Mijn boekhouder heeft door onvoldoende kennis van de oudedagsreserve regeling fouten in mijn aangiften van 2007 t/m 2010 gemaakt. Ik ben mijn vertrouwen in hem inmiddels kwijt en wil niet dat hij zaken corrigeert als de belastingdienst correcties oplegt. Een volgende boekhouder gaat de rommel rechtbreien. Het kan dat alles met een sisser afloopt, maar ik wil me als ik hem later verantwoordelijk wil stellen niet voor mijn hoofd slaan dat dat niet mogelijk is doordat ik bepaalde acties niet heb ondernomen. Dus ben benieuwd hoe het juridisch zit.
1) Ben ik verplicht hem binnen een bepaalde periode nadat ik er achter ben gekomen dat hij fouten heeft gemaakt hem die fouten te melden? Heb hem al gemaild dat hij fouten heeft gemaakt, maar niet gedetailleerd wat dan. Hoe fout de fouten zijn zal ook nog moeten blijken. En met gedetailleerde uitleg maak ik misschien slapende honden wakker/kan hij zich indekken? Ik vraag het omdat ik in de algemene voorwaarden van een ander kantoor een termijn van 30 dagen tegenkwam.
2) Ik weet (stom!) niet meer of hij me zijn algemene voorwaarden heeft gegeven. Kan ze in ieder geval niet vinden. Mocht hij me iets hebben laten zien, dan ben ik daar dus akkoord mee gegaan door hem werkzaamheden te laten uitvoeren. Maar overrulen algemene voorwaarden wetten?
3) Heb ik een plicht er eerst samen uit te komen? En is het mogelijk dat bijvoorbeeld correcties door een andere boekhouder niet op hem zijn te verhalen maar alleen 'gratis herstel' een optie is?
4) Kan ik achterhalen of hij bij een klachtenregeling is aangesloten zonder het hem te moeten vragen?
5) Doe ik er slim aan een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? Die heb ik stom genoeg niet., en geen idee of ik nu nog op tijd ben. Zou me kunnen voorstellen dat er een clausule is waardoor je de eerste xx weken/maanden nog geen gebruik mag maken van dergelijke verzekeringen. Die informatie kon ik niet vinden. Ik ben ook benieuwd naar de addertjes onder het gras van dit type verzekeringen. Van bijvoorbeeld AOV-verzekeringen weet ik dat die een en al uitsluiting zijn.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Olijfje
Olijfje
Mijn boekhouder heeft door onvoldoende kennis van de oudedagsreserve regeling fouten in mijn aangiften van 2007 t/m 2010 gemaakt. Ik ben mijn vertrouwen in hem inmiddels kwijt en wil niet dat hij zaken corrigeert als de belastingdienst correcties oplegt. Een volgende boekhouder gaat de rommel rechtbreien. Het kan dat alles met een sisser afloopt, maar ik wil me als ik hem later verantwoordelijk wil stellen niet voor mijn hoofd slaan dat dat niet mogelijk is doordat ik bepaalde acties niet heb ondernomen. Dus ben benieuwd hoe het juridisch zit.
1) Ben ik verplicht hem binnen een bepaalde periode nadat ik er achter ben gekomen dat hij fouten heeft gemaakt hem die fouten te melden? Heb hem al gemaild dat hij fouten heeft gemaakt, maar niet gedetailleerd wat dan. Hoe fout de fouten zijn zal ook nog moeten blijken. En met gedetailleerde uitleg maak ik misschien slapende honden wakker/kan hij zich indekken? Ik vraag het omdat ik in de algemene voorwaarden van een ander kantoor een termijn van 30 dagen tegenkwam.
2) Ik weet (stom!) niet meer of hij me zijn algemene voorwaarden heeft gegeven. Kan ze in ieder geval niet vinden. Mocht hij me iets hebben laten zien, dan ben ik daar dus akkoord mee gegaan door hem werkzaamheden te laten uitvoeren. Maar overrulen algemene voorwaarden wetten?
3) Heb ik een plicht er eerst samen uit te komen? En is het mogelijk dat bijvoorbeeld correcties door een andere boekhouder niet op hem zijn te verhalen maar alleen 'gratis herstel' een optie is?
4) Kan ik achterhalen of hij bij een klachtenregeling is aangesloten zonder het hem te moeten vragen?
5) Doe ik er slim aan een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? Die heb ik stom genoeg niet., en geen idee of ik nu nog op tijd ben. Zou me kunnen voorstellen dat er een clausule is waardoor je de eerste xx weken/maanden nog geen gebruik mag maken van dergelijke verzekeringen. Die informatie kon ik niet vinden. Ik ben ook benieuwd naar de addertjes onder het gras van dit type verzekeringen. Van bijvoorbeeld AOV-verzekeringen weet ik dat die een en al uitsluiting zijn.
U vraagt, ik schrijf
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32909-wat-is-de-beste-procedure-bij-fouten-boekhouder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag