdat ik verwacht dat een partij een aandeel wil in de BV (joint venture is ook nog een optie). En bv vanwege de bescherming in aansprakelijkheid.

 

Kan ik de stamrecht BV hiervoor gebruiken, wel zullen dan volgens mij op een later moment de 2 vennoten moeten aanschuiven in de BV. Bedoeling is dus om alles wat waarde heeft in de VOF naar de stamrecht BV over te brengen.

 

Mag ik vervolgens de Euro 11.500 aanwenden voor investeringen, salaris en kosten die ik/wij voor de BV gaan maken ? Ik verwacht ook dat een partij van ons verwacht dat wij ook investeren (anders zou het risico te veel bij de andere partij liggen), ook om deze reden wil ik de 11.500 Euro in een stamrecht BV.

 

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat het minimale bedrag is om een Stamrecht BV aantrekkelijk te maken hangt sterk af van aan wie je het vraagt.

Maar ik denk dat iedereen het met me eens is dat 11.500 te weinig is. Je bent veel te veel geld kwijt aan oprichtingskosten. Niet doen dus.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Waarom is 11500 Euro te weinig ? Kosten voor notaris zijn ongeveer 1100 Euro inc BTW. Betekent dan toch dat ik ca. 10000 Euro overhoud in mijn stamrecht BV waarmee ik kan ondernemen ? En die 10000 Euro wil ik bv. aanwenden als investering in het toekomstige project met een partner waarmee we in gesprek zijn.

Link naar reactie
  • 0

@ Robkuh

 

Naast de oprichtingskosten heb je ook nog de jaarlijks terugkerende kosten van het in stand houden van de BV. Denk aan de publicatieplicht en aangifte vennootschapsbelasting. Dan is € 11.500 echt te weinig.

 

Als je, afgezien van het stamrecht, toch al van plan was om een BV op te richten, ligt de zaak natuurlijk anders, want dan moet je de kosten van het oprichten en in stand houden van de BV sowiso maken.

 

Ik zou er niet voor kiezen dat de andere 2 vennoten in je BV gaan participeren. maar dat elke vennoot zijn afzonderlijke BV opricht.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 2

Robkuh,

 

Odeon en Wim hebben gelijk wanneer ze zeggen dat een Stamrecht BV oprichten enkel om de ontslagvergoeding fiscaal aantrekkelijk te gebruiken geen goed idee is met een bedrag van € 11.500,-. Dit aangezien het fiscale voordeel beperkt zal blijven tot 1,2% vermogensrendementsheffing besparing per jaar (€ 130) en een verlaging van de heffing van 52% naar de heffing die je betaalt wanneer de BV het geld terugbetaald (bij een verwachte heffing van 42% is dit dus € 1.150). Dan staan de kosten (en dan heb ik het nog niet over het 'gedoe') in geen enkele verhouding tot de voordelen.

 

Echter, naar mijn mening kun je om twee redenen toch gebruik maken van het stamrecht:

 

[*] Zoals Odeon al aangeeft: als je heel zeker weet dat je een BV gaat oprichten op relatief korte termijn (samen met twee anderen of alleen), dan zijn de oprichtingskosten en jaarlijks onderhoud te verwaarlozen aangezien je deze toch al maakt. Dan kun je bij de oprichting de BV meer als werkmaatschappij beschouwen en binnen de statuten naast de normale werkzaamheden ook opnemen dat de BV stamrechten kan beheren en dus jouw geld hierin storten, wat vervolgens inderdaad gewoon gebruikt kan worden voor de onderneming. Liever met € 11.000 bruto dan netto inleggen lijkt mij dan.

