Mijn verontschuldigingen als dit een RTFM vraag is. Ik heb zelf geprobeerd het antwoord te vinden maar dit is niet gelukt :-[, wellicht omdat deze materie nieuw voor me is als aspirant-ondernemer ???.

Indien een Nederlandse BV (DGA woont in Nederland) (uitsluitend) inkomsten uit Belgie heeft, is dan de Nederlandse of Belgische vennootschapsbelasting verschuldigd?

Het betreft voor dit moment (startende onderneming) slechts 1 opdrachtgever in Belgie, nog geen in NL. Werkzaamheden in BE is management (van een nonprofit organisatie).

Bij voorbaat dank,

Nico

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33966-vennootschapsbelasting-nl-be/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Gaat het om werkzaamheden in België, of werkzaamheden in Nederland voor een Belgische opdrachtgever? In het eerste geval is het verstandig om na te gaan of er sprake zou kunnen zijn van een vaste inrichting (hoewel mij dat niet waarschijnlijk lijkt).

Bestuurdersbeloningen zijn in het verdrag met Belgie aan de bronstaat toegewezen, maar dan moet het wel gaan om het bestuur van een vennootschap, een stichting lijkt me daar niet onder vallen. Dan kom je inderdaad aan heffing in Nederland (en dus tegen het Nederlandse tarief) toe.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

In art. 16 van het verdrag NL-BE gaat het om een persoon die inwoner is van één van de verdragsluitende Staten die een bestuurdersbeloning van een vennootschap ontvangt. Hier wordt de managementvergoeding door een Nederlandse vennootschap ontvangen. Als er geen sprake is van een vaste inrichting in België, lijkt mij de conclusie van Joost de enige juiste.

• 0

Dank voor alle reacties!

Er is waarschijnlijk sprake van een vaste inrichting; ik zal regelmatig (wekelijks) werken op het kantoor van de vzw voor een langere periode (hoop ik ;)).

Hoewel ik dit in het belastingverdrag (http://www.itc-leiden.nl/portals/7/downloads/verdragen/NL/Belgie.pdf) niet duidelijk lees (hier staat namelijk niet of de werkplek eigendom moet zijn van de NL vennootschap), geeft Wikipedia aan dat het niet uitmaakt wie de eigenaar is van de vaste werkplek (http://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingverdrag#Vaste_inrichting_.28.E2.80.9CPermanent_establishment.E2.80.9D.29). Dus zal BE vennootschapsbelasting van toepassing zijn, helaas.

Nogmaals dank iedereen!

Nico

• 0

Bedankt, Marjan. Ik heb deze vraag vorige week ook aan de Belgische belastingdienst voorgelegd. Telefonisch wisten ze het antwoord ook niet, per email wacht ik het nog af. Indien het anders uitpakt zoals ik hierboven beschreef, zal ik dat hier melden.

Overigens vraag ik me af of er een compensatieregeling is voor aanmerkelijk belang; zal hier een apart draadje voor maken als ik het niet zelf kan vinden.

Nico

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar