• 0

Vrijwillige handjes?

Na de eerste drie maanden erop te hebben zitten blijven de order behoorlijk binnenkomen, maar aangezien ik parttime onderneem en nog veel opstartkosten heb zijn kosten voor personeel/uitzendkrachten nog te hoog voor mij.

 

Nu ken ik iemand die graag mee zou willen werken, en dit ook vrijwillig wil doen voor een dag in de week. In ruil hiervoor zou ik hem dan de werkplaats beschikbaar kunnen stellen zodat ie in z'n eigen tijd voor zichzelf ook wat kan hobbyen. Hij heeft al langer ambities in dit vak maar geen geld/werkruimte voor een eigen bedrijfje.

 

Op het eerste gezicht geen probleem, er is geen dienstbetrekking, er wordt niets (ook niet zwart) betaald, hij zou vrijwillig komen, en kan dus in feite altijd wegblijven als hij dat wil.

 

Zitten hier nog haken en ogen aan wat problemen kan gaan geven, of is dit gewoon een gunstige oplossing voor beide partijen?

 

Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt op een gunstige deal voor beide partijen. We hebben zelf wel wat ervaring met "vrijwilligers". Het gaat in princiepe prima. Het probleem is dat vrijwilligers wat lastig aan te sturen zijn.

 

Maak duidelijke afspraken wat je van elkaar verwacht en spreek af dat je zonder verplichtingen over en weer de samenwerking kan beëindigen. Dan is er niks aan de hand en kan je vel plezier beleven aan een samenwerking. De truc voor een langdurige samenwerking is "aandacht". Bespreek veel dingen samen en ga af en toe een biertje drinken.

 

Veel succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ga ik toch even weer de jurist uithangen. Even terzijde, volgens mij hebben wij dit al eerder besproken, maar ik kan zo snel de thread niet vinden. Enfin. Vrijwilligers zijn leuk, maar jij blijft voor hen aansprakelijk als er iets mee gebeurt tijdens "werktijd". Als je dat risico wil nemen is er weinig op de constructie tegen. Voor de tijd dat de vrijwillger in privé gebruik maakt van jouw werkplaats adviseer ik om een afschrift van zijn aansprakelijkheidsverzekering te vragen en deze te vergelijken met jouw polissen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan de continuiteit van jouw onderneming behoorlijk in gevaar brengen. Overleg dit ook met je tussenpersoon. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee, Edward. Maar wat mij even niet duidelijk is bij vrijwilligers is de werkgeversaansprakelijkheid, zoals die in het BW is opgenomen. Als deze vrijwilliger iets aflevert en tijdens de rit een auto ongeluk veroorzaakt. Wie is dan aansprakelijk? Datzelfde geldt als de vrijwilliger tijdens het afleveren bijvoorbeeld het stucwerk van de klant beschadigt. Wie is daarvoor aansprakelijk?

 

Ik ben geneigd te denken dat de onrechtmatige daadsregeling en wanprestatie onverkort doorwerken...

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Als deze vrijwilliger iets aflevert en tijdens de rit een auto ongeluk veroorzaakt. Wie is dan aansprakelijk?

De vergelijking is niet corrent. In dit geval geldt de WAM, wettelijke aansprakelijkheid motorvoertuigen.

 

Datzelfde geldt als de vrijwilliger tijdens het afleveren bijvoorbeeld het stucwerk van de klant beschadigt. Wie is daarvoor aansprakelijk?

Daarvoor is de werkgever aansprakelijk. Het is voor de klant niet relevant of hij te maken heeft met een vrijwillger of werknemer. Deze kunnen worden vereenzelvigd.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er sprake is van een arbeidsrelatie en wanneer de prive wagen wordt ingezet om werkzaamheden(in opdracht) voor de werkgever te verrichten dan kan er bij verkeersschade regres worden gezocht bij de aansprakelijkheidsverzekeraar van de werkgever. De WAM voorziet in het feit dat de benadeelde van het verkeersongeval altijd schadeloos wordt gesteld. De veroorzaker van deze schade, bv de werknemer kan (zijn maatschappij) de schade verhalen. Denk niet alleen aan de personen- en zaakschade maar ook aan het verlies van no-claim en vergoeding van het eigen risico.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is het rijden met een bedrijfsauto o.i.d. geheel niet van toepassing. Waar het mij voornamelijk om gaat is of alles geheel legaal is (dat ik niet zonder het te weten bepaalde soc. premies niet betaal ofzo), en of ik niet aansprakelijk ben voor ongevallen wanneer de vrijwillige hulp voor zichzelf aan het werk is (de andere zijde van de afspraak).

