Ga naar inhoud

Coal to liquids fabriek beginnen

Geplaatst:

Geert Zijlstra

Beste dames en heren,

 

Een van de grootste problemen ter wereld is de oprakende fossiele brandstoffen. Met name transportbrandstoffen (diesel, benzine, kerosine) welke vooral uit ruwe aardolie geproduceerd worden zijn eindig en worden steeds schaarser en dus duurder.

De meest voorkomende fossiele brandstof op onze planeet is steenkool. Deze grondstof bevat veel energie en is goedkoop en nog overvloedig beschikbaar (volgens schattingen is er voldoende steenkool voor de komende 200 jaar). Helaas is deze brandstof ongeschikt voor transport, en wordt deze vrijwel alleen gebruikt in elektriciteitscentrales.

 

Er zijn technische processen waaronder het Fischer Tropsch proces waarmee uit steenkool (vloeibare, gasvormige) koolwaterstoffen kunnen worden gemaakt. Steenkool kan dus worden omgezet in synthetische benzine, diesel, methaan etc.

Een ultieme droom van mij is om een industrie op te zetten waar grootschalig transportbrandstoffen worden geproduceerd uit bijv. steenkool. Het is mogelijk om elke koolstofhoudende substantie om te zetten in een koolwaterstof. Dus ook biomassa (CO2 neutraal) en koolstofhoudend afval.

 

Ruwweg omvat het chemische proces de volgende reacties:

eerst wordt de koolstof gedeeltelijk verbrand en omgezet in koolmonoxide:

2C + O2 --> CO

Vervolgens wordt stoom toegevoerd waarbij volgens de water gas shift reactie een mengsel van waterstof en kooldioxide ontstaat:

H2O+CO --> H2 + CO2

Niet alle koolmonoxide wordt omgezet in waterstof + kooldioxide. De kooldioxide is afvalproduct. Het verkregen mengsel van koolmonoxide en waterstof wordt langs een katalysator geleidt welke het omzet in alkanen.

Dit is in een notedop het fischer tropsch proces.

 

 

De rendabiliteit van een dergelijke fabriek is sterk afhankelijk van de olieprijs maar mijn verwachting is dat deze eerder zal stijgen dan dalen in de toekomst vooral met het oog op de steeds grotere oliebehoefte op de wereld met opkomende economieën zoals China en India.

 

Ikzelf heb HTS werktuigbouwkunde gestudeerd en heb een aantal jaren ervaring als constructeur 3D cad. Echter ik heb een brede technische en economische interesse. Om een dergelijke fabriek op te starten heb je veel technische disciplines nodig. Alsmede een groot startkapitaal. Ik denk dat het best mogelijk is om zo'n fabriek op te starten met een multidisciplinair team van kundige mensen. Een mogelijkheid is om wellicht eerst een pilot plant neer te zetten om het proces te optimaliseren en het rendement te demonstreren. Hiermee kunnen investeerders worden overtuigd dat het de moeite waard is om in een grote productiefaciliteit te investeren. Wie heeft tijd en zin om hier samen met mij aan mee te werken?

Ik zoek o.a. mensen die verstand hebben van:

 

- chemische technologie

- werktuigbouwkunde

- proces automatisering

- ict

- finance

- investeerders

 

Mail me als je geïnteresseerd of nieuwsgierig bent naar dit project.

 

mvg,

 

Geert Zijlstra

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Dit is in een notedop het fischer tropsch proces.

 

Is dit in normaal nederlands niet gewoon kolenvergassing? Daar is een uitgebreide Wiki van, waar exact dezelfde formules op voorkomen. Daar staat ook dat Nederland bijna al een kolenvergasser had gehad in de Eemshaven. Dit is voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat de investeringen buitensporig hoog zijn en de techniek complex.

 

Ik wil niet oordelen over de realiteitszin van dit project, groot durven dromen is een goede ondernemerseigenschap, maar ik zou je wel aanraden om de haalbaarheid te laten toetsen door deskundigen, zoek bijvoorbeeld contact met technopartner. Daar hebben ze niet alleen kennnis en kunde, maar ook de faciliteiten voor proefopstellingen en - meest belangrijk - kanalen en contacten voor financiering.

 

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Geert Zijlstra

  • Auteur

Kolenvergassing is stap 1

stap 2 is omzetting van kolengas naar vloeibare brandstof. Voor de rest dank ik je voor je advies. De firma sasol maakt al gebruik om op synthetische wijze diesel brandstof te maken.

Ik weet dat er mega investeringen nodig zijn om een dergelijk project te realiseren daarom vraag ik ook om hulp en advies van anderen.

 

 

Geplaatst:

wilco u

Is dit in normaal nederlands niet gewoon kolenvergassing?

 

De eerste stap (die van de formules) is inderdaad kolenvergassing.

Het Fischer-Tropsch proces is een vervolgstap. De (uit de kolenvergassing) vrijkomende CO en H2 worden omgezet in vloeibare brandstoffen, zoals hoogwaardige (zwavelarme) diesel, nafta en LPG.

 

De formule die daar bij hoort: ((2n+1) H2 + n CO --> CnH(2n+2) + n H2O

 

inderdaad erg ambitieus voor een beginnend ondernemer. De gedachte is wel mooi.

Geplaatst:

Christoffel

 

Er van uitgaande dat de benodigde technologie bestaat (wat denk ik zo is), dan is het idee om er ook daadwerkelijk wat mee te gaan doen. Als je er in gelooft dat dit op langere termijn een oplossing is voor het probleem van de fossiele brandstoffen dan zou je er over na kunnen denken binnen welke toepassingen dit (op korte termijn) realiseerbaar is. Een fabriek bouwen die een heleboel duurzame brandstof produceert is één. Maar zoals bij elk product moet er wel een markt voor zijn. Wie is er bereid hiermee aan de slag te gaan? Wie wil bijvoorbeeld zijn verbrandingsmotoren op die manier van brandstof voorzien?

Geplaatst:

brood

Een fabriek bouwen die een heleboel duurzame brandstof produceert is één.

 

Ik vind dit niet zo duurzaam:

 

Niet alle koolmonoxide wordt omgezet in waterstof + kooldioxide. De kooldioxide is afvalproduct. :(

Geplaatst:

Christoffel

Een fabriek bouwen die een heleboel duurzame brandstof produceert is één.

 

Ik vind dit niet zo duurzaam:

 

Niet alle koolmonoxide wordt omgezet in waterstof + kooldioxide. De kooldioxide is afvalproduct. :(

 

@brood, daar heb je gelijk in, ik had alternatieve brandstof moeten schrijven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.