• 0

Afschrijving en Balans aanschaf Domeinnaam en Website

Voor onze VOF hebben we een domeinnaam aangeschaft.

De bedrijfsnaam is exact het zelfde als de domeinnaam zelf.

Het is een mooie naam met een aardige waarde.

 

Aanschafprijs van de domeinnaam is 600 euro exclusief BTW.

Waarde bepaald aan de hand van de naam en bezoekers.

Is een naam wat naar mijn mening altijd de waarde behoudt of eventueel zelfs toeneemt in waarde.

 

Ik was zojuist bezig met het inboeken van deze post. Echter kwam ik met een vraag te zitten.

 

Wat is een domeinnaam voor "kostenpost"?

Kan het gezien worden als een investering? Indien ja: In hoeveel jaren mag ik dit afschrijven?

En hoe bepaal ik de restwaarde? Is dat gelijk aan de aanschafwaarde?

 

Ik las een aantal discussies maar werd er niet echt wijs uit. Het was vaak per geval afhankelijk, vandaar hier nogmaals de vraag.

 

De zelfde vraag heb ik over een website/huisstyle. Deze is opgebouwd uit verschillende delen.

Logo 60 euro exclusief BTW

Webdesign 350 euro exclusief BTW

Basing (Omzetten van een design naar een website) 80 euro exclusief BTW.

 

Kan dit worden afgeschreven? Hoe zit het met waarde? Verschijnt een website op de balans?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je kunt dit op twee wijzen benaderen. Commercieel of fiscaal.

Fiscaal is een domeinnaam te kwalificeren als goodwill. Sinds 2007 moet gekochte goodwill fiscaal worden afgeschreven in 10 jaar. Betekent activeren (op de balans zetten) en jaarlijks 1/10 deel € 60 als afschrijving ten laste van het resultaat boeken.

 

Commercieel kun je dit anders waarderen. Misschien zoals je stelt, de domeinnaam blijft zijn waarde behouden. Sterker als je het concept verder doorontwikkelt zou je over 5 of 10 jaar nog eens kunnen bekijken wat de domeinnaam waard is. Wellicht een veelvoud van wat je ervoor betaalt hebt. Commercieel zou je dan niet afschrijven of wellicht na 5 jaar eens herwaarderen.

 

Voor wat betreft de de kosten voor het bouwen van je website mag je dit als kosten opvoeren die ineens ten laste van je winst gaan.

 

Ik ga er gezien je ondernemingsvorm uit wilt gaan van een fiscale boekhouding dus ik zou zeggen pas die regels toe.

 

Mocht je nog meer willen weten dan hou ik me aanbevolen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Erwin van Erp

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal is een domeinnaam te kwalificeren als goodwill. Sinds 2007 moet gekochte goodwill fiscaal worden afgeschreven in 10 jaar. Betekent activeren (op de balans zetten) en jaarlijks 1/10 deel € 60 als afschrijving ten laste van het resultaat boeken.

 

Dag Erwin

 

Waarom zou een domeinnaam vallen onder goodwill??? Goodwill in fiscale zin is de meerprijs die iemand wegens toekomstige overwaarde betaalt voor een (deel van een) onderneming, portefeuille of aandelen. Ik zie niet in wat goodwill van doen heeft met de koop van een domeinnaam. IMHO mag de aanschaf van een domeinnaam gewoon in 5 jaar afgeschreven worden als immaterieel actief.

 

Indien een domeinnaam waardevast blijkt, vergelijk oldtimers, dan zijn de normale regels van afschrijving en eventuele herwaardering gewoon van toepassing.

 

Als je andere bronnen hebt die wel richting een behandeling als goodwill wijzen, dan ben ik daar uiteraard nieuwsgierig naar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb hier weinig (eigenlijk helemaal geen) verstand van maar ik zie wel waarom het aankopen van een domein als het kopen van goodwill kan worden gezien. Hier gaat namelijk niet om iets waar een echte waarde aan kan worden toegekend maar wel waarde heeft. Net zo als een merk. En als je dan naar de boekhoudregels googelt vind je:

 

Waardering goodwill

 

Sinds 2007 (artikel 3.30 IB) moet u goodwill in 10 jaar (10% per jaar) afschrijven.

 

IFRS regels en goodwill

 

De regels voor de IFRS stellen dat goodwill kan worden afgewaardeerd. De waardering moet plaatsvinden volgens de zogenaamde impairment test. Vorenstaande wil zeggen dat beoordeeld moet worden of de op de balans opgenomen goodwill nog ten minste een waarde heeft gelijk aan de boekwaarde. Dit kan onder meer beoordeeld worden met behulp van de discounted cash flow methode of de waardering bij de aankoop. De regels van de IFRS gelden in principe voor beursgenoteerde bedrijven, andere bedrijven mogen deze toepassen. Andere bedrijven (zoals het MKB) mogen er dus ook voor kiezen om goodwill commercieel niet af te schrijven (betere vermogenspositie richting de bank) en fiscaal wel.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans

 

Dat is wel duidelijk, alleen zie ik het verband tussen een domeinnaam en goodwill niet. Dan is dus de wijze van afschrijving van goodwill niet relevant.

