• 0

Contract met vier betalingen; één daarvan in 2012

Het verhaal: Ik heb produkt gekocht in Amerika en verkocht aan een bedrijf in Luxemburg. Alles zal geleverd worden in juli 2011. Er zijn vier betalingen aan mij, één daarvan valt in 2012. Ik moet zelf ook in vier delen betalen voor de aankoop, en één betaling valt dan ook in 2012 (ik betaal pas nadat ik betaald ben).

 

Ik heb alle 4 facturen al gestuurd, de eerste drie met factuurdata in juni. Betaling is onmiddelijk, dan per 1 juli en dan per 1 oktober. Deze eerste drie facturen zie ik staan op mijn BTW aangifte Q2 op rubriek 3b. De laatste factuur heb ik gedateerd op 1-1-2012, omdat ik dan pas betaald krijg en het bedrag dan in 2012 in de omzet komt. Dan hoef ik er over 2011 geen IB over te betalen, denk ik dan...

 

De verkopende partij heeft mij alle vier facturen ook al gestuurd. Allemaal met dezelfde factuurdatum in juni, betaling onmiddelijk, per 7 juli, per 7 oktober en per 7 januari 2012. Deze heb ik ingeboekt en staan zo te zien allemaal op mijn BTW aangifte Q2 (geen BTW berekend, dus ze staan in rubriek 4a). Het bedrag dat ik pas in 2012 hoef te betalen gaat zo te zien wel van mijn winst 2011 af. Vind ik prima, want minder IB betalen in 2011.

 

Mijn vragen:

Mag ik inderdaad een factuur sturen met datum 1 januari 2012 (betaling is ook in 2012) en dit bedrag dus helemaal uit mijn BTW Q2 en IB aangiftes houden van 2011?

Mag ik de laatste factuur aan mij, te betalen in 2012, opvoeren in 2011 (IB2011 en BTW Q2 2011)? Of moet ik het bedrijf vragen om een factuur met datum in 2012?

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is, deze first post...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Factuurdatum is leidend. Wacht even reacties van experts af hoe dat zit met de facturen van jouw leverancier.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De factuurdatum is alleen leidend voor de btw, voor de IB moet je kijken naar het onderhanden werk en in hoeverre het project gereed is. Je moet winst naar rato van gereed zijn nemen.

 

Dus stel jij hebt een opdracht aangenomen voor 100.000 euro. De totale kosten zijn 80.000 euro, winst is 20.000

 

Op 31-12 is het project / product voor 75% gereed.

Dan moet je in 2011 ook 75% van de winst op dit project nemen. dat is dus 15.000 euro.

 

Of jij ook al 75% of 100% hebt gefactureerd is niet relevant. Dus als het product al volledig is geleverd/gereed is, maar er is alleen een betalingsafspraak dan moet je toch 100% van de winst nemen in 2011. Ook als er alleen nog een formele eindoplevering (bijv na een test periode) moet plaatsvinden dan moet je toch 100% van de winst nemen. Je mag eventueel wel nog een bedrag reserveren voor garantieclaims maar dat is hooguit 1-2% van de omzet voor dat project.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De factuurdatum is alleen leidend voor de btw, voor de IB moet je kijken naar het onderhanden werk en in hoeverre het project gereed is. Je moet winst naar rato van gereed zijn nemen.

 

Dus stel jij hebt een opdracht aangenomen voor 100.000 euro. De totale kosten zijn 80.000 euro, winst is 20.000

 

Op 31-12 is het project / product voor 75% gereed.

Dan moet je in 2011 ook 75% van de winst op dit project nemen. dat is dus 15.000 euro.

 

Of jij ook al 75% of 100% hebt gefactureerd is niet relevant. Dus als het product al volledig is geleverd/gereed is, maar er is alleen een betalingsafspraak dan moet je toch 100% van de winst nemen in 2011. Ook als er alleen nog een formele eindoplevering (bijv na een test periode) moet plaatsvinden dan moet je toch 100% van de winst nemen. Je mag eventueel wel nog een bedrag reserveren voor garantieclaims maar dat is hooguit 1-2% van de omzet voor dat project.

 

 

 

Ik lees dat alles al geleverd is in 2011....

Maar ik vraag me wel af waarom je een luxemburger btw berekend?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dus als het product al volledig is geleverd/gereed is, maar er is alleen een betalingsafspraak dan moet je toch 100% van de winst nemen in 2011.

Het product is geheel geleverd, ik hoef helemaal niets meer te doen. Maar.... Ze mogen een deel van het product pas gebruiken in 2012. Kan ik dan dat deel wel pas als winst opvoeren in 2012? Dus mijn factuurdatum op 1-1-2012 zetten en dat bedrag als inkomsten nemen in 2012? Zo niet, moet ik dus wel de hele winst opvoeren in 2011, ook al krijg ik een deel pas betaald in 2012?

 

In dit geval bereken ik geen BTW, want in Luxemburg. Maar zou dat wel zo zijn, en factureer ik in Q2, dan financier je die BTW voor tot je eindelijk betaald krijgt in 2012?

 

Nu de laatste factuur van mijn leverancier, te betalen in 2012, gedateerd juni. Kan ik die al verwerken en dus als kosten opvoeren,ook al betaal ik pas volgend jaar?

Link naar reactie
  • 0

Het product is geheel geleverd, ik hoef niets meer te doen. Dus als ik jou goed begrijp moet ik de volledige winst nemen in 2011, ook al krijg ik een deel pas betaald in 2012? Dus mijn factuurdatum op 1-1-2012 zetten en dat bedrag als inkomsten nemen in 2012 mag niet?

 

Nee, dat mag niet, in dit geval begrijp ik de logica wel stel je voor dat de factuurdatum leidend zou zijn, dan zou iedereen het grootste deel van zijn omzet in december gewoon factureren met een datum van 1-1 en zo de belasting over die omzet een jaar uitstellen.

 

Als jij dit soort betaalafspraken maakt met je klanten dan moet je dus zorgen dat je ook een rentecomponent meeneemt in je projectcalculatie. En dan bedoel ik niet de spaarrente maar een zakelijke leenrente dus 5-8%)

 

Ik denk dat je dan snel geneest van soepele betaalafspraken als je dat nog nooit hebt doorgerekend :)

 

In dit geval bereken ik geen BTW, want in Luxemburg. Maar zou dat wel zo zijn, en factureer ik in Q2, dan financier je die BTW voor tot je eindelijk betaald krijgt in 2012?

 

Ja, want voor de btw is de factuurdatum leidend. Wat is de reden om wel termijn betalingen af te spreken maar toch direct te factureren? gewoonte/gemak of zit daar een gedachte achter?

 

Als je dus een zakelijke noodzaak ziet zul je bij de bepaling van je termijnbetalingen dus ook rekening moeten houden met het feit dat je in één keer alle btw moet afdragen. Derhalve moet een eerste termijn in cash dus minimaal 16-20% zijn om cashflow die de btw veroorzaakt te dekken, als je ook nog eens je directe kosten wil dekken zal de eerste termijn dus al snel oplopen tot 40% van de totale som.

 

Nu de laatste factuur van mijn leverancier, te betalen in 2012, gedateerd juni. Kan ik die al verwerken en dus als kosten opvoeren,ook al betaal ik pas volgend jaar?

 

Ik zou bijna zeggen die moet je in 2011 verantwoorden als kosten. Want je moet kosten en opbrengsten gelijktijdig verantwoorden om tot de juiste winst te komen. De belastingdienst legt de manier op waarop jij winst moet nemen middels de onderhanden werk instructie. Met gevolg mag je dus ook alle kosten gerelateerd aan de omzet rapporteren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel, dank voor je antwoorden! Ik zie dat je bezig was met een antwoord, en ik tegelijkertijd mijn post wijzigde. Zal ik niet meer doen...

Wat ik veranderde was dat het product wel volledig geleverd is maar dat een deel pas in door de klant 2012 gebruikt mag worden (het gaat om uitzendrechten van films, een film mag pas uitgezonden worden in 2012). Kan ik dan wel de factuur en het nemen van de winst van dat deel verplaatsen naar 2012?

Link naar reactie
  • 0

o jee, uitzendrechten zou wel eens de uitzondering op de hoofdregel kunnen zijn dat is weer een heel ander verhaal, daar moet ik een induiken voor je. of misschien dat iemand anders eerder een antwoord heeft..

 

zonder iets uitgezocht te hebben neig ik er héél voorzichtig naar dat als hij de rechten inderdaad pas mag gebruiken na 1-1-2012 dat er dan ook feitelijk pas levering/realisatie plaatsvind. maar je kunt daar nog geen rechten aan ontlenen ;D

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening:

uitzendrechten maken hierin geen verschil. Het gaat om de geleverde dienst en die is afgerond. Ik zie dus ook geen grond om de facturen uit te stellen naar latere datums. Als je een dienst geleverd hebt, dien je die binnen 15 dagen na afloop van de maand van levering te factureren, volgens de BTW wetgeving.

 

Ook voor de IB geldt dan dat het om omzet 2011 gaat.

 

Dat de rechten pas in 2012 gebruikt mogen worden, doet hier IMHO niets aan af (stel dat de uitzending er nooit komt, ben je dan geen BTW verschuldigd? Precies!).

Wellicht dat een BTW expert hier uitsluitsel over kan geven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om te vereenvoudigen, stel het is een contract gemaakt in 2011. Ik lever een film in 2011, die mag pas in 2012 worden uitgezonden. Ik word ook pas betaald in 2012. Dan mag ik toch factureren in 2012? Of is dat dan toch binnen 15 dagen na de maand waarin de dienst werd verricht, oftwel het contract werd getekend?

 

En wat als ik het contract teken in 2011, maar de film pas lever in 2012. En ik betaald word in 2012?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.