• 0

debiteurenbeheer - wat zou jij gedaan hebben?

Even vooraf, ik draai voornamelijk mijn eigen websites en verkrijg mijn inkomsten hoofdzakelijk via affiliatemarketing en verkopen via enkele webshops. De affiliatenetwerken betalen conform hun voorwaarden, al de rest is bijna allemaal op vooruitbetaling. Over een periode van 3 jaar zijn de onbetaalde facturen op één hand te tellen. Zelf betaal ik mijn crediteuren bijna contant (1 a 7 dagen).

 

Nu heb ik 'herrie' met een opdrachtgever :

 

Voor een groot bedrijf waar ik zelf klant ben heb ik een leuke klus mogen doen.

 

Betalingen voor deze opdracht zijn duidelijk vastgelegd in de offerte en deze offerte is keurig bevestigd door opdrachtgever. Nu was er extra werk waarvoor ook een bevestiging was ontvangen en deze heb ik gefactureerd na goedkeuring en oplevering.

 

Na 17 dagen heb ik een herinneringsmail verstuurt. Hierop geen reactie ontvangen. Na 22 dagen nogmaals een mail gestuurd met daarin de vraag waarom de factuur niet betaald was. Na 30 dagen wederom. Na 36 dagen gebeld en krijg ik pas een reactie terug dat men een betalingstermijn van 30 dagen hanteert..... Ja mooi, maar dan had die betaling er dus moeten zijn....

 

Na 46 dagen (afgelopen vrijdag) was ik het zat en heb een mail gestuurd met de mededeling dat ik mijn werkzaamheden stopzet en de site offline zet tot de betaling binnen is.

 

Toen kreeg ik ineens wel een reactie terug, betaling zou maandag (vandaag) persoonlijk gedaan worden door mijn contactpersoon. Maar het feit dat de site offline ging werd op z'n zachtsgezegd niet op prijs gesteld (ik heb deze gelijk weer online geplaatst).

 

Vandaag kreeg ik bericht waarom de factuur niet betaald was, deze bleek intern niet afgetekend te zijn en bleef dus mooi liggen bij hun administratie. Waarschijnlijk had deze er over een maand nog gelegen. Betaling word overigens pas morgen uitgevoerd.

 

Ik moet nu nog wat werkzaamheden afmaken en dan kan de laatste factuur de deur uit.

 

Goed, deze klant is behoorlijk over de zeik en wil de samenwerking verder stopzetten. Iets waar ik eigenlijk geen moeite mee heb en ik overweeg dat ook van mijn kant te doen (ben tenslotte ook klant bij hun, een klant die hun dienstverlening vooraf betaald).

 

Als ze nu gewoon gelijk uitgezocht hadden waarom mijn factuur niet betaald was dan was dit niet nodig geweest. Had ik de site niet offline gezet had ik waarschijnlijk over een maand nog geen geld ontvangen.

 

Wat hadden jullie gedaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Qat ik anders gedaan zou hebben is de mailfrequentie.

Een mooie klus bij een bedrijf waar je al klant bent. Mijn gevoel is daarbij dat er dan over en weer goede contacten zijn. Door dan per mail dit soort zaken af te handelen, mis je wellicht wat signalen waarom de factuur niet is betaald, die je wel had gekregen in een persoonlijk gesprek.

Ik had dus of direct gebeld en anders zeker na de eerste e-mail. Veel meer bellen en persoonlijk contact om het juiste gevoel er bij te houden.

Wat ik verder mis is wat er is afgesproken na die 36 dagen? je geeft terecht aan dat de betaling er met een betalingstermijn van 30 dg al had moeten zijn, maar wat is hierop de reactie geweest?

Ergens heb ik het vermoeden dat het tussen deze 36 en 46 dagen is misgegaan. Daarin had wat mij betreft de nodige (mondelinge èn bevestigende schriftelijke communicatie moeten plaatsvinden met indien nodig een duidelijke waarschuwing dat e.e.a. wordt stopgezet wanneer er niet binnen bepaalde termijn wordt betaald. Indien je hier niet voor hebt gewaarschuwd en e.e.a. offline hebt gehaald is in mijn ogen not done overigens.

 

IK had dus meer voor de mondelinge dialoog gekozen, al dan niet per mail bevestigd.

