Er is inmiddels een flinke discussie gaande naar aanleiding van een onderzoek van de consumentenbond over grote verhuurbedrijven van vakantie accommodaties die prijzen aanbieden en dan bij reservering nog eens een hoop extra kosten in rekening brengen zoals kosten voor schoonmaak, toeristenbelasting, bedlinnen en boekingskosten. Vaak staan er ook allerlei vinkjes aan waardoor mensen aan allerlei nevenkosten vast zitten zoals een annuleringsverzekering.
Nu ben ik een klein verhuurbedrijfje en ik ben ook daadwerkelijk beheerder van de huizen. Wie bij ons boekt wordt ook door mij of mijn collega persoonlijk ontvangen. De huizen die wij verhuren worden ook door een aantal grote verhuurbedrijven aangeboden die puur en alleen als boekingskantoor fungeren. Wij blijven altijd beheerder en ontvangen persoonlijk alle gasten.
Onze prijzen zijn altijd inclusief toeristenbelasting, maar exclusief kosten voor de verplichte eindschoonmaak en een klein bedrag aan boekingskosten. Eerst rekende ik daar niets voor, maar iedereen doet het en soms moet je er echt op toeleggen als er een annulering komt bijvoorbeeld. Wij hebben geen vinkjes die altijd aan staan. Mensen kunnen kiezen voor extra's zoals een annuleringsverzekering, bedlinnen, badlinnen, ontbijt of fietshuur.
Onze verhuurprijzen zijn exact gelijk aan die van de grote verhuurbedrijven voor dezelfde huizen. Zij rekenen een verplichte schadeverzekering bij de huurprijs. Kosten voor eindschoonmaak zijn apart vermeld. De boekingskosten zijn bij deze bedrijven bijna 3 keer zo hoog als bij mij.
Gezien de discussie over prijzen inclusief alle kosten ben ik er hard over aan het nadenken om per 2012 als een van de eerste in Nederland de prijzen inclusief alles op mijn site te zetten. Dat worden dan hogere bedragen, maar daar komt dan ook niets meer bij. Alleen bedlinnen blijft bij ons een keuze. Mensen kunnen zelf bedlinnen en/of handdoeken meenemen of bij ons huren tegen een vast bedrag. Dit zijn dus geen verplichte kosten. Net zomin de annuleringsverzekering, fietshuur of ontbijt. Dat blijven vrijwillige keuzes. Wel is de einschoonmaak verplicht, een kleine bijdrage aan boekingskosten en eventueel ook de schadeverzekering. Hier twijfel ik nog aan.
Mijn vraag is of het verstandig is om als eerste met de inclusief alles prijzen te komen of juist nog te wachten. Ik zou het zelf graag willen omdat het veel duidelijker is. Ik zal dan heel duidelijk op de site vermelden dat alles inclusief is. Maar de prijzen liggen dan op het eerste gezicht wel een stukje hoger.
Wat is wijsheid? Nog even de discussie en eventuele proefrechtzaak afwachten of de eerste zijn die dit gaat doen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
GADM
GADM
Beste mensen,
Er is inmiddels een flinke discussie gaande naar aanleiding van een onderzoek van de consumentenbond over grote verhuurbedrijven van vakantie accommodaties die prijzen aanbieden en dan bij reservering nog eens een hoop extra kosten in rekening brengen zoals kosten voor schoonmaak, toeristenbelasting, bedlinnen en boekingskosten. Vaak staan er ook allerlei vinkjes aan waardoor mensen aan allerlei nevenkosten vast zitten zoals een annuleringsverzekering.
Nu ben ik een klein verhuurbedrijfje en ik ben ook daadwerkelijk beheerder van de huizen. Wie bij ons boekt wordt ook door mij of mijn collega persoonlijk ontvangen. De huizen die wij verhuren worden ook door een aantal grote verhuurbedrijven aangeboden die puur en alleen als boekingskantoor fungeren. Wij blijven altijd beheerder en ontvangen persoonlijk alle gasten.
Onze prijzen zijn altijd inclusief toeristenbelasting, maar exclusief kosten voor de verplichte eindschoonmaak en een klein bedrag aan boekingskosten. Eerst rekende ik daar niets voor, maar iedereen doet het en soms moet je er echt op toeleggen als er een annulering komt bijvoorbeeld. Wij hebben geen vinkjes die altijd aan staan. Mensen kunnen kiezen voor extra's zoals een annuleringsverzekering, bedlinnen, badlinnen, ontbijt of fietshuur.
Onze verhuurprijzen zijn exact gelijk aan die van de grote verhuurbedrijven voor dezelfde huizen. Zij rekenen een verplichte schadeverzekering bij de huurprijs. Kosten voor eindschoonmaak zijn apart vermeld. De boekingskosten zijn bij deze bedrijven bijna 3 keer zo hoog als bij mij.
Gezien de discussie over prijzen inclusief alle kosten ben ik er hard over aan het nadenken om per 2012 als een van de eerste in Nederland de prijzen inclusief alles op mijn site te zetten. Dat worden dan hogere bedragen, maar daar komt dan ook niets meer bij. Alleen bedlinnen blijft bij ons een keuze. Mensen kunnen zelf bedlinnen en/of handdoeken meenemen of bij ons huren tegen een vast bedrag. Dit zijn dus geen verplichte kosten. Net zomin de annuleringsverzekering, fietshuur of ontbijt. Dat blijven vrijwillige keuzes. Wel is de einschoonmaak verplicht, een kleine bijdrage aan boekingskosten en eventueel ook de schadeverzekering. Hier twijfel ik nog aan.
Mijn vraag is of het verstandig is om als eerste met de inclusief alles prijzen te komen of juist nog te wachten. Ik zou het zelf graag willen omdat het veel duidelijker is. Ik zal dan heel duidelijk op de site vermelden dat alles inclusief is. Maar de prijzen liggen dan op het eerste gezicht wel een stukje hoger.
Wat is wijsheid? Nog even de discussie en eventuele proefrechtzaak afwachten of de eerste zijn die dit gaat doen?
Graag uw marketing en PR visie in deze.
Met vriendelijke groet,
Digna van den Broek
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33119-wel-of-niet-prijzen-inclusief-bijkomende-kosten-weergeven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag