• 0

rekening courant en lening aflossen

ik heb een personal holding. de afgelopen is de rc schuld opgelopen tot 70000 en de hypotheek schuld tot 50000. totale schuld die ik prive heb is dus 120000. deze wil ik gaan vereffenen. in de personal holding zit nog 120000 aan liquide middelen.

 

hoe vereffen ik deze?

 

1. via een dividend uitkering en dan zoveel mogelijk aflossen aan de bv(er komt jaarlijks ook weer geld binnen in de bv dus ik kan in gedeeltes aflossen)

 

2. door de lening en de rc aan te merken als dividend, een uitkering er boven op doen ter hoogte van de 10% dividend die je moet betalen in de i.b.

 

of anders?

 

wie heeft er goede raad?

 

gr bruintje beer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Bruintje,

 

nee, geen huiswerk. de bedragen zijn uiteraard afgerond. ik wordt gewoon zenuwachtig van de bedragen, maar wil uiteraard zo min mogelijk betalen aan de fiscus vrienden..

 

Dat je een beetje zenuwachtig wordt van de bedragen kan ik mij enigszins voorstellen. Per saldo heb je € 120.000 uitgegeven aan consumptieve doeleinden in privé terwijl het geld c.q. vermogen van de BV is.

Ik hoop in jouw voorbeeld dat er goede leningsovereenkomsten en hypotheekstellingen zijn gemaakt ter zekerheid voor de BV.

 

Dat de BV nog € 120.000 aan geldmiddelen heeft betekent dat er wellicht een pensioen- of stamrechtverplichting is opgenomen op de balans. Als dit zo is dan is er volgens mij niet veel overige reserve (lees: vrij uitkeerbare reserve) meer aanwezig.

 

Wil je dividend uitkeren dan kan dat alleen maar als er een voldoende vrij uitkeerbare reserve is.

 

Het kan zijn dat de huidige vrije reserve een vertekend beeld geeft wanneer er een pensioenverplichting o.i.d. is opgenomen welke is gebaseerd op fiscale waarderingsgrondslagen. Bij commerciële waardering is deze verplichting meestal veel hoger waardoor de commerciële vrije reserve lager is dan doet vermoeden. (Of zoals de balans presenteert).

 

Stel dat je € 120.000 als netto dividend zou kunnen uitkeren dan is dit dus een bruto dividend van € 160.000. In dit voorbeeld is het voor mij een onwaarschijnlijke reserve die er zou zijn.

Het verschil, € 40.000, dien je dan op "redelijk korte termijn" af te dragen aan de belastingdienst. (middels de dividendbelastingaangifte en IB aangifte tezamen). € 24.000 via de BV en € 16.000 via de IB.

 

M.a.w. is het goed om de overeenkomsten met jouw BV goed na te kijken en ervoor te zorgen dat er vanuit privé voldoende zekerheden gesteld kunnen worden.

Let op: De belastingdienst ligt in deze situatie bijna op de loer met het gegeven voorbeeld.

 

Laat je goed voorlichten door je adviseur of accountant.

 

Groet,

Peter

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

De 50000 aan leningen zijn op te splitsen in twee gedeeltes. Eerste betreft een hypo lening, de andere een normale lening. Beide hebben overeenkomsten met marktconforme rente tarieven.

De rest staat in de rc schuld.

 

Waarom kan ik de rc schuld niet als dividend aanmerken en aangifte doen?

 

Dan is het grootste gedeelte weggewerkt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een domme vraag, maar wat bedoel je met vrije reserve.

Er gebeurt niets in die bv behalve dan de onttrekkingen.

Dan heb ik toch een vrije reserve van 120000 en kan de rc plus leningen als dividend aanmerken. Van die vrije reserve kan ik dan genoeg extra dividend uitkeren om de privé dividend belasting te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom kan ik de rc schuld niet als dividend aanmerken en aangifte doen?

 

Wat Peter bedoelt met de pensioen/stamrecht verplichtingen is dat de fiscus deze kan beschouwen als afgekocht indien jij de liquide middelen die dienen ter dekking van die verplichtingen uit de BV haalt. Bij afkoop wordt vervolgens afgerekend tegen toptarief + 20% revisierente.

 

Daarbij ook nog eens in acht te nemen dat de pensioenverplichting die fiscaal gewaardeerd wordt met een rekenrente van 4% veel minder waard is dan hetzelfde pensioen in het economisch verkeer. Dit hangt o.a. samen met de lagere marktrente en het behoud van koopkracht (indexatie van je pensioen) bij uitkering.

 

Recent is hier nog recht over gewezen en werd de fiscus in het gelijk gesteld.

 

Dus voordat je overgaat tot dividend uitkeren, laat je goed voorlichten m.b.t. de andere verplichtingen van de BV die voldoende gedekt moeten zijn!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Bruintje,

 

Wat ik bedoel met vrije uitkeerbare reserve is het eigen vermogen in jouw BV. Op de balans staat bijv. € 18.000 aandelenkapitaal en een bedrag voor overige reserves. Overige reserves kun je vergelijken met vrije uitkeerbare reserves....

