Ga naar inhoud

Uittreding VOF met verschil inbreng

Geplaatst:

benny

Ik ben anderhalf jaar geleden met een zakelijkepartner een vof begonnen.

Ik heb besloten om uittetreden uit de vof en mn partner wil het voortzetten als eenmanszaak. Op dit moment staat er bijna geen geld op de rekening.

Maar we komen niet helemaal uit betreffende de financiën vanwegen verschil in inbrengst.

Ik schets in het kort onze huidige situatie.

1)

We hebben mondeling afgesproken dat ieder vernoot elke maand xxx euro investeert in het vof.

Dit is ook gedaan maar de afgelopen x maanden heb ik deze investering niet gedaan, hij wel.

Nu dat ik wil stoppen met de vof, moet dit verschil alsnog betaald worden aan de vof?

Hij wil namelijk dat ik het inbreng verschil aan het vof uit betaal in x gelijke termijnen.

2)

buiten de xxx euro investering van iedervernoot, heeft de ander vernoot ook een extra xx euro uit eigen zak, dingen betaald voor de vof.

Dit bedrag wil hij ook dat ik aan de vof betaal voor dat ik uittreed.

Is dit normaal?

Meestal moet de vernoot die verder wil gaan de vertrekkende vernoot uitbetalen toch? ook als zijn eer verschillen in inbrengst.

3)

bij uitreding hoe werkt het uitkopen van het vertrekkende vernoot?

Wordt de uitkoop som verspreid over 12 maanden of zijn we vrij om dit zelf te bepalen?

-

ik wil dit graag eerlijk afhandelen, kan iemand advies geven?

[titel aangepast - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Waar is dat geld aan opgegaan?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

benny

• Auteur

Deze is opgegaan in onze vooraad, en promotie materiaal.

We hebben een online tassen zaak.

Geplaatst:

djluc

Ik zou eerst uitrekenen wat je nog zou moeten betalen om die stand gelijk te krijgen. Zeg even dat dit 100 euro is. Dan heb je dat opgelost.

Vervolgens bereken je de waarde van de VOF of bepaal je deze. Daar zijn veel standaarden voor. Zeg even dat de VOF 200 waard is.

Dan los je je 100 in. Je krijgt je aandeel van 50% van 200 = 100 uitbetaald dus in totaal niets.

Is de VOF 500 waard dan krijg je dus 500-100 = 400.

De waardering is het meest lastige. Dat moet je eigenlijk eerst goed uitzoeken, dan pas weet je hoe de verhoudingen staan. Wellicht heb je in de VOF overeenkomst staan wat de waarderingsnorm is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

DonLorenzo

Een kleine toevoeging; de waardering van de VOF kan ook negatief uitpakken, in dat geval zul je dus moeten bijbetalen bij uittreding. De balans wordt opgemaakt en verdeeld, dat kan betekenen dat je geld krijgt ('uitgekocht worden'), maar dat is niet per definitie zo.

Dit is echter de basis, je zult begrijpen dat hier vaak en veel over onderhandeld wordt, want wat djluc al zegt, die waardering is verdomd lastig. Zeker omdat je belangen in deze vrijwel altijd lijnrecht tegenover elkaar staan.

Succes!

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Geplaatst:

StevenK

Deze is opgegaan in onze vooraad, en promotie materiaal.

We hebben een online tassen zaak.

En dat houdt de andere vennoot allemaal. Wat staat er op de balans op dit moment?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Een kleine toevoeging; de waardering van de VOF kan ook negatief uitpakken, in dat geval zul je dus moeten bijbetalen bij

Succes!

Ik denk niet dat de waardering van de VOF negatief kan / zal zijn.

Misschien de RC en of balans kan negatief zijn, er kan ook een (achtergestelde) schuld zijn of andere verplichtingen maar ik denk dat naam goodwill etc niet snel negatief zullen zijn....

Daarbij zijn er heel veel rekenmethode, heel veel om een waarde te bepalen...

Overigens kan je ook gaan bepalen dat je ook nog vergoedingen krijgt voor toekomstige winsten....

Let ook op dat verplichtingen 'van jouw naam' komen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

odeon

Ik ga even op de 3 punten in:

1) Als er slechts mondeling is afgesproken dat je elke maand een bedrag stort, staat je partner juridisch gezien niet sterk. Ik zie het als een vorm van slecht ondernemerschap om belangrijke afspraken niet schriftelijk vast te leggen.

Overigens als je deze bedragen nu alsnog stort, verhoog je daarmee je kapitaalrekening. Deze extra stortingen krijg je dan weer terug bij de ontbinding. Dus of nu nog storten zin heeft, waag ik te betwijfelen.

2) Je partner kan m.i. niet juridisch afdwingen dat jij deze bedragen alsnog aan de v.o.f. betaald. Er is immers niets over afgesproken. Wel is het zo dat hij door de kapitaalstortingen waarschijnlijk een hoger aandeel in de v.o.f. heeft dan jij.

3) Jullie zijn inderdaad vrij om dit zelf - in onderling overleg - te bepalen.

Aanvullende vragen:

Is er een (schriftelijke) v.o.f.-overeenkomst? Wat is daarin geregeld over de uittreding?

Is er al een slotbalans opgesteld? De slotbalans dient als basis voor het overleg over de uittreding.

Geplaatst:

benny

• Auteur

Bedankt voor alle adviezen ik hou jullie op de hoogte.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.