• 0

75% regeling BTW op autokosten ingetrokken op 17-10-2011

Sinds vandaag is de 75% regeling voor BTW op autokosten ingetrokken! En zoals het een goede overheid betaamt, is er nog geen vervangende regeling >;(

Die zal wel snel volgen, onduidelijk is alleen wanneer exact.

 

Dit impliceert dat je vanaf vandaag een sluitende KM administratie moet bijhouden om voor de BTW op autokosten de mate van privégebruik te kunnen vaststellen. LET OP: woon-werkverkeer geldt als PRIVÉ voor de BTW.

 

Zonder sluitende KM-registratie heb je geen houvast en dus geen mogelijkheid om de BTW op privé betaalde autokosten (deels) terug te kunnen vragen als voorbelasting.

 

We wachten met smart op een nieuwe regeling die de KM-administratie overbodig maakt.

 

groet

Joost

 

En met dank aan Ronaldinho voor zijn bericht.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds vandaag is de 75% regeling voor BTW op autokosten ingetrokken!

Dit impliceert dat je vanaf vandaag een sluitende KM administratie moet bijhouden om voor de BTW op autokosten de mate van privégebruik te kunnen vaststellen.

 

Neen, het besluit van vandaag geeft aan de 75% regeling per 1 juli is ingetrokken. Daarnaast denk ik dat een registratie van zakelijke ritten genoeg is, als je ook maandelijks (of jaarlijks) de begin- en eindstand vermeld. Want dan blijkt ook het percentage zakelijk gebruik.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Neen, het besluit van vandaag geeft aan de 75% regeling per 1 juli is ingetrokken. Daarnaast denk ik dat een registratie van zakelijke ritten genoeg is, als je ook maandelijks (of jaarlijks) de begin- en eindstand vermeld. Want dan blijkt ook het percentage zakelijk gebruik.

 

Neen ;) de aftrekcorrectie in de BTW wegens privégebruik is per 1 juli 2011 vervallen en vervangen door een heffing (2,7% x cat. waarde). Het besluit waarin de 75% regeling was opgenomen was tot vandaag nog steeds actueel en is dus sinds vandaag ingetrokken. Zie ook de link in Ronaldinho's bericht. Daarin is als inwerkingtredingsdatum aangegeven de datum publicatie Staatscourant, dat was vandaag.

 

Zie ook de informatie op de site van BTW specialisten Van Driel Fruijtier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het als volgt gelezen, besluit CPP2003/2803M, onderdeel 4.b.is achterhaald met besluit CPP2009/109M.

Doordat deze achterhaald was, was deze dus niet meer geldig en bij besluit BLKB 2011/1233M is CPP2009/109M komen te vervallen. Waarom zet de staatssecretaris er anders achter dat deze is achterhaald?

 

Tevens staat er in het besluit het volgende:

Ter bevordering van de rechtszekerheid zijn in dit besluit ook beleidsuitingen vermeld

die eerder zijn ingetrokken bij een generieke intrekkingsclausule in een eerder

beleidsbesluit.

Als gevolg van het een en ander heb ik het vermoeden dat de bedoeling van de staatssecretaris is dat de 75% regeling reeds per 30-06 niet meer geldig behoort te zijn. In ieder geval zal het geen groot belang hebben, echter is het natuurlijk wel lastig om met terugwerkende kracht nog de daadwerkelijke percentage privé gebruik te bepalen.

 

Zoals de meesten weten is het lastige van wetgeving, dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Je zal maar een lastige en volhoudende inspecteur hebben die een dergelijke mening heeft.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Volgens is het bijhouden van een sluitende rittenadministratie voor de meeste freelancers die van deze regelgeving gebruik maken (zijn over het algemeen toch freelancers die meer prive KM`s rijden dan zakelijk) nu zo bewerkelijk dat het niet meer rendabel is (klein voordeel per tankbeurt) om hiervan gebruik te maken. Ondernemers zitten niet te wachten op meer administratie verplichtingen maar minder.

 

Het geven van een goed advies aan ondernemers zou natuurlijk een stuk makkelijker zijn als we enige zicht hadden op een hoe de nieuwe regeling er uit gaat zien. Voorlopig leidt dit allemaal tot (administratieve)lasten verzwaring voor de ondernemer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het (betreffende onderdeel uit het) besluit uit 2004 was niet ingetrokken en kon dus nog altijd op worden vertrouwd. Het besluit uit 2009 was op dit punt slechts een herhaling van een eerder standpunt. Dat die herhaling is ingetrokken, betekent nog niet dat ook het standpunt zelf is ingetrokken. Dus kon er nog altijd vertrouwen aan worden ontleend. Vertrouwen kan niet met terugwerkende kracht worden opgezegd.