 

[*] Indien je verwacht een BV op te richten maar niet geheel zeker bent, of dit is pas over een paar jaar, dan kun je de ontslagvergoeding bij de bank onderbrengen op een bankspaarrekening (ook geheel bruto) waarbij je dit geld kan laten staan als aanvulling op je (pre)pensioen (of als eerdere aanvulling op je inkomen) indien er toch geen BV komt in de toekomst. Dan heb je ook geen kosten gemaakt voor het voordeel van het stamrecht. Echter, komt er wel een BV (samen of alleen), dan kun je (mits het geld op een variabele bankspaarrekening staat), het geld van de bank bruto laten overboeken naar de BV maar dan pas zodra deze is opgericht. Je kunt namelijk vanuit banksparen altijd nog overstappen naar een eigen BV. Zo hoef je dus niet nu al een BV op te richten die pas over een paar jaar nodig is (of wellicht helemaal niet).

 

Aandachtspunten zijn dan wel:

 

[*] Ga je met zijn drieën 1 BV oprichten, of richt je een werkmaatschappij op waarin een ieder met een eigen Holding of privé participeert, naar ieder zijn eigen keuze. In het geval van één BV is jouw inleg dus vanuit de gouden handdruk, in geval je een Holding erboven plaatst, gaat je gouden handdruk waarschijnlijk naar de Holding welke het doorstort als inleg in de werkmy.

[*] In beide gevallen (maar vooral als er maar 1 BV is) is het belangrijk te beseffen dat de BV dan wel een jaarlijkse rente moet vergoeden aan jou als 'klant' en de BV (vanuit de stamrechtregels) uiterlijk op jouw 65ste het (inmiddels gegroeide) bedrag terug moet gaan betalen. Als dit vrij snel is, of tegen die tijd niet goed uitkomt, kan dit natuurlijk wel problemen geven omdat jij als klant toch een andere positie hebt dan die van de twee anderen, die 'investeerders' zijn. Een investeerder kan zijn verlies nemen, of het geld langer blijven gebruiken, deze keuzes heb je in veel mindere mate als persoon die een gouden handdruk in de BV heeft geplaatst.

[*] Let bij de notaris goed op dat je zorgt dat er een degelijke stamrechtovereenkomst wordt opgesteld, en vraag of dergelijke overeenkomsten (bijvoorbeeld ook handig om een rekening-courant overeenkomst op te stellen) ook bij de prijs inbegrepen zijn. Het gebeurt nogal eens dat iemand 'zelf' de Stamrecht BV opricht via een notaris maar de fiscale documentatie dan dus geheel niet op orde heeft aangezien dit niet bij het werk van een notaris hoort.

[*] Bij de tweede optie (starten met banksparen), moet je goed bezien of je snel genoeg je geld terug kan krijgen wanneer nodig. Indien de BV er niet komt, en je wilt wel je geld gaan opnemen, zit je vast aan een minimale uitkeringsduur, afhankelijk van je leeftijd. ben je nu relatief jong, dan kan dit wel eens een erg vervelende situatie zijn. Ben je nu al wat ouder, of kan je het geld sowieso wel missen tot je ouder dan ongveeer 60 bent, is dit veel minder een probleem.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marnix,

 

Dank voor je uitgebreide reactie!

 

Met betrekking tot de variabele bankspaarrekening. Stel, ik ga in de toekomst geen BV oprichten (dat hoop ik dus niet ;)) en wil het geld wat op de rekening staat naar prive halen, kan dat ? Indien ja, verwacht ik wel dat ik met de BD moet afrekenen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang je het geld op een variabele bankspaarrekening hebt staan, kun je er in principe op ieder gewenst moment bij. Echter, de stamrechtregels bepalen (zoals in mn laatste punt al aangegeven) dat het geld in een gespreide uitkering wordt terugbetaald met een minimale looptijd. Deze minimale looptijd is afhankelijk van je leeftijd bij opname. Hoe jonger je bent, hoe langer de uitkering moet duren, vandaar ook de opmerking dat het makkelijker gaat allemaal als je wat ouder bent (of het geld kan laten staan tot je wat ouder bent).

