• 0

Auto op zaak of niet

Goedemiddag,

 

Na enig struinen in de zoekfunctie van dit forum, de KvK en Belastingdienst site kom ik er nog steeds niet uit, dus ben ik toch maar zo brutaal om mijn vraag op het forum te stellen.

Begin van dit jaar ben ik gestart als zelfstandige (eenmanszaak).

Aangezien het einde van het jaar in zicht is, ben ik alvast gaan rekenen wat ik aan IB "mag" gaan betalen over 2011.

Ik heb gelukkig veel uren mogen maken voor mijn opdrachtgever dus aardig wat omzet en een vrij hoge winstverwachting.

Om over deze winst iets minder belasting te betalen denk ik eraan om mijn auto (waarde €4500) op het bedrijf te zetten.

Nu begrijp ik, aan de hand van wat ik heb gelezen op dit forum, dat dit niet kan bij een eenmanszaak.

Wel kan je de auto op de balans zetten en jaarlijks een deel afschrijven.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Concreet zou mijn bedoeling zijn om met mijn bedrijf, mijn priveauto te kopen zodat ik wat meer kosten/ minder winst op de zaak heb.

Als we dan toch bezig zijn, wat zijn nog aan te raden aftrekposten buiten de starters, zelfstandigen en MKB winstvrijstelling aftrekposten?

Uiteraard wil ik mijn administratie schoon houden dus gaarne alleen serieuze tips.

Alvast bedankt voor jullie reactie en ik hoor het graag als jullie meer info nodig hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de auto op de zaak wilt zetten, moet je wel privé bijtelling rekenen. Afhankelijk van de kilometers die je rijdt zakelijk/privé is de vraag nog maar of dit überhaupt interessant is.

 

Overigens uit je verhaal maak ik op dat je 1 opdrachtgever hebt gehad? Of heb je er meerdere gehad dit jaar?

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Prive blijf ik binnen de 500 km, aangezien mijn vrouw een auto heeft en wij deze in mijn vrije tijd gebruiken, dus geen bijtelling.

Zakelijk rijd ik dagelijks een kleine 70 km á € 0,19 p/k

 

Tot nu toe aan één opdrachtgever gefactureerd maar ben nu bezig voor mijn 2e opdrachtgever. Factuur zal nog geen 10% bedragen van 1e maar toch een 2e opdrachtgever. Zijn aan de hoogte van de facturen aan de 2e en 3e opdrachtgever nog eisen gesteld?

Heb gelezen op de site van de belastingdienst dat het streven naar meerdere opdrachtgevers vereist is voor een eenmanszaak/zzp'er. Hier voldoe ik mijns inziens aan, dus in mijn ogen genoeg voor VAR 2012.

Hoop uiteraard dat de fiscus het met mij eens is....

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst kijkt naar alle criteria in zijn samenhang, wel hoop ik dat je je ook naar buiten toe presenteert als ondernemer en actief nieuwe klanten probeert te werven. Je voldoet ook aan het urencriterium?

 

Ik weet niet of dat voor dit geval ook zal gelden maar de belastingdienst kan wellicht vragen stellen bij je zelfstandigheid indien 90% van je omzet van 1 klant af komt (graag een bevestiging hiervan van een expert).

 

Overigens heb je voor dit jaar weinig meer aan je idee met je auto. Je moet er inderdaad op afschrijven. Maar als je dat pas in november doet mag je maar 2/12 ofwel 2 maanden van het af te schrijven bedrag opvoeren.

 

Edit: je kan natuurlijk wel de kosten van je zakelijke kilometers opvoeren, met een max van 19 cent per kilometer. Daar heb je wel een kilometregistratie voor nodig.

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Uiteraard presenteer ik mij naar buiten toe als ondernemer, al vraag ik mij af hoe dit te meten is. Heb een internetsite, visitekaartjes en vertel iedereen die er zakelijk toe zou kunnen doen dat ik zelfstandige ben.

Wat betreft de zelfstandigheid zou ik idd een bevestiging van een expert krijgen. Het zit nl. zo: In februari ben ik gestart bij opdrachtgever op een project wat tot einde van 2011 gaat duren waar ik continue 70 á 80 uur maak. Tijdens dit project kom ik gewoon niet toe aan meer werk. Daarnaast heb ik ook nog een vrouw en 3 kinderen waaraan ik me geregeld voor moet stellen omdat ze me af en toe schuin aankijken met de gedachte, wie is toch die vage vent die hier af en toe slaapt.... ; )

 

Moet ik tegen deze opdrachtgever zeggen, sorry, ik stop ermee want ik moet 3 opdrachtgevers hebben dit jaar?

