• 0

Timemanagement

De term Timemanagement ben ik een aantal keren tegengekomen op HL. Ik ben geinteresseerd in wat jullie hier aan doen. Ik ben op zoek naar ideeen om efficienter te werk te kunnen gaan. Ik ben ook op zoek naar manieren om meer gedisciplineerd te werken.

 

Concreet ben ik op zoek naar technieken, methoden en tools. Hoe plannen jullie, hoe delen jullie je dag in, hoe prioriteren jullie activiteiten. Wat doe je er aan om je efficiency meetbaar te maken? Interessante links zijn ook welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Interessante links zijn ook welkom.

 

voor mij is time management:

- prioriteiten stellen en daar aan houden

- elke ochtend vaststellen wat ik die dag af wil hebben

- bewust tijd in ruimen voor zaken die wel belangrijk zijn maar niet urgent

- rekening houden met sterke en zwakke momenten in de dag of de week

 

een uitgebreide handleiding vond ik op

http://home.wanadoo.nl/r.w.verbrugge/inhoud.htm

Link naar reactie
  • 0

Mijn eigen bijdrage:

 

Ik ben geneigd teveel in te gaan op detail en daarmee veel tijd te verliezen. Om mezelf meer 'tijdsbewust' te maken maak ik gebruik van 'speaking clock', een programmaatje dat ik om de 15 minuten de tijd laat vertellen.

 

Om voor de belastingdienst mijn gemaakte uren inzichtelijk te maken maar nog meer om hier zelf inzicht in te kunnen krijgen overweeg ik gebruik te maken van een urenregistratiesysteem. Na wat zoeken vond ik deze open source webapplicatie: http://simpletracker.sourceforge.net/

 

Verder ben ik van mening dat orde veel invloed heeft op je productiviteit en dus efficiency. Ik probeer op mijn bureau alleen datgene te hebben liggen waar ik op dat moment mee bezig ben.

 

Verder heb ik onlangs contact opgenomen met een Professional Organiser. (www.toporde.nl). Is dit aan te raden of heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben absoluut geen sloddervos, maar ik ben van mening dat het altijd beter kan.

 

Ik ben erg beniewd naar jullie tips en ervaringen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben geneigd teveel in te gaan op detail en daarmee veel tijd te verliezen.

 

lijkt mij een sterke eigenschap, maar de valkuil is dat je niet aan andere zaken toekomt. een idee zou kunnen zijn om je zelf 1 of 2 uur per dag te gunnen voor details en die ook echt te plannen in je agenda. de overige tijd mag je dan niet in details duiken.

 

ik heb ooit een cursus time management gevolgd, daarna ben ik inderdaad anders gaan werken. dat bevalt prima dus ik kan je het aanraden. of het een personal coach moet zijn, durf ik niet te zeggen, het lijkt mij dat je met enige documentatie en zelfdiscipline al 80% bereikt. uiteindelijk is het een kwestie van gezond verstand.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit TrainingTime bieden we ook cursussen Time-management aan. Het nadeel is dat deze meestal gericht zijn op de werknemer en niet op de ondernemer zelf.

 

Speciaal voor Higherlevel-leden wil ik best een cursus 'Time-Management voor de ondernemer' organiseren. Uiteraard exclusief voor Higherleveldeelnemers en met een bijbehorend exclusief prijskaartje. Geeft ons gelijk de kans om het goed uit te proberen (want we hebben er wel over gesproken, maar de cursus voor deze doelgroep nog niet in de praktijk gebracht). Heb je interesse, laat het me even weten...

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

MMS, bedankt voor je link. Op het eerste gezicht heb ik er veel aan. Ik print het binnenkort uit en zal het eens doornemen (als het zonnetje schijnt). Ik laat meteen even weten wat ik eraan heb gehad.

 

Wat betreft het ingaan op detail:

Zodra ik dat doe verlies ik mijn doelstellingen uit het oog. Ik ervaar het zelf als slecht in de context van ondernemen. Uiteraard is er niets mis mee aandacht te geven aan detail, het positieve is dat ik enthosiast met dingen bezig ben en dat ik het leuk vind. Dat is echter alleen acceptabel binnen een hobby-context.

