• 0

Software laten ontwikkelen voor kapsalons/tandartsen/garage.

Dag medeondernemers,

 

Na een tijdje meegelezen te hebben is het tijd geworden om zelf aan te melden op dit forum.

Ik heb gewerkt als zzper voor t-mobile, maar dit is verleden tijd sinds vorige week.

Nu wil ik fulltime werken aan mijn plan waar ik al een tijd mee bezig ben.

 

Waar ben ik mee bezig ?

 

Ik ben in zee gegaan met een bedrijf dat software/applicaties ontwikkeld.

Het moet er als volgt uit komen te zien.

 

De software is bedoeld voor bedrijven waar afspraken gemaakt moeten worden.

Nu is het de bedoeling dat de consument/bezoeker een afspraak plant middels een mobiele website/applicatie.

Deze afspraak komt binnen op de software bij het desbetreffende bedrijf.

De afspraak word bevestigd door een smsje. De kosten bedragen 0,70€ per geplande afspraak. Kosten zijn voor het bedrijf.

 

Bij de kvk heb ik adressenlijsten opgevraagd. Circa 800.

Deze wil ik allemaal een brief versturen met het idee van mijn concept.

Hierin word verwezen naar een website voor een enquete. Indien deze word ingevuld krijgt men de eerste 3 maanden gratis gebruik.

 

Nu is het zo dat het een dure start is. 15 a 20.000 euro voor alleen de software al.

Ik vind het verder lastig om marktonderzoek te doen. Om ze allemaal stuk voor stuk te bellen is ook nogal wat.

De brieven zijn ook nog niet verstuurd. En de software ontwikkeling kan stop gezet worden wanneer er niet meer dan 200 uur aan gewerkt is.

 

Waarom dit verhaal ?

 

Ik twijfel er aan of ik dit moet doorzetten. Het is een hele investering, wat zichzelf ook moet terugverdienen.

Wat denken jullie, zou je gebruik maken van een app waarmee je makkelijk een afspraak kan plannen, of zou je toch sneller bellen. Heeft iemand tips ?

 

Mvg Jandirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jandirk,

 

Ik denk zeker dat het werkt, wanneer klanten online zelf een afspraak kunnen inplannen. Waar dit kan maak ik daar ook gebruik van, zoals bv bij Profiletyrecentre. Waarom dit mbv een mobiele app moet begrijp ik niet. Op de huidige telefoons/tablets kun je websites bekijken. Een kapper app. installeren doet niemand.

 

Ik denk zeker dat er markt is, echter hoe wil je de integratie gaan doen met bestaande systemen waar bedrijven meer werken? (als ze dit al geautomatiseerd hebben)

 

En waarom stuur je een SMS ter bevestiging, dat kan ook per mail toch? Een smsje kost je veel van je marge, een e-mail is praktisch gratis.

 

Om erachter te komen of er markt voor is, zou ik gewoon naar binnenstappen bij bedrijven.

 

Overigens vind ik je aanpak wel apart. Je maakt toch eerst een business plan, voordat je software gaat ontwikkelen?

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind de ontwikkelkosten wel erg hoog. We hebben een soortgelijk systeem, maar nogal andere doelgroep :P laten ontwikkelen voor 4500,- wel in het spaans, (maar dat is vast wel te vertalen)

 

Maar voor jouw doelgroep weet ik het niet, bellen is vaak sneller.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jandirk,

 

Ik denk zeker dat het werkt, wanneer klanten online zelf een afspraak kunnen inplannen. Waar dit kan maak ik daar ook gebruik van, zoals bv bij Profiletyrecentre. Waarom dit mbv een mobiele app moet begrijp ik niet. Op de huidige telefoons/tablets kun je websites bekijken. Een kapper app. installeren doet niemand.

 

Wat dit betreft heb je zeker een punt, het zou ook enorm schelen in de kosten. Al heb ik het idee dat iemand sneller een

afspraak kan maken via een app dan via een website.

 

Ik denk zeker dat er markt is, echter hoe wil je de integratie gaan doen met bestaande systemen waar bedrijven meer werken? (als ze dit al geautomatiseerd hebben)

 

Hoe bedoel je dit ? Je bedoelt dat er bedrijven zijn waar al online een afspraak gemaakt kan worden ?

En waarom stuur je een SMS ter bevestiging, dat kan ook per mail toch? Een smsje kost je veel van je marge, een e-mail is praktisch gratis.

Persoonlijk vind ik voor het gemak een sms makkelijker. De kosten zijn ook niet hoog. Ongeveer 0.07 cent.

 

Om erachter te komen of er markt voor is, zou ik gewoon naar binnenstappen bij bedrijven.

Op die manier weet ik inderdaad gelijk of er markt voor is. Al heb ik geen tijd om tientallen bedrijven te bezoeken.