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je met hem overeenkomt dat hij op eigen risico gebruik maakt van jouw werkplaats en machines kun je moeilijk door hem aansprakelijk worden gesteld bij ongevallen. Anders is het wanneer er een ongeval plaats vindt t.g.v. een eigen gebrek van bijvoorbeeld een zaagmachine die te wijten valt aan slecht onderhoud. Jij bent daarvoor risico aansprakelijk (als bezitter van de machine) ondanks dat de vrijwilliger voor zich zelf aan het klussen is. Of jouw AVB (aansprakelijkheidsverzekering) dan de schade dekt zul je na moeten gaan in de voorwaarden. Wanneer ten tijde van het ongeval er sprake is van een gezagsverhouding (arbeidsovereenkomst is niet vereist) dan dekt jouw AVB de schade conform art 7:658 BW.

 

Brengt de vrijwilliger tijdens opgedraagde werkzaamheden schade toe aan jouw machines bedenk dan wel dan de zaakschade niet gedekt is op de AVB. De AVB dekt alleen onderlinge personenschade.

 

Wat nu als de vrijwilliger schade veroorzaakt aan jouw machines tijdens zijn kluswerkzaamheden? (behoudens opzet) In dit geval is er sprake van "opzicht" en de particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet of slechts voor een beperkt bedrag. (de hoedanigheid van de vrijwilliger is immers in dit geval "particulier") Gevolg kan wel zijn dat jij daardoor niet kunt produceren met omzetderving als gevolg.

 

Wanneer je omzet afhankelijk is van je machinepark dan is het raadzaam om met je assurantie adviseur te babbelen over zowel een machinebreukverzekering als ook een machinebreukbedijfschade verzekering. Deze waarborgen wel de continuiteit van je onderneming.

 

Hopelijk heb je hier iets aan.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me verstandig om een vrijwilligerscontract af te sluiten.

 

-----------------------------------------------

Model vrijwilligerscontract

 

De vrijwilliger verklaart dat zij/hij bekend is met en een exemplaar heeft ontvangen van de richtlijnen voor

vrijwilligers binnen de stichting.

 

Zij/hij kan zich verenigen met wat daarin staat over doel en werkwijze van de stichting, met taken en plaats

van de vrijwilligers in het algemeen binnen de organisatie en hun inbreng in het beleid.

 

Voorts met hetgeen voor vrijwilligers is geregeld met betrekking tot verzekeringen en onkostenvergoeding.

 

 

De volgende concrete afspraken zijn gemaakt tussen de vrijwilliger en de stichting:

 

 

 

1. De taken van de vrijwilliger zijn:

 

.....................................................................................................................................................................

 

.....................................................................................................................................................................

 

 

 

 

2. De werktijden zijn:

 

.....................................................................................................................................................................

 

 

 

 

3. De vrijwilliger is bereid in principe minimaal een jaar aan de stichting verbonden te blijven.

 

Bij vertrek wordt het werk in overleg met .....................................................................................................

zo goed mogelijk overgedragen.

 

 

 

4. Voor het inwerken en de begeleiding zal ............................................................................... zorgdragen.

 

 

 

5. De volgende onkosten zullen door de stichting worden vergoed:

 

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

 

 

 

6. Voor de vrijwilliger is een W.A.- en ongevallenverzekering afgesloten (ter inzage).

 

 

 

Zowel de vrijwilliger als de organisatie zullen deze afspraken zo goed mogelijk nakomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Namens de organisatie

 

(naam)

 

 

 

...............................................................................

 

 

 

handtekening:

 

....................................................

 

 

 

 

 

datum:....................................................................

 

 

De vrijwilliger

 

(naam)

 

 

 

....................................................

 

 

 

handtekening:

 

...............................................................................

 

 

 

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Tot zover iedereen bedankt, maar hoe zit het dan met onkostenvergoedingen aan vrijwilligers?

Reiskostenvergoeding vind ik op zich wel redelijk. Verder heb ik wel eens gehoord dat vrijwilligers een beperkte vergoeding per uur krijgen? Ik heb altijd begrepen dat dat erg moeilijk ligt omdat er dan al snel een dienstverband gesuggereerd wordt. Iemand ervaring of meer wetenschap hierover?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Lees wat de belastingdienst te melden heeft over vrijwilligers

 

Een tip: maak het niet te ingewikkeld en vertel niet alles aan de boekhouder. Soms is het handig zaken een klein beetje vaag te houden. Spreek wél af dat de overeenkomst door beide partijen met onmiddelijke ingang opzegbaar is. (zie ook mijn eerdere post)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.