 

Dit wordt min of meer bevestigd door de door jou schuin gedrukt geciteerde opmerking: kennelijk bestaat de kans dat er onduidelijkheid is over bepaalde toezeggingen, en om aan die onduidelijkheid een einde te maken en daarmee het vertrouwen dat daaraan kon worden ontleent definitief op te zeggen (per publicatiedatum), volgt deze totaalopsomming.

 

Overigens is het natuurlijk flauwekul dat die regeling nu per direct moet worden beëindigd, nog voordat er een nieuwe regeling is. Het hangt allemaal samen met de discussie over correctie van privégebruik die speelt bij zakelijk geëtiketteerde auto's. Daar worden nu privérijders voor gestraft. Het zou het Ministerie sieren als ze nu eens alles in een keer en goed zouden regelen, en gewoon vanaf 1 januari, zodat iedereen tijd heeft om zijn administratie daar op in te stellen en niet in 1 aangifte met verschillende regelingen moet gaan werken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens is het bijhouden van een sluitende rittenadministratie voor de meeste freelancers die van deze regelgeving gebruik maken (zijn over het algemeen toch freelancers die meer prive KM`s rijden dan zakelijk) nu zo bewerkelijk dat het niet meer rendabel is (klein voordeel per tankbeurt) om hiervan gebruik te maken. Ondernemers zitten niet te wachten op meer administratie verplichtingen maar minder.

 

Het geven van een goed advies aan ondernemers zou natuurlijk een stuk makkelijker zijn als we enige zicht hadden op een hoe de nieuwe regeling er uit gaat zien. Voorlopig leidt dit allemaal tot (administratieve)lasten verzwaring voor de ondernemer.

 

 

 

Die administratieve lasten vallen m.i. wel meee voor een (grote) groep zzp'ers. Zeker in de zakelijke dienstverlening (consultancy) moet het niet zo moeilijk zijn om een rittenregistratie bij te houden. Veelal ga je gedurende een bepaalde periode naar 1 of enkele adressen en is de afstand die je aflegt steeds dezelfde.

Ik houd al sinds 2006 een rittenregistratie bij waarbij mijn zakelijke ritten per dag gespecificeerd zijn (met begin- en eindstand), de overige kilometers zijn privé en specificeer ik niet. Eén keer goed opzetten en je hebt er nauwelijks werk aan.

Op jaarbasis bekeken zou je alleen de zakelijke ritten moeten specificeren. Aan de hand van de kilometerstand op 1/1 en 31/12 kun je dan heel makkelijk afleiden wat de verhouding zakelijke/privé dat jaar is geweest. We moeten het niet moeilijker maken dan het is!

Uiteraard zal er een groep zijn waarvoor het lastiger is vanwege veel gevarieerde ritten. Ik heb echter nogal eens de indruk dat de 75% regeling werd gebruikt in de gevallen waarin de zakelijke kilometers maar minimaal waren en men toch 75% aftrek wilde claimen onde rhet mom dat er geen sluitende kilometerregistratie was.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De 75%-regeling was al vervallen per 1 juli 2011. Het klopt inderdaad dat het Besluit uit 2004 tot voor kort niet was ingetrokken.

 

Punt 4 van het besluit was echter een uitleg van artikel 15 van de Uitvoeringsbeschikking. Waarbij in punt 4.b. de goedkeuring stond dat 75% van de BTW op brandstof en onderhoud mag worden afgetrokken als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om het aftrekrechtpercentage te bepalen. Omdat artikel 15 van de Uitvoeringsbeschikking per 1 juli 2011 is komen te vervallen, is op die datum de grond onder punt 4 weggevallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat artikel 15 van de Uitvoeringsbeschikking per 1 juli 2011 is komen te vervallen, is op die datum de grond onder punt 4 weggevallen.

De grond mag wel wegvallen maar mijn tent is blijven bestaan.

Op grond van de vermindering van de regeldruk, is natuurlijk de km registratie een enorme last voor ondernemers om dit nu maar even te gaan bijhouden. Dus ik neem nog steeds de 75 % regeling en zie wel wat het wordt. Als we dat allemaal blijven doen hebben we een soort horizontaal toe(stemming)zicht ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.