Wie wil er niet in zijn 1e jaar als zelfstandige 70 á 80 uur per week werken tegen een leuk tarief. Hoop dat de fiscus hier begrip voor heeft. Zo niet, wat zijn de harde criteria? 33,3% per opdrachtgever? Hangt dit af van de inspecteur die je over de vloer krijgt?

 

Kilometerregistratie heb ik al en kosten komen al op de zaak.

Het gaat mij meer om de kosten van de auto aankoop ad € 4500 mee te nemen in mijn resultaat.

Dus, ik koop met mijn bedrijf mijn prive auto voor € 4500 en verlaag hiermee mijn winst met ditzelfde bedrag en mag het daarna ook nog afschrijven.

Hoop dat ik het zo goed uitleg en nogmaals dank voor de reactie/ advies.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat sowieso om alle factoren samen. 2 of 3 opdrachtgevers zou daar niet toe doen. De rest laat ik liever aan de experts over.

 

Auto aankoop is duidelijk. De auto is een investering en komt dan ook op de balans. De aanschaf ervan zal je winst/resultaat niet verlagen. Het enige wat hier je winst/resultaat kan verlagen is de afschrijving op de auto.

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Dus, ik koop met mijn bedrijf mijn prive auto voor € 4500 en verlaag hiermee mijn winst met ditzelfde bedrag en mag het daarna ook nog afschrijven.

 

Das een gooie!!

 

Slim bedacht. Maar zal dat nou echt mogelijk zijn binnen de bestaande regelingen, denk je...

 

Ik zou wat meer huiswerk maken. Hier valt veel over te lezen, o.a. hier op HL.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Peter

Wijze reaktie, maar helaas kan ik er niets mee. Uiteraard heb ik het forum al afgezocht maar kwam er helaas nog niet uit ,anders zou ik hier niemand met mijn dillema's lastig vallen. Misschien zeg ik voor de experts hele rare dingen maar probeer via deze weg wat wijzer te worden. Misschien dat ik zo ook ooit een legend word....Doe dus mijn best

Link naar reactie
  • 0

Jep dat mag niet. In principe moet je alles wat bedrijfsmiddelen zijn, dus zaken als computer, auto voor de zaak en andere zaken die nodig zijn om je werk uit te kunnen voeren en waar de aanschaf boven de 450 euro excl. Btw ligt activeren op de balans en over afschrijven. Dus niet opvoeren als kosten.

 

 

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Overigens om het verhaal even rond te maken. Gezien het hier niet gaat om een auto die gebruikt wordt voor beroepsvervoer mag je geen gebruik maken van de opties van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en daarbij dan ook niet van de zogenaamde willekeurige afschrijving (mocht je hier wat over lezen en denken het licht gezien te hebben ;) )

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Peter CVinfo hintte er al op, maar schreef het niet, dus dan doe ik het:

 

De term die je zoekt is vermogensetikettering. Op het moment dat je een onderneming start, heb je m.b.t. een auto die je dan reeds in bezit hebt de keuze om die auto zakelijk aan te merken (dus op de balans en erop afschrijven, maar dan wel bijtelling bij privé gebruik > 500km) of je houdt de auto privé (geen aftrek van werkelijke kosten, wel 19 cent per zakelijke KM, maar dus geen bijtelling).

 

Nu kan het ook zijn dat je al ondernemer bent en een nieuwe (of andere) auto koopt. Dan heb je dezelfde keuze.

 

Wat niet kan is een auto die je reeds privé in bezit hebt terwijl je al ondernemer bent ineens zakelijk aanmerken. Je moet dus òf bij de start van de onderneming òf bij de aanschaf van een andere auto de keuze maken zakelijk of privé. Die keuze kun je (doorgaans) op andere momenten niet maken. Anders zou namelijk elke ondernemer van jaar tot jaar gaan bekijken of hij privé of zakelijk voordeliger uit is met de auto en dat is niet de bedoeling van de keuzemogelijkheid.