 

Wat je voorstelt is een prima idee. Ik probeer me te focussen op die zaken die ertoe doen. Ik plan daarbij tijd in voor onverwachte zaken. Loopt nog voor geen meter.

 

ik heb ooit een cursus time management gevolgd, daarna ben ik inderdaad anders gaan werken. dat bevalt prima dus ik kan je het aanraden. of het een personal coach moet zijn, durf ik niet te zeggen, het lijkt mij dat je met enige documentatie en zelfdiscipline al 80% bereikt. uiteindelijk is het een kwestie van gezond verstand.

 

Bedankt voor je ervaring. Hoe heb jij gewerkt aan je zelfdiscipline?

Link naar reactie
  • 0

Vanuit TrainingTime bieden we ook cursussen Time-management aan. Het nadeel is dat deze meestal gericht zijn op de werknemer en niet op de ondernemer zelf.

 

Speciaal voor Higherlevel-leden wil ik best een cursus 'Time-Management voor de ondernemer' organiseren. Uiteraard exclusief voor Higherleveldeelnemers en met een bijbehorend exclusief prijskaartje. Geeft ons gelijk de kans om het goed uit te proberen (want we hebben er wel over gesproken, maar de cursus voor deze doelgroep nog niet in de praktijk gebracht). Heb je interesse, laat het me even weten...

 

Persoon

 

Leuk voorstel! Ik heb zeker interesse.

 

Helaas moet ik nog erg kritisch kijken naar te maken kosten en zal ik dus de toegevoegde waarde van een cursus ten opzichte van informatie die ik online kan vinden moeten bekijken. Afgaande op de ervaring van MMS is een cursus in ieder geval aan te raden.

 

Waar zou je die cursus geven? Hoeveel man moet je hebben om het tegen welk bedrag aan te kunnen bieden? Welke onderwerpen zou je willen aankaarten in de cursus?

 

Indien je je voorstel iets meer concreet uit kunt werken zal ik een nieuw topic openen en een lijst met geinteresseerden bijhouden.

 

Mvg. Nathan

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor je ervaring. Hoe heb jij gewerkt aan je zelfdiscipline?

 

routines inbouwen en blokken in agenda. ik maak geen afspraken voor 10u (tenzij...) en heb mijn to-do in een palm staan die ik elke ochtend braaf raadpleeg om het plan voor de dag te maken. het gekke is dat het zo simpel lijkt, maar dat niet is. toch als je het blijft doen, dan maak je plotseling zaken af i.p.v. met 1000 dingen bezig te zijn, en dat stimuleert enorm. en het helpt enorm als je je werkwijze deelt met anderen.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond allemaal, dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik zal er niet een al te lang verhaal van maken.

De intrinsieke vraag ging om timemanagement. Uit de vraag merk ik op dat er waarschijnlijk een wens is om dingen te doen die nu niet gedaan worden. Een heel herkenbaar probleem.

De oplossing voor iemand die niet te veel geld wil investeren in training, cursus of coaching is het boek DOEN van Ben Tiggelaar. (kost €18,95)

 

Hij beschrijft hierin "the basic change method" die erop gericht is veranderingen in gedrag bij zowel jezelf als in organisaties te bewerkstelligen. Een echte aanrader voor een ieder de "druk" is.

meer info is te vinden op www.tiggelaar.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je ervaring. Hoe heb jij gewerkt aan je zelfdiscipline?

 

routines inbouwen en blokken in agenda. ik maak geen afspraken voor 10u (tenzij...) en heb mijn to-do in een palm staan die ik elke ochtend braaf raadpleeg om het plan voor de dag te maken. het gekke is dat het zo simpel lijkt, maar dat niet is. toch als je het blijft doen, dan maak je plotseling zaken af i.p.v. met 1000 dingen bezig te zijn, en dat stimuleert enorm. en het helpt enorm als je je werkwijze deelt met anderen.

 

Bedankt voor je reactie. Om nog wat chaos in je todo-list te scheppen heb ik nog wat vraagjes :):

- Waarom maak je geen afspraken voor 10 uur? Ik hoor geregeld dat, zeker bij verkopen, het juist goed is vroeg af te spreken.

