• 0

BTW factureren vanuit Nederlandse BV aan klanten in heel Europa

Beste experts,

 

binnenkort willen wij een online jobboard/jobsite lanceren waarop bedrijven vanuit heel Europa (zowel EU als niet EU) hun vacatures kunnen plaatsen. Hiervoor zullen ze (uiteraard) moeten betalen en willen wij ze een factuur sturen.

 

Aangezien deze bedrijven door heel Europa verspreid zullen zitten zou ik graag jullie advies willen vragen wat wij op de facturen dienen te vermelden.

 

Wat ik tot dusver begrepen heb op de diverse posts (wat er nogal wat zijn overigens....) is:

1)

Factuur van onze Nederlandse BV naar Nederlandse onderneming: 19% BTW

 

2)

Factuur van onze Nederlandse BV naar EU onderneming: reverse charge (of VAT shifted?) en vermelding van gecheckte BTW nummer van klant uit het buitenland

 

3)

Factuur van onze Nederlandse BV naar niet-EU onderneming: 0% BTW op de factuur en geen verplichte vermelding van BTW

 

Aangezien er nogal wat verschillende wel/niet EU landen binnen Europa zijn zou ik graag willen weten hoe hiermee om te gaan om (nare) verassingen in de toekomst ten aanzien van de belastingdienst te voorkomen.

 

Bij voorbaat alvast bijzonder bedankt!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Aangezien er nogal wat verschillende wel/niet EU landen binnen Europa zijn zou ik graag willen weten hoe hiermee om te gaan om (nare) verassingen in de toekomst ten aanzien van de belastingdienst te voorkomen.

 

 

Niet zoveel aan te vullen op de reactie van Joost behalve dat ik nog even wil benadrukken vooral aandacht te besteden aan de niet EU landen omdat je daar dus voor elk land apart zult moeten uitzoeken wat de regels daarvoor zijn, terwijl voor alle EU landen dezelfde regels gelden hoewel voor sommige landen ook uitzonderingsgebieden hebben (Voor NL bijv de antillen, bij UK de kanaaleilanden enz) in de link vind je precies de uitzonderingsgebieden per land.

 

Daarnaast heeft de Douane een mooi overzicht van alle EU landen waarin je naast de btw status ook andere vereisten, zoals douane formaliteiten kunt terugvinden. Al zal je die misschien niet direct nodig hebben bij een jobboard site :) mar goed voor andere misschien wel van toegevoegde waarde.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Hmm, maar ik neem aan dat ik niet de eerste ben die de BTW regeling per land moet gaan uitzoeken. Is hier wellicht een overzicht ergens van te vinden? Of in ieder geval iets van de Europese landen aangezien wij ons zullen richten op Europa?

 

Bijvoorbeeld wat te doen bij een factuur naar Zwitserland, Noorwegen, .. Schotland (?)?

 

Verder zou ik graag ook jullie mening willen aangezien enkele landen niet aangesloten zijn bij de Euro (bijvoorbeeld UK) wat te doen hiermee op de factuur, dit kan neem ik aan wel in Euro's en dan dus zonder BTW?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier persoonlijk geen aandacht aan besteden. Zeker niet gezien jullie vanuit NL een internetdienst aanbieden.

 

De valuta mag je uiteraard zelf kiezen. Als je 100 $ of 100 GBP of 100 € wil factureren, maakt voor de wet niets uit. Je blijft 19% BTW verschuldigd (als de afnemer in NL zit), je blijft verplicht om de BTW te verleggen (als de afnemer in de EU zit) of BTW is niet van toepassing (als het buiten de EU is).

 

Alleen is het wel een stuk makkelijker om aan te geven als het in Euro gefactureerd is. Anders moet je het omrekenen, want jullie moeten wel Euro’s betalen in NL.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-10-2011 om 23:18, Joost Rietveld zei:

Dag Erik

 

In grote lijnen heb je het al helder. Nu komt daar bij dat je voor niet-EU landen formeel een BTW registratie in die landen moet aanvragen omdat verlegging niet aan de orde is buiten de EU. Voor jouw diensten ben je in die landen zelfstandig BTW plichtig.

 

groet

Joost

 

 

 

Een oud topic, er zal in de tussentijd wel e.e.a veranderd zijn, maar ik krijg nog steeds geen helder beeld van hoe het nu zit met bijvoorbeeld diensten vanuit Nederland verricht aan bedrijven gevestigd in Noorwegen (niet-EU).

  • Hier lees ik dat verlegging buiten de EU weldegelijk aan de orde is.
  • Ook hier meent iemand dat (specifiek voorbeeld Noorwegen) er 'btw verlegd' of 'VAT shifted' op de factuur vermeld moet worden tezamen met '0% VAT'.

 

Weet iemand hoe het nou werkelijk zit (specifiek voor Noorwegen)?

Link naar reactie
  • 0

Dat is info van 10 jaar terug en bovendien (ik heb het topic niet teruggelezen) kennelijk een specifieke dienst die belastbaar is in het land van de afnemer zelf.

 

Hoofdregel is dat BTW bij diensten verlegd wordt naar de afnemer. Of vervolgens in dat land een registratie als ondernemer voor de (lokale) BTW (of vergelijkbare variant) verplicht is, verschilt per land en per dienst. Dat zul je dus voor dat land moeten uitzoeken via hun fiscale overheid

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.