 

Een domeinnaam heeft waarde als in vraag en aanbod. Iemand die veel betaalt voor een domeinnaam ziet daar blijkbaar een SEO voordeel in, hetgeen hem naar verwachting meer klanten zal opleveren. Of dat ook waarheid wordt, valt te bezien. Maar dat geldt ook voor reclame maken. In die zin is een domeinnaam kopen vanwege het SEO potentieel eerder te zien als een langdurige reclame-investering dan als goodwill.

 

Het is echter wel een bezitting die langer dan een jaar meegaat en gezien de 600 euro die TS betaald heeft, dus ook een actief op de balans waarop afgeschreven moet worden, maar dan in vijf jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit op twee wijzen benaderen. Commercieel of fiscaal.

 

Dag Erwin, Joost,

 

Bedoel je met fiscaal; De domeinnaam (namen) die het bedrijf gebruikt voor eigen bedrijfsvoering? Het hoort dan bij de immateriële vast activa zoals licenties, intellectueel eigendom, handelsmerken, goodwill en uitgavenrechten.

Dus dan past het wel NAAST goodwill, toch? En op afschrijven!

 

Bedoel je met commercieel; De domeinnamen die je vergaart voor rendement, verhuurt of beheert voor anderen?

Past het dan wellicht beter onder Financiële vaste activa? Niet op afschrijven!

 

van dit

In deze categorie vallen met name effecten die beoogd worden langer dan een jaar aangehouden te worden en andere vormen van deelneming in groepsmaatschappijen.

 

Je zou bij deze laatste vorm de domeinnamen toch kunnen vergelijken met effecten. Je koopt een domeinnaam van een ander waarvan de waarde weliswaar niet genoteerd en geregistreerd staat maar wel marktwaarde heeft, de bezittingsregistratie is bij een provider (bank) en je betaald registratie fee per jaar (bewaarrecht en -kosten).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Mijn excuus je hebt gelijk. Onderstaand nog even een stukje uit de fiscale almanak van Elseviers "FiscaalTotaal".

 

****

4. Afschrijving op immateriële activa

 

Voortbrengingskosten van immateriële activa kunnen in het kalenderjaar van voortbrenging ineens worden afgeschreven. Bij immateriële activa moet gedacht worden aan software of octrooirechten. Voor goodwill geldt een apart regime. Maakt de belastingplichtige geen gebruik van de mogelijkheid om ineens af te schrijven maar activeert hij de kosten, dan kan hij daarop in een later jaar niet terugkomen.

 

In het geval de belastingplichtige voor de vennootschapsbelasting met betrekking tot een immaterieel activum voor de zogenoemde innovatiebox (vóór 2009: de (beperktere) octrooibox) kiest, moeten de voortbrengingskosten van het immaterieel activum wél worden geactiveerd.

 

5. Afschrijving op goodwill

 

Sinds 1 januari 2007 mag op goodwill nog hoogstens 10% per jaar worden afgeschreven. Er is geen definitie van het begrip goodwill in de fiscale wetgeving te vinden. Met de term goodwill wordt de winstcapaciteit van een onderneming aangeduid, boven het normale rendement van het daarin belegde vermogen en boven een normale beloning van de arbeid van de ondernemer. Goodwill vertegenwoordigt de meerwaarde van een onderneming bijvoorbeeld door naamsbekendheid, opgebouwde positie in een markt en organisatie van de onderneming.

 

Zelfgekweekte goodwill kan niet worden geactiveerd en dus kan daarop niet worden afgeschreven.

 

Voor goodwill waarbij de afschrijving nog loopt, wordt de afschrijving op grond van artikel 10a.3 Wet IB 2001 vanaf 2007: (12/120 - aantal vóór 2007 afgeschreven maanden) x boekwaarde per 2007.

****

 

Ik ben te snel geweest met er een label aan te hangen. Merkenrecht, intellectueel eigendom wat eveneens in het rijtje van immaterieel actief valt (net als goodwill) lijkt er meer op. Uit bovenstaande tekst valt te lezen dat je dit ineens ten laste van het resultaat mag brengen.

 

Teug te komen op de vraag van Poelman: "Hoe boeken?"

Ik zou het voor mijn klanten boeken als verkoopkosten onder de post "kosten website / webdesign"

 

Hoop dat je vraag misschien nu langs een wellicht te lange weg toch beantwoord is.

 

Groeten

 

Erwin van Erp

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.