 

Ben je ouder dan 60, dan is de minimale duur maar 1 jaar

Ben je tussen de 55 en 60, dan is het 2 jaar,

Tussen 50 en 55 is het 3 jaar, etc.etc.

 

De uitkeringen wordne in het jaar van betalen inderdaad gewoon meegenomen in je inkomen en dus ook belast volgens de toepasselijke schijf.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik begrijp uit je laatste reactie dat je dus niet 'zomaar' een variabele bankspaarrekening kunt opheffen/stopzetten, het aan de BD te betalen gedeelte aftikt en het overige dus netto naar je eigen rekening haalt... dit omdat je aan bepaalde stamrechtregels zit ?

 

Klopt mijn samenvatting zo een beetje ?

 

Andere vraag: Stel ik richt een stamrecht BV op, welke vrijheden heb ik mbt het ondernemen daar in ? Met andere woorden, wat mag ik met dat geld doen ?

Link naar reactie
  • 0

dag Rob,

 

ja, je samenvatting is zo (vrijwel) juist. Formeel kan het wel, maar dan kost het je kortweg 72% van het stamrecht, dus lijkt het mij logisch dit nooit te doen.

 

Als je bij de oprichting van de BV voldoende ruimte laat in de doelomschrijving voor andere activiteiten dan kun je bij wijze van spreken een slagerij en een fietskoeriersdienst in een BV runnen.

 

Het geld van je ontslagvergoeding kun je daarvoor inzetten, maar bedenk je altijd dat de BV een toekomstige verplichting aan jou heeft die zeker een veelvoud van die 11.500 zal bedragen door de jaarlijkse oprenting. Als dat geld er tegen die tijd (65 jaar) niet is, zal de fiscus erg kritisch kijken naar hoe je het geld besteed hebt.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ok, dus de ontslagvergoeding vanuit de stamrecht bv / variabele spaarrekening naar privé laten uitbetalen betekent dus dat 72% van het bedrag in mindering wordt gebracht.... indien ja, lijkt me dat inderdaad geen optie.

 

Ik begrijp inmiddels dat je allerlei activiteiten in de stamrecht BV mag ontplooien, als ware het een echte BV. Stel, ik gebruik dat geld om te investeren in, in mijn geval, een strategische samenwerking.

In het slechtste geval zou het kunnen zijn dat de samenwerking (na x maanden bijvoorbeeld) niet datgene brengt en oplevert wat partijen hadden gehoopt, met andere woorden het potje geld is op en de activiteiten worden beëindigd.

 

Ik kan dan toch de stamrecht BV opheffen en richting de BD (indien zij vragen) hebben aantoonbaar maken dat het geld aan ondernemers activiteiten zijn besteed ? Dan zijn we (ik en de BD) toch klaar met elkaar ? Ik ga er hier wel vanuit dat het geld verantwoord is besteed conform de regels van de BD...

 

 

Link naar reactie
  • 0

als ware het een echte BV

 

Het is een echte BV. Maar wat je wel wilt doen, is het risico dat je met het stamrechtkapitaal loopt zoveel mogelijk beperken. Dus risicovolle activiteiten afzonderen in een aparte dochtervennootschap en zodra het verantwoord is de winsten naar boven halen. En afwegen of het verantwoord is om het geld in de samenwerking te stoppen, of dat het risico daarvoor te groot is. Je investeert het geld met de gedachte dat dit een rendement op gaat leveren waarmee aan de verplichtingen kan worden voldaan, het is niet geld dat 'over' is en vrijelijk in een bodemloze put kan worden gegooid.

 

Maar ik neem aan dat je dat ook niet van plan was.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho,

 

bedankt voor je input!

 

Mijn volgende vraag is nog onbeantwoord gebleven:

Ik kan dan toch de stamrecht BV opheffen en richting de BD (indien zij vragen) hebben aantoonbaar maken dat het geld aan ondernemers activiteiten zijn besteed ? Dan zijn we (ik en de BD) toch klaar met elkaar ? Ik ga er hier wel vanuit dat het geld verantwoord is besteed conform de regels van de BD...

 

Wat ik wil weten is dus het volgende, ik ga ondernemen met mijn ontslagvergoeding, stel dat op enig moment het gehele bedrag van de ontslagvergoeding tot 0 is gereduceerd (door investering en/of door mezelf te verlonen bijvoorbeeld), dan kan ik toch de BV opheffen/activiteiten staken.... en indien ik, indien de BD dit wenst, inzicht wil hebben wat er dan met dat geld is gebeurd ik aantoonbaar maak dat het is besteed aan ondernemers/ondernemings activiteiten....

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik nog een toevoeging willen doen op mijn voorgaande post/vraag. Ik ben nl. woonachtig in België en volgens het volgende artikel zou dat positief voor mij uitpakken.

 

Klopt er wat in onderstaande artikel staat ? Indien ja, rekening houdend met 11.500 Euro vergoeding zou ik bij 15% over 3% ongeveer 50 Euro moeten afdragen.... en dat is heeeel veeeel minder dan wanneer NL zou belasten. Hieronder het artikel ==>>> (bron: http://stamrechtbv.wordpress.com/)

 

 

Uitkeringen uit een stamrecht BV in België

 

Stamrechtuitkering krijgen in België vanuit een stamrecht BV kan erg gunstig zijn als aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Omdat veel Nederlanders in België wonen, kan het geen kwaad hier eens wat aandacht aan te besteden.

 

Onder de meeste belastingverdragen vallen periodieke uitkeringen onder de inkomsten uit vroegere arbeid die over het algemeen aan het bronland, in dit geval Nederland worden toegerekend. Als de stamrechtuitkeringen vast en gelijkmatig zijn, worden deze echter door de Belgische fiscus als lijfrenteuitkeringen gezien. En als deze inkomsten tesamen met bepaalde pensioeninkomsten niet boven de 25.000 euro uitkomen, heft Nederland geen belasting en België slechts tegen een tarief van 15% over 3% van de waarde van het stamrecht, vrijwel niets dus.

 

Maar waar moet je de stamrecht BV vestigen en moet het een Nederlandse BV zijn? Er zijn drie opties:

 

1. Een Nederlandse stamrecht BV oprichten die in Nederland gevestigd is.

In dat geval moet ofwel een in Nederland wonende directeur gezocht worden of je moet de directie vanuit Nederland voeren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als je nog in Nederland werkt.

 

2. Een Nederlandse stamrecht BV die in België gevestigd wordt.

Hier zit enige ambtelijke rompslomp aan vast met als consequentie extra kosten.

 

3. Een Belgische BVBA

Dit kan attractief zijn als je in België een eigen bedrijf wilt gaan uitoefenen. Het opzetten van een BVBA is echter wel ingewikkelder en duurder dan een Nederlandse BV.

 

Indien 1. mogelijk is, verdient dit veelal de voorkeur, tenzij je in België wilt gaan ondernemen, dan kan 3. aantrekkelijk zijn. Mogelijkheid 2. heeft alleen zin als de BV er toch al is en 1. onmogelijk is.

 

Het is wat uitzoekwerk waarbij hulp van een fiscalist die met beide landen ervaring heeft nuttig kan zijn. Maar het resultaat kan de moeite waard zijn. Zouden dorpen als Brasschaat soms vol met boventallige Nederlandse werknemers zitten?

Link naar reactie
  • 0

Rob,

 

Dat uitkeringen aanzienlijk prettiger worden belast wanneer je in Belgie woont is correct, al dien je rekening te houden met andere inkomsten (lijfrentes pensioen etc.) voor de specifieke afhandleing maar in vrijwel alle gevallen zal het beter uitpakken dan wanneer je in NL woonachtig bent. Echter, dit geldt voor uitkeringen uit een bankspaarrekening evengoed als voor uitkeringen uit de Stamrecht BV dus is meer een variabele in de keus al dan niet voor een stamrecht te kiezen en speelt dus geen rol in de keuze of je dit via een BV doet of een bestaande bank gebruikt (al zullen de meeste banken je zonder NL adres helaas niet accepteren).