 

gr ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

In mijn AV heb ik ook opgenomen dat bij niet tijdig betalen de werkzaamheden opgeschort kunnen worden. Ik heb dit nog nooit daadwerkelijk hoeven doen, wel een keer mee moeten dreigen wat genoeg was om betaling af te dwingen.

Wellicht volgende keer ze een ingebrekestelling sturen en ze nog 5 werkdagen de tijd geven om te betalen alvorens de site offline te halen? En vaker telefonisch contact, helpt meestal wel.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel geprobeerd om vaker te bellen maar ze zijn moeilijk te bereiken, dit in de zin van dat de juiste persoon niet aanwezig is of in bespreking oid. Op andere mails werd altijd goed geantwoord. Overigens kreeg ik van alle mails een leesbevestiging dus het was niet dat deze niet aankwamen.

 

In ieder geval weer iets geleerd.

 

Volgende keer dus eerst maar even waarschuwen dat er iets offline gaat.

Link naar reactie
  • 0

Het offline halen heeft bij deze klant blijkbaar weinig indruk gemaakt want ze komen wederom hun betalingsverplichtingen niet na.

 

Heb er notabene onlangs een hele morgen gezeten en navraag gedaan of de factuur goed ontvangen en geaccordeerd was, dit was allemaal in orde en zou tijdig betaald worden. Helaas.... en toen maar weer een mail gestuurd en antwoord gekregen dat hij vorige week dinsdag betaald zou worden.

 

Ik weet dat de gemiddelde betaaltermijn in het bedrijfsleven langer is dan 30 dagen maar dan hoeft het voor mij niet. Ik hou van boter bij de vis oftewel beloftes moet je nakomen. Zeg anders gewoon dat je pas na 90 dagen of zo betaalt dan weet ik dat ik voor zo'n klant niet hoef te werken, dat laat ik dan liever aan de concurrent over.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het offline halen heeft bij deze klant blijkbaar weinig indruk gemaakt want ze komen wederom hun betalingsverplichtingen niet na.

 

Heb er notabene onlangs een hele morgen gezeten en navraag gedaan of de factuur goed ontvangen en geaccordeerd was, dit was allemaal in orde en zou tijdig betaald worden. Helaas.... en toen maar weer een mail gestuurd en antwoord gekregen dat hij vorige week dinsdag betaald zou worden.

 

Ik weet dat de gemiddelde betaaltermijn in het bedrijfsleven langer is dan 30 dagen maar dan hoeft het voor mij niet. Ik hou van boter bij de vis oftewel beloftes moet je nakomen. Zeg anders gewoon dat je pas na 90 dagen of zo betaalt dan weet ik dat ik voor zo'n klant niet hoef te werken, dat laat ik dan liever aan de concurrent over.

 

inderdaad ;)

 

 

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt natuurlijk van de rest van je inkomsten af, maar uit je opening begrijp ik dat je je ook zonder deze klant kunt redden.

 

Dergelijke lieden zijn m.i. hobbels op je pad. Zelf zou ik ze z.s.m. omzeilen, afhandelen en niet meer aan denken en al helemaal geen energie meer in steken.

 

Kennelijk passen jullie toch niet bij elkaar. De tijd en energie die je al hebt verspild, moet je elders weghalen. Zonde!

 

Wellicht ben ik daarin ook veel te kort, maar dat komt waarschijnlijk doordat onze betalingen ook allemaal 'kort' zijn.

 

Tsjak Tsjak. vergeten en verder, schouders afkloppen en hoppa

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ook regelmatig te maken met mensen die denken dat ze niet hoeven te betalen binnen 30 dagen. Daarom leveren wij 90% van onze klanten op vooruitbetaling. Wij gebruiken DebiteurenZeker om klanten te checken op hun betalingsgedrag, dit is ook geen zekerheid maar veel aparte zaken komen meestal direct aan het licht.

 

Het offline zetten van de website is overigens terecht, echter had je beter kunnen aangeven dat als er niet betaald wordt de hele boel offline gezet wordt. Ik heb hier ook wel eens een paar pallets kranten een paar weken laten staan totdat ze weer bij waren met betalingen. Soms moet je de rotte appels eruit pikken, liever werken voor 10 kleinere klanten die goed betalen dan voor 1 grote die slecht betaalt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.