- Heb je een tip betreft het managen van je todo's (ik heb geen palm en doe het nu met outlook...kan beter).

 

Nee, je tijd indelen en efficient benutten is allesbehalve simpel. Ideen en plannen te over, allen het uitvoeren ervan. Het hoeft ook niet perfect te gaan, mijn eerste doel is het gevoel krijgen dat ik niet alleen de hele dag heb gewerkt, maar ook wat heb gedaan :-\.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond allemaal, dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik zal er niet een al te lang verhaal van maken.

De intrinsieke vraag ging om timemanagement. Uit de vraag merk ik op dat er waarschijnlijk een wens is om dingen te doen die nu niet gedaan worden. Een heel herkenbaar probleem.

De oplossing voor iemand die niet te veel geld wil investeren in training, cursus of coaching is het boek DOEN van Ben Tiggelaar. (kost €18,95)

 

Hij beschrijft hierin "the basic change method" die erop gericht is veranderingen in gedrag bij zowel jezelf als in organisaties te bewerkstelligen. Een echte aanrader voor een ieder de "druk" is.

meer info is te vinden op www.tiggelaar.nl

 

Nou, je scoort wel met je eerste bericht :-). Ik heb meteen maar even de 'verander-test' gedaan op zijn site. Ik scoor 61 punten op een totaal van 100. Ik sta gemiddeld open voor verandering ???, nog een punt voor verandering misschien :). Ook heb ik even de samenvatting van het boek uitgeprint. Ik zal het hier even laten weten wat ik ervan vond. Bedankt iig voor je tip.

Link naar reactie
  • 0
- Waarom maak je geen afspraken voor 10 uur? Ik hoor geregeld dat, zeker bij verkopen, het juist goed is vroeg af te spreken.

- Heb je een tip betreft het managen van je todo's (ik heb geen palm en doe het nu met outlook...kan beter).

 

- tav 10 uur: dat valt onder het kopje rekening houden met je eigen sterke en zwakke momenten. met mijn bioritme kan ik de ochtenden beter besteden aan andere zaken dan vergaderen.

- tav todo's: volgens mij werkt outlook hetzelfde als de palm, alleen heb ik die laatste altijd bij de hand. op zich doe ik niets bijzonders: gewoon elke ochtend vaststellen wat ik die dag af ga maken. niet teveel tegelijk, dan komt er niets af. op vrijdag checken wat er die week is blijven liggen (blijkbaar niet urgent of belangrijk) en besluit nemen of dat gedelegeerd kan worden, doorschuift naar volgende week of afvalt.

Link naar reactie
  • 0

Leuk voorstel! Ik heb zeker interesse.

 

Helaas moet ik nog erg kritisch kijken naar te maken kosten en zal ik dus de toegevoegde waarde van een cursus ten opzichte van informatie die ik online kan vinden moeten bekijken. Afgaande op de ervaring van MMS is een cursus in ieder geval aan te raden.

 

Waar zou je die cursus geven? Hoeveel man moet je hebben om het tegen welk bedrag aan te kunnen bieden? Welke onderwerpen zou je willen aankaarten in de cursus?

 

Indien je je voorstel iets meer concreet uit kunt werken zal ik een nieuw topic openen en een lijst met geinteresseerden bijhouden.

 

Mvg. Nathan

 

Het kan overal plaatsvinden, een mooie locatie heb ik vlakbij Den Haag (maar daar zit weer een prijskaartje aan). Het aantal deelnemers is maximaal tien en hoe dichterbij we bij die tien komen, hoe goedkoper het zal worden. En de prijs, daar kunnen we best iets leuks van maken ;) Maar vooralsnog ben je de enigste die er iets in zou zien...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ben vast niet de enige met interesse. Morgen ga ik een actieve campagne beginnen voor die cursus. ;D

 

De campagne heeft mij nog niet getroffen maar ik ben wel een misschien komer :)

 

Wat ik aan timemanagment doe:

-eerst duidelijk krijgen wat er moet gebeuren (todo list)

-de blangrijkste dingen eerst doen

-dan de dingen die gewoon even moeten (bellen, e-mailen, etc.)

-projecten

 

Dan kan je in alle rust (geen zorgen meer, je hebt alles afgehandeld) aan de projecten werken. Overzicht vind ik belangrijk: nog steeds zoekende naar een goed CRM, database pakket waar je ook projectadministratie in kan voeren, allemaal voor dat overzicht.

Mijn bureau is trouwens wel zoveel mogelijk leeg: meer rust en focussen om de dingen die WEL van toepassing zijn.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Timemanagement = plannen. Plannen = vrijplannen. Overal waar ik kom zie ik managers en personeel met things-to-do-today lijstje zich van de ene naar de andere afspraak haasten. Overlegje hier, gesprekje daar, lunchbijeenkomst niet vergeten en nog drie functioneringsgesprekken vanmiddag. Gek genoeg houdt nagenoeg niemand rekening met de telefoon die tussendoor komt, handtekeningen die nog moeten worden gezet en andere mogelijk onverwachte situaties.

 

Een praktische tip: bouw buffers in je agenda. Houdt één dag per week en een een x aantal minuten of uren per dag helemaal vrij. Die "vrije uren" gebruik je om opgelopen achterstanden weg te werken. Dat geeft enorm veel rust. Hoeveel uren en wanneer je dit soort momenten moet inplannen is geheel persoonlijk.

 

Nog een praktische tip: Voorkom vooral crèchestress!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nathan bedankt voor het noemen van mijn website (www.toporde.nl). Ik vind de discussie erg intressant. Opvallend vind ik het dat iedereen wel weet dat je moet plannen, prioriteiten stellen en dergelijke, maar toch werkt dat nog niet helemaal naar tevredenheid. De praktijk blijkt dus toch anders dan de theorie....

 

Dat is ook meteen het nadeel van een cursus. Zo’n cursus is buiten de deur en kan je een boel tijd kosten. Waarneer je daarna terug komt op je werkplek heeft het werk zich wellicht inmiddels opgestapeld, vliegt de onmacht je naar de keel en vind je geen tijd meer om het geleerde op jouw situatie toe te passen.

 

Je begrijpt dat ik meer voorstander ben van de persoonlijke aanpak. Dat is wat een Professional Organizer doet, die kijkt met je mee in je eigen omgeving naar je eigen situatie. Je kunt de Organizer zien als een persoonlijke coach, maar ook als een stok achter de deur: met die organizer naast je moet je wel critisch gaan na denken over je werkwijze, werkprocessen en werkomgeving! Je kunt je niet meer verstoppen.

 

Ik wil nog even een Chinese wijsheid ten gehore brengen: “Als je haast hebt, moet je gaan zitten”. Nog een vraagje: spelen jullie timemanagement problemen zich alleen af op je werk of ook privé? Aan het tijdstip van enkele reacties te zien, krijg ik het idee dat wellicht ook de verhouding werk/privé wat onder druk staat, ook dat is timemanagement!

 

Kijk ook eens op www.tijdwijzer.nl, wellicht staan daar nog leuke dingen op.

groeten Annemiek Mulder

 

Link naar reactie
  • 0

goede tips allemaal, wat een fijne site is dit toch ;) haha

 

Anyways, ik ben gestopt met todolijstjes en ben dingen die ik moet doen in mijn agenda gaan schrijven als afspraken. Dat werkt redelijk goed en met de tip van Edward kan ik het denk ik sluitend krijgen.

 

Ik plan gewoon 2 uur voor een taak waarvan ik denk dat die 2 uur in beslag gaat nemen. Op dat moment ben ik daar mee bezig en nergens anders. Dan ga ik vanaf nu ook een vrije middag plannen waarin ik de achterstanden in kan halen.

 

Boeken lezen over dit onderwerp lijkt me fantastisch voor de tijden dat ik op reis ben en een personal coach zou te gek zijn voor mij denk ik (doe ik ook voor mijn sportprogramma en dat werkt erg lekker). Het nadeel is dat ik geen personal coaches in Åmål kan vinden, zijn er personal coaches met wie ik over het web zou kunnen werken?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Nathan bedankt voor het noemen van mijn website (www.toporde.nl).