 

Nog even over het hebben van 1 opdrachtgever in een jaar. De keuze om ondernemer te willen zijn is de jouwe. Of de fiscus daarmee instemt, is een tweede en heeft niets van doen met jouw wensen om op een bepaalde manier opdrachten aan te nemen. Je hebt namelijk ook de keuze om bij een opdrachtgever in loondienst te gaan.

 

Het verschil zit in de aftrekposten. Als ondernemer heb je inderdaad de fiscale aftrekposten, maar je hebt ook aftrek van kosten. Die ken je als werknemer niet en dus is ondernemen vaak lucratief. Maar als je dat bij 1 opdrachtgever doet, dan blijft het risico van een verkapt dienstverband aanwezig. Daar doet niets aan af dat jij van mening bent dat je door deze opdracht geen andere opdrachten aan kunt nemen. Ook dat is ondernemen. Dus als de fiscus bij een controle toch uitkomt op een dienstverband, dan kun je eigenlijk niet klagen.

 

Jouw stelling kan ik namelijk ook op me nemen. Dan zeg ik tegen Kaliber, "ik ga uit loondienst en huur mij maar in als ondernemer". Vervolgens maak ik een website, inschrijving KvK, visitekaartjes, briefpapier, factureren etc. en claim ik ook de fiscale aftrekposten. En als ik dat kan, kan iedereen dat. Dan blijft er niets meer over van ons sociale stelsel (ondernemers dragen niet bij aan WIA en WW potten) en dus zie hier de reden dat paal en perk gesteld is aan pseudo-ondernemers die graag langdurige opdrachten doen. Zie ook mijn column waarin ik dit aan de kaak stelde.

 

Oftewel: heb je een VAR-WUO?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jouw stelling kan ik namelijk ook op me nemen. Dan zeg ik tegen Kaliber, "ik ga uit loondienst en huur mij maar in als ondernemer". Vervolgens maak ik een website, inschrijving KvK, visitekaartjes, briefpapier, factureren etc. en claim ik ook de fiscale aftrekposten. En als ik dat kan, kan iedereen dat.

 

(offtopic)

Je doet jezelf te kort..... als iemand dat voor elkaar zou krijgen ben jij het wel ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Je verhaal wat betreft de auto is helemaal duidelijk.

Het aantal opdrachtgevers wil ik toch nog even op terugkomen.

In februari 2011 ben ik bij mijn huidige en 1e opdrachtgever gestart op een project wat 2 á 3 maanden zou duren. Na 1,5 maand werd mij gevraagd of ik interesse had om op een ander project, waar wat problemen waren, verder te gaan. Dit zou wederom voor 2 á 3 maanden zijn. Nu is het eind oktober en het project loopt nog. Mijn opdrachtgever wil mij graag behouden tot eind november (einde project).

Wat is nu in deze kwestie goed ondernemersschap?

Moet ik tegen mijn klant zeggen: Ik stop ermee want ik moet meerdere opdrachtgevers hebben dit jaar.

Hierdoor raak ik mijn opdracht en waarschijnlijk mijn opdrachtgever kwijt.

Ik krijg de naam in de branche dat ik onbetrouwbaar ben en kan wel sluiten met mijn zaak.

Ik kan er ook een bureautje tussenzetten waar ik naar factureer, kost me een beetje en probleem is opgelost.

Maar helaas, ik ben zo niet ingesteld. Ik laat mijn opdrachtgever niet in de steek en ik ga de boel niet belazeren.

Uiteraard hoop ik volgend jaar meerdere opdrachten binnen te halen maar het risico zit er weer in dat ik bij wederzijdse tevredenheid langdurig bij een opdrachtgever zit. Moet ik dan als zelfstandige iets minder mijn best doen zodat ze mij wegtrappen na 2 maanden?

Zodra ik zonder werk zit, heb ik geen inkomen. Ik betaal nl. geen WW premie en kan dus ook niet terugvallen op een WW uitkering. Wat overigens de uitzendkrachten in de branche (metaal) wel doen. Vaak ook als ze in de zomer 5 weken naar hun vaderland op vakantie gaan.....

Los ik het op door 2 facturen van € 50,00 naar 2 verschillende opdrachtgevers te sturen, naast mijn huidige, zodat ik volgend jaar wederom de VAR WUO mag ontvangen omdat ik 3 opdrachtgevers heb gehad?

