• 0

Merknaamraadseltje

Op de website van de BBIE (Benelux Merkenregister) kwam ik de volgende quote tegen. Ze laten klanten aan het woord om het doel van de instelling te illustreren. Maar er rammelt iets aan die case. Misschien dat jullie hetzelfde zien als wat mij intrigeert.

 

"Zo'n vijftien jaar geleden kwam ik naar Nederland. Maar de band met mijn vaderland blijft. Daar produceren ze een bijzondere cognac die hier nog volkomen onbekend is. Ik heb de exclusieve distributierechten verworven en breng de drank nu in deze contreien op de markt. Met een eigen merknaam, logo en etiket, natuurlijk geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom."

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als in: waarom registreert hij een nieuwe merknaam bij het BBIE en doet die cognacboer in "zijn thuisland" dat niet bij het BBIE onder hun eigen merknaam, waardoor zij eigenaar blijven van hun merk?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Cognac moet wel uit de cognac streek komen, om cognac te mogen heten.

En dat is een gebied uit Frankrijk en als ik de foto zie, komt de eigenaar van het merk waarschijnlijker uit Marokko.

 

Maar dat is slechts een indruk van een foto, kan me 100% vergissen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Cognac is een beschermde herkomstaanduiding. Het lijkt me sterk dat iemand uit Frankrijk naar Nederland komt om daar te ontdekken dat er vraag is naar een volkomen onbekende cognac. Ik vermoed dat het een brandy uit een oost-europees land is.

 

En dat de BBIE de teksten van zijn website uitbesteed heeft. ;D

 

Dat een grootinkoper een merknaam op zijn doelmarkt registreert, lijkt me juist slim. Het product bezit hij niet, maar hij kan met een eigen merknaam in de Benelux wel een reputatie opbouwen die toekomstige concurrentie bemoeilijkt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Heb ik iets gewonnen?

 

 

Helaas. Waar ik over struikelde, was inderdaad de suggestie dat hij een cognac invoert. Het is hoogstwaarschijnlijk een brandy uit een andere streek dan de Cognac, dus het mag geen cognac genoemd worden. Dat is een beschermde herkomstaanduiding. BBIE zou beter moeten weten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is hier volkomen onbekend, terwijl hij het op de markt brengt?

 

Heb ik iets gewonnen?

 

 

Het juiste antwoord is al gegeven en wij hadden het beide fout :)

 

Cognac kan alleen uit Frankrijk komen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je mag Cognac niet als merk gebruiken, zelfs niet in een vertaling. Cognac kan ook niet tot soortnaam verworden. Tenminste in het recht. In de taal is, of eigenlijk meer was, het natuurlijk wel het geval. Als mijn opa een konjakkie vroeg was dat (goedkope) vieux. Dat wist ook mijn oma en de café baas. Tegenwoordig is Cognac weer steeds meer "echte" Cognac.

 

Dat BBIE het hier als soortnaam gebruikt is ongelukkig maar wel begrijpelijk. Het maakt wat duidelijk. Het gaat om een destillaat van wijn op hout gerijpt, zoals Cognac. Als ze het over "Brandy" hadden zou wat mij betreft van alles kunnen zijn. Of het voor het voorbeeld wat uitmaakt, m.a.w. is het belangrijk om welke drank het gaat? Denk het niet.

Link naar reactie
  • 0

Hmm. Van het BBIE zou ik een tamelijk conservatieve positie verwachten in de woordkeuze.

 

Je kan het woord cognac niet gebruiken voor distillaten uit een andere regio. Dat heeft de Franse lobby goed voor mekaar en daar varen talloze andere regioproducenten in mee, zie bv Calvados. Alleen het Nederlandse productschap heeft jaren toegekeken en de kans om Goudse en Edammer vast te timmeren voorbij laten gaan.

 

Of kijk anders eens naar Zeeuwse mosselen. Die aanduiding wordt door de sector zelf verwaterd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb het nog eens een keer bekeken maar waar staat dat het niet om een Fransoos gaat? Ik verzin maar even.

 

Stepháne du Bois (de mijnheer op de foto) kwam 15 jaar geleden naar Nederland. Op familiebezoek in zijn geboortestreek proeft hij een Cognac die geheel uit biologisch geteelde druiven is gestookt. Het glas en zelfs papier is 100% gerecycled. Het destillatie proces wordt gevoed met afgedankte eikenhouten vaten uit de streek en de aux de vie langjarig gelagerd op biologisch geteeld eikenhout van de beste kwaliteit. Stehane legt merk Chateau de Beaulon vast. Zou zo maar kunnen.

 

Uiteraard hebben die Fransen het goed voor elkaar. Na jarenlang te zijn geïmiteerd, dat wel.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm. Ik zet in op een voormalige sovjet-republiek. Daar bestaat een oude wijntraditie en zijn talloze oude stokerijen. Neem bv Armenië, daar hebben ze Armeniaanse cognac. Maar ook Moldavië, Georgië en Kazachstan stoken prima brandies die in eikenhouten vaten bewaard worden.

 

Wie heeft deze cognac-verkoper het eerst gevonden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hebbes.

 

Volgens mij is het Cognac Kazumian, sinds een paar jaar geregistreerd voor een importbedrijf in Antwerpen. Het merk is vastgelegd door de gelijknamige Armeniër, die het distillaat uit zijn moederland haalt. Ter plekke wordt het Europese merkrecht niet erkend, met als gevolg dat de uitdrukking cognac lokaal gebruikt kan worden.. Dat spul wordt echter ook in de EU verkocht, dus nu wordt het interessant.

 

Deze brandewijn zou ontwikkeld zijn in samenwerking met het Franse cognacbedrijf Meukow & Cie. Dat bedrijf is ooit opgezet door twee broers die door de tsaar vanuit Silezië naar Frankrijk gezonden werden, om een hofcognac te selecteren. Meukow Cognac is anno 2011 errug op de exportmarkt gericht, met een fancy bottle waar een panter in geblazen is.

 

Hmmm. Deze merken zijn wel erg gebaseerd op story telling.

 

Meukow heeft nog steeds nauwe banden met Rusland. Dus er wordt met lokale importeurs gesproken over de vraag hoe lang de uitdrukking cognac nog gebruikt mag worden als Rusland deelneemt aan de WTO. Cognac is erg gevraagd in Rusland, zowel de authentiek Franse versie als lokaal distillaat. Russen kopen zich in bij Franse cognacboeren.

 

Wat ik niet goed begrijp, is waarom het in de Benelux toegestaan wordt dat een Armeense brandy zich laat registreren als cognacmerk voor een product dat overwegend op de Russische markt wordt afgezet. Puzzeltje nietwaar?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.