Geen probleem. :D

 

Ik vind de discussie erg intressant. Opvallend vind ik het dat iedereen wel weet dat je moet plannen, prioriteiten stellen en dergelijke, maar toch werkt dat nog niet helemaal naar tevredenheid. De praktijk blijkt dus toch anders dan de theorie....

 

Ik hoopte dat het boek Doen! hierbij ondersteuning kon bieden. Ik heb de kleine samenvatting ervan ondertussen gelezen. Het ziet er veelbelovend uit.

 

Dat is ook meteen het nadeel van een cursus. Zo’n cursus is buiten de deur en kan je een boel tijd kosten. Waarneer je daarna terug komt op je werkplek heeft het werk zich wellicht inmiddels opgestapeld, vliegt de onmacht je naar de keel en vind je geen tijd meer om het geleerde op jouw situatie toe te passen.

 

Ik verwacht dat het voordeel van een cursus voor mij als starter de kosten zijn. Verder zou een cursus wel de juiste kennis/ tools en technieken kunnen leveren waar ik enthousiast van word. Uiteraard ontbreekt de stok van de personal coach. Ik ben het met je eens dat dat toch het beste is. Je ontwikkeld samen een discipline.

 

Ik wil nog even een Chinese wijsheid ten gehore brengen: “Als je haast hebt, moet je gaan zitten”. Nog een vraagje: spelen jullie timemanagement problemen zich alleen af op je werk of ook privé? Aan het tijdstip van enkele reacties te zien, krijg ik het idee dat wellicht ook de verhouding werk/privé wat onder druk staat, ook dat is timemanagement!

 

Ik werk momenteel aan huis. De scheiding werk/prive is heel erg ver te zoeken. Dat geeft wat mij betreft niet omdat ik mijn werk leuk vind. In het totaalbeeld heb je wel gelijk, ik moet mijn tijd beter managen.

 

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Boeken lezen over dit onderwerp lijkt me fantastisch voor de tijden dat ik op reis ben en een personal coach zou te gek zijn voor mij denk ik (doe ik ook voor mijn sportprogramma en dat werkt erg lekker). Het nadeel is dat ik geen personal coaches in Åmål kan vinden, zijn er personal coaches met wie ik over het web zou kunnen werken?

 

Tijd voor lezen probeer ik bewust in te plannen.

 

Wat betreft coachen via het web...daar heb ik ook wel interesse in.

 

Het scheelt een hoop tijd, je bent onafhankelijk van plaats (voor jou het grootste voordeel). Via mail of fora ben je ook nog onafhankelijk van tijd. Verder kunnen de kosten beperkt blijven omdat het volgens mij sneller kan.

 

Ook ben ik van mening dat het contact frequenter kan plaatsvinden waardoor de coaching intensiever zou kunnen zijn.

 

Een voordeel voor de personal coach, je boort een geheel nieuwe en zeer grote doelgroep aan.

Link naar reactie
  • 0

ik ga 18 mei naar een seminar van Ben Tiggelaar. Via het magazine De Zaak. Ik heb zelfs huiswerk gekregen met allemaal lastige vragen, dus ik denk dat het een zeer confronterend seminartje wordt! :-[

 

de eerste vraag bijvoorbeeld is: denk aan bijzondere prestaties die je geleverd hebt.. dat is dus mijn probleem, ik vind wat ik gedaan heb niet bijzonder, want ik doe het 'gewoon'.. maar eens om me heen gaan vragen.. delegeren! ;) (daar ben ik dus wel goed in ;D)

 

Ik zal na de seminar mijn bevindingen op het forum zetten.

 

gr.

Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft coachen via het web...daar heb ik ook wel interesse in.

 

Hmmmm ik moet daar even over nadenken hoor,

Als je het niet erg vind stel ik nog een paar vragen.......

 

Welke eigenschappen wil je veranderen?

Wat levert het op?

Wat heb je daar voor over?

 

Ik verwacht niet dat dit in het forum beantwoord gaat worden, maar allicht interessant om eens over na te denken.

 

Enne niet alleen de samenvatting van DOEN!! lezen, maar het hele boek.

 

Groeten Henk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.