 

Wel is het belangrijk inderdaad te beseffen dat het bestuur van de BV in Nederland dient te zitten en je dus een lokale bestuurder aan moet wijzen indien je kiest voor de BV, maar deze keuze hangt dus vooral af van het feit of je deze toch al nodig had voor de investeringen. Officieel kun je tegenwoordig ook het bestuur verplaatsten maar in de praktijk is dit naar mijn weten nog nooit geheel (correct) uitgevoerd gezien de extra rompslomp ten opzichte van een lokale bestuurder aanstellen.

 

Je hoofdvraag: als het geld inderdaad 'normaal' wordt geinvesteerd en verspeeld, dan kun je vrijstelling krijgen van de belastingplicht. De BV is failliet en kan jouw ontslagvergoeding dus niet meer terugbetalen. 'Normaal' is uiteraard een rekbaar begrip.

Link naar reactie
  • 0

Nog een opmerking met betrekking tot banksparen als je in het buitenland woont. Fiscaal is daar geen enkel probleem mee maar ik heb van clienten gehoord dat sommige banken geen niet-ingezetenen accepteren. Nu is het gebruikelijk dat er voor niet-ingezetenen bijzondere regels gelden voor het openen van een rekening maar bij het stamrechtbanksparen heb ik de indruk dat het ook met de nieuwheid van het product te maken heeft. Of het gaat om systeembeperkingen ('uw postcode wordt niet herkend, probeer het nog een keer'). En wat als je een stamrechtbankspaarrekening hebt en je verhuist naar het buitenland?

 

Graag hoor ik van mensen die hier ervaring mee hebben.

Link naar reactie
  • 0

De meeste banken accepteren geen niet-ingezetenen inderdaad. Sommige wel mits je maar een NL adres op kan geven en een BSN-hebt. De belangrijksttip is om voor mensen die verwachten te gaan emigreren vooraf deze zaak al op orde te hebben want als je eenmaal 'binnen' bent, kunnnen ze niet meer van je af natuurlijk.

 

Als je namelijk een bankspaarrekening hebt lopen en je verhuist, dan behoud je natuurlijk wel je recht op het opstarten van uitkeringen. Een bank kan logischerwijs niet weigeren je eigen geld terug te betalen. Dit gaat echter altijd gepaard met het openen van een nieuwe uitkeringsrekening, iets wat betekent dat je na verhuizing in ieder geval niet meer kan 'shoppen' voor deze uitkering omdat je dan als nieuwe klant van de nieuwe bank waar je de uitkeringen wilt laten lopen al een niet-ingezetene bent.

Alleen de bank die het beheert zal (bij wijze van uitzondering) wel een uitkeringsrekening kunnen openen omdat er anders geen mogelijkheid zou bestaan ooit je geld nog terug te krijgen. In de praktijk heb ik er al wel ervaring mee dus dat loopt wel in orde, al is er wat meer papierwerk te doen. De banken die kunnen uitkeren kunnen allen geen rekening houden met premievrijstelling of een vrijstelling van loonheffen (al naar gelang het verdrag met de nieuwe woonstaat dit aangeeft).

 

Wel zijn verzekeraars (NN en OHRA bijvoorbeeld) hier in de praktijk wat makkelijker in maar als je start met banksparen en je woont nog in NL, dan is het belangrijk een bank te kiezen die ook uitkeringsrekeningen heeft uberhaupt. Er zijn ook banken die enkel het uitstellen kunnen facilieren. Als je daar zit en emigreert, heb je dus een probleem want nieuwe banken willen je niet meer en de bestaande bank heeft geen uitkeringsrekening.

 

Maar goed, ik denk dat we wellicht wat teveel naar puur stamrechtzaken gaan en buiten de ondernemersscope (van Higher Level) van een gouden handdruk beginnen te komen.

Link naar reactie
  • 0

De meeste banken accepteren geen niet-ingezetenen inderdaad. Sommige wel mits je maar een NL adres op kan geven en een BSN-hebt. De belangrijksttip is om voor mensen die verwachten te gaan emigreren vooraf deze zaak al op orde te hebben want als je eenmaal 'binnen' bent, kunnnen ze niet meer van je af natuurlijk.

 

Wel zijn verzekeraars (NN en OHRA bijvoorbeeld) hier in de praktijk wat makkelijker in maar als je start met banksparen en je woont nog in NL, dan is het belangrijk een bank te kiezen die ook uitkeringsrekeningen heeft uberhaupt.

 

Dat is ook mijn ervaring inderdaad.

 

Maar goed, ik denk dat we wellicht wat teveel naar puur stamrechtzaken gaan en buiten de ondernemersscope (van Higher Level) van een gouden handdruk beginnen te komen.

 

Klopt helemaal. Wellicht kunnen jullie per PM de info uitwisselen. Dit topic staat online vanwege het ondernemersaspect aan de vraag.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ohra gemakkelijker met buitenlanders? Mijn ervaring is anders. Toen ik trouwde met een buitenlandse partner die legaal (En dus een BSN), maar wel met een tijdelijke verblijfsvergunnung in Nederland was, weigerde OHRA van mijn rekening een en/of rekening te maken.

En ze gaven aan dat dit geen wettelijke regel was, maar beleid van de OHRA.

 

Als dank voor dit duidelijke antwoord heb ik de rekening opgezegd :).

 

Link naar reactie
  • 0

Om bij OHRA een rekening te kunnen openen, zijn identiteitsdocumenten nodig. Dit zijn een NL Paspoort, NL identiteitskaart, Vreemdelingendocument type II of IV of type EU/EER en tot slot een Rijbewijs. Een BSN-nummer is geen wettelijk identiteitsbewijs. Als u één van deze identiteitsbewijzen voor uw vrouw kunt overleggen, kan OHRA uw vrouw identificeren en een en/of rekening voor u beiden openen. Dit is een wettelijke verplichting voor alle banken in Nederland. Het spijt ons dat hierover bij u een andere indruk is ontstaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

De mensen van OHRA

Link naar reactie
  • 0

Welke wettelijke regeling vraagt er expliciet om een Nederlands paspoort? Onder identiteitsdocument wordt het volgende verstaan:

 

a. een geldig paspoort;

b. een geldige Nederlandse identiteitskaart;

c. een geldige identiteitskaart die is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat en is voorzien van een pasfoto en de naam van de houder;

d. een geldig Nederlands rijbewijs;

e. een geldig rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat en is voorzien van een pasfoto en de naam van de houder;

f. reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen;

g. vreemdelingendocumenten, afgegeven op grond van de Vreemdelingenwet 2000

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er is absoluut geen misverstand geweest.

De aanvraag was afgewezen met de motivatie dat een tijdelijke verblijfsvergunning (inclusief BSN en pasje) onvoldoende was.

Ik heb toen nog expliciet gevraagd op welke wettelijke bepaling dat gebaseerd was. De reactie daarop was dat het geen wettelijke bepaling was, maar beleid van de OHRA. Ik had geen zin om verdere discussie aan te gaan, en heb elders een en/of rekening geopend.

 

Ik kan de correspondentie hierover niet meer terugvinden. Wel heb ik een soort nummer gevonden wat vermoedelijk een soort van registratienummer is.

@OHRA: U kunt een PM sturen als u dat nummer wilt weten, dan kunt u een en ander nalezen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.