 

Voor mij blijft het een grijs gebied en het zou makkelijker zijn als de fiscus zou zeggen, 40% van de omzet bij 1 opdrachtgever en daarnaast max. 40% bij 2e en de rest bij de 3e opdrachtgever. Dit zou uiteraard niet werkbaar zijn maar zonder vastgestelde regels ben je mijns inziens uiteindelijk afhankelijk van de inspecteur die je over de vloer krijgt en dat vind ik een kwalijke zaak.

 

Voor de duidelijkheid: Ik wil aan alle regels voldoen om als zelfstandig ondernemer aangemerkt te worden maar dan moeten deze regels toch wel duidelijk zijn. Daarnaast is het absoluut niet mijn bedoeling om jaren bij 1 opdrachtgever te blijven "hangen".

Gaarne je/ jullie reactie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...) maar dan moeten deze regels toch wel duidelijk zijn.

 

Maar dit is een beetje (althans in mijn ogen) zoals het rechtssysteem werkt hier in NL. Er is altijd een “maar” of een “gelet op” en dat soort zaken. En dus zijn de spelregels (bijna nooit) zwart-wit en kraakhelder.

 

Daar moeten we dus mee leven en zelf een goed oordeel proberen te krijgen over onze eigen situatie. Niks aan te doen.

 

In Amerika en de UK is het bijvoorbeeld zo (heb ik me laten vertellen) dat als je een contract of overeenkomst (nog) niet hebt ondertekend, dan is er helemaal geen overeenkomst. Pas wanneer je tekent, dan hang je (bij wijze van spreken). Dat is dan heel helder.

Maar in NL wordt er gekeken naar dingen als “hoe ver was je dan in het onderhandelingsproces” bij het bepalen of er wel/geen overeenkomst was. En dat is dan natuurlijk heel subjectief (vaak voer voor juristen – de ene partij zegt “wij waren nog amper begonnen”, de andere partij zegt “wij waren er bijna uit”).

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij blijft het een grijs gebied en het zou makkelijker zijn als de fiscus zou zeggen, 40% van de omzet bij 1 opdrachtgever en daarnaast max. 40% bij 2e en de rest bij de 3e opdrachtgever. Dit zou uiteraard niet werkbaar zijn maar zonder vastgestelde regels ben je mijns inziens uiteindelijk afhankelijk van de inspecteur die je over de vloer krijgt en dat vind ik een kwalijke zaak.

Maar zulke richtlijnen zijn er toch ook gewoon? Waar denk je dat bijvoorbeeld die vraag 3e Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor meer dan 70% worden behaald bij één opdrachtgever? op het aanvraagformulier is?

 

Echter, het zijn richtlijnen, omdat iedere situatie immers anders is. Een 'zelfstandig' metselaar die 1 aannemer als opdrachtgever heeft en voor die aannemer op 50 verschillende projecten werkt is doorgaans toch in loondienst. Een metselaar die een jaar bezig is om voor 1 opdrachtgever de Chinese Muur na te bouwen, kan heel goed zelfstandig zijn.

 

In sommige branches is het heel gebruikelijk om steeds 1 langlopende opdracht te hebben, denk bijvoorbeeld aan interimmanagers. Er kan dus worden afgeweken van de richtlijnen. Jij had van tevoren ingeschat om meerdere opdrachtgevers te hebben. En dus ook binnen de richtlijnen een VAR-WUO te kunnen krijgen. Nu de situatie is veranderd, heb je die zekerheid niet meer. Wil je alsnog zekerheid, dan zul je de gewijzigde omstandigheden aan de fiscus moeten melden (en als je opdrachtgever slim is, eist hij dat ook - hij weet immers ook dat je nu het grootste deel van het jaar met zijn opdracht bezig is en loopt dus het risico dat hij niet op de VAR mag afgaan).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip wellicht: als en opdrachtgever je in het vervolg vraagt om een nieuw/ander/ect project te doen, leg dit vast in een contract.

Ik weet dat je dit geen zekerheid geeft m.b.t. hoe de BD je aanmerkt (ondernemer of niet),

maar je bakent zo wel goed af dat er sparke is van een nieuwe project.

Ook kan je eventuele voorwaarden/afspraken die anders zijn geworden vastleggen.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.