Ik heb er over nagedacht om een callcenter te laten bellen, of is dat een afrader ?

 

Overigens vind ik je aanpak wel apart. Je maakt toch eerst een business plan, voordat je software gaat ontwikkelen?

 

Business plan is wel aanwezig, maar daar valt wel één en ander op aan te merken.

Link naar reactie
  • 0

@Koppejan

 

Wat dit betreft heb je zeker een punt, het zou ook enorm schelen in de kosten. Al heb ik het idee dat iemand sneller een

afspraak kan maken via een app dan via een website.

 

Ben je minder succesvol wanneer je later de uitbreiding naar apps gaat maken, staan de kosten in verhouding tot het resultaat?

 

Hoe bedoel je dit ? Je bedoelt dat er bedrijven zijn waar al online een afspraak gemaakt kan worden ?
Is er zeker al, maar de markt is enorm, genoeg kansen ;-)

 

@Espen 4.500 lijkt me haast onmogelijk. Het plannen van afspraken is niet zo simpel, als het lijkt. Zeker wanneer je moet gaan koppelen met andere systemen. Ik vind die 20k van TS al optimistisch. In dit soorten systemen zit maanden ontwikkeltijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weliswaar op een "gewone" PC bestaat zoiets voor kappers al:

1kapper.nl.

 

 

Klopt, ik heb deze website een aantal keren bekeken, maar naar mijn mening kan het stukken beter.

Volgens de kvk zijn er ruim 19000 kapsalons ingeschreven. Ik tel bij 1kapper niet meer dan 150 kapsalons.

Daarbij staat dat ze meer dan 40.000 afspraken per maand verwerkt krijgen. Lijkt me stug met 150 kapsalons.

Het lijkt mij als je een klant persoonlijk benaderd als snel aan een paar honderd klanten komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Met dit concept heeft een Nederlandse onderneemster in diverse blaadjes gestaan. Ben de naam even kwijt.

 

Libersy bedoel je waarschijnlijk :)

 

Higherlevel.nl-lid Martin Dupuis is daar momenteel werkzaam als account manager, misschien kun je eens contact met hem opnemen Koppejan?

 

Ik heb ook deze website bezocht, maar als ik deze site open is mij niet gelijk duidelijk wat ze mij te bieden hebben.

Mijn doel is dat het eenvoudig, maar duidelijk moet zijn.

 

Een website waar klanten een eigen profiel hebben, en waar simpel een afspraak kan worden gemaakt.

 

Wat betreft Martin Dupuis, ik zal zijn profiel eens opzoeken.

Link naar reactie
  • 0

@Koppejan

 

Wat dit betreft heb je zeker een punt, het zou ook enorm schelen in de kosten. Al heb ik het idee dat iemand sneller een

afspraak kan maken via een app dan via een website.

 

Ben je minder succesvol wanneer je later de uitbreiding naar apps gaat maken, staan de kosten in verhouding tot het resultaat?

Ik denk dat het concept sneller van de grond komt door middel van een app.

Al is er natuurlijk niks mis mee om eerst een mobiele site te laten ontwerpen.

 

Hoe bedoel je dit ? Je bedoelt dat er bedrijven zijn waar al online een afspraak gemaakt kan worden ?
Is er zeker al, maar de markt is enorm, genoeg kansen ;-)

 

@Espen 4.500 lijkt me haast onmogelijk. Het plannen van afspraken is niet zo simpel, als het lijkt. Zeker wanneer je moet gaan koppelen met andere systemen. Ik vind die 20k van TS al optimistisch. In dit soorten systemen zit maanden ontwikkeltijd.

 

Ik heb ook contact gehad met aziatische bedrijven. Deze zijn vele malen goedkoper, alleen de communicatie is lastig, aangezien zowel mijn engels als hun engels gebrekkig is. Mischien dat Espen daar gebruik van heeft gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat het alleen om online afspraken te maken? Je kunt dan je systeem mischien baseren op een bestaand PHP script.

 

De software die ontwikkeld word is niet helemaal nieuw, het basisconcept bestaat al wel, maar er moet één en ander aan verbouwt worden.

 

Ik heb zojuist contact gehad, ze adviseren me om in plaats van de software op een platform te laten draaien, er een webapplicatie van te maken. Dit scheelt enorm in kosten, en makkelijker te updaten.

 

Goed forum vind ik, je leert hier dat sommige dingen op een andere manier kunnen, en je krijgt wat feedback op plannen :)

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik heb deze website een aantal keren bekeken, maar naar mijn mening kan het stukken beter.

Volgens de kvk zijn er ruim 19000 kapsalons ingeschreven. Ik tel bij 1kapper niet meer dan 150 kapsalons.

Daarbij staat dat ze meer dan 40.000 afspraken per maand verwerkt krijgen. Lijkt me stug met 150 kapsalons.

Het lijkt mij als je een klant persoonlijk benaderd als snel aan een paar honderd klanten komt.

 

150 van de 19000 is inderdaad bedroevend weinig, maar dat los je niet op met een andere website. Probleem zal zijn dat de kappers geen belangstelling hebben, de site niet kennen of te veel aanpassingen moeten doen om een en ander te integreren in hun eigen afspraken boek.

 

Ik vraag me trouwens af of er markt is voor afspraken bij de tandarts. Ik heb een vaste tandarts en na iedere controle maak ik gelijk een nieuwe afspraak. Een garage is ook lastig: mijn garage kijkt als ik bel voor een afspraak naar de vorige keer dat ik ben geweest voor een grote beurt, en kan op basis daarvan beter de benodige tijd inplannen.

Veel beter kan je je dan richten op kappers, schoonheidssalons en dergelijke.

 

 

Link naar reactie
  • 0

my 2 cents.

voor kappers etc bestaan al een aantal aanbieders, voor garages zie bijvoorbeeld http://www.garageselect.nl

het feit dat er concurrentie is, is niet zo erg, het bewijst dat er markt is.

 

Mijn belangrijkste advies: als je het niet zelf kunt bouwen/programmeren, doe het niet. Je geeft een groot deel van je marge aan een webbouwer. Ik denk dat elke ondernemer zijn core-business zelf moet kunnen uitvoeren.

 

Denk ook heel goed na over hoe vindt je je klanten en hoe halen die klanten hun klanten over de website/app te gaan gebruiken? Dat is nog lastiger dan het bouwtraject.

 

Niettemin, als je er in gelooft, moet je het doen. maar denk alsjeblieft goed na over bovenstaande punten voordat je gaat investeren. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

opzich zou zo een systeem prima rendabel kunnen zijn.

 

Kijk naar b.v. een justeat.nl die goede zaken doet met het online laten plaatsen van bestellingen.

bestellen wij ook wel eens via terwijl we ook vlak naast de telefoon het foldertje van betreffende snackbar hebben liggen.

Waarom?

Wel lekker makkelijk via internet wat uitzoeken, bestellen en direct betalen en ik hoef bijd e deur niet meer te klooien met contant geld.

 

de vraag is of je die afspraken via een systeem moet doen dat je op de site van een andere bedrijf (laten we even van kappers uitgaan) intergreerd of dat je dus een heel specifieke website opzet speciaal voor kappers.

 

Dus je gaat naar (ik noem maar even wat) www.kappersafspraak.nl je geeft je postcode op en de tijd en datum dat je naar de kapper wil en krijgt automatisch de op die dag en tijd beschikbare kapsalons in de buurt.

 

Of je laat ze op naam/adres van kapsalon zoeken.

 

Grote probleem is inderdaad: hoe werken die kappers nu? Hebben ze een papieren agenda liggen waarin ze de afspraken noteren? dan heb je goede kans en kan het redelijk eenvoudig.

Als ze dan internet hebben (hoeveel kapsalons hebben internet aansluiting??) kan je ze een webinterface bieden waarin ze de afspraken die ze ind e kapsalon zelf maken ook kunnen plannen en waarin dus via de speciale site klanten afspraken kunnen plannen.

 

wel even een oplossing verzinnen zodat ze hun afspraken ook nog kunnen inzien als het internet er uit ligt.

 

Gebruiken ze speciale afspraken software dan wordt het lastiger, dan zal je namelijk hun afspraken daaruit realtime steeds in jouw website moeten kunnen laden en de afspraken die via jouw site gemaakt worden moeten realtime in hun systeem gezet kunnen worden.

en dat zal nog heel lastig worden.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt eenvoudig maar is lastig. Sommige klanten willen aparte behandelingen, andere duren uberhaupt langer. Een man gaat soms sneller dan een vrouw, wellicht meestal maar dat statement durf ik niet te maken ;D

 

Kortom: Veel variabelen die ze in een kapsalon meteen verwerken. Dat weten ze gewoon. Komt het even anders uit, geen probleem, ergens kwartiertje schuiven en het gaat weer. Zolang dat proces veel menselijke invloed heeft is het haast niet te automatiseren tenzij ze hun werkwijze aan willen passen aan "het systeem". En dat is lastig verkopen.

 

Daarnaast hebben ze vaak alleen een kassa staan bij de balie. Dat kan natuurlijk een computer kassa zijn maar internet is ook niet zeker. Kunnen ze daarnaast snel wisselen tussen kassa/webtool etc. Allemaal details, uitleg aan werknemers etc.

 

Als je nou marketing power toevoegt en dus meer afspraken kan regelen heb je wellicht wel een echte oplossing. Dan is de cost of change lager aan het worden en zullen ze meer neiging tot overstap hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.