 

Joost,

Bedankt voor de aanvullende toelichting op mijn verhaal. Er kan soms niet genoeg gewaarschuwd worden in het fiscale land.

 

Groet,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Oké ik begin het te snappen. Overige reserves zijn 105000.

Deze kan ik dus ik dus maximaal gebruiken.

Dus 120000 aanmerken als dividend uitkering. Dividendbelasting te betalen door bv is 18000. Dividendbelasting te betalen in privé via ib is 12000. Dus een extra dividenduitkering doen van 12000 om dat te betalen. Dividend belasting hierover in privé moet natuurlijk ook nog betaald worden, maar dat is geen probleem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als dus de overige reserve ( ervan uitgaande dat het een vrij uitkeerbare reserve is) € 105.000 is kun je dus maximaal bruto

€ 105.000 als dividend uitkeren.

Netto wordt dit dan maximaal € 78.750. En daarmee kun je dan de rekening-courant schuld verrekenen. Overigens mogen het ook lagere bedragen zijn. Dan hoef je niet alles in een keer naar de belastingdienst te brengen :)

 

Over het algemeen worden over saldi in rekening-courant van bijvoorbeeld € 20.000 (in dit voorbeeld naast de hypothecaire lening) niet moeilijk gedaan door de belastingdienst.

 

Groet,

Peter

Link naar reactie
  • 2

Bruintje,

 

De 2 opties die je in je startpost aangeeft zijn geen 2 opties. Je kunt dividenduitkering maar op 1 manier uitkeren. Mijn voorgangers hebben al een aantal risico's aangegeven die uitgesloten moeten worden alvorens tot een dividenduitkering kan worden overgegaan. Maar om even zo dicht mogelijk bij je orginele vraag te komen maar een rekenkundig voorbeeldje.

 

Als je 70.000 euro wilt aflossen zonder in prive 1 euro armer te worden en dus ook de IB claim te dekken dan zul je 93333,33 euro bruto dividend moeten vaststellen (70.000 / 0,75). via de bv betaal je dan 15% dividend belasting= 14000 euro, binnen 1 maand na vaststelling van het dividend moet je aangifte doen en betalen.

 

Dan gaat er 79.333 euro naar je RC verhouding. In de BV heb je dan een positieve RC van 9.333. Deze 9.333 betaal je uit via de bank zodat je RC op nul loopt en je dat geld kunt gebruiken ter dekking van de (voorlopige) IB aangifte

 

In de IB aangifte geeft je in BOX 2 93.333 aan als de dividend inkomsten, hierover betaal je 25% aanmerkelijk belang heffing en je mag de reeds betaalde dividendbelasting van 14.000 in mindering brengen. Per saldo betaal je via de IB dan nog eens 9.333, waardoor je netto 70.000 euro hebt ontvangen.

 

Ik vermoed dat jij met de 2e optie je afvroeg of de 70.000 euro op één of andere manier is aan te merken als bruto dividend zodat je over 70.000 die 15%+10% betaald. Maar nee dat kan niet. Goed is om te onthouden dat via de RC alleen netto bedragen worden verrekend.

 

Hoewel jij dacht een relatief simpele vraag gingen er hier bij de experts een aantal bellen rinkelen als gevolg van de grote liquide middelen, oplopende (RC) schulden en (voorgenomen) hoge dividend uitkeringen. Dat heb je gezien aan de reacties.. Alvorens je dus overgaat tot het oplossen van je "schulden probleem" door het doen van een dividend uitkering, lijkt het bij dit soort grote bedragen heel verstandig om een fiscalist te laten checken dat er geen andere fiscale claims gelegd kunnen worden op deze gelden. Zoals ik uit jou reacties opmaak lijkt er geen sprake van een pensioenvoorziening in de Holding waarvoor je liquide middelen moet aanhouden, dan zou mijn voornaamste zorg zijn of jij in de afgelopen jaren niet een te laag DGA salaris (gebruikelijk loon) hebt toegekend aan jezelf. Op basis van de hier verstrekte gegevens is niet met zekerheid vast te stellen of dat het geval is of niet. (en ik kan me goed voorstellen dat je niet je hele hebben en houwen hier op de site wil zetten) Maar de waarschuwing van diverse mensen is wel op zijn plaats op basis van de door jou geven info en bijhorende symptomen. Ik weet niet of je een fiscalist hebt die nu regelmatig naar je administratie maar als dat niet zo is lijkt me dat geen overbodige luxe, de bedragen (en dus fiscale belangen) zijn groot. Een hypotheek schuld aan de bv hoeft geen enkel probleem te zijn, mits goed opgezet, een RC verhouding zo op laten lopen is zelden verstandig. Dit lijkt mij een goed moment om zeker te stellen dat er geen lijken in de kast liggen en gelijk een plan voor de toekomst te maken hoe om te gaan met overtollige